Jump to content

Tips på spindlar!


JonR

Recommended Posts

Hej på er! Hoppas det är okej att jag skriver här trots att jag inte bygger en locost utan en Fiat 126 med R1 motor.

Det är så att jag ska börja bygga framvagn. Det blir dubbla a-armar så nu söker jag efter en spindel som har dugliga bromsar orginal och som helst har 4x100 och som 13" fälgar får plats på.

Bakvagnen är en framvagn från Golf3 med skivbromsar. Hade funderingar förut på att ta exakt samma delar och bygga framvagn av fast bygga om så det blir dubbla a-armar istället för macperson-ben.(för lite plats för macperson-ben)

Vad tror ni om det? Skulle det funka att bygga så man har fjäderbenet i den undre länkarmen i så fall eller håller inte spindelleden för det?

Vikten på bilen blir ca 560kg startklar. Lite tyngre bak än fram(skiljde 50-100kg har jag för mig)

Mvh/Jon

Link to comment
Share on other sites

Nedre spindelled från bil med McPherson håller för att hålla hjulel på plats, det som är tveksamt (inte att rekommendera, blir förmodligen inte godkänt) är att ställa fjäderkraften på nedre bärarmen med en sådan led. Men om fjädern istället verkar på övre bärarmen (och man där använder en spindelled som klarar tryckkrafterna) så brukar det gå bra.

Men Opels spindlar är ju bra, ska du köra 13" hjul passar det fint med spindlar från Ascona A/B eller Kadett C till exempel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har fastnat lite för Ascona B's spindel, tycker den ser smidig ut, och har rätt så bra mått för min bil, sen är det ju rätt bultmönster också! Nån som har koll på om det finns ventilerade skivor till det navet som passar med tummare?

Mvh/Jon

Link to comment
Share on other sites

Jag har Ascona B spindel och kör med oventilerad skiva och har aldrig haft problem.

Jag bytte i vintras till volvo 240 4-kolvs ok och Ferodo DS belägg

Men det finns ventilerad skiva som passar rakt på med samma storlek som ascona B och det är Rekord E. 2,0 2,2 etc.

Vill man ha större så finns det men jag har inte i huvudet nu vilka det är men meca o mekonomen har ritning på hemsidan.

Jag har inte behövt mer bromsar och kylingen har räckt till hittills som jag kör på gata o konbana. De klarar ju en bil som är dubbelt så tung + släp. Kör man sedan på lite bettigare belägg så ska de inte vara helt kalla heller och med större skivor etc. så ökar ofjädrad vikt.inte helt optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Ja men det låter ju bra! Vet du om Ascona A samma spindel eller skiljer det sig? Verkar inte drälla av grejor till dom där gamla Oplarna har jag upptäckt så man vill ja ha lite sökalternativ!

Mvh/Jon

Link to comment
Share on other sites

Det är inte samma leder så jag tror inte det är samma.

Manta B är samma.

Kolla på Opel sport club osc

och Ebay tysk o engelsk.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...