Jump to content

LocostSweden Mk regler för banträffar


cealm

Recommended Posts

Det är ju två olika fösäkringar för samma sak. Tror att klubben måste vara ansluten till SBF för att få deras = dyrt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

"SMA och SBF" är två skilda saker. LocostSweden Mk har SMA som vald "försäkringsfunktion". Licens är inget formellt krav för att få deltaga på banträffar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

"SMA och SBF" är två skilda saker. LocostSweden Mk har SMA som vald "försäkringsfunktion". Licens är inget formellt krav för att få deltaga på banträffar.

Nej Carl-Erik, jag förstår att licens inte är ett formellt krav. Det var inte därför jag frågade.

Jag har licens i SBF och är därmed redan försäkrad, men det gäller alltså inte om det är en bankörning i SMAs regi?

Ska man skaffa en egen försäkring eller kan man köpa den på plats?

Link to comment
Share on other sites

Tydliga Instruktioner kommer i Kinnekulletråden. För att minska banledningens jobb i samband med körningen ordnar man SMA innan.

Som sagt instruktioner kommer.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att vi som klubb valt att "Fastställa" regler för våra träffar utan medlemsdialog. Är detta ett förslag eller är det "ristat i sten"?

Vad det gäller själva innehållet var det två saker som stack ut;

- Det här med "fordonsansvarig" behöver nog förklaras. Huruvida ett fordon är tekniskt OK för trafik bedöms normalt av Bilprovning vid besiktning och SFRO vid SFRO2. Vad är bakgrunden till att klubben inte accepterar bedömningarna från dem och vill ikläda sig en sådan roll och därmed ta det tekniska ansvaret för samtliga fordon på träffen?

- SMA gäller för diverse olika biltävlingar, bla rally. I rally är 13 år lägsta åldersgräns för passagerare. Vad är bakgrunden till att vår klubb skulle ha strängare regler än vad vår försäkring kräver?

Link to comment
Share on other sites

Pac: Några svar.

Fråga:

---- Intressant att vi som klubb valt att "Fastställa" regler för våra träffar utan medlemsdialog. Är detta ett förslag eller är det "ristat i sten"? ---

Svar:

Reglerna är fastställda som det står i rubriken. I första inlägget står det "Antagna av styrelsen 2013-04-29." En enhällig styrlse står bakom texten i dokumentet.

En vald styrelses uppdrag är att verka för klubben inom klubbens stadgar och därmed mellan årsmöten ta erforderliga beslut, verkställa dessa och i förekommande fall följa upp besluten. Styrelsen beslut publiceras så de blir kända och därmed kan följas. Inom ramen för stadgarna prövas all styrelseverksamhet under verksamhetsåret i punkten "Ansvarsfrihet" vid ett årsmöte.

Ett beslut gäller aldrig längre än tills nästa beslut är taget.

Fråga:

Vad det gäller själva innehållet var det två saker som stack ut;

- Det här med "fordonsansvarig" behöver nog förklaras. Huruvida ett fordon är tekniskt OK för trafik bedöms normalt av Bilprovning vid besiktning och SFRO vid SFRO2. Vad är bakgrunden till att klubben inte accepterar bedömningarna från dem och vill ikläda sig en sådan roll och därmed ta det tekniska ansvaret för samtliga fordon på träffen?

Svar:

Nej Pac, vi låter besiktningsorganet, tex Bilprovningen avgöra fordonets status. Klubben tar verkligen inte deras roll. Klarar inte fordonet regbesiktning / enskilt godkännande och eventuell årlig kontrollbesiktning får man inte köra. Det är en grundförutsättning. Fordonet skall kunna köras på allämn väg till Kinnekulle. Tidigare år fanns en passus med "godkänd SFRO 2 eller vagnbok" men så är det inte nu.

För att förtydliga lite mer fortsätter jag svaret nedan:

I reglerna står att fordonet skall vara påställd, försäkrad, skattad samt i förekommande fall godkänd i årliga kontrollbesiktningen dvs fordonet skall kunna har kört på allmän väg till och från Kinnekulle utan några påpekanden om fordonet stoppats för en kontroll.

Ordvalet fordonsansvarig och inte fordonsägare dvs den som kommer med ett fordon till en banträff och därvidlag avser att köra med fordonet intygar att kraven är uppfyllda. Valet fordonsansvarig är för det är inte säkert att det är ägaren som kommer med fordonet och presenterar det för körningen.

Vi säkerställer med signatur att fordonsansvarig har en godkänd bil. Klubben vill få bekräftat och intygat att bilen är i korrekt skick. SFRO besiktningar är helt oväsentliga. Regbesiktning / enskilt godkännande är det som avgör om en bil har registreringsskyltar eller ej plus ordalydelsen "I förekommande fall godkänd kontrollbesiktning". Med checklistans frågor täcker vi in en bil från första dagen med registreringsplåtar till sista dagen innan den skrotas.

Att vi sedan i checklistan frågar efter tex att batteriet sitter fast, vilket man också kontrollerar vid årliga kontrollbesiktningen, är för att säkerställa ett antal extra viktiga punkter. Kan också noteras att "batterikontroll nummer två" att batteriet sitter fast på en bil med nya registreringsplåtar sker först tre år efter registreringsbesiktning medan en fem år gammal bil får sitt batteri kontrollerat varje år.

Som sagt med checklistan får alla bilar en extra egenkontrollerad säkerhetsgenomgång utöver det som besiktningsorganen redan gjort.

Din sista fråga Pac återkommer jag med både i tråden men även i ett Appendix till reglerna som kommer tas fram. Den frågan kommer bli lite mer text kring än de frågorna.

Kortversionen är att det är helt och hållet en ansvarsfråga för banchef / motsvarande det har inget som helst med SMA-reglerna att göra. Avgörande är att myndiga kan "teckna sig själv".

Jag återkommer med utförligare svar, inom någon dag.

Link to comment
Share on other sites

Citat ovan "Intressant att vi som klubb valt att "Fastställa" regler för våra träffar utan medlemsdialog."

Styrelsen är vald för att representera medlemmarna. Vad styrelsen får besluta om bör (=ska) finnas i årsmötets uppdrag (eller i föreningens urkund/stadgar) till styrelsen (jmf. bolagsordning för företag). Vilka frågor som skall hänskjutas till årsmöte/extra medlemsmöte bör(=ska) framgå av urkund/stadgar. Oftast överlåter årsmötet till styrelsen beslutanderätten "in blanco" vilket i små föreningar är enklast och smidigast.

Locostklubben är såvitt jag känner till en ideell förening och omfattas då inte av tydliga lagregler till skillnad från ekonomisk förening.

Link to comment
Share on other sites

Pac: Några svar.

