Jump to content

Steffes Mcsorley 442


Recommended Posts

Det är väl dags att lägga upp en tråd med mitt bilbygge. Har hållt på nått år till å från, mest från... Har haft lite otur med garage och sviktande motivation. ;)

Bilen är en Mcsorley 442 ram med volvo grejor. Har väl planer på att kunna provköra rörhögen den här sommaren och kanske besikta klart nästa sommar. Allt har sin tid, hehe...

Avo coilovers, B230F motor, bromsok å styrväxel ligger bara å väntar på att få bli monterade. Var ut till garaget å tvättade av motorn idag, den var duktigt skitig efter några varv runt jorden! :)

Hade ifrån början planer på en nissan 180 motor, men de slogs i bitar förra månaden när jag fick reda på vad det skulle kosta att renovera upp den. Åkte till skroten å köpte volvomotor för en bråkdel av summan istället. Det går ju att få bra fart i en volvo också!

En fundering just nu är hur man ska fästa styrväxeln. Jag vet ju att lederna ska hamna på linjen mellan övre och undre bärarmsfästet, men hur ska styrarmarna stå när man monterar växeln ? Det är ifrån en volvo 240. I normalläge kommer mina bärarmar att peka något uppåt mot hjulena. Ska man palla upp bilen så att bärarmarna står 90grader och sedan sätta styrarmarna parallellt ? Ska styrarmarna vara helt i linje med växeln sett uppifrån eller ska armarna peka bakåt eller framåt ? Är ni med ?

En annan fundering är kardanen. Hittar inte på nån bra bild på hur kardanen är fäst i växellådan, man lär väl svarva till nån slags adapter va ?

/Steffe

post-947-1212270007_thumb.jpg

post-947-1212270013_thumb.jpg

post-947-1212270018_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kolla på Kenneths mät metod i den här tråden http://forum.locostsweden.se/index.php?s...mp;hl=bumpsteer

Jag använde mig av den, man blir förvånad hur stor skillnad en liten justering av styrväxelns höjd läge gör.

Läget in-ut på inre leden på styrväxeln får man också leta sig fram till.

Så det blir till att pumpa hjulupphgningen upp och ner i några dar :icon_bach:

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja det verkar bra! :) Men jag är mer ute efter ett grundläge att bygga efter just nu. Tänkte sätta växeln på en "kilform i plåt" med justering både för växeln i höjdled och kilen med växel på i längsled.

Link to comment
Share on other sites

Har några tips jag tänkte dela med mig av när man bygger en 442 ram, samt nitar jag gått på själv. ;)

1. Svetsa inte ihop främre delen av ramen det första du gör. Det jag har märkt är ju som tidigare noterats att rörena där man "ska" fästa bärarmsinfästningen är åt #&%!". Ett litet tips är ju att räkna ut framvagnsgeometrin först och sedan anpassa ramen efter den! Jag använde mig av CASIM, som är ett superbra program! Det tar några dagar innan man fattar vad man håller på med men sen flyter det bara på. CASIM fungerar så att du fyller i siffror på din spindel, ET, spårvidd m.m. sedan kan du markera en ruta där du KAN sätta bärarmsinfästningen i ramen. Programmet flyttar sedan infästningspunkten x antal mm i taget så att du får kanske 15000 "bilar" att sedan kompromissa bort till din framvagn. Har du svetsat dit rörena i förväg så kanske du inte kan sätta bärarmarna där du vill på ett snyggt och enkelt sätt!

2. Se till att du vet att bakhjulena har nog med frigång till ramen INNAN du räknar ut framvagnsgeometrin! Spårvidden fram "ska" vara 2cm bredare än bak. Jag gjorde tavlan att ta 5cm smalare fram än bak, och sedan när jag blev tvungen att "spaca" ut bakhjulena så blev det plötsligt 15cm! (Jo, jag har gjort några bärarmar... ;) )

3. Lär dig Autocad i 2D: det är ju alltid nån plåtbit som blir lite avancerad att göra. Kom på att det går att skriva ut ritningar i exakt storlek med en vanlig skrivare. Klipp ut, limma fast eller rita med spritpenna och kapa sedan ut. Det går ju även att slå med en körnare genom papperet om du ska borra hål.

Jag gör så att jag sätter ut mått på ritningen i autocad hur lång biten är, sparar som "jpg", öppnar i paint och klipper ut objektet så att måttet jag tagit är exakt i kanterna på bilden. (Jag har såklart tagit ett horisontellt eller vertikalt mått...) Sedan ställer jag in utskriftsstorleken efter måttet. Kontrollmät utskriften och klipp ut! Klart!

