Jump to content

Lotus Seven S4. - NÅ: Garasjebygge


Kghaas

Recommended Posts

Fargen ble veldig bra. rullet ut og fyrte opp motoren i dag. Da tok lednigene fyr, og det stod en stor røyksky ut av instrumentpanelet.....

Må nok legge opp nytt ledningsnett etterhvert.

Planen nå er å få bilen godkjent før Påske.

17032012543.jpg

18032012553.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tid for en liten oppdatering.

Bilen er nå på veien og går som en kule!

Xflow motoren har en herlig lyd hvor det smeller og spytter. Dette er racer bil :)

Har ikke rukket å ta den med på bane ennå, og tror ikke jeg gjør det i år. Vil nok ha en kraftigere båge før det.

Noen bilder

Bilutstilling med junior

IMAG0036.jpg

IMAG0033.jpg

IMAG0029.jpg

05042012567.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er noen registrerte 7or i Norge:

Det var per 1.1.2012:

71 Caterham

1 Westfield

240 Lotus. Dette er alle modeller. Tipper at 20-30 av disse er Seven.

Totalt ca. 100 stykk Seven i Norge med skilt.

Utfordringen vår er regelverket som sier at vi ikke kan bygge biler selv. Nå er det planer om å kopiere det svenske SFRO regelverket i 2013 :)

Det høres veldig bra ut, men myndighetene har sagt at en forutsettning er at dette ikke skal bli et avgifts hull....

Det som er sakt er at: "Hvis den registreres som ny bil så er det ny bil avgift..."

Hvis jeg bygger en locost med 2.0 Liter Zetec så blir AVGIFTEN:

Vekt: 600kg kr. 22.132.-

HK: 150HK kr. 26.26.-

CCM: 1998ccm kr. 77.774.-

Vrakpant: kr. 1.700.-

Total avgift ny Locost: 127.675.-

I tillegg så må jeg bygge den.....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Kjører rundt fortsatt, men det begynner å bli kaldt. Planene for vinteren begynner og ta form.

1. Duratec med MC throtles og T9 girkasse

2. Ny roll bar med sidebøyler

3. Overhale front suspension

Ellers så har jeg gjort noe små endringer:

Laget en liten frontrute fra plast fra biltema:

IMAG0766.jpg

Siderutene mine var gammle og veldig slitte. Jeg prøvde meg derfor med Scholl 17. resultatet ble meget bra. Fikk også hjelp av yngstemann.

IMAG0470.jpg

IMAG0469.jpg

IMAG0487.jpg

Lakkert skjermer og nose med Plasti Dip. Hvis du ikke vet hva dette er så MÅ du sjekk youtube! Genial spray som du kan ta av igjen. Du kan til og med lakere uten å maskere. Fungerer klokkrent!

IMAG0616_zps56bc2895.jpg

IMAG0474.jpg

Var også å kjørte på bane med en kompis. Fungerte veldig bra men det er for lite motor. Tipper jeg har ca. 100hk i xflow'en. Med Duratec til neste år så blir det sikkert litt bedre....

Edited by Kghaas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kanske skulle projektera i ett nytt garage ;)/>

Har to dobble garasjer, men jeg har sendt inn plantegninger på 50m2 underjordisk garasje i tillegg:) Tror ikke jeg får lov å bygge, men må jo forsøke...

Når det gjelder julelys på Lotusen, så håper jeg at den får stå inne neste år. Eneste grunnen til at den står ute nå er at jeg bytter motor i Porschen. Så snart det er klart så er det motorbytte i Lotusen:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

liten updatering.

Porsche prosjektet tar lengre tid en planlagt, og motivasjonen er litt dårlig. Derfor blir det ikke ny motor før senere i sommer, men mye er gjort så langt.

Det aller meste av deler er på plass, og jeg har fått loddet ferdig ledningsnett til Microsquirt.

Kommer til å kjøre sessongen i år med orginal motor. Har justert litt i forhold til i fjor og den går litt bedre. Har sikkert rundt 100hk :)

Noen bilder så langt:

Hvis noen er et megasquirt map til Zetec eller Duratec så hadde jeg vært mycket takksam hvis jeg kunne få en kopi :)

Jeg kommer til å kjøre wasted spark, orginale spridare og GSXR throtles.

IMAG1056_zpsb92b6483.jpg

20130428_134217_zps42e27c52.jpg

20130428_134402_zpsedbe9f78.jpg

Link to comment
Share on other sites

liten updatering.