Fråga:

---- Intressant att vi som klubb valt att "Fastställa" regler för våra träffar utan medlemsdialog. Är detta ett förslag eller är det "ristat i sten"? ---

Svar:

Reglerna är fastställda som det står i rubriken. I första inlägget står det "Antagna av styrelsen 2013-04-29." En enhällig styrlse står bakom texten i dokumentet.

En vald styrelses uppdrag är att verka för klubben inom klubbens stadgar och därmed mellan årsmöten ta erforderliga beslut, verkställa dessa och i förekommande fall följa upp besluten. Styrelsen beslut publiceras så de blir kända och därmed kan följas. Inom ramen för stadgarna prövas all styrelseverksamhet under verksamhetsåret i punkten "Ansvarsfrihet" vid ett årsmöte.

Ett beslut gäller aldrig längre än tills nästa beslut är taget.

Citat ovan "Intressant att vi som klubb valt att "Fastställa" regler för våra träffar utan medlemsdialog."

Styrelsen är vald för att representera medlemmarna. Vad styrelsen får besluta om bör (=ska) finnas i årsmötets uppdrag (eller i föreningens urkund/stadgar) till styrelsen (jmf. bolagsordning för företag). Vilka frågor som skall hänskjutas till årsmöte/extra medlemsmöte bör(=ska) framgå av urkund/stadgar. Oftast överlåter årsmötet till styrelsen beslutanderätten "in blanco" vilket i små föreningar är enklast och smidigast.

Locostklubben är såvitt jag känner till en ideell förening och omfattas då inte av tydliga lagregler till skillnad från ekonomisk förening.

Javisst, formellt har ni helt rätt, men man kan ju tycka att det vore lämpligt av en styrelse att söka dialog med sina medlemmar innan man klubbar regler som gäller för alla? Speciellt mot bakgrund att vi har ett så väl fungerande forum, det är ju inte svårt att lägga en tråd och be om feedback. Vad kommer det sig att vi inte körde en remissrunda på det här?

Fråga:

Vad det gäller själva innehållet var det två saker som stack ut;

- Det här med "fordonsansvarig" behöver nog förklaras.

Svar:

Nej Pac, vi låter besiktningsorganet, tex Bilprovningen avgöra fordonets status. Klubben tar verkligen inte deras roll. Klarar inte fordonet regbesiktning / enskilt godkännande och eventuell årlig kontrollbesiktning får man inte köra. Det är en grundförutsättning. Fordonet skall kunna köras på allämn väg till Kinnekulle. Tidigare år fanns en passus med "godkänd SFRO 2 eller vagnbok" men så är det inte nu.

OK, så som det var skrivet uppfattade jag "fordonsansvarig" som att klubben hade en fordonsbesiktning med en "fordonsansvarig" på plats. Skönt att det var ett missförstånd. Varför anses inte SFRO2 som tillräckligt?

Link to comment
Share on other sites

Din sista fråga Pac återkommer jag med både i tråden men även i ett Appendix till reglerna som kommer tas fram. Den frågan kommer bli lite mer text kring än de frågorna.

Kortversionen är att det är helt och hållet en ansvarsfråga för banchef / motsvarande det har inget som helst med SMA-reglerna att göra.

Hur kan det vara banchefens ansvar när reglerna är "Fastställda" i vår styrelse och styrelsen kräver att de skall efterlevas på Locostsweden Mks träffar?

Det är ju tur att Ordföranden och Banchefen för Kinnekulle i år är en och samma person. Det blir mindre risk för missförstånd dem emellan angående ansvar då. ;)

När man kör på avlyst område(=bana) sker körningen på egen risk. Försäkrings-skyddet är en mycket viktig del i att hantera den risken. Riktigt så ovidkommande som du gör gällande är alltså inte SMAs ställningstagande .

När man pratar tretton-åringar(som SMA alltså gör) blir "målsmans godkännande" en annan viktig del i att hantera risken. Jag misstänker att det är den biten som gjort att styrelsen fått kalla fötter och kräver "myndig"?

Jag ser fram emot ditt svar Calle.

Link to comment
Share on other sites

Bakgrund:

LocostSweden har vid årsmötet beslutat att arbeta projektorienterat enligt ett förslag från Pac. För en bankörning eller annan aktivitet innebär det att projektet via projektledaren framställer till styrelsen om t.ex. Bankörning vid Kinnekulle 2013. Just 2013-beslutet tog redan i höstas innan Pac´s förslag beslutades men arbetet sker enligt modellen.

Formulering från verksamhetsplanen som antog vid årsmötet 2013 (dvs Pac´s förslag):

Under 2013 kommer LocostSweden Mk delvis driva klubbens verksamhet i en mer uttalad projektform. Styrelsens roll blir att agera styrgrupp för beslutade projekt. Det åligger den utsedda projektledaren att i en projektplan beskriva vad som skall göras, klargöra beräknade ekonomiska åtaganden samt föreslå mål och riktlinjer för projektet. Styrelsen beslutar om projektet kan startas samt beslutar om projektets ekonomiska ram. Projektledaren rapporterar sedan till styrgruppen (styrelsen) hur projektet fortskrider

Arbetssättet enligt lagt förslag i tråden:

Protokoll från styrelsemöte 2013-03-09 efter Årsmötet 2013 i Arboga

Utdrag från styrelseprotokoll.

3.2 Kinnekulle 2013

3.2.1 Grillfest – Fredag 5:e Juli Projektledare: Per Adelsson

3.2.2 Bankörning – Lördag 6:e Juli Projektledare: Carl-Erik Almskoug

Pac´s förslag om projektorganisation är bra och antaget vid årsmötet för det håller isär rollerna för styrelse och projekt. Projektet föreslår aktivitet och styrelsen beslutar om t.ex. kostnadstäckning mm så projektet är möjligt att realisera.

Frågan om remissrunda:

Styrelsen är vald för att underlätta verksamheten och föra medlemmarnas talan. Om den inte gör det kan den ställas till ansvar på årsmötet (beviljas ej ansvarsfrihet). Om styrelsen har begränsningar i sitt beslutsfattande ska det framgå av stadgarna.

I detta fall har styrelsen tagit fram generella regler, fastställt dessa och publicerat dessa på forumet. D.v.s. helt enligt vad styrelsen skall göra. Uppkomna frågor har besvarats. Styrelsen har även följt modellen för projekt som fastslogs 9 mars i samband med årsmötet.

Banchef och/eller ordförande samtidigt är helt oväsentligt. För Kinnekulle 2013 är jag utsedd som projektledare i projektet tillika banchef. Bankörningen 2012 vid Kinnekulle framhävde behovet. De regler som var aktuella 2012 och skrivna av mig och andra var långt ifrån tillräckliga för ansvarsfrågan. Bankörning har aldrig varit och kommer aldrig heller att vara en "lek" även om det är en både rolig och trevlig aktivitet. Fordonen framförs i farter upp emot 190 km/h på t.ex. Kinnekulle. Minsta störning i framförandet kan få katastrofala följder för förare, passagerare m.fl. 2012 hade vi en allvarlig incident, en bil körde av banan pga. halka efter målrakan. Förmodligen en "glykol/vatten fläck". Efter en luftfärd stannade bilen mot Amco-räcket med trasig framvagn. Föraren fick sig en ordentlig smäll men tur i allt så kunde faktiskt bilen bogseras från plats någorlunda rullande och föraren klarade sig med att det gjorde rejält ont.

