Jump to content

några frågor kring ursprungskontrollen


Recommended Posts

Nu när jag sitter å håller på med min ursprungskontroll så funderar jag över följande uppgifter de vill ha in.

"fordonet finns i sverige sedan" ja när ska man sätta detta datum? SFRO 1 eller när ja började bygget?

"årsmodell på fordonet" SFRO 1 här med kanske?

detta är 2 saker jag stött på hitills på sida 1 och 2 av deras 6 sidor på det man fyller i över nätet på transportstyrelsens hemsida men de kanske kommer flera.

Det kanske inte är så big deal med sånna uppgifter egentligen men jag är en sådan person som vill göra rätt om de går :)

Link to comment
Share on other sites

Grunden är att Ursprungskontrollen inte är gjord för amatörbyggda bilar. Våra amatörbyggda bilar är en ad hoc på importbilar. Resonemanget kring detta finns i två trådar 2011 som jag just nu inte kommer på vilka det är men jagtar en kort version som svar på frågorna.

--- "fordonet finns i sverige sedan" ja när ska man sätta detta datum? SFRO 1 eller när ja började bygget?---

Du har inget fordon, det existerar endast när Transportstyrelsen uppdaterat Fordonsdatabasen, alltså inte ens när du lämnar SBP regbesiktning med ett regnummer så finns fordonet. Det är på väg att bli ett fordon men ännu inte. DEtta trots att man kan köra till och från SBP för regbesiktning på chassinumret. Men det är en undantags-konstruktion för att inte behöva kräva trailning.

"årsmodell på fordonet" SFRO 1 här med kanske?

Av samma skäl som ovan kan du inte åsätta en årsmodell. Du har inget fordon.

Här är bevesiset på att det är en ren ad hoc lösning --- "fordonet finns i sverige sedan" ---. Frågan är omöjlig att ställa såvida det inte är en importbil, då är frågan relevant.

Tyvärr är risken stor att dina handläggare på Transportstyrelsen inte riktigt klarar av resonemanget för hur ofta har vi inte "hickat till" när bilbyggare runt om i landet rapporterat in frågor och synpunkter från just ursprungskontrollen.

Mitt råd är att ring Örebro och lyssna med dem, var snäll och trevlig (som vanligt alltså), ta namnet på handläggaren, och gör som du blir tillsagd. Vill de har en årsmodell, ge dem en årsmodell hur fel det än är att göra så.

Kort kort versionen av ovanstående plus resomenget i de två ännu inte hittade trådarna: SUCK!!!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kan detta stämma "DEtta trots att man kan köra till och från SBP för regbesiktning på chassinumret"?

Har för mej att fordonet INTE får köras till SBP utan måste trp på släpvagn e.likn.

Cealm, du som är påläst, kan du klargöra detta?

Antas

Paragrafryttare (när det gynnar mej, inte annars)

Link to comment
Share on other sites

Antas: Med SFRO2 dokument, bokad tid för regbes, närmsta lämpliga väg till SBP, trafikförsäkrad på chassinummer så får du köra.

Men det är allra enklaste är att traila eller ta tow-bar till regbes. Då slipper man förklara om någon polis stoppar ekipaget och man är sent ut och missar sin regbestid.

Välj tow-bar det är allra enklast. För du har väl towbar-fästen på bilen? Det är original på alla sportbilar, eller?

Link to comment
Share on other sites

Kan detta stämma "DEtta trots att man kan köra till och från SBP för regbesiktning på chassinumret"?

Har för mej att fordonet INTE får köras till SBP utan måste trp på släpvagn e.likn.

Cealm, du som är påläst, kan du klargöra detta?

Antas

Paragrafryttare (när det gynnar mej, inte annars)

Jag körde min till SBP två gånger (samma dag ) eftersom jag fick ombesiktning . Jag beställde tid för regbesiktning på chassienumret och bad de skicka ett papper som skulle bekräfta att jag och bilen med just det chassienumret hade tid just den dag . Det var inget problem.

Sorin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Ursäkta trådkapningen, men jag håller på och funderar på detta.

Mitt bygge är påbörjat 2007.

SFRO1 - Aug. 2007

SFRO2 - Nov. 2011

Buller - Nov. 2011

Chassienummer är EJ ett YVV- nummer. Ska dock inte behöva innebära några problem eftersom amatörbyggda samt ombyggda fordon är undantagna från kravet på 17- siffors chassienummer, väl?

Vem ska göra min ursprungskontroll? Bilprovningen eller Transportstyrelsen?

