Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Nu har jag äntligen kommit lite iordning i nya verkstaden, känns skönt. Gott om motorgalningar där så man är sällan ensam vilket är jättekul.

Har moddat bärarmarna med 140 undre spindeller (istället för 740). U-profil i 4 mm plåt med 50 mm hål. Bärarmarna är dock inte helsvetsade ännu.

Har även monterat kylfläkten från en gammal Saab 900 på Mercedes 190 kylare.

Hoppas allt ska fortskrida i lite snabbare takt nu när jag kommit igång igen.

post-714-1191185570_thumb.jpg

post-714-1191185592_thumb.jpg

post-714-1191185611_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hade isär motor och växellåda igår för att montera stödlagret i vevaxeln. Fick ett lager Från snälla Morty här på forumet och det passade perfekt! Till alla er som kör med saabmotor och Opel växellåda så är artikelnummret X 1863 818 001 på Autoexperten, 82,50 kr.

Passade på att fotografera distansen till urtrampningslagret som jag fick tillverkad för ett tag sedan men glömt fota. Den är 19 mm tjock. Urtrampningslagret har en packning på delen som går in i växellådan (som nu går in i distansen). Mellan distansen och växellådan tätade jag med packingslim. Istället för original hydraulslang med konstig koppling satte jag dit en vanlig bromsslang.

post-714-1191568184_thumb.jpg

post-714-1191568194_thumb.jpg

post-714-1191568205_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

På baksidan (botten)av slavcylinder måste du ha ett "stöd" annars så trycker du isär cylindern när du ska frikoppla,

har du detta ?

Om du förstår vad jag menar.

Lupus här på forumet råkade ut för detta.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Tackar för artikelnumret. Då vet jag vad jag själv skall beställa för lager. :bowdown:

När det gäller tjockleken på distansen så har du måttet 19 mm. Är det inklusive flänsen mot växellådan? Har för mig att andra på forumet har haft måttet 15 mm. :image018:

Link to comment
Share on other sites

På baksidan (botten)av slavcylinder måste du ha ett "stöd" annars så trycker du isär cylindern när du ska frikoppla,

har du detta ?

Om du förstår vad jag menar.

Lupus här på forumet råkade ut för detta.

Jörgen

Tyvärr förstår jag inte alls vad du menar... Å andra sidan har jag inte en chans att köra nykter nu...

Jag har provat att frikoppla flertalet gånger och det fungerar utmärkt. Men utveckla gärna då jag inte vill pajja något...

Link to comment
Share on other sites

Tackar för artikelnumret. Då vet jag vad jag själv skall beställa för lager. :bowdown:

När det gäller tjockleken på distansen så har du måttet 19 mm. Är det inklusive flänsen mot växellådan? Har för mig att andra på forumet har haft måttet 15 mm. :image018:

Jag har också läst 15 mm överallt. När jag mätte själv kom jag fram till 20 mm. Men jag beställde ändå 19 mm. Blir det fel kan jag svarva av lite, men jag tror inte det behövs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack!

Det var en lite speciell känsla att släppa upp kopplingen och känna dragläget och sen rulla iväg! Tittar men på filmen högupplöst ser man ett fånigt leende... Det tråkiga med provturen var att jag inte hade bromsar eller gas. Puttrar på tomgång i ettan och i backen. Nu ska jag bara koppla in bromsarna sen blir det en "riktigare" provtur.

Men styrningen är klar, utan den hade inte ens jag vågat provköra...

Allt styrningsaktigt är från Volvo 240. Hade tur att slippa skarva faktiskt. Vid vattenpumpen sitter det ett kullager i en hemmagjord tunn lagerbock. Det känns inte alls särskillt trögt att styra trots 215/45R17 däck. Klart, den kommer att väga lite mer sen, men ändå.

240-bromsarna fram har två ingångar för bromsvätska och det löste jag med ett T-kors.

post-714-1193124999_thumb.jpg

post-714-1193125019_thumb.jpg

post-714-1193125447_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Såg just filmen på Youtube: Vilken toppenrulle! :thumbsup:

Inte utan att man är lite avis - måste genast ut i garaget och måla vidare på min bakaxel.

