Jump to content

Vart kan man köpa M10 torx bult i 10.6 kvalite


Krolleg

Recommended Posts

Ska montera en begagnad dragkrok på bilen men det saknas 2st bultar plus att det känns bättre å sätta in nya fräsha bultar överallt.

Men de bultar jag skall ha är M10 torx bult i 10.6 kvalite. 45mm långa (gängdelen) och 20mm bred skalle. Någon som tror sig veta vart man kan få tag i sådana?

Link to comment
Share on other sites

Halvdålig länk, 12.9 istället för 10.6 (menade du 10.9?) och insex istället för torx. Huvudet är bara 16 mm. Men den kanske kan få dig på rätt spår :)

http://www.ebay.co.uk/itm/M10-x-45-High-Tensile-12-9-Socket-Cap-Allen-Bolt-Qty-4-/200454452748?pt=UK_DIY_Material_Nails_Fixing_MJ&hash=item2eac04360c

Link to comment
Share on other sites

--- begagnad dragkrok på bilen ----Glädjande nyheter Krolleg. Ytterligare en kamrat med dragkrok. Jag utgår ifrån att det är din Sevenbil som skall få äran att kunna dra släpkärror framöver. Du kör M10, de är ju lite lättare än de M16 jag själv har på dragkrokarna.

Roligt! Bilder tack.

Link to comment
Share on other sites

Om det duger med 10.9 så har jag insex M10 50 mm långa, bor nästgårds... :)

Förresten, hur många behöver du?

Mvh Thomas

Ja det är 10.9 jag skallha råkade skriva fel :)

8st äre om du har så många?

Jag har kikat lite på bland annat sifverts skruv men dom flessta firmor har ju 300 som minibelopp. Å jag ska ju bara ha 8st så de känns som det blir 8st dyra i så fall.

Kan iuversig köpa 12.9 på tools här i stan insex, å vad jag kommer ihåg från materiallära så är ju 12.9 ännu starkare så de borde ju gå bra. Men jag helst vill ha torx då det visar torx i monteringsanvisningen, för å slippa tjall med besiktningen.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

--- begagnad dragkrok på bilen ----Glädjande nyheter Krolleg. Ytterligare en kamrat med dragkrok. Jag utgår ifrån att det är din Sevenbil som skall få äran att kunna dra släpkärror framöver. Du kör M10, de är ju lite lättare än de M16 jag själv har på dragkrokarna.

Roligt! Bilder tack.

Tyvärr så äre till bruksbilen som ska dra sjuan till besiktningar :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Ja det är 10.9 jag skallha råkade skriva fel :)

8st äre om du har så många?

Jag har kikat lite på bland annat sifverts skruv men dom flessta firmor har ju 300 som minibelopp. Å jag ska ju bara ha 8st så de känns som det blir 8st dyra i så fall.

Kan iuversig köpa 12.9 på tools här i stan insex, å vad jag kommer ihåg från materiallära så är ju 12.9 ännu starkare så de borde ju gå bra. Men jag helst vill ha torx då det visar torx i monteringsanvisningen, för å slippa tjall med besiktningen.

Starkare bult är inte alltid bättre då de spricker lättare och är avsedda för draglaster och inte tvära. SFRO godkänner inte 12,9 på bärarmar utan 10,9 (När jag besiktade)

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- SFRO godkänner inte 12,9 på bärarmar utan 10,9 (När jag besiktade) ---

Valde du 10.9 eller krävde SFRO 10.9? Jag har M12 8.8 som håller fast bärarmarna vilket är godkänt på mina bilar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kom på att man kan ibland köpa dem på resevdelsfirmorna som säljer dragen, t ex Mekonomen, Meca o s v. Kolla där om du inte hittar annars, inte gratis men lämpliga bultar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vedde tack för tipsen men har redan provat å det gick inte så bra.

men ett snack med mekonomen gav tips på en annan firma i stan som säljer mycket till lite större maskiner hjullastare å sånt. Dom hade bultar, dock 6-kant istället för torx men i övrigt samma. :)

Eftersom det fattades både ett fäste (5x40x370mm plattjärn med 2st 10mm hål) och 2 bultar till draget från skroten så lyckades jag utan problem pruta ner priset 600:- mot vad dom ville ha för å fixa delarna själv, plattjärnet gav jag 20:- för och bultarna 47:- så det blev riktigt lyckat,

Link to comment
Share on other sites

Vedde tack för tipsen men har redan provat å det gick inte så bra.

men ett snack med mekonomen gav tips på en annan firma i stan som säljer mycket till lite större maskiner hjullastare å sånt. Dom hade bultar, dock 6-kant istället för torx men i övrigt samma. :)

Eftersom det fattades både ett fäste (5x40x370mm plattjärn med 2st 10mm hål) och 2 bultar till draget från skroten så lyckades jag utan problem pruta ner priset 600:- mot vad dom ville ha för å fixa delarna själv, plattjärnet gav jag 20:- för och bultarna 47:- så det blev riktigt lyckat,

Själv är bästa dräng...

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...