Porsche prosjektet tar lengre tid en planlagt, og motivasjonen er litt dårlig. Derfor blir det ikke ny motor før senere i sommer, men mye er gjort så langt.

Det aller meste av deler er på plass, og jeg har fått loddet ferdig ledningsnett til Microsquirt.

Kommer til å kjøre sessongen i år med orginal motor. Har justert litt i forhold til i fjor og den går litt bedre. Har sikkert rundt 100hk :)/>

Noen bilder så langt:

Hvis noen er et megasquirt map til Zetec eller Duratec så hadde jeg vært mycket takksam hvis jeg kunne få en kopi :)/>

Jeg kommer til å kjøre wasted spark, orginale spridare og GSXR throtles.

IMAG1056_zpsb92b6483.jpg

20130428_134217_zps42e27c52.jpg

20130428_134402_zpsedbe9f78.jpg

hej knut

Jag har en duratec i mitt bygge - kolla min byggtråd -http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028 - naturligtvis så skall jag ordna en kopia på min map

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye Kenneth!

Kan hende jeg trenger det litt raskere en jeg hadde trodd. Hvis du sender det på knutgreger@hotmail.com eller laster opp her så er det topp :)

Var ute å kjørte i dag, også begynte det å sprute olje. Ser ut som om bakre simring har røket, så da er det motor ut. Er jo ikke noe poeng å fikse xflowne, så nå blir det motorbytte i løpet av Juni!

Må bare bli ferdig med den jævla Porschen. Den er totalt håpeløs å skru på. Alt er trangt og du må ta ut alt for å komme til der hvor du skal fikse noe. Det er så mye bedre å skru på en Seven!

Etter dagens tur.....

20130506_204409_zpsa1b5c0a0.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

TOk ut Xflow motoren og skulle inn med ny girkasse og Duratec. Det gikk ikke. Girkassen var en lang type, men jeg hadde planlagt en kort... Må skaffe en spacer. Girkassen kommer fra en Caterham, og de bruker Ford T9 lang type fordi den tåler mer og har bedre utvekslinger. De har derfor laget en spacer som passer. Jeg hadde også montert dynamo for lavt så den tok i styrestaget så jeg må flytte den også.

20130620_164036_zps3a218522.jpg

20130620_164023_zpsc95f9e8b.jpg

I tillegg fant jeg ut at Jeg trenger også ny mellomaksel, så da bestemte jeg meg for å sette i xflow motor igen. Ingen ide å stresse byggingen. Da blir det bare feil...

Jeg bestemte meg for å sandblåse og bytte alle foringer i forstillingen også:

20130623_155330_zpsc3c8fc58.jpg

I tillegg så har jeg byttet ratt til et litt større. Det foriige var 275mm, mens dette er 285mm. Samtidig forlenget jeg girstangen med 3cm. Disse to endringene forandret kjøreopplevelsen totalt. Mye bedre!

20130629_161833_zps9fd586d4.jpg

Så satte jeg på stenkskydd(?) På Norsk, skvettlapper. Dette fungerte veldig bra. mye mindre stensprut.

20130629_161845_zpsf86098ec.jpg

Og til slutt: husk å ha ordning og reda i garasjen. Da er det mye lettere å finne ting!

20130623_211151_zpsf2b67b38.jpg

Edited by Kghaas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lenge side denne tråden ble oppdatert, men har skjedd litt:

Motorfester er bygget, cluch med slavesylinder er tilpasset. Dette tok massa tid! Forlenget girvekslingen på girkassen, fått kardang fra England og løftet motor inn i bilen.

Nå begynner vann, el, og generell tilpassing. Regner med å begynne mapping av Microsquirt i November :)/>

Motor endelig i etter 10-15 løft ut og inn for å tilpasse...

20131024_211151_zps988ca45d.jpg

Motorfester 2x25mm

20131024_211118_zpsc2c00ab2.jpg

20131024_211101_zps6e976710.jpg

Forlenger for girstang til Ford T9 girkasse.

20131017_173124_zpsb9f756c7.jpg

...og fra produsksjonen hos Lotus på 70 tallet :)/>

lotus7S4Castrol_zps19944029.jpg

Edited by Kghaas
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Da er alt av motor og ledninger i orden.

Motor går bra og ignition er ok. Må ta bilen ut på veien for å mappe resten men grundmappen jeg har er fra tilsvarende setup, så det burde være bra.

