Jump to content

Amatörbygge på existerande fordon?


Recommended Posts

Hej!

Har börjat fundera lite på gamla projektidéer igen efter att jag fått tips om en verkstadslokal.

Som jag tolkar informationen på http://www.sfro.com/lathund.bil.html så kan jag bygga om min Volvo 740 till transaxelutförande á la Volvo 360 och slippa registrera den som Amatörbyggd? Skulle detta påverkas om jag samtidigt ändrar antal dörrar och avlägsnar taket? Var för sig är ju detta ändringar som faller in under Ombyggt men tillsammans?

Om det kvalar in som amatörbygge, får man använda sig av den existerande karossen eller måste det byggas en hel ram som är självbärande i sig?

Tacksam för svar,

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Man kan säga att ombyggt fordon är det så länge man utan svårighet kan känna igen fordonets grundkonstruktion. En 740 som byggs om till transaxel är alltså fortfarande en 740, ombyggt fordon. Bygger man om ssamm bil till 2-dörrars cab kommer man närmare gränsen men normalt sett räknas den som ombyggt fordon ändå.

Amatörbygge blir det om man verkligen bygger om mycket. Typexempel är ju en fwd-bil som byggs om till mittmotor, eller om man bygger en helt ny bärande rörram (som typ Volvo 850 med V8 och bakhjulsdrift i en full rörram). Distinktionerna emellan är inte alltid så enkla att göra utan man får bedöma från fall till fall.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...

Det beror ju på..."buggyundantaget" som säger att en kortad bubblaplatta kan räknas som ombyggt fordon (och inte amatörbyggt) kräver ju att motor, låda, bromsar osv. är original på plattan.

Har man en platta där man byter exempelvis bromsar, motor och låda, så ska den reggas som amatörbygge. Så då ska det ju funka.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ett utmärkt exempel ;-)

Men ska man regga som amatörbygge tycker jag man ska använda möjligheterna till att också få bättre väghållning och bromsar. Det finns ju massor av köpesprylar till bubbla som gör det hela bättre...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Neeeeej, nu börjar den mentala brottningsmatchen igen. Jag orkar inte, arrrgh... :surrender:

Varför söker jag på blocket?

http://www.blocket.se/vi/10462346.htm?ca=16_s

Var i helvete ska jag ställa alla grejor är ju nästa fråga?

Skönt att det är lite lång bort. Hade det varit närheten hade jag trillat dit. Nu blir det svårt rent praktiskt...

Link to comment
Share on other sites

Hamnar dom på skroten så åker jag fanimig och hämtar grejorna. Undrar varför han sänkt priset bara efter ett par dagar. Han vill nog bli av med det...

Nej, nu satt jag och tänkte på stora släpkärror igen.

Jag har helt enkelt inte plats om jag inte ska börja strö bildelar i trädgården och det går hon inte med på (det handlar om en villaträdgård i stadsmiljö, inte lantligt läge så det är inte aktuellt). Speciellt som jag inte kommer använda dom förens om ett par år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Allt för klumpsuma av 2500:- Kan disk vid snabb affär................"

Ujjujjujj!

Kan ingen hjälpa killen och rädda grejorna från skroten? :blink:

Det är ju gratis, nästan!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...