Det här använde jag även när jag gjorde jiggen till den övre bärarmen. Det är ju bara att lägga utskriften på en spånskiva och sedan skruva dit träbitar rakt på. Fungerade ypperligt för att få till exakt rätt vinkel på krökningen på röret. Böj lite extra, sen går det att dra tillbaks röret till det passar i din jigg.

Link to comment
Share on other sites

Hälsade på Samuel Bolin här i Borlänge å kollade in hans styrväxelinfästning. Verkar som att jag kan sätta växeln med styrarmarna rakt ut när bärarmen är 90 grader. Iallafall till å börja med.

Adapter till kardan hittade Cealm på här i Rikard Larssons tråd, Tack! Rikard Larssons bil! Se Inlägg #87!

Provade att lyfta i den "nya" motor idag. Som tur var så behövde jag bara kapa bort de gamla motorfästena till Nissanmotorn, kardantunneln kan vara kvar som den är! Ibland har även jag tur! :)

post-947-1212339900_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det är en gammal Hudson Commondore "Limpa". Min arbetskamrat som äger den. Han nån till rolig bil också. Jag håller till ute i hans plåtskjul nu i sommar, sen kanske jag flyttar in till ett litet garage under huset. Man får se till att bygga klart så långt som möjligt på semestern! :)

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Idag hände det lite till i garaget. Rensade motorn ifrån kablar, så nu är den helt ren inför Megasquirtinstallationen. Satte ihop den kortade/lackerade styrväxeln. Var lite osäker på hur det skulle gå med kortningen så jag provade på en "stålväxel" jag fick på köpet med en "aluminiumväxel", men det var ju inga problem. Styrväxeln kortades 21,5cm. Bred bil med smal nos det här. ;)

Den andra bilden är på kardanadaptern som jag fick svarvad. 20mm tjock.

Skickade iväg mina 15" bakdämpare för att byta mot 14" i måndags, hoppas man får tillbaks dem imorgon. Skulle vara lite roligt å kunna rulla ut bilen å stoppa i motorn! :)

post-947-1213312755_thumb.jpg

post-947-1213312761_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu var det längesedan det hände något här. Hade en skaplig fart på bygget innan sommaren, men sen fick jag för mig att köpa ett gammalt hus på landet. På bilen har det inte hänt nånting faktiskt... Men i garaget dit jag flyttade har det fräschats till litegranna! B) Får ta å sätta fart på bygget igen till vintern! Har köpt på mig lite smågrejor under tiden iallafall, alltid något!

/Stefan

post-947-1224447082_thumb.jpg

post-947-1224447220_thumb.jpg

post-947-1224447414_thumb.jpg

post-947-1224447597_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nää, nu är det dags att man tar fingrarna ur ******* och börjar bygga igen! Har fått lite sällskap av en annan sevenbyggare i garaget. Alltid trevligt med lite sällskap! :) Det känns verkligen som att det kommer hända lite grejor framöver! Har mycket delar liggandes på hyllan som kan byggas vidare på innan det börjar kosta pengar.

Just nu håller jag på med motorfästena till volvo-motorn. Lurigt att få till det, men det blir nog bra. Sen är det dags att flytta lite på bärarmsinfästningarna. Som jag sagt tidigare så vore det ju lättare att räkna ut framvagnen först och SEN bygga ramen. Iallafall när det gäller Mcsorley 442-ramen där infästningarna för bärarmarna inte sitter parallellt! :mad: Så ska vi iallafall göra på kompisens bil, blir till å kapa bort fronten på ramen och svetsa dit en färdig box med bärarmsinfästningarna klara! Funderar nästan på att genomföra den operationen själv...

Är även tvungen att göra om bussningarna till bärarmarna som inte blev bra. Läropengar... :D Vart ska man ligga i hårdhet på polyuretanet ? Såg på Uw-elast att de sålde rör i dimension 35/15 med hårdhet 90A, är det för hårt ?? Vart går gränsen för att man ska kunna svarva i materialet ?

Fortsättning följer! :prop:

/Steffe

post-947-1231718699_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag har svarvade, med hårdhet 90A, till mina dämpare! Jag lät den mekaniska verkstaden här hemma svarva till dem. Det var inte lätt sa han som gjorde det. har läst någonstans att det kanske gå lite lättare om man låter ämnet ligga i frysen inna. Någon annan här på forumet kanske har den erfarenheten.