Hoppas att jag kan "provköra" till jul.

Keep on rockin´ :icon_bach:

Link to comment
Share on other sites

Fixade broms bak ikväll och fick en lite ordentligare provtur. Det var beckmörkt ute så filmen är mer som en ljudinspelning... Men shit vad kul det är även om man bara rullar lite! Måste mappa motorn, den är helt omappad och dör nästan vid minsta gaspådrag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De bra nyheterna först. Motorn går riktigt hyfsat, i alla fall upp till 4000 rpm. Har inte varit mycket högre, motorn är nyrenoverad och vill nog ha lite inkörning. Men nu kan man gasa på utan att motorn dör. Fast ger man lite mer än halvgas i ettan spinner det direkt. Mina bakdäck är sämre begagnade och hårda som puckar. Grymt roligt är det dock, bjöd in två kollegor och en kompis som tvingas stå ut med mitt dagliga tjat om bilen. Alla tre provkörde och alla tre kom tillbaka med ett brett smile.

Har dragit om hela elsystemet till motorn. Innan var det röda och svarta kablar med tvinnade och tejpade skarvar. Slaktade original-kabelhärvan från motorn så nu är det olikfärgade kablar överallt, dokumenterat på ett papper vilken färg som går till vad (stolt ;) ). Alla skarvar lödade och krympslangade. Motorn startade på första försöket vilket var skönt.

Men nu till de dåliga nyheterna. När jag gjorde den nya kabelhärvan glömde jag en viktig kabel, plus till startmotorns solenoid. Drog en kabel direkt till batteriet när jag provstartade men skulle såklart fixa det på riktigt. Problemet var nu att allt var snyggt och prydligt isolerat så jag hade ingenstans att ta ström från. Avisolerade en skarv för att koppla in startknappen, tappade den oisolerade kablen som naturligtvis trillade rakt på Megasquirtets metallåda och fixade en stor gnista och kortslutning. Med tanke på lukten så var någonting sönderbränt, och mycket riktigt startade inte motorn. :banghead:

Riktig kris är det inte, jag får kontakt mellan datorn och MSet och allt verkar fungera utom att spridarna inte öppnar. Så antingen har drivstegen till spridarna bränt eller så är nån koppparbana på kretskortet avbrunnen. Skitstörigt är det i alla fall. Ska felsöka imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Fick igång ett drivsteget av två igår efter lite tips om att det brukade vara jorplanet i kretskortet som gav upp vid kortslutning mot lådan. Så nu funkar i alla fall hälften av spridarna... Transistorerna som driver spridarna är OK, bytte plats på dem med exakt samma resultat, men ofta är det tydligen drivsteget till transistorerna som ger upp, så det ska jag byta imorgon. Som av en händelse hade jag exakt rätt IC-krets hemma, från mitt elcykel-projekt.

Hoppas det är felet. Jag vill ut och gasa!

Link to comment
Share on other sites

Fick rätt på det igår :wohow:

Om någon lyckas med samma misstag som jag så är här vad jag fick göra för att få igång Megasquirtet igen. Bytte U4 (vet inte om det var fel på den dock...), drog ny jord till Q1 och Q5, byglade den uppbrända banan mellan U5 och C16 och bytte F1.

Så jag hann få ut bilen en gång till innan snöovädret, som här i Skåne ändå lär bli kortvarigt.

Gjorde mitt livs första donut (stor dag...), har under mina 6 bilkörarår bara kört framhjulsdrivna bilar... Förutom några sunkiga gamla Volvo.

Link to comment
Share on other sites

Det tar sig sakt men säkert. Har dock ett problem nu efter lite körande. Det läcker olja någonstans mellan motor och växellåda. Efter en körning blir det en liten pöl på kanske 10 cm i diameter precis under skarven motor/växellåda. Jag gissar på vevaxeltäting. Men kan man se skillnad på växellådsolja och motorolja?