Med detta som bakgrund är det lätt att förstå att ingenting handlar om ”kalla fötter” det är och förblir endast en ansvarsfråga. Ett generellt regelverk som håller över tiden och till bästa sätt reglerar ansvarsfrågan behövde tas fram

När banchefen (projektledaren) flaggar ut en bil på banan finns underskriven dokumentation på att bilen och föraren är ”godkända”, d.v.s. fyller kraven LocostSweden Mk ställer. T.ex. SMA finns, föraren kör med omtanke mm. Trots detta kan olyckor hända och dessa gör lika ont oavsett reglerna. På banan är föraren/förarna ensamt ansvariga och inga andra får ens vistas där bilarna framförs.

SMA försäkringen gäller för omyndiga men en omyndig kan inte själv teckna ett ansvarstagande att han eller hon åker med ”på egen risk”. Det är det som är knäckfrågan och ingenting annat. Det kan te sig orättvist mot de icke myndiga men i projektet Kinnekulle 2013 är projektledaren tillika banchef inte villig att ta denna risk att släppa ut omyndiga passagerare om något skulle hända. Är passageraren myndig har denne rätt att teckna sig själv vilket innebär att ansvarsfrågan formellt är löst.

För att ytterligare förtydliga så alla verkligen förstår vad det innebär att ens befinna sig på en i försäkringsvärlden utpekad racebana t.ex. Kinnekulles område ett så kallat ”avlyst område”. Det är faktiskt så att ingen borde få köra in sin bruksbil på området. Endast bankörningsbilarna bör vistas på området. Det är inte alltid roligt att veta för mycket om vad som egentligen gäller. Just det här visste jag redan innan körning 2012 vilket gjorde att jag var nog den enda som önskade att det var kördag nummer 2 och avslut redan innan vi börjat köra. Det berodde inte på att jag tycker Kinnekulle är tråkigt utan på att jag var ansvarig banchef och reglerna vi skrivit var för dåliga på för många punkter vilket gjorde att formellt hade jag en alldeles för stor ansvarsroll dessa två dagar.

Detta gällde och var kontrollerat med två stora försäkringsbolag i juni 2012. Idag för säkerhetsskull verifierade jag informationen med ett av bolagen. Samma gäller fortfarande.

Hela området Kinnekulle, innanför staketet, är avlyst och där gäller inga vanliga bilförsäkringar. Med inga betyder att om t.ex. två bruksbilar ger varandra en plåtskada = betala själv ingen får något från försäkringsbolaget. Blev det värre än plåtskada alltså en personskada = samma sak betala själv. Ruggigt men sant! Det här tror jag inte många är medvetna om.

Med ansvaret beskrivet och frågan om man ställer upp som banchef utan tydliga regler att vila ansvaret mot då tror jag det är svårt att få en frivillig till uppdraget men om reglerna och kraven är sådana att ansvaret ”hamnar rätt” då bör det inte vara svårt att axla rollen som banchef.

Jag hoppas nu att de flesta frågetecken eller påståenden är utklarade och det här är styrelsens uppdrag att ta fram regler. Det bör heller inte råda någon tveksamhet längre kring rollspelet i styrelseuppdrag / projektansvarig- uppdrag / banchef. Samma person kan alltså ha flera roller utan att det är konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Calle, jag tror att det föreligger ett gigantiskt missförstånd?

Runt följande råder det inget tvivel:

1. Meningen med att jobba i projektgrupper är att involvera fler medlemmar så att vi inte blir en toppstyrd klubb med några få "aktiva" som styr alla "passiva". Det var vi överens om när jag föreslog det på årsstämman.

2. Styrelsen har rätt att fatta beslut baserat på årstämmans beslut runt verksamhetsplanen.

3. Du är helt riktigt projektledare för kinnekulle 2013.

Här råder det tvivel:

Dessa regler påverkar medlemmarna mer i det dagliga utövandet av sin hobby(inom Locost MK's regi) än statuterna för Locost MK. Det är alltså väldigt viktiga regler(för Locost Mk!) som handlar om hur vi kan arrangera banträffar i hela klubben, inte bara för Kinnekulle 2013.

Anledningen till att jag började skriva här handlar om bristen av förankring av det som beslutats och det auktoritära sättet som används. Vi har fullständigt olika åsikt om hur man förankrar och kommunicerar beslut. Men, det är OK att vi har skilda åsikter vad det gäller dessa frågor. Att man ibland har olika åsikt inom en klubb är en av grunderna för att vi tar oss framåt. Sånt är livet så det är bara att finna sig i situationen och jobba på. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Pac, jag tror inte vi har olika åsikter i någon större omfattning om vi läser våra inlägg ordentligt samt tillhörande protokoll och länkning. Att jag sedan driver en "extremt tydlig linje" det är för att klara ut ansvarsfrågor så ansvar mm inte kommer som en otäck överraskning när man minst av allt vill det. Så något "gigantiskt missförstånd" Njaa är det verkligen det?

Fråga eller kanske påstående.

Här råder det tvivel:

Dessa regler påverkar medlemmarna mer i det dagliga utövandet av sin hobby(inom Locost MK's regi) än statuterna för Locost MK. Det är alltså väldigt viktiga regler(för Locost Mk!) som handlar om hur vi kan arrangera banträffar i hela klubben, inte bara för Kinnekulle 2013.

Svaret är:

Kinnekulle är bara ett exempel det hoppas jag alla förstår. Reglerna är generella, de gäller på Kjula, Gröndal och andra banor mm. Det borde kännas skönt för den ansvarige att ha regler att vila sig mot. Jag tycker du har ställt bra och relevanta frågor i tråden som jag besvarat vartefter. Jag är faktiskt glad över att du ställer frågorna för då blir "appendixet" överflödigt.

I styrelsen inför publiceringen diskuterades ett "appendix" eller direkt text i tråden med förtydliganden. Nu blev det direkt text = svar på frågor. Så ett "Appendix utgår". Alla bäst hade varit att förklaringarna eller "Appendixet" skrevs och publicerades samtidigt å andra sidan tror jag många följt vår skriftväxling så jag tror att skriften i tråden gett större spridning. Fast det är bara min gissning

Det som är kvar som du funderar på är det ovan där det "råder tvivel".. Det är omhändertaget om än att jag inte hann skiva appendixet som jag nämner i inlägget 08:33 --- Din sista fråga Pac återkommer jag med både i tråden men även i ett Appendix till reglerna som kommer tas fram. -----

Frågan är behandlad i styrelsen i samband med grundreglernas framtagning dvs att det finns möjlighet att göra avsteg från reglerna. Projektorienteringen som är bra att vi nu har innehåller rubriken riktlinjer. Det är taget från förslaget. Där skriver den som driver projektet vad man vill göra med projeket och eventuella avsteg skrivs in i planen.