M :-) h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Ahaa, det är såpass mjukt så det kan krångla i svarven alltså! Vart hittade du innerröret till dina bussningar ? Poleuretanröret var ju 15 invändigt, så då tänkte jag man kunde ha ett rostfritt 15*1,5 rör för att få till det mot m12 bultarna. Eller är det kanske för klent ?

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu känns det verkligen som att jag är på banan igen! :) Är några grejor på bilen man haft lite ångest över, men det verkar som det löser sig. Det är lite lättare att bygga bil nu när man är i ett garage. Var lite svårt att få till det när man stod å jobbade i ett skjul!

Motorfästena blev klara i måndags. Nu håller jag på att mäta upp framvagnen, finns några grejor jag måste rätta till där innan det blir bra. De övre bärarmarna blev för korta har jag konstaterat, styrleden blir bara inskruvad 1,8 cm i sin hylsa. Skulle ju kännas tryggare med nån cm till.Var väl kanske rädd för att de skulle bli för långa, så nu är det bara å göra om! Jag som var så noga med att rita upp allt i autocad... :banghead: Jag börjar få en viss vana i att bygga bärarmar kan jag ju säga, så nu ska det nog gå undan!

post-947-1232587623_thumb.jpg

post-947-1232587654_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag har vanliga somlösa rör 12 mm innerdiameter 16 mm ytter! Tror inte att 1,5 mm godtjocklek skall vara någon fara. Någon annan har på forumet kanske har bättre uppfattning om detta.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nää, det går fort att göra nya. Hylsan sitter mot en fläns, lite lurigt å få dit en längre. :D Kom ju på att man kunde rita ut autocadritningar exakt på skrivaren. Lägger bilden på en träskiva och klossar upp formen på bärarmen, sen är det bara å bocka till det stämmer. Notchern var ju bara å bulta fast på skivan så man fick lite snyggt lut på spindelleden också.

Fast ärligt talat så råkade bärarmarna bli lite fel på annat sätt också, skulle ha haft lite mer caster, hehe.. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur det blir med de undre bärarmarna förresten ? Kanske man skulle svetsa dit ett rör på diagonalen på nått sätt. Får man göra så ? Kanske blir lite klent nu. De är runt ~50cm ifrån bussningar till spindelled. Undrar hur den där "Mcsorley" tänkte när han ritade den här ramen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kom på en till grej... Hur får man ihop en 740 rattstång med 240 styrväxel ? Har försökt leta på några som bygger så men hittar ej, tycker ju att jag sett det förut... :)

Har ju knuten ifrån 240 styrväxeln och aluminiumknuten ifrån 740-rattstången.

Link to comment
Share on other sites

Intresserad av exakt samma sak men inte hittat någon lösning än. Jag har båda typerna av rattstång plus 140 kompletta hemma. Det måste "skarvas" verkas det som för att passa tillsammans. Det är fel splinestyper och fel "platttyp" av styrstång för att få ihop. . Hoppas det kommer in något / några förslag till lösning. Då blir vi minst två glada personer.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan "lägga ut" de 240 och 740 grejor jag har och ta kort på dessa. Samt extra kort på just de delar som inte passar ihop men vore bra att få ihop. Skall ordna detta imorgon lördag. Idag finns inte möjlighet.

Link to comment
Share on other sites

Fint! :) Med splinesdelen på 740-styrväxeln så menar jag alltså splinesen som sitter på skruven till kuggstången i styrväxeln. Den borde väl gå att förlänga med ett rör eller nått. Sen verkar det ju oklart hur man får göra när man förlänger ? m5 skruv å mutter i 90 grader, svetsa, pluggsvetsa ?? Vad är pluggsvetsa förresten?

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Pluggsvetsa=borra ett hål i genom yttre röret ner i inre röret / stången. Svetsa sedan igen hålet med "bra inbränning" hela vägen ner till innerröret.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite kort på rattstänger Volvo 140 med rattautomatväxel, Volvo 740 samt Volvo 240.

post-787-1232748567_thumb.jpgpost-787-1232748582_thumb.jpg

Allmänt rattstång:

140=Gör nytt ytterrör och använd lagringarna från original att lagra innerröret i. Ytterröret = hydraulrör. Dvs som jag har på CealmSeven. Modifierad Volvo 140 rattstång. Godkänd och i drift.

