Jump to content

Indy Z7 *reggad*


Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Motorn ska ge 136hk

Sen finns det dom som säger att med extraktorrör och Megasquirt (som är rätt mappad) ska man kunna lägga på 10-15%. Den är iaf mycket piggare än Pintomotorn jag hade förut :)

Link to comment
Share on other sites

Äntligen är ursprungskontrollen godkänd, 3 veckor efter den skickats in :icon_sleep:

Tid för regbesiktning är bokad till den 14:e i Örebro.

Link to comment
Share on other sites

Well, det gick inte som man hoppats :(

Det lilla skitfelet som att bakre reflexen satt 10-15mm för långt ner satte väl nivån för dagen. Sen att provturen gick i ösregn var förmodligen pricken över i .

Dessvärre så måste jag ordna en kollapsbar led till på styrstången. Mellan styrväxeln och den led som sitter framför torpedväggen.

Att det är Sierra original eller att det finns 2 till kollapsbara ställen till spelade ingen roll.

Påpekade lite fint att det var OK vid SFRO, varvid han replikerade att SFRO har inget att säga till om när det gäller bl.a styrstångens dragning/lösning :blink:

Så nu måste jag hitta en bra lösning på denna rattstångsdel.

Däremot det jag oroade mig över, bälten och blinkers var helt OK

Link to comment
Share on other sites

Tackar

Nåväl, man fick se Örebro i ösregn iaf (om man ska se det från ljusa sidan)

Kom förresten på att bilen vägde 570kg utan förare och 3/4 tank

Link to comment
Share on other sites

Faan va surt!! Låter som den besiktningsmannen inte riktigt har fattat vad SFRO är för organisation... Verkar ju aningen meningslöst att göra SFRO besiktningar om inte organisationen har mandat att avgöra sådana saker... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Lider med dig Jonte och var i tron att SFRO var de som gjorde godkännandet på konstruktionen.

Däremot har jag via de SFRO personer jag varit i kontakt med fått klart för mig att MK:s lösning på styrstången inte är Ok.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är ju så att om SFRO godkänt en byggkonstruktion så ska inte SBP kunna underkänna den. Det är vad jag förstått i samtal med Ridderstolpe (SFRO) efter denna händelse. Men nu är det gjort och att överklaga ligger mellan 6-8 veckor, trots att felet är SBPs :banghead:

Så jag tog och gjorde den för stunden enklaste lösningen. Det är den som Fredrik har visat >här<

Införskaffade en rattstång från en Audi 100 och tog en stång från en Sierra som jag hade liggandes. Kapa den och sedan göra en förlängning ner mot Audidelen

64.jpg

Här syns hela rattstången ihopsatt med Audidelen längst till höger

65.jpg

Lite färg på det där och sedan montera det på plats. Skulle nu olyckan vara framme så skjuts delarna isär vid böjen.

66.jpg

Sen så tänkte jag ge mig in i det infekterade området med vilka bromsbelägg som passar en lätt sjua. Här är det EBC:s Greenstuff som ska snabbt sprayas svarta, så den där gröna färgen inte syns allt för tydligt. Sen ska dom testas och se hur länge dom håller.

67.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med EBC Greenstuff men tog bort dom igen och monterade std belägg.

Min upplevelse var att skillnaden mellan varma och kalla belägg var så stor att det var svårt att "dosera"

pedaltryck och i förhand veta vad som väntade om man nu ska uttrycka sej så....

På min bil så var det som std belägg så länge de var kalla, och när de väl var varma så

liknade det mer en käpp bland cykelekrarna....

Jag tyckte det var svårkört när dom var så pass inkonsekventa i friktionen.

Men de beläggen fick jag gratis från en vän, så jag slängde dom på bänken och

kör nu volvo original utan ledsna miner..... (och de dammar mindre desutom)

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

OK vi får väl se hur det blir då. Tyckte bara att jag hade dålig bromsverkan när vi var på Kjula sist. Å andra sidan så ösregnade det mesta tiden, så det hade väl viss inverkan :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Så där, då var bilen reggad.

Den gjordes igår morse 08.10 i Eskilstuna, det tog ca 10min + 15 min pappersarbete. Rattstången fick mycket väl godkänt. Eftersom man hört att det även krävdes kontrollbesiktning efteråt så bokades tid till i morse 09.10.

Väl på plats så fick jag beskedet att ingen kontrollbesiktning behövdes, utan inställesetiden var 2011-08-xx :Hmm:

Så nu väntar jag bara på skyltarna som blev tillverkad och skickade igår

Link to comment
Share on other sites

Tackar, visst känns det skönt nu.

Ronny

Visst ska vi köra på Hässlö i helgen ;-)

Berne / Kenneth

Jag kan skicka över MS mappen, även om den fortfarande behöver mycket bearbetning. Ska logga lite i helgen också.

Berne, jag tittade på din mapp och min är väldigt olik din. Kör du både bränsle och tändning?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kör både tändning och bränsle.

Jag har även min lambdamätare inkopplad och den visar bra värde.

Bilen går bra förutom direkt efter kallstart.

Vi kanske har olika spridare?

Mina är på ca 200 cc (original)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tjena Jonte! Hade du framlamporna monterade på samma sätt som på bilderna vid regbesiktningen? Håller på med fästena men trodde man behövde ha dom högre med tanke på noskon och framskärmar. Vill naturligtvis ha dem så lågt som möjligt.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Tog en tur i snålblåsten idag, det var riktigt skönt.

post-5-1240160422_thumb.jpg

Kan nu erkänna att jag inte gjort en enda sak på bilen i vinter. Det fanns planer på 3-4st enkla grejer, men inte ens det *s*

Får göra det nu istället när man kommit igång och köra :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det är så många som är duktiga att uppdatera sina byggtrådar här på forumet. Så jag tänkte visa vad som hänt under vintern i Z7 garaget

Så här såg det ut i oktober i höst

nov09.jpg

Hämtade då en annan Zetec med förhoppningsvis lite mer flås i. Den skymtar litegrann uppe till höger i bild.

Sen fanns det en liten lista på garageväggen med 7-8 punkter på förbättringar som man kunde göra.

Så här ser det ut nu :whistling:

nov09.jpg

Flitens lampa har lyst med sin frånvaro... eller rättare sagt inte alls :doh:

Snart är våren här och då är det tänkt att man ska vara färdig med motorbytet.

Nåja, egentligen är det väl bara Kinnekulle man har som riktpunkt och dit är det 5½ månad. Så det ska man väl hinna....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...