Grunden för ett projekt enligt protokollet vid årsmötet är:

Föreslagna aktiviteter kommer till styrelsen i form av beslutsunderlag för beslut hur stor täckning av ”förlust” som kommer att behövas. Projektledare (företrädesvis den som föreslår en aktivitet) tar fram en projektplan med följande delar:

- Vad som skall göras

- Beräknade ekonomiska åtaganden

- Föreslagna mål som ska uppnås

- Riktlinjer för projektet

Med detta så ser inte jag svårigheten att föreslå och arrangera bankörningar i hela klubben enligt det du skriver under rubriken "Här råder det tvivel". Projektorienteringen gör att det är fristående så ansvarsmässigt är det projektledare / utsedd banchef i aktuellt arrangemang som står ansvarig och ingen annan. De ekipage som släpps ut på banan skall uppfylla reglerna för aktuell bankörning. Absolut viktigast är att projektledaren / banchefen verkligen förstår sin roll och sitt ansvar. Grundreglerna för bankörning kan vara dispositiva men ändrar man så tex icke myndiga med SMA-försäkring får åka så måste banledningen för arrangemanget hantera ansvaret och förstå vad detta innebär.

Jag har ställt frågan om SMA och icke myndiga till Fredrik Skoghaug för att få hans syn på detta.

Av svaret som är inklippt nedan ser ni att SMA kan försäkra omyndiga men vårnadshavarens tillstånd är upp till ansvarig för arrangemanget. Kan vara bra att känna till att även detta låg till grund för reglerna innan beslut och publicering gjordes. Ansvarsfrågor är extremt viktiga att hantera korrekt för mig.

Fredrik S i april 2013 svarsmejl på frågan om omyndiga:

Ok…. Det är ok för mig oavsett hur ni gör….. det ansvaret är ert i slutändan att ta målsmans tillstånd…. Jag står för försäkringarna oavsett om målsman godkänner eller inte naturligtvis…… så det är egentligen bara en fråga för er själva.

Mvh fredrik

Fråga om förankring mm:

--- Anledningen till att jag började skriva här handlar om bristen av förankring av det som beslutats och det auktoritära sättet som används. Vi har fullständigt olika åsikt om hur man förankrar och kommunicerar beslut. Men, det är OK att vi har skilda åsikter vad det gäller dessa frågor. Att man ibland har olika åsikt inom en klubb är en av grunderna för att vi tar oss framåt. Sånt är livet så det är bara att finna sig i situationen och jobba på ----

Svar:

Styrelsen har agerat och producerat ett viktigt dokument. Om det är gjort med brist på förankring, ett auktoritärt sätt samt avsaknad av kommunikation är som upp till var och en att bedöma och betygssätta med denna tråd som referens men styrelsen är vald för att underlätta verksamheten och föra medlemmarnas talan och detta inom ramen för stadgarna.

Min sammanfattning av resonemnaget i tråden är att jag bedömer att samtliga frågor fått svar och eller en förklaring. Jag tror eller i alla fall hoppas att vi är på samma linje och har samma plattform för fortsatt arbete.

Är något annat oklart svarar eller förtydligar jag gärna.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan förstå att du som banchef Kinnekulle 2013 vill ha regler att luta dig emot. Det diskuterade vi redan förra året då Jocke började jobba med dem. Men att ta fram generella regler för Locost Mk kan ju inte ligga på Kinnekulle 2013, det är ju betydligt större än så.

Så frågan är Calle om missförståndet är runt vad "förankring" och "involverande" är?

Du kommer med långa inlägg för att förklara det som skett i efterhand. "Förankring" och "involvera" handlar om att lägga den energin på att inhämta information från medlemmarna innan man beslutar. Men du har kanske rätt, det är kanske inget missförstånd. Det är helt olika inställning till hur man förhåller sig till oss medlemmar.

Jag har skrivit det tidigare, men det tål nog att upprepas: mitt förslag runt projekten handlar om att bjuda in till dialog och att involvera medlemmarna i klubbens arbete inte om att "fastställa" över huvudet på oss.

En bra fortsättning vore att:

  • Det öppnas upp för en revidering av reglerna som "fastlagts" och att en dialog med medlemmarna om den revideringen dras igång omgående. Eftersom Kinnekulle är första tillfälle då de skall användas är det kanske ett lysande tillfälle att inhämta medlemmarnas åsikt? Om Styrelsen behöver hjälp och inte hittar någon som vill ta på sig att driva det kan jag vara behjälplig.
  • Vi försöker följa årsmötesbeslutet. Att "fastställandet"/"den auktoritära stilen" byts ut mot dialog.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på "förankring och involverande" är:

Styrelsen tog på en ledamots initiativ (INTE mitt) Ford klubbens omfattande regler för bankörning som grund. Jag och en ledamot skalade, förkortade och anpassade Fordklubbens mycket bra regler. Fordklubbens regler var 2 eller 3 tätskrivna A4. Vår version är klart kortare.

Den enda frågan som rönte debatt i styrelsen var omyndiga passagerare. Debatten gällde endast ansvarsfrågan för den som arrangerar (banchefen). Blanda nu för allt i välden inte ihop min roll vid kommande Kinnekulle, se längre än så, dvs generellt.

Av frågorna och svaren i den här tråden är en möjlig skiljelinje mellan oss om Grundreglerna skulle presenterats och därefter antagits, dvs ungefär nu efter trådresonemanget eller om det skulle gjort som det är gjort dvs antagits först och publicerats sedan.

Det finns, vilket jag hoppas alla läst, en intressant paragraf i LocostSwedens stadgar §15. För säkerhets skull klipper jag in den nedan samt länkar de kompletta stadgarna:

LocostSweden Mk stadgar

Det blev ett "foto" jag fick klippa ut och klista in därav storleken på texten.

Paragraf §15 blir med Grundreglerna kompletterad och mer heltäckande.

Paragraf15_zps20991c3a.jpg

Sakfrågan däremot hur vi anordnar och hur ansvaret är fördelat kan jag inte i tråden se någon väsentlig skiljaktighet i.

Frågor och synpunkter besvaras fortlöpande och är nu inte lägre kvar på "textinnehållet" i Grundreglerna utan på begreppen "förankring och involverande".

Summeringen skulle bli i så fall om styrelsen kan fatta egna beslut eller ej. Jag anser att styrelsen fullföljt sitt uppdrag. Plus att alla beslut gäller inte längre än till nästa beslut tas.

