Jump to content

Volvo hundfyrtio kardan?


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag har nu 3 av 4 kardaner som jag behöver tack vare den gode PeÅ. :notworthy:

Någon som sitter på en 140 kardan - den delen med splinesen på? Eller kanske bara gaffeln med splinesen på?

Det är den tunna 44mm kardanen och för att få främre och bakre rörlig så behöver jag en bit till.

Jag håller ögonen öppna på mässan imorgon oxå.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Jag har många olika typer av kardaner i lager.

Kan du lägga in en bild på det du söker med mått på gaffel, lager, antal splines och längd på splinesdelen då kan jag mäta på de jag har och lätt avgöra om någon passar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Volvo 140 kardan 44.5 mm (smala)

Splines = 16st

Högsta delen på kammarna = 70 mm

Från basen till splinesen börjar = 52 mm

Gaffelbredd utvändigt = 68,5 mm

Märkning gaffel: BRD på ena, 15950Z64 på den andra(se bild)

th_IMAG0285.jpg

Jag behöver bara gaffel med splinesad axel på inte hela kardanan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hittat två splines-kardan-dealr. Har tagit kort på dessa men ännu inte mätt om dina mått och mina kommande mått harmoniserar.

Det är ju så kolsvart här på landet så det är svårt att se tumstocken. Finns inga gatlysen knappt el ens en gång... (ref CealmSeven tråd).

Link to comment
Share on other sites

Så här ser de ut.

Ok--- Splines = 16st

???-- Högsta delen på kammarna = 70 mm

Ok -- Från basen till splinesen börjar = 52 mm (eller 50mm)

Ok -- Gaffelbredd utvändigt = 68,5 mm

Kardan.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Ser ju ut att vara samma, Splines kammarna är ju fasade fram och bak och mitt mått är där fasningen slutar - d v s kammens längd utan fasningar.

Tagen - om du kan avvara den? :racesmile:

Pris kan vi ta vid sidan om, samt hur vi skickar saker och pengar.

Gött nu behöver jag bara backlådan så jag vet hur långa dem skall vara. :prop:

TACK CALLE! :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett finurligt sätt vi skulle kunna hantera en överföring av kardandel på. Ett riktigt roligt gammeldags sätt.

Du jobbar väl i Stockholm?

Om du befinner dig på Stockholms Central när SJ, Regional, tåg 715 med ankomsttid 08:53 anländer så kan vi göra en smidig och spännande överföring av materiel.

Jag lindar in den riktiga kardandelen i en Metrotidning och du gör motsvarande med en lika stor kardandelsatrapp. När vi kliver av tåget så kan du "glida upp" jämnsides med mig. När du är försäkrat dig om jag jag inte är skuggad startar vi överföringen. I trängseln gör vi ett smidigt byte. Därefter går vi åt varsitt håll och ingen har märkt något, kanske inte ens mina två medresenärer.

Vi måste båda se upp för övervakningskameror.

Vore inte det:

- roligt

- ett billigt alternativ

- ett spännande alternativ

att förse Björklinge-Seven-avdelning med användbar materiel.

Så finns den tråkiga varianten, dvs betala Posten för transporten. Inte kul.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det vore både roligt och spännande om vi kunde göra det utan att dina medresenärer märkte av bytet.

Men om det gäller just 08:53 imorgon måste jag dessvärre avböja då jag skall på möte hos Svenska Bilsportförbundet i Bredden vid just den tiden, det gör det aningen svårt att vara på två platser samtidigt.

Men då jag inte är i någon större brådska och du kanske skall till Stockholm vid annan tidpunkt så kanske vi skulle kunna prova då? Om det inte skulle inträffa innan jag behöver den får vi lösa det på annat hemligt sätt.

Får min Metro ha valfritt innehåll som motsvarar värdet av kardandelen? tex en torsk, en rådjurssadel, ett vedspisbidrag, rullar med enkronor eller annat spännande innehåll. Kom gärna med egna förslag om du vill, annars kanske överraskningen är gott nog!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle skämmas om jag berättade hur dyr just den eftertraktade kardandelen är just. Just den som jag aldrigt någonsin använt än under många många år. Därför får du den.

Det jag däremot önskar mig är ett bra arrangerat kardandels-byte så ingen av mina kollegor märker något. Det är onsdag 14 december som SJ Regional, tåg 715 med ankomsttid 08:53 anländer till Stockholms central med mig mina två kollegor plus en kardandel inslagen i en Metrotidning. Jag sitter i vagn 2 och på plats 10.

Det här ser jag fram emot att äntligen själv få medverka i den nästan klassika spionthriller "Kardandelen".

Då har du bara att läsa in kartor över Stockholms spårcentral, rekogniserat området, mätt in var exakt vagn 2 stannar enligt normal spårplan. Lägga upp alternativa planer och tidsscheman om tåget inkommer på annat spår... Vad kul. Hoppas du är i Stockholm på onsdag. Annars blir det väl Posten eller något annat.

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle

Onsdag! ja men det var en annan femma, jag får entlediga mig själv från den första arbetstimmen för att genomföra spionaktion "Kardandelen"!

Denna öppna diskussion kan dock äventyra hela operationen för det finns fler "sjuor" i Stockholm med omnejd som kan avslöja eller rentutsagt spoilera vår plan, försiktighet och planering krävs!

