Jump to content

Plasta Insugningstrattar


Recommended Posts

Tja,

Jag har svarvat till mig en bra plugg/form som jag tänkte använda för att plasta 4 instugniningstrattar. Då jag aldrig har plastat tidigare så funderar jag på om jag behöver behandla min form med nåt. Jag vet att man skall se till att den är slät och fin samt att den skall vaxas(många ggr) och ha släppmedel. Men då formen är i trä så funderar jag på om man inte bör täppa till porerna med nån typ av färg innan man vaxar. Man vill ju gärna få bort formen när plastandet är klart.

Är det nån som vet hur man bör göra?

Link to comment
Share on other sites

En slipgrund och en lack kanske.

det kan fästa rätt bra när man plastar så enbart trä låter inte bra.

Vaxa minst 5 gånger med formvax och låt det torka ordentligt mellan lagren innan du har på släppmedlet.

Link to comment
Share on other sites

Ett lätt sätt at få fin yta är att köpa en burk sprut spackel och spreja ett par lager. slipa lite och putsa med autosol.

Runda prylar är ju lätta att slipa i en svarv.

post-601-1178657698_thumb.jpg

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd!

Jag har fintänkt lite om att göra koniska insugsrör på detta sätt, med en tratt längst ut. Någon som har vetskap om hur mycket kona som är lämplig?

Link to comment
Share on other sites

Japp, du får rapportera. :)

Vilka mått har du fastnat för?

Mellan tummen och pekfingret ungefär :lol:

jag svarvade bara till en som såg bra ut, med lite koning och en fin radie längst ut. jag har inte så mycket plats så det var det om avgjorde längden på tratten.

Sprutpackel verkar vara en bra lösning, finns det i sprejburk eller måste man köra med färgspruta?

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl på hur din motor ser ut i övrigt, framförallt val av kam och var du vill lägga effekten.

Det viktigaste är nog utformningen av trattarna. framförallt radien på insuget. Ska se om jag hittar bilden som efterlystes på forumet tidigare. Vizard tar upp just det här i sin bokserie "How to build horspower"

Link to comment
Share on other sites

Val av kam styr naturligtvis karaktäristiken på motorn. Längden (avstämningen) av insugsrören påverkar också var i registret man vill ha effekten.

Vad jag efterlyser är om det finns någon bra tumregel på koningen av rören. Koningen är vad jag förstår inte styrt av rörlängden.

Micael, förlåt om jag "stjäl" din tråd... :wub:

Link to comment
Share on other sites

Plasting padings sprutspacket är mycket bra men lägg inte för tjocka lager på en gång för då kan det resa sig

Kanon till modellflygplan när det skall se ut som plåt.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Hagmans som finns i spray eller liter burk. För små prylar är det lättast att använda spray, Om du köper i burk behöver du inte spruta för det går att använda pensel.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Val av kam styr naturligtvis karaktäristiken på motorn. Längden (avstämningen) av insugsrören påverkar också var i registret man vill ha effekten.

Vad jag efterlyser är om det finns någon bra tumregel på koningen av rören. Koningen är vad jag förstår inte styrt av rörlängden.

Micael, förlåt om jag "stjäl" din tråd... :wub:

Det gör ingeting, jag är också lite nyfiken på detta med längder :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det hela rätt så behövs koningen endast längst ut på ett långt rör.

När luften ska in i tratten så sugs en hel del från sidorna av tratten (det mesta faktiskt) vilket gör att det blir trångt i mitten av röret om det inte är konat.

Om man bara har klart för sig att luften kommer från sidan så blir det lite enklare att tänka sig hur ett bra insug ska se ut, eller hur!

Den efterlysta bilden som förklarar allt! Ska se om jag hittar orginalet.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

7 grader. Tack Heralue. GC brukar veta vad han pratar om. Hans bok är grym!

Drake, det stämmer att det mesta luften sugs in från sidorna och det är också anledningen till rundningen på trattarna. Men koningen har som funktion att accelerera luften som skall in i cylindern vilket ökar fyllnadsgraden och ökar effekten.

Ett noggrant designat insugsrör och port, kontinuerligt konat från ventil till tratt sägs förbättra flödet 20-25% jämfört med rakt rör och port. Vad bidraget är från varje del kan man väl fundera över, men tratten bidrar nog med mest.

http://sdsefi.com/techinta.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter några misslyckade gjutningar så har jag nu lyckats få till 4 trattar. jag har gjutigt dom i Epoxi och rowingväv.

post-60-1187684288_thumb.jpg

post-60-1187684303_thumb.jpg

post-60-1187684324_thumb.jpg

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur är skarven mellan tratt och rör/port? På den sista bilden ser det ut som en kant vid skarven. För bra flöde krävs att kanalen är helt jämn utan några instickande "störande" kanter eller ojämnheter.

Risken är annars att hela flödesvinsten från tratten försvinner i turbulensen...

Annars ser trattarna riktigt bra ut! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...