Om vi nu sträcker och förbi alla diskussioner och tänker på vad Grundreglerna innebär och vad ditt förslag Pac om Projektorientering innebär.

- Vi har stadgar som reglerar LocostSweden, ändrade senast 2008, dvs rätt stabila

- vi har Grundregler för bankörning som kan vara dispositiva dvs den som vill arrangera kan göra det med gällande Grundregler och med förändringar.

- Vi har en beslutad Projektorientering som öppnar för alla att arrangera evenemang, där styrelsens främsta roll är styrgrupp för finansiering och stöd.

Är det något som saknas i listan ovan för att engagerade medlemmar skall kunna ordna arrangemang för tex bankörningar?

Just nu känns det mer som diskussionen inte handlar om innehållet i reglerna eller medlemmarnas möjlgheter utan är på andra spår. Det vore bra om vi återgår till om listan ovan är för liten eller felaktig och behöver kompletteras för att fungera.

Link to comment
Share on other sites

På Konbana kör en bil åt gången och inte så höga hastigheter och utan formell tidtagning. kallas bil kör övning/träning.

Det tycker man borde gå utan SMA försäkring. Jag har haft den i flera år förut men inte kört på bana och inte haft nytta av den.nu i år ska jag bara köra ev 1 konbana på emmaboda och det känns lite mycket 400kr.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker man borde gå utan SMA försäkring. Jag har haft den i flera år förut men inte kört på bana och inte haft nytta av den.nu i år ska jag bara köra ev 1 konbana på emmaboda och det känns lite mycket 400kr.

Jag deltar i en del körningar med Sportvagnsklubben i Göteborg (SVKG) och nytt för i år är att dessa arrangeras under SMA-flagg. Dock är det så att man inte behöver en separat SMA-licens utan man skriver på en försäkring vid varje enskilt tillfälle. Detta ingår i kostnaden för körningen. Kanske kan vara värt att kolla upp med SMA eller SVKG?

Link to comment
Share on other sites

Thomas, fege: För SMA arrangemang som vi har krävs två delar, en arrangörsförsäkring och en personlig försäkring. Ett exempel från förra året, Kinnekulle 2012.

Ju mer som deltagarna kan göra klart redan på hemmaplan förenklar och underlättar något otroligt i samband med incheckning.

Jag vet det av egen erfarenhet. 2012 var det ren tur att Jörgen och jag var påplats och startade incheckningn cirka 06:20. Vi blev precis klara till minuten före förarmötet.

För allas bästa så körningen kan starta på utsatt tid bör allt vara klart och bara kunna "prickas av" kördagen.

Jo, det kostar några kronor extra för en årslicens men den är också användbar på alla SMA-försäkrade arrangemang plus att incheckningen går så mycket smidigare när det bara är att kolla årtalet på SMA kortet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jo givetvis swka man åka några evenemang så är det inte dyrt men för en gång kan det tyckas så.

det blir 800:- för att få åka några rundor. 400 anm. 400:- förs.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter långt ovanför er (OBS! gäller endast geografiskt!) och kommer med största sannolikhet aldrig att beröras av de frågor som berörs i detta fall.

Innan jag blev befordrad till pensionär omfattade mitt yrkesbana juridikens vindlande aktiviteter.

Med min livserfarenhet tycker jag att det är bra tom nödvändigt att lyfta upp dessa frågor på bordet.

"Bättre att förekomma än att förekommas" är ett bra statement. Bättre att klargöra och arbeta igenom ansvar- och försäkringsfrågor mm INNAN något obehagligt, oväntat och onödigt har inträffat. När händelsen/skadan är skedd är det för sent att ta upp diskussionen, bandet går inte att backa tillbaka.

Jag har för klienters räkning förhandlat mot försäkringsföretag och jag han intyga att de är hårda motståndare. I de flesta fall har försäkringstagarna inte läst eller förstått försäkringsavtalet utan endast trott att försäkringen gäller, de har haft mycket luddiga och oklara antaganden om vad de har försäkrat. Häri ligger många försäkringstvister.

All heder över Cealm som har lagt ner tid och kraft att bringa klarhet i bl.a. dessa frågor till Locostmedlemmarnas fromma.

Antas

Åsyna vittne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jo givetvis swka man åka några evenemang så är det inte dyrt men för en gång kan det tyckas så.

det blir 800:- för att få åka några rundor. 400 anm. 400:- förs.

Hej, det finns nog inget arrangemang på Kullen som har så mycket effektiv körtid för den enskillde utövaren som vårat,

Vi brukar snabbt komma ner på 2 grupper och då blir det extremt mycket körtid ,det fanns dom som kom upp i i nästan 200varv

förra året.

Det blir 4:- /varv racesmile.gif det är bra,

exvis så brukar hyrkart kosta ca 13:- / varv.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

jag tänker med på superstage 1 dag.

Brinkarna kör med för 100:- 1 dags licens inkl. förs. och 100 startavgift. 800:- blir nog lite mycket för mig. just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jösses va ni har krånglat till allt....

:thumbsup:/>/>

För att förtydliga lite mer fortsätter jag svaret nedan:I reglerna står att fordonet skall vara påställd, försäkrad, skattad samt i förekommande fall godkänd i årliga kontrollbesiktningen dvs fordonet skall kunna har kört på allmän väg till och från Kinnekulle utan några påpekanden om fordonet stoppats för en kontroll.

En fråga på detta: Antag att jag (och säkert några till av byggtrådar att döma) dyker upp med 4- eller 6-punktbälten och bromsvåg som är justerbar fån förarplats. Vad händer då? Om jag åker in i en kontroll på väg till Kullen med denna utrustning bör jag inte klara kontrollen om besiktningsmannen gör sitt jobb. Innebär detta att utrustning av denna typ inte kommer att godkännas och jag inte får köra?

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte krångligare än det behöver vara. Ansvarsrollerna klaras ut dvs du gör en egenkontroll och med den garanterar du bilens och din status.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste igenom och såg i checklistan följande "Huvudströmbrytaren fungerar"

Är det krav på en dylik för att köra och i så fall vilket regelverk hänvisas till i frågan om funktion.

Undrar

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Syftet med reglerna är att få en gemensam plattform, det tror jag alla förstår. Varje punkt kan nagelfaras, och det är just det "fordonsansvarig" skall göra i sin egenkontroll. Det är bra att reglerna läses och att frågor kommer upp i god tid så varje enskilt ekipage (bil + förare) får tid för erforderlig egenkontroll och om så behövs hinna göra eventuella åtgärder.

Rubriken är:

Checklista fordon

Checklistans punkter kontrolleras och signeras av fordonsansvarig för att stämma av fordonets kvalitet ur säkerhetsperspektiv.