240 = På bilden den som ratten finns kvar på. Små splines, den lösa krockdelen på bilden hör till 240.

740= Grova splines i förhållande till 240, krockdel i aluminium. Rattstånges första del är ett massivt "rektangulärt" ämne med "platta långsidor" och "runda kortsidor". Syns inte så tydligt på bilden men hoppas förklaringen duger. Annars får jag ta ett kort till.

Allmänt styrväxel: 240 splinesaxeln är av klenare diameter än motsvarande 740 splinesaxel.

Summan är att det inte går att få ihop en kombination av 240 + 740 utan mer eller mindre ombyggnad. Såvida det inte går att få in någon annan typ av rattstångsdel från andra bilmärken som har 740 / 240 splines i vardera änden. Annars som jag tror är endast möjligheten med en skarv och med den kunna kombinera 240/740. Ett exempel på skarv finns i Kilkennys byggtråd. En typ av skarvning som lockar mig.

Det här är vad jag kommer fram till med att titta och mäta på de rattstänger jag har tillgång till. Vi är minst två, jag själv + Stefan B som skulle bli mycket glada om det finns någon på forumet som kan tipsa om hur vi kan para ihop en fungerande rattstångs kmbination där för min del 240 styrväxeln är given.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har koll på om det går att få en volvo 740 rattstång å passa med en 240 styrväxel ? :blink:

Drygt, då blir det väl till å skaffa en 240 rattstång. Nån som vet om rattsplinesena är likadana ifrån 240-740 ?? Har ju köpt en adapter för att få fast momo-ratten... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man få en 740 att passa mot en 240. Såvida inte 360-har samma splines som 240 styrväxeln så det går att ta nedre delen 360 och övre delen 740. Eller är det på något annat sätt det skall se ut? 740 styrväxeln har mycket grövre splinesaxel än 240 styrväxel.

Är det bara 360 som är användbar har 340 annan rattstång?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ju mer såhär: på 740 "ledarmen" eller vad det heter, den i aluminium, är det ju en "Dubbel-D" koppling om man tar av knuten som sitter på 740-styrväxeln. Där kan man ju kanske sätta en 360 knut med "Dubbel-D" i båda ändarna. Sen borde det ju gå att skarva ihop en "dubbel-D" stång ifrån en 360 led med 240 stången ifrån växeln! (Några lagringar på vägen såklart!)

Eller så utgår man ju ifrån Dubbel-D stången på 740 rattstången och kör 340/360 hela vägen till "240-skarven". Vi får ju hoppas att det är samma dimensioner 360-740, eller att 740 iallafall är större så det kanske går att fräsa till eller nått.

Är du med ? :thumbsup:

340/360 stod det i nån annan tråd, så det är kanske samma. Kanske är olika på årsmodeller. Vi får ta å kolla upp det! Får ta en vända till skroten på måndag.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Dom har en knut som går från Sierrans trekantsaxel till Escortens splines.

Ja Volvon 240 iallafall med ZF styrväxel har samma som Escort, den är väl typ 9/16"

Har något i bakhuvudet att det fattas några splines på ett ställe på Volvo styrväxeln som

man måste sätta i skarven på Ford knuten.

Link to comment
Share on other sites

Min garagekompis kom på en grej häromdan! Vulkaniserat gummi, shore 92A, skulle det gå att använda till att svarva bussningar till bärarmarna ur ?

I så fall kan man ju ta en hockeypuck.. 15 spänn styck på intersport. Räcker på håret till 3 st bussningshalvor mätte jag mig fram till, 2st med god marginal. Mina Ytterhylsor är 35mm YD.

/Steffe

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

om du har kunnandet och tiden.. varför inte.. borra ur dom med hålsåg i pelarbormaskinen.. iofs en gummibussning brukar vara fastgjuten i inner/ytterhylsan sen flexar gummit i sig själv.. till skillnad mot polyuretanbussningar som i princip är ett flexibelt glidlager..

Så kan du limma fast en hylsa i och utanpå din bussning.. så du säkert vet att den inte roterar.. vafför inte.. lycka till..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ahh, ja gummibussningen håller kanske inte så länge om den får snurra runt ett rör. "Trådrullarna" borde väl bli på samma sätt ?