Jag antar att det blir transportstyrelsen men då jag inte har kvitton på donatorbilen blir frågan om det kommer att bli ett problem för mig?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Alla har haft 17- siffors chassienummer det är bara att just nu tar Transportstyrelsen de första sedan vill SFRO ett par positioner och kvar till dig är cirka 8 positioner. Kolla på www.SFRO.com om det var 7 eller 8 pos.

Bra fråga: --- Vem ska göra min ursprungskontroll? Bilprovningen eller Transportstyrelsen --- Ring Transportstyrelsen ge dem uppgifterna du har och fråga. Du hamnar i en mellanzon med dina datum förmodligen blir det att följa de regler som gäller nu jag kan inte påminna mig att det finns "dubbla regler" utan det finns ett sätt bara = gällande.

Den här frågan har jag svarat på i någon annan tråd troligen i år och tidigare i några omgångar --- Jag antar att det blir transportstyrelsen men då jag inte har kvitton på donatorbilen blir frågan om det kommer att bli ett problem för mig --- men vilken tråd var det? Kommer inte ihåg.

Har du kvitton = ok ta kopia och skicka med har du inga kvitton redovisa då hur du kom över bilen, Tex. Fick av en kamrat för jag passade deras katt en fredag kväll. Raljerar lite. Hela urspungskontrollen för våra begagnade Volvo B230 eller Sierra eller vad vi nu har är en "ad hoc" lösning utan dess like. Å andra sidan är handläggarna på Transportstyrelsen helt ok personer, de är inte de som skrivit reglerna, gör det bästa av det hela skriv det du kan, låt dem återkomma om något behöver kompletteras.

Och hittar du någon av trådarna där jag skrivit en halvemeter eller så om just ursprungskontrollen så tacksam för en länk. Frågan kommer upp ibland....

Lycka till.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag ringde idag till transportstyrelsen. Jag blev bollad mellan 3st olika personer innan någon tog sig an mitt ärende. Det är tydligen inte så många andra som haft samma problem...

Kontentan blev att Bilprovningen inte gör ursprungskontroller längre. Alltså återstår bara transportstyrelsen.

Jag har mycket kvitton, men inte på donatorsierran. Det bör kunna ordna sig ändå tycker jag.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag skickaed bara med ett intyg där det stog att jag köpt min donatorbil privat utan kvitto. skickade dock med regnummer som var på den då jag sparat det.

i övrigt skickade jag med kvitton på det jag hade och det är mer eller mindre bara de "stora" ordrarna jag köpt på ställen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fick avslag för andra gången på min ursprungskontroll :(

Skulle komplettera med stämplat protokoll från SFRO 2.

Jag har inte gjort SFRO 2 än, och trodde inte det var nödvändigt.

Har jag skjutit mig själv i foten och eldat upp 700 spänn?

Kompletteringen skulle vara gjord innan 1 juni, och jag lär ju inte göra SFRO 2 inom en vecka...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju olika system beroende på när fordonet är SFRO-besiktat (tyvärr).

Det "nya" systemet med 17 tecken i ID-nummer innebär att man ska få ett identitetsbevis efter byggbesiktningen, och det ska räcka som underlag (tillsammans med lite kvitton etc.) för ursprungskontrollen.

Det "gamla" systemet bygger på att bilen är slutbesiktad av SFRO. Men jag har varit med om att skriva ut identitetsbevis i efterhand för sådana byggen.

Anledningen till ändringen är att det är bra att kunna göra ursprungskontroll tidigt i processen - ska den göras mellan SFRO slutbesiktning och regbesiktning/enskilt godkännande kan man lätt förlora massa tid.

Både kunder, TS och SFRO trasslar tyvärr in sig lite i detta, det är svårt att ha två olika system men så måste det nog se ut under en övergångsperiod.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Byggbesiktningen på mitt bygge skedde i mars 2009, dvs har ej det 17 siffriga chassinummret.

Har precis klarat av SFRO2 och bullerprov.

Fick information av min SFRO besiktningsman att p.g.a. det äldre chassinummret så gäller dem gamla reglerna, dvs ursprungskontrollen ska göras hos besiktningsorganet.

Detta stämmer inte längre, som någon redan skrivit ska detta göras hos transportstyrelsen innan man bokar tid för regbesiktning eller enskilt godkännande som numera gäller för oss.

Jag hade inte heller några kvitton men skickade med en skriftlig förklaring (eftersom jag tagit över ett påbörjat bygge), tillsammans med kopia på SFRO slutbesiktningsprotokoll, ID bevis (behövdes egentligen inte) och bullerresultaten. Ursprungskontrollen godkändes och jag ska besikta bilen imorgon:)

Vad gäller årsmodell skrev jag 2012, och om fordonet finns i Sverige vart det ett JA och datumet sattes då slutbesiktningen vart godkänd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...