Som svar på frågan i inlägget ovan gör man enligt ett av följande alternativ:

- Har bilen ingen huvudströmbrytare noteras på raden "Saknas plus signatur".

- Har bilen en huvudströmbrytare signera på raden huvudströmbrytarens korrekta funktion.

Däremot är det ur ett säkerhetsperspektiv bra att bilarna har en lämpligt placerad huvudströmbrytare och att denna fungerar som avsett dvs klarar att bryta en kortslutning. De som eventuellt inte har en huvudströmbrytare installerad kan säkert på kvarvarande sex veckor hinna montera en.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte krångligare än det behöver vara. Ansvarsrollerna klaras ut dvs du gör en egenkontroll och med den garanterar du bilens och din status.

Det innebär att om jag vill köra med säkerhetshöjande tillbehör i min bil så måste jag ljuga när jag skriver på blanketten? Om jag, trots att jag uppenbarligen "ljugit" släpps ut på banan, vems är ansvaret då? Mitt för att jag ljög eller arrangören som släppt ut fordon som inte följer arrangörens regler?

Kan verka petigt men det är som sagt bra om allt är klart innan vi drar igång. Som det ser ut nu är alla former av tävlingsklassade bilar (typ roadsport) inte ok att ta ut på banan, eller tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Det här en dag där Locostintresserade med bil kan få möjlighet att köra på bana samt Locostintreserade utan bil kan få se när bilarna körs.

För att kunna arrangera evenemang togs regler fram. Reglerna bygger på egenkontroll. Eftersom klubben inte har en "fordonsbesiktning" och har heller ingen avsikt att ha en så ankommer det respektive att bedöma och besikta sig själv och sitt ekipage.

Var och en bedömer sin bil och sin egen stauts. Det finns inte "ljuga eller inte ljuga" det finns bara en egenhändigt underskriven deklaration för sin bil och sig själv.

Två punkter att lyfta fram något.

En av punkterna:

• Bilen skall vara säker att användas på banan, fordonsansvarig kontrollerar och signerar checklistan. Banledning utför besiktning vid behov.

En annan av punkterna:

• Detta är INTE en tävling, kör med förstånd!

Link to comment
Share on other sites

Syftet med dessa regler är att skapa en bas (ett slags ramverk) för bankörningar inom Locost Sweden MK för att göra det enklare och tydligare för deltagare (fordonsansvariga/förare, passagerare) och arrangör.

Vid tidigare Locost Sweden bankörningar så har det uppkommit frågor som kan vara knepiga att hantera på plats och det är bättre att man vet innan vad som gäller (utan att komplicera).

I diskussioner med SMA och personer kopplade till andra klubbar så kan det sammanfattas att det inte är enkelt; precis som i de flesta ansvar-/försäkringsfrågor. Så detta är ett försök att vara vara lite tydligare, göra det lite enklare, göra det lite säkrare...för både deltagare och arrangör.

Denna regel-bas är tänkt att kunna användas (1) direkt på våra banträffar eller om (2) ansvarig person som arrangerar en specifik banträff väljer att modifiera (t.ex. att tillåta yngre passagerare eller fordon med godkänd SFRO2); båda är således OK från klubbens perspektiv. Vid (2) så måste ju såklart ansvarig sätta sig in i vad det innebär.

Notera att dessa bas-regler inte innebär 100% försäkringsgaranti då det kommer ändå bedömas individuellt av andra parter (Arcona Försäkringar/SMA etc).

Off topic: Hade lite diskussioner med bl.a. SAAB Turbo Club Sweden och det blev tydligt att deras arrangemang på bana är helt utan SMA vilket innebär att vid skada så står deltagarna utan försäkringsskydd och ansvarsfrågan blir mycket svår. Min kännedom är också att dom inte informerar medlemmarna att så är fallet. Alla eventuella olyckor/skador är tråkiga och (permanenta?) personskador är tragiska; men måste vara bättre att vara t.ex. invalid med ekonomisk ersättning än utan.

Jösses va ni har krånglat till allt....

Det finns sagt massor av vinklingar man kan göra på detta och dra högre växlar men vi har försökt att hålla det enkelt men tydligare.

Tidigare körningar på Kinnekulle har ju också haft regler (t.ex. 2012 finns här). Jämför man dessa med bas-reglerna i denna tråd så ser man att skillnaden inte är jättestor.

Micke_R1: Tycker du verkligen att det är krångligare?

Om du tycker det så är det bra om du är lite mer konkret och talar om vad som är krångligt/dåligt. Detta är ju inte hugget i sten och kan självklart ändras/förbättras eller som vi säger på jobbet "The only constant thing is change" :)

En fråga på detta: Antag att jag (och säkert några till av byggtrådar att döma) dyker upp med 4- eller 6-punktbälten och bromsvåg som är justerbar fån förarplats. Vad händer då? Om jag åker in i en kontroll på väg till Kullen med denna utrustning bör jag inte klara kontrollen om besiktningsmannen gör sitt jobb. Innebär detta att utrustning av denna typ inte kommer att godkännas och jag inte får köra?

Fege: Du som fordonsansvarig/förare är ansvarig för att bilen är säker och uppfyller kraven från transportstyrelsen (registreringsbesiktigat fordon). Checklistan är till för att ge dig en heads-up på några viktiga punkter. Denna checklista är inte fullständig. Om du kör med 4-punktsbälte eller från förarplats justerbar bromsvåg så finns det troligen inget som gör att träffens arrangör skulle stoppa dig. Men skulle det visa sig att ditt 4-punktsbälte är trasigt eller att det finns andra defekter på din bil som sätter dig eller andra deltagare i fara så kan det såklart innebära "svartflagg".

Min bil har modifierats sedan registreringsbesiktning och är således inte 100% godkänd enligt transportstyrelsen. T.ex. har jag blinkers/strålkastare på fel höjd, "några" extra hästkrafter, nya 4-punktsbälten,...och det finns inget enligt mig som skulle motivera att jag får "svartflagg" på vår banträff.

Link to comment
Share on other sites

Syftet med dessa regler är att skapa en bas (ett slags ramverk) för bankörningar inom Locost Sweden MK för att göra det enklare och tydligare för deltagare (fordonsansvariga/förare, passagerare) och arrangör.Vid tidigare Locost Sweden bankörningar så har det uppkommit frågor som kan vara knepiga att hantera på plats och det är bättre att man vet innan vad som gäller (utan att komplicera). I diskussioner med SMA och personer kopplade till andra klubbar så kan det sammanfattas att det inte är enkelt; precis som i de flesta ansvar-/försäkringsfrågor. Så detta är ett försök att vara vara lite tydligare, göra det lite enklare, göra det lite säkrare...för både deltagare och arrangör.Denna regel-bas är tänkt att kunna användas (1) direkt på våra banträffar eller om (2) ansvarig person som arrangerar en specifik banträff väljer att modifiera (t.ex. att tillåta yngre passagerare eller fordon med godkänd SFRO2); båda är således OK från klubbens perspektiv. Detta är ju inte hugget i sten och kan självklart ändras/förbättras eller som vi säger på jobbet "The only constant thing is change" :)/>

Fege: Du som fordonsansvarig/förare är ansvarig för att bilen är säker och uppfyller kraven från transportstyrelsen (registreringsbesiktigat fordon). Checklistan är till för att ge dig en heads-up på några viktiga punkter. Denna checklista är inte fullständig. Om du kör med 4-punktsbälte eller från förarplats justerbar bromsvåg så finns det troligen inget som gör att träffens arrangör skulle stoppa dig. Men skulle det visa sig att ditt 4-punktsbälte är trasigt eller att det finns andra defekter på din bil som sätter dig eller andra deltagare i fara så kan det såklart innebära "svartflagg".