Ligger 2 uker FØR skjema :)

20140323_162729_zps8e714ffd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå vært på min første en times kjøring med Tunerstudio og selftune . Noen førsteinntrykk :

1 . Type 9 girkasse er fin

Girkassen er en standard type 9 tidligere montert på en K-serien Caterham . Det er også utstyrt med shortshift og forlengelse.

Det er mye bedre å operere enn fire trins kassen til Ford. Short shift gjør den også mye morsomere å skifte gir. Jeg har i tillegg forlenget girspaken som jeg føler også gir en mye bedre følelse . Å ha fem girene gjør bilen mye mer behagelig . Det er en perfekt oppgradering , men det er mye jobb på S4 ...

2 . Microsquirt med autotune -funksjonen er fin

Microsquirt fungerer virkelig godt, og autotune funksjon justerer VE tabellen mens du kjører . Etter 15 min, er bilen nå ferdig i crusings området, og det er bare over 6000rpms som jeg har problemer .

3 . ITB = rask respons

Gassresponsen er nå en svært mye av / på bryter. Jeg er nødt til å bli vant til det, eller se om det er noe i mappen som kan fikse det. Jeg kjører AlphaN.

4 . Duratec er kraftig

Det er mye kraft i motoren. Den trekker fra 700rpms i femte hele veien til 6000rpms. Hvis jeg girer ned 2-3 trinn så går det godt :) Vær klar over at dette er for tiden i mapping modus, så jeg kan ikke være for vill ..

5 . Eksos er for stille

Jeg gjorde opp en 2" eksos med kun én lyddemper. Min første frykt var at det ville være for høyt. Det er det ikke. Den er alt for stille. Jeg kan fortsatt få litt lyd, men ikke slik som XFlow'en. Kanskje jeg må gå til en 2,5"....

20140412_202145_zps1pqnwu9c.jpg

20140412_202026_zpsene2myvh.jpg

20140411_192837_zpskflgn2r6.jpg

1968-stp-lotus-type-56-3-turbine-powered-indy-car_100390629_l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa dina erfarenheter av uppgraderingen. Det måste kännas som en ny bil!

Ditt eksos borde väl helst bara väsa lite för att få mer turbinkänsla i bilen. Med tanke på din förebild menar jag... Tyckte väl jag kände igen färgerna på din bil. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Ser väldigt bra ut, men bara markarbeten verkar vara ett jätteprojekt.

Detta vill vi följa framöver med flera bilder.

En bra och välutrustad verkstad är halva nöjet.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en bil är ovanför den andra. Är det 2 etager ? Ser jättefint ut :)/>/>

2 pelar lyft :)/> Har finreknat og funnet en leverandær som lyfter 150cm. Da får jeg MG'n under Lotusen :)/>. 280cm under taket...

Markarbetet:

Et massivt arbete! Har kjørt bort 300m3 med jord. Det koster masse penger....

Filosofisk spørsmål:

Er det lurt å bruke alle pengene på en verkstad, slik at man ikke har penger igjen til en bil å putte i verkstaden....

Edited by Kghaas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Fremgang

20150124_180507_zpsdftklfsj.jpg

Lotus'en må dessverre stå ute et par uker til...

20150116_164519_zpst0b9ezbg.jpg

Fersk betong støver! Har støvsugd ca. 10kg. Du kan se forskjellen for hver runde med støvsugeren til mor(ikke populært...)

20150124_160958_zpsxgdwswho.jpg

2K epoxy. Vurderte fliser, men dette er en arbeidsgarasje, ikke en fingarasje så da ble det epoxy

20150130_170205_zpsksclks9c.jpg

Kjøpte arbeidsbenker og skap fra Bauhaus. Angrer skikkelig. Det er god kvalitet og alt er i stål, men det er knotete å sette sammen og løsningen er ikke bra. Jeg endte med å levere tilbake skapene og kjøpte IKEA i stedet. Bedre plass og 5 ganger så raskt å sette opp. Skulle jeg gjort dette igjen hadde jeg kjøpt fullt kjøkken fra IKEA.

20150131_205609_zpsicsjmjl2.jpg

Størrelses forskjell på veggskap...

Har mottatt 200m med plank som skal bli hyller og 2 søyler liften som bør opp ila helgen....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja det er en stund siden jeg har oppdatert her, men det betyr ikke at det ikke skjer noe....

På Lotusen så har det skjedd ingenting! Men jeg har gjort ferdig garasjen. Ble en fin liten mancave:

20150304_204437_zpsidduuawe.jpg

20150408_203222_zpsrzw3ponk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...