Jump to content

Kromade bärarmar


Tommy

Recommended Posts

Enklast brukar jag tycka att det är att bara gå in på en cromfirma å ge grejerna till en arbetare som du sen ger 50:- för att han gjorde det! det blir orimligt dyrt att gå den rätta vägen!

I hillerstorp (småland) finns en firma som cromar, men dom lägger inte koppar under som man egentligen ska, dom lägger nickel! PROTON heter stället!

Men sen sägs det finnas ett ställe i Forsheda(småland) som lägger koppar under men dom har jag ej varit i kontakt med!

Link to comment
Share on other sites

50:- :blink:

den gubben vill jag träffa.....

jag skulle få ge 1500:-st om dom skulle putsa upp dom eller 1500:- för alla 4 om jag själv gjorde i ordning dom.

Dom blev svarta istället :(

Link to comment
Share on other sites

50:- :blink:

den gubben vill jag träffa.....

jag skulle få ge 1500:-st om dom skulle putsa upp dom eller 1500:- för alla 4 om jag själv gjorde i ordning dom.

Dom blev svarta istället :(

Var det i Eskilstuna?

Link to comment
Share on other sites

50:- :blink:

den gubben vill jag träffa.....

jag skulle få ge 1500:-st om dom skulle putsa upp dom eller 1500:- för alla 4 om jag själv gjorde i ordning dom.

Dom blev svarta istället :(

Var det i Eskilstuna?

jepp

Link to comment
Share on other sites

50:-   :blink:

den gubben vill jag träffa.....

jag skulle få ge 1500:-st om dom skulle putsa upp dom eller 1500:- för alla 4 om jag själv gjorde i ordning dom.

Dom blev svarta istället   :(

Var det i Eskilstuna?

jepp

om dom kostar 1500 kr st då blir mina också svarta :( ... Dom från Eskilstuna kunde inte tala om vad det skulle kosta :blink: ....Dom menade att det beror på putsningen! ... men det är ju sömlösa rör som bara är tigsvetsade... kan det vara så mycket puts på sådana?

Link to comment
Share on other sites

I Formel 1 reglementet finns ett förbud mot kromade bärarmar.

Någon som vet anledningen?

Min gissning är att stålet försvagas av kromningsprocessen.

Risk för vätesprödhet har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

50:-   :blink:

den gubben vill jag träffa.....

jag skulle få ge 1500:-st om dom skulle putsa upp dom eller 1500:- för alla 4 om jag själv gjorde i ordning dom.

Dom blev svarta istället   :(

Var det i Eskilstuna?

jepp

om dom kostar 1500 kr st då blir mina också svarta :( ... Dom från Eskilstuna kunde inte tala om vad det skulle kosta :blink: ....Dom menade att det beror på putsningen! ... men det är ju sömlösa rör som bara är tigsvetsade... kan det vara så mycket puts på sådana?

Slutresultatet på kromningen beror på putsningen, dom ska vara i princip spegelblanka när du lämnar in dom.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nu är det dags igen att försöka med kromning! Dom i Eskilstuna var dyra och kunde inte ge ett fast pris!

Jag vill ha tips om företag som kan kroma våra bågar till 7:an.

Jag har ett pris på 4000:- :whip: men tycker det var för mycket....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jag skulle tipsa om att få dom förnicklade kostade 1000kr på Förnickling&Krom i södertälje

så här är det med putsning.. när man kromar kan dom göra det på lite olika sätt.. että är att dom belägger ytan med nån annan metall först och sen kromar vilket blir dyrt men som jag har fattat det så behöver man inte putsa ytan blank precis.. eller om ytan är blank så kan dom lägga på bara krom..

men när man förnicklar så lägger dom bara på ett tunt skikt med nickel och då vill man ha ytan så slät som möjligt.. så jag putsa minna bärarmar med smärjelduk i några timmar.. men resultatet efter fönickling är underbart :wub:

chrome.jpg

Edited by Loterus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...