Min bil har modifierats sedan registreringsbesiktning och är således inte 100% godkänd enligt transportstyrelsen. T.ex. har jag blinkers/strålkastare på fel höjd, "några" extra hästkrafter, nya 4-punktsbälten,...och det finns inget enligt mig som skulle motivera att jag får "svartflagg" på vår banträff.

Det här en dag där Locostintresserade med bil kan få möjlighet att köra på bana samt Locostintreserade utan bil kan få se när bilarna körs.För att kunna arrangera evenemang togs regler fram. Reglerna bygger på egenkontroll. Eftersom klubben inte har en "fordonsbesiktning" och har heller ingen avsikt att ha en så ankommer det respektive att bedöma och besikta sig själv och sitt ekipage. Var och en bedömer sin bil och sin egen stauts. Det finns inte "ljuga eller inte ljuga" det finns bara en egenhändigt underskriven deklaration för sin bil och sig själv. Två punkter att lyfta fram något.En av punkterna:• Bilen skall vara säker att användas på banan, fordonsansvarig kontrollerar och signerar checklistan. Banledning utför besiktning vid behov.En annan av punkterna:• Detta är INTE en tävling, kör med förstånd!

All heder åt att reglerna har tagits fram och förenklar för eventuella arrangörer. Det är kalas att ha något att luta sig emot. Bara vi inte tar fram regler som vi själv sedan säger att det är ok att inte följa... Enligt tidigare resonemang skall fordonet klara en besiktning på väg till Kullen. Det finns ingen punkt där det framgår att det är upp till arrangören att välja. Kan jag tolka det så kan säkert någon försäkringsrepresentat det också och det vore ju inte kul om våra regler sätter våra arrangörer i kläm. Nog om detta, jag vill bara hjälpa till att undvika eventuella fallgropar när vi är i "skarpt läge".

Hur som helst är jag övertygad om att årets körning kommer bli lika rolig och lyckad som förra året. Jag känner att jag med föregående poster i ryggen kan komma och åka med min bil utan att stöta på patrull. Vi ses på Kullen!

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Tänkte väl mest på på kravet på sbp godkännade som nån form av bevis på att bilen är säker att köra på bana när man tom kan få den godkänd utan huvudbåge.

Samt om de ska vara seriöst måste de kollas på plats online på transportstyrelsen/alt ha bes papprer med sig till banan liknade som dom gör i roadsport.

Såg ett antal bilar på kullen förra året med huvud bågar där hjälmen stack upp en bra bit ovanför (godkända av sbp)

Hade vart mkt enklare o bara besiktat dom bilarna som är tveksamma ur säkerhets synpunkt o uppfyller dom inte kraven för lite fortåka på ett säkert sätt.

Kan man ju släppa ut dom i smågrupper med lite långsammare tempo med lite omkörnings förbud mm mm.

Vill man bara ha gatgodkända av nån annan anledning är de ju en annan sak.

Ang tidtagning ! jätte svårt att kontrolera att sånt efter levs med smart phones mm mm skulle tro att de blir dagens mest brutna regel :racesmile:/>

En annan sak jag funderat på !

Locost är ju en bilbyggar klubb o ingen banåkar klubb ! kanske tycker majoriteten av medlemmarna som åker träffen,n sig obekväma med tanken att det kommer

folk som vill utveckla/köra sin bil för att gå så snabbt på bana som det bara är möjligt o därmed inte vill komma o köra ?

Jag åker iaf till en bana för att göra så kanske är det inte uppskattat av alla ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

.. jag vill bara hjälpa till att undvika eventuella fallgropar när vi är i "skarpt läge".

Yes, jag är av åsikten att detta är version 1.0 och bör vidareutvecklas i möjligaste mån för att göra det bättre.

"Smittad" av mitt arbete some i mångt och mycket består att av att ta fram regler, guidelines och ramverk; allt för att göra det enklare (tydligare), mer effektivt(högre kvalitet till gärna mindre investerad tid/krona) så försöker vi också att få input till förbättringar från vårt community.

Jag har detta mindset även här, vänligen ge feedback och ju mer konkret desto enklare typ "Jag vill se ändring av .... till .... därför att ...." eller "Lägg till/ta bort .....därför att .....".

Styrelsen har tagit fram version 1.0 av dessa bas-regler för att ha en bra grund att stå på.

Hur som helst är jag övertygad om att årets körning kommer bli lika rolig och lyckad som förra året. Jag känner att jag med föregående poster i ryggen kan komma och åka med min bil utan att stöta på patrull. Vi ses på Kullen!

Å vad jag längtar! :D Hoppas också att vädret är lika bra som andra år...eller självklart skall det vara det :)

Link to comment
Share on other sites

Som man enkelt ser av Mickes och Feges inlägg så håller klubben på att spricka.

Vi håller på att förlora de medlemmar som har de mest innovativa och snabba sjuorna tack vare att reglerna och den obefintliga förankringsprocessen tvingar bort dem. Det finns mer i reglerna som begränsar oss, men det är ingen idé att "väcka den björn som sover" genom att prata om det. Den kan få vakna av sig självt.

Yes, jag är av åsikten att detta är version 1.0 och bör vidareutvecklas i möjligaste mån för att göra det bättre.

Jocke, det är bra att du bjuder in till dialog. Vi får hoppas att det kan läka samman klubben igen.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Micke r1 du slår huvudet på spiken med din formulering "Locost är ju en bilbyggar klubb o ingen banåkar klubb ! kanske tycker majoriteten av medlemmarna som åker träffen,n sig obekväma med tanken att det kommer

folk som vill utveckla/köra sin bil för att gå så snabbt på bana som det bara är möjligt o därmed inte vill komma o köra ?"

Just så känner jag mig mycket obekväm.

Jag älskade den första gången vi åkte på kullen men jag har tvekat sedan jag var på kullen senast. Om jag vill komma tillbaka eller ej. Anledningen till detta är att skilnaden mellan hur jag kör och hur dom som kan köra är på tok för stor.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Den problematiken löser man väl ganska lätt genom gruppindelning. Förra året hette grupperna långsam, medel och race. I den sista gruppen borde det finnas plats för dem som vill stå på lite extra...

