Jump to content

Är det ok med hydraulisk handbroms?


Jonas H

Recommended Posts

SFRO godkänner ännu inte inte hydraulisk handbroms mej veterligen.

SBP godkänner hydraulisk på rallybilar via någon dispens eller paragraf eftersom det är ett tävlingsfordon,

men till en bil registrerad som vanlig personbil så tror jag det är rökt om dom upptäcker det....

Den som vet med säkerhet får gärna bekräfta eller dementera mitt inlägg

Link to comment
Share on other sites

De formella reglerna är olika för ombyggt/amatörbyggt fordon och för "vanliga" bilar. För vanliga bilar gäller att det ska vara mekanisk parkeringsbroms, och VWs P-broms räknas dit.

För amatörbyggt/ombyggt finns det lite friare möjligheter men SFRO godtar egentligen bara hydraulisk P-broms i undantagsfall. Det ska då till exempel vara om man använder axlar/bromskomponenter där det är nästan omöjligt att ordna en mekanisk P-broms. Men det är ju rätt sällsynt.

Hydraulisk P-broms tappar tryck när bilen står (jag har i studiesyfte provat själv, på min egen bil). Även med helt nya komponenter faller trycket ganska fort. Det har också inträffat ett antal olyckor med ATV och liknande som har hydraulisk P-broms.

En separat "sladdbroms" är egentligen också tveksam enligt reglerna om bromssystem (som egentligen säger att alla hjul ska bromsas samtidigt, utom när parkeringsbromsen används), men i praktiken brukar man väl inte gnälla om det. Det går ju lätt att ta bort spaken till hydrauliken när man kör på gata.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

På min Passat är den elektrisk och på lastbilen är den luftstyrd. Hydraulisk borde nog vara OK.

På lastbilen aktiveras bromsen om trycket läcker ut men på en hydraulisk så släpper bromsen om trycket läcker ut.

Link to comment
Share on other sites

måste ställa frågan i klartext till gustaf, är den elektriska varianten godkänd av SFRO ?

PeÅ

Ja, om man kan visa att funktionen är ungefär som VWs.

Ett problem kan vara att det är bra om parkeringsbromsen kan fungera som nödbroms, det kräver att man antingen kan dosera bromsverkan eller att systemet samverkar med ABS eller liknande. Om man får full bromsverkan direkt man trycker in en knapp så kan det vara lite farligt...

Åtminstone med VWs originalbitar så låser man ju inte hjulen om man trycker på knappen i 100 blås, jag vet inte hur Renaults system funkar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Renault har en elmotor som drar i wiren och sen är det vanliga ok med inbyggd p broms. Det låser inte heller i 100, men iofs kan det säkert låsa med en lättare bil. Den ska ju bara hålla bilen stilla till en viss lutning, så man kan ju begränsa effekten om man vill. Och om man gör det enkelt med bara en växlande fjädrande brytare så kan man ju dosera lite. De bilar som ha elektrisk p broms har ju bara på och av lägen. Problemet blir ju också att den går ganska långsamt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...