Link to comment
Share on other sites

De e inte så att en del av bultarna som håller vxl lådan på plats är genomgående i motor blocket så att där måste vara gängtätning på bultarna.

menar inte genomgående med mutter på baksidan, utan genom borrade i baksidan på blocket.

Link to comment
Share on other sites

Luktade på oljan från diffklumpen "av misstag" en gång, luktar växellådsolja liknande (riktigt illa...)?

Ska nog spilla ut lite olja från oljestickan eller nått och jämföra. Men det bör vara motorolja eftersom det inte läckt innan, det är väl nu när jag börjat varva lite som oljetrycket stiger och oljan trycks ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad har hänt här då?

Har dragit klart bromsrören och kopplat in och luftat bromsarna ordentligt. Shit vad de biter, men bilen väger bara 510 kg för tillfället, så det är inte så konstigt. Gjorde cornerweight med badrumsvågar :).

Oljeläckaget blir mindre och mindre konstigt nog. Efter lite "hård" körning där motorn blev riktigt varm och oljetrycket högt parkerade jag bilen med en burk under där det droppar. Efter tre dagar var där ca 2 mm olja i burken på ca 10 cm i diameter. Inte hela världen alltså, och det är fö. motorolja.

Men nu har jag ett lite större oljeläckage... Gjorde nya stötdämparfästen igår för att det var undre spindelled som begränsade bärarmarnas rörelse istället för stötdämparen. Fick höja stötdämparfästet 20 mm så stötdämparen "blev kortare". Ut och provköra såklart. Klonkade i lite när jag körde ut från garaget, rullade 20 meter, kollade på mätaren, inget oljetryck. Vände mig om och såg ett svart streck... Jag hade slått av hörnan med avtappningspluggen på oljetråget :banghead:. Motorn gick bara 10 sekunder så inget har ju hänt med den, men drygt ändå. Visst, jag hade tänkt byta olja och svetsa om tråget, men lite mer planerat...

Nåja, nu kan man inte köra så nu blir det kanske mer gjort.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat på turboinstallationen. Vände turbon 180° mot original för att få den varma änden längre från fötterna. Detta resulterade i att oja- och vattenrör inte passar. Olja till turbon kunde jag böja till så det röret passar, men fick göra en helt ny retur. Vattenrören ska jag ersätta med slangar.

Har även köpt en 30 liters aluminiumtank med nivågivare.

post-714-1197015325_thumb.jpg

post-714-1197015334_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har flyttat gasspjället för att det krockade med motorhuven. Ska helsvetsas och trycktestas. Eftersom jag kör med turbo så hoppas jag inte det har någon större betydelse att spjället sitter några decimeter från insuget.

post-714-1197929518_thumb.jpg

Fortsatte även med turboinstallationen. Eftersom jag vänt turbon 180° passar inte original vattenrör så jag har gjort egna, modell locost. Köpte banjobultarna på Swedol för några tior och svetsade på lite rör för att komma en bit från varma turbon. Sedan vanlig gummislang och slangklämmor. Trycktestade och de var OK.

post-714-1197929765_thumb.jpg

Även oljereturen är omsvetsad och tät.

post-714-1197929786_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Usch, inte ett skit har hänt på två månader, hur ska jag bli klar till sommaren? 😞

Jaja, har kontaktat SFRO-killen Peder i Laholm eftersom Andreas i Malmö är vilande. Håller på att fixa innan SFRO 1 som jag hoppas kunna göra väldigt snart. Sätta fast tanken var ett steg i rätt riktning. Aluminiumband och cykelslang :). Just nu är tanken punkten längst bak, men det ska på lite mer på chassit, dels för krockskydd, dels för designen på min bakdel som inte ska bli den vanliga... Även bränslefiltret och bensinpumpen sitter där de ska. Pumpen sitter mellan tanken och bakaxeln, upphängd i gummigrejor. Ska ta bild på det nästa gång.