För mig är mitt bilbygge fortfarande pågående. Jag vill ju, som så många andra här, fortsätta att utveckla mitt bygge och ett sätt att känna om man tänkt rätt i detta arbeta är ju att åka bana. Personligen tycker jag det är väldigt utvecklande att åka med lite snabbare bilar för att kolla spår etc men det får ju inte upplevas skrämmande som Michael skriver. Förra året gick man ned till två grupper efter lunch och senare var det "open pitlane" som gällde. Detta kanske vi skall vara försiktiga med om man upplever för stora skillnader på banan. Ett sätt kan kanske vara att samla alla vid lunch och stämma av läget för den fortsatta körningen?

Om jag åker tillsammans med långsammare bilar får jag ta hänsyn till detta och planera min omkörningar på ett så bra sätt som möjligt. Jag ligger gärna bakom i några böjar tills jag är säker på att framförvarande noterat att jag är där... Vi är ju alla där för att ha roligt med våra Sjuor!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Gruppindelningen har väl fungerat tidigare år. Visst finns det förare i varje grupp som gör misstag eller i alla fall sett som misstag i andras ögon, men det finns det i trafiken också.

En viss del av problematiken har klubben löst 2012 och 2013 genom att lägga Kinnekulleträffen samma helg som Svensk Sportvagnsmeeting och därmed "sluppit" ett par av medlemmarna med tydliga köra fort ambitioner.

Det viktiga i såna här sammanhang är att man som klubb representerar klubbens medlemmar och att man inte tar mest hänsyn till extremerna.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
En viss del av problematiken har klubben löst 2012 och 2013 genom att lägga Kinnekulleträffen samma helg som Svensk Sportvagnsmeeting och därmed "sluppit" ett par av medlemmarna med tydliga köra fort ambitioner.

De är nog inte lätt att hitta bantid mitt i sommaren på en helg, som liten arr får man nog ta de som erbjuds.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag inte vara med i år (heller), men jag har en synpunkt som jag vill få fram.

Locost Sweden är ju som sagt en klubb för hembyggda bilar, är det inte värt att få komma och testa ut sina alster innan man åker till SP? Förut har det väl räckt med SFRO2 eller SFRO1?

Link to comment
Share on other sites

De är nog inte lätt att hitta bantid mitt i sommaren på en helg, som liten arr får man nog ta de som erbjuds.

Det har jag svårt att tro. SSM inträffar första helgen i juli varje år. Det går garanterat att få en annan helgdag under perioden juni till augusti om man bokar i tid.

Jag har lockat ett par kompisar till klubben med två saker, 1 Den trevliga körningen på Kinnekulle och 2 Rabatten på Swedol. Tyvärr har körningen krockat med SSM två år i rad och rabatten försvunnit. Så vad återstår mer än hoppet inför nästa år?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag bygger min bil för mig och jag kör enligt min förmåga och hur säker jag upplever den i en grupp med fart som passar mig.

Jag tycker att man skall kunna köra i tre grupper beroende på förmåga/ambition.

Det är lika roligt att köra som att se glädjen hos andra som just har kört. Vill man utvecklas finns ju möjligheten med olika grupper om inte kan man stanna i samma grupp.

Då blir vi ju till för alla medlemmar.

Regler tycker jag är bra och jag utvecklar min bil till att bli säkrare än SBP kräver för att jag inte vill dö på en bana om den rullar, egenkontrollen med SBP i botten är väl inget problem för de flesta.

Jag vill inte vara ansvarig när det finns folk som springer över start/målrakan mitt under pågående pass med farter upp till 200km/tim(youtube). Bra med definierad ansvarsroll.

Vi ses på kullen och kör efter förmåga och med insidan av huvudet.

Ps. Min erfarenhet är att de som behärskar fortåka är de som man har minst bekymmer med på banan.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag bygger min bil för mig och jag kör enligt min förmåga och hur säker jag upplever den i en grupp med fart som passar mig.

Jag tycker att man skall kunna köra i tre grupper beroende på förmåga/ambition.

Det är lika roligt att köra som att se glädjen hos andra som just har kört. Vill man utvecklas finns ju möjligheten med olika grupper om inte kan man stanna i samma grupp.

Då blir vi ju till för alla medlemmar.

Regler tycker jag är bra och jag utvecklar min bil till att bli säkrare än SBP kräver för att jag inte vill dö på en bana om den rullar, egenkontrollen med SBP i botten är väl inget problem för de flesta.

Jag vill inte vara ansvarig när det finns folk som springer över start/målrakan mitt under pågående pass med farter upp till 200km/tim(youtube). Bra med definierad ansvarsroll.

Vi ses på kullen och kör efter förmåga och med insidan av huvudet.

Ps. Min erfarenhet är att de som behärskar fortåka är de som man har minst bekymmer med på banan.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har absolut samma erfarenhet dom som kör fortast kör oftast bäst och justast. Det som blir problem om man kör så sakta som jag gör är att jag inte kan koncentrera mig på körandet utan får ha hela min uppmärksamhet på förbisläpandet :racesmile:/> .

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Jag har absolut samma erfarenhet dom som kör fortast kör oftast bäst och justast. Det som blir problem om man kör så sakta som jag gör är att jag inte kan koncentrera mig på körandet utan får ha hela min uppmärksamhet på förbisläpandet :racesmile:/>/>/> .

Michael W

Vi kanske skulle testa att endeast tillåta omkörning på start/mål rakan i långsamma gruppen? Jag vet att Ducceklubben har kört på detta sätt och där har det fungerat utmärkt. Då kan du lugnt åka resten av varvet utan att behöva oroa dig för bakomvarande.

Som sagt, vi skall ju alla kunna ha roligt denna dag! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

I Alfaklubben körde vi långsamma gruppen med enbart omkörning på rakan och den som ville bli omkörd höll till höger.

Funkade utmärkt.

För att locka nya förare släppte vi ut alla, även de som bara kommit för att titta, på ett 10-minuters pass med snigeltempo. (Max 70 km/h och 100% omkörningsförbud.)

Det var väldigt populärt och fick många att anmäla sig till den riktiga körningen på kommande möten.

Vi hade ett gäng instruktörer som körde "Följa John" med alla som inte kört bana förut. Det är bra för säkerheten om alla fattar var idealspåret finns.

Instruktörerna hade feta klistermärken på bilen där det stod "INSTRUKTÖR". De som ville ha lite tips, fick åka med instruktörerna och lära sig små nyttiga tips om hur man kör fort och säkert.

Vi hade också en massa andra bra regler. Till exempel att man var absolut tvingad att köra i depå om man snurrat. Då skulle man in och lugna ner sig ett par hekto.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...