Iallafall, jag svarvade iordning några bussningar å provade, kändes jäkligt bra! Väldigt stumma mot bärarmen, men det gick ändå att böja röret mycket i sidled! Men nu när du säger det så kanske det är svårt att limma fast en sån där bussning, om det nu behövs ? Den borde väl klara sig bra länge med ett bra fett ? (Ett som inte påverkar gummit då såklart..)

Det var iallafall enkelt att svarva dem. Borrade ett 16mm hål i pucken, tryckte sedan fast pucken på en axel jag svarvat till (16,5mm). Provade först en variant där jag bultade fast bussningen, men då ville den bara deformeras. Puckbiten höll fast sig själv hur bra som helst under svarvningen!

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi får se hur jag gör med bussningarna! Köpte faktiskt bussningar till länkarmarna alldeles i början på projektet, dessa visade sig tyvärr bara vara ren skit! Kan ju inte ha länkarmar som inte kan röra sig en millimeter i sidled. Bussningarna verkar ha varit gjorda av stenhård nylon eller nått.

Läste i nån gammal tråd att folk köpt polyuretanrör på UW-Elast för 250kr röret + frakt eller nått sånt. Visade sig nu att det skulle kosta 591kr + frakt på 169kr. Lite skillnad... Har ju iofs inte kollat upp om den massiva stången är billigare, men ändå!

Link to comment
Share on other sites

Nu har det löst sig med dessa eviga bussningar. :D

Fick tag i en platta polyurethan, lagomt hård , 15mm tjock. Ritade upp fyrkanter i lagom storlek, borrade hål med en vanlig 16mm träborr, sågade ut med sticksåg, satte upp ett gäng i svarven samtidigt och körde ner dem till 35mm. Sedan svarvade jag av det sista var för sig. Supersmidigt! :D Man behöver som jag sagt tidigare inte spänna fast polyuretanbiten, utan den sitter hur fint som helst av sig själv! Lite halvjobbigt å få av 12st bussningar ifrån röret, men det gick det med. Använde fönsterputs som smörjmedel när jag svarvade (för att kunna få på/av bussningarna ifrån röret)

När man borrar med träborren blir hålet lite mindre än 16mm, passar perfekt med lite våld på röret! Med fett glider det hur bra som helst!

För övrigt så köpte jag en liten svarv på Jula för nån månad sen. Presicionssvarv kallar dom den va ? Hah! Fungerar iallafall att svarva lite plast i den.... Rekomenderar inte köp. Fick dock väldigt bra pris på den så man får vara nöjd ändå. Råkade köpa lite fel stål till den, kör med 2 6mm på höjden för att komma upp till 12mm. Man lär sig så länge man lever! :D

/Stefan

post-947-1233516754_thumb.jpg

post-947-1233516766_thumb.jpg

post-947-1233516775_thumb.jpg

post-947-1233516784_thumb.jpg

post-947-1233516793_thumb.jpg

post-947-1233516803_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

ser trevligt ut!!!..

Då pu bussningar skall smörjas tänkte jag mig att sätta en fettnippel i mitten mellan bussnings halvorna, så kan man då och då trycka i lite fett, då blir man ju oxå av med ev smuts som kan ha en slipande effekt i samband med fettet..

Man brukar kunna höra gnikandet av torra pu busningar...det finns ju feta plaster som är sas självsmörjande..

får se vilket jag använder..har oxå köpt ett gäng Triumph herald gummi busningar 21kr styck..(ej till salu) användes original av Lotus..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hoppas mina bussningar håller :unsure: fick tag på en gammal skärbräda 25mm tjock som jag hålsågade grundämnen ur sen in i svarven på samma sätt :) ...

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Idag gjorde jag klart resten av bussningarna, går fort nu när man fått in lite rutin. :) Kom på hur jag skulle få av bussningarna ifrån röret enkelt, satte 2st plattjärn i skruvstycket och kunde då dra av en åt gången. Att jag inte tänkte på det först! Hehe... :banghead:

Det gick även alldeles utmärkt att klippa polyuretanet i en plåtsax! :D Sticksågen var verkligen ingen höjdare, bara kladdade ihop. :prop:

Upptäckt nr 3: Om man sätter en bricka bakom bussningen (mot chucken på svarven) när man svarvar ner det sista så slipper flänsen bli vågig.

/Steffe

post-947-1233772326_thumb.jpg

post-947-1233772341_thumb.jpg

post-947-1233772350_thumb.jpg

post-947-1233772359_thumb.jpg

post-947-1233772368_thumb.jpg

post-947-1233772385_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...