tank02.thumb.JPG.0f1bcee8763ef61713d0c7be9f9f43f0.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har börjat med formen för att gjuta framskärmar. Hittade inga skärmar som passade 215/45R17... Har snickrat ihop en grov form av spånskiva och masonit. Nu har den fått ett rejält lager spackel som formas med en "specialspackelspade" monterad som en passare, typ. Har inte tillgång till min kamera, men bild kommer så fort som möjligt. Ska bli spännande att gjuta glasfiber och ännu mer spännande med kolfiber :).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

haha, att gjuta i ett däck är ju brilliant! :lol: har funderat på att gjuta själv, och våndats över hur man får en snygg kant, men här får du ju det på köpet! :thumbup:

riktig locost anda!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du verkar ha handlaget för det där med glasfiber! :thumbsup:

En helt annan fråga: Hur har du anslutit bensinledningarna vid motorn? Har du skippat "specialnipplarna" och satt vanlig slang med slangklämmor?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Hej Richard!

Såg en bild du lagt in den 7 december -07. På bilden har du börjat bygga avgassystemet! Undrar var man kan få tag på fläsen mot turbon på Saabmotorn?

Önskar dig fortsatt framgång med bygget!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Lilje7:

Får hoppas det går bra med glasfibern också... Det kan inte gärna bli fel med spacklingen eftersom "spackelspaden" sitter fast som en passare, bara att smeta på spackel och dra av överflödet.

Fråga 2: Ja, slang och slangklämmor. Anslutningarna på fuelrailen har en krage, så slangarna sitter som berget. 8 mm på trycksidan och 6 mm på returen.

Janne L:

På www.speedparts.se. Köpte flänsen och en kort 90° böj. Biltema har bara långa böjar och jag får det trångt som det är.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ett av fynden på Stoneleighmässan var en handbromsspak av okänt ursprung. Tror den kommer från en Golf av något slag. Endast en wire, passade bra till 940 där en wire går fram från bakaxeln. Men jag ville ha stående handbromsspak, dels för att jag vill ha mittkonsollen plan men också för att det är rejsigt :). Dessutom är det väldigt oergonomiskt att dra spaken uppåt när man sitter så lågt...

Original utan damask och handtag.

handbroms01.thumb.JPG.50c7d6e3bfbf84f2efb9c5700e46fa76.JPG

Utprovning. Det vita plattjärnet är bara testbänk för layouten. Fick flytta wire-fästet (M10-bult med 4 mm hål) närmre leden för mer utväxling, så rörbiten som är mothåll är för långt ner på bilden. Fixas när jag monterar bitarna i chassit.

handbroms02.thumb.JPG.58b7c5edfc8d043e614ac589b4cdb789.JPG

Spaken monterad på riktigt. Ja, växelspaken ska bytas...

handbroms03.thumb.JPG.542ebaa25f7eefca6ce769f8bd68cca3.JPG

handbroms04.thumb.JPG.9e6d2ebdb75a71040234b19da086918d.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har inte gjort så mycket som jag hoppades på, men snart är det semester och då blir det mecka av. Har hunnit fixa tanklock i alla fall. Ska bara tillverka nån tratt på baksidan.

tanklock02.thumb.jpg.631c1ff7fbbd3663f3d5d426ed4d3584.jpg

tanklock01.thumb.jpg.ad080da001491e453fc930ed77ea00ea.jpg

tanklock03.thumb.jpg.b2e0c8c6ddc10b8d3d9d0913497debdf.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Turboinstallationen klar, man kan även skymta min ic från en EVO (tror jag) som är ombyggd med glasfiber. Provtryckt till 4 bar och den höll. Nu väntar jag bara på mitt omsvetsade oljetråg sen blir det provstart igen, det var längesedan...

turbo02.thumb.jpg.f64ddbcf68a757234564281110a743d2.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Lägg gärna ut fler bilder på turbo installationen, :racesmile:

intressant att se hur andra löst det då jag själv undrar hur i hela hälsingland man ska få plats med alla grejer under huven. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...