En metro med lämpligt innehåll kommer att levereras, storleken har jag ju ungefärlig koll på. Kan du däremot garantera min säkerhet mot dina kollegor så jag inte blir överfallen :515: vid eventuell upptäckt? Som du vet har jag storleksmässigt inte mycket att sätta emot, därför är min Sjua stricktly by the book!

Frågan är om bytet skall ske i det tysta eller om en klassisk ficktjuvsmanöver skall tillämpas, d v s bump and grab, men i vårt fall bump and switch?

Preparering av metro bör samordnas då de kan vara hala med löst sittande innehåll vilket kan få delar att glida ur vid en oförsiktig överlämning vilket skulle resultera i eventuell upptäckt.

Klädsel vid aktuell vald tidpunkt bör kommuniceras i förväg så upptäckt av sin motpart inte lägger hinder för utbytet.

Som inväntande part vill jag bestämma tidpunkt för utbytet och du får vara alert från det att tåget rullar in på stationen, timing och placering är A och O för att det skall gå obemärk förbi. Jag får reka spåret och tågtömmnings variabler i förväg.

Bär det av till tunnelbanan efter avstigning? Då finns en ganska lång sträcka av folkhav som kan nyttjas från en upphinnar switch.

Många variabler blir det men jag tror att vi skall kunna få ihop det på ett bra sätt. Kul kan det bli i alla fall om vi lyckas och dina medresenärer inte är stridslystna om det skulle falera = jag får stryk!

VI hörs närmare om detaljer.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Bra då har vi en plan. Mina kollegor är trevliga och stillsamma personer så där är din säkerhet ohotad. Däremot är det av yttersta vikt att du säkerställer att du inte är skuggad. Vi kommer inte uppsöka tunnelbanan utan vi skall ta oss till ett konferenscenter vid Klarabergsviadukten 90 och vi skall resonera kring organisationsformer inom VA-branschen i Sverige.

Visst finns det finns fler "sjuor" i Stockholm men glöm för allt i världen inte V8-cobror som kan avslöja eller rentutsagt spoilera "switchen".

Aha är Metro ohäftad? Då kanske en påse är bättre. Här får vi tänka till. Påse är lättare att överföra i trängseln.

Frågan är om jag tar mörk trenchcoat och hatt eller en Spy-der-jacka?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Metro är häftad men saker i tidningar brukar glida ganska bra om de inte sitter fast eller är knögligt inrullade, vilket kanske inte ter sig så naturligt för att misstanke inte skall uppstå.

Jag får ta mig till spåren och kolla var den största konccentrationen av folk är vid den tiden på morgonen mellan spåret och uppgången till World trade center - d v s OM ni väljer vägen genom stora hallen på centralen.

Nu blev det fler om och men.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mitt i allt missar vi varandra, ooops inte meningen eller så är det något annat lika hemligt möte på G i samband med att SJ Regional, tåg 715 med ankomsttid 08:53 anländer Stockholms central och där står jag med en något konstigt som tex en fet sedelrulle på 825kkr inslagen i en Metero-tidning när den andre försvinner i mängden med en likaledes Metrotidning som innehåller en Kardandel istället. Vi kommer då vara minst tre förvånade personer. Jag att jag fick så bra betalt, du att jag inte dök upp och den okände med en Kardandel.

Vi kanske får köra den säkrare vägen dvs allt öppet och ses personligen utanför vagn 2.

Vad tror vi, kanske bäst så?

Link to comment
Share on other sites

Nä vi gör ett försök på switch men kan efter 5 min vända om och gratulera varandra till en väl genomförd hemlig spion switch under näsan på dina kollegor.

Vi måste ju försöka.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

För er som orkat läsa denna fantasifulla tråd kan jag rapportera att överlämningen skedde något fumligt men förblev hemlig så aktion "Kardandeln" lyckades! :racesmile:

Utbytet blev en 50cl god öl inlindad i den eminenta tidningen MOTOR(M's medlemstidning) vilket i plastpåsen utgjorde ungefärlig match mot kardandelen storleksmässigt.

Slutet gott allting gott.

TACK CALLE! :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

För er som orkat läsa denna fantasifulla tråd kan jag rapportera att överlämningen skedde något fumligt men förblev hemlig så aktion "Kardandeln" lyckades! :racesmile:

Utbytet blev en 50cl god öl inlindad i den eminenta tidningen MOTOR(M's medlemstidning) vilket i plastpåsen utgjorde ungefärlig match mot kardandelen storleksmässigt.

Slutet gott allting gott.

TACK CALLE! :notworthy:

/Fredrik

Grattis =)

Kul och spännande läsning.

/Johannes

Link to comment
Share on other sites

Som sagt vi (läs jag) behöver öva lite men jag kan berätta att mina tre kollegor inte märkte något. Jag frågade sedan när jag visste att "spion"vedde var på säker plats. Kollegorna blev minst sagt förvånade. Två hade dock märkt en liten smäll (det var när jag råkade tappa min påse) men upplock och övrigt gick så fort och smidigt så något mer noterades inte.

Det var kul att få prova på. Tack vedde för en rolig morgon på Stockholms central. Fortsättningen för mig blev också bra med stt seminaruim Svenskt Vatten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...