Jump to content

vart hittar man bly att fylla ramen med


Magoo

Recommended Posts

I med lite målade 15mm plattjärn, en eller två under varje stol under varje stol på 300x300x20.

Självklart väger du bilen separat dvs INTE vid regbes och heller inte vid regbesstationen. Sätt på skrotdäck och skrotfälgar. Invändigt på fälgarna syr du på rundskurna järn som inte tar i någonstans men väger en del. Fyll alla däcken med vatten även reservdäcket. Eller rättare sagt fyll alla däck som behövs med vatten för att nå ditt mål. 50 kg med vattenfyllda däck, lite järn svetsat på fälgarn plus en del järn under stolarna så är det inget viktproblem med bara 50kg som målvikt. Eller låt reservdäcket innehåll endast vara bly eller järn då kanske du slipper vattenfylla däcken.

Vid en separatvägning är det ingen mer än du som kör eller knuffar bilen på plats på vågen plus att du säkert kan resonera att de avrundar uppåt till närmaste 10-tal, är du dessutom "lite på" så kan du ange 5 liter bränsle men i själva verket ha full tank. Ställ in en eller två extra vatten dunkar om 3 till 5 liter styck i noskonen. Det syns inte och ingen kommer kolla. Du har en hel drös med olika knep att använda och 50kg är nästan avrundningsfel. Vill du ha mer tips så har jag hur många som helst. Varför stanna vid 50kg när du kan få en ändå tyngre bil?

Allra enklast att bygga enligt CealmSeven metoden då behövs inga "viktningar" det handlar mer om att kolla om SBP-vågen klarar axelbelastningen.

Självklart uppmanar jag inte till viktningar för det är helt i strid med reglementet. Det som redovisats ovan är bara ett hypotetiskt resonemang och inget annat. PS berätta hur du gjorde sedan........i tråd eller PM... lite nyfiken trots allt....

Link to comment
Share on other sites

Dåligt förslag Ronny, tror den containern står på ett inhägnat område. Men du får låna min bultsax om du tar ett par deciliter åt mig också.

Annars så kan du kontakta Jonas Haag på Crocs.nu

Han kanske har bly över.

Link to comment
Share on other sites

För många år sedan tyckte jag att vår segelbåt var alldeles för liten (Shipman 28) och drabbades till hustruns förtvivlan av tanken att bygga en båt på 12-13 m.

För detta behövde jag ca 2,5 - 3 ton bly. Under mina otaliga tjänsteresor byggde jag upp ett kontaktnät med bensinstationer och däckverkstäder, jag ställde ut hinkar med mitt namn på många stationer. Hinkarna tömde jag vid resorna, det slutade med att jag hade 4,5 ton bly i garaget!

Nu blev det ingen större segelbåt men väl en boggihusvagn till hustruns glädje men min förtvivlan.

Många stationer var tacksamma över att slippa ta hand om blyet och få det bortforslat.

Slutsats: behöver ni bly - fråga på bensinstationerna.

Antas

Blyfot

Link to comment
Share on other sites

Bra tips

Tack Antas för dagens skratt: "slutade med att jag hade 4,5 ton bly i garaget"

Hur gjorde du dig av med det?

Enkelt - sålde det till en skrotfirma. Hustrun glad men jag förtvivlad.

Trots allt inbringade blyet tungt många kronor som hustrun "stal" hälften av. Höll på att bli utkastad ur huset när jag diskret påpekade att "nu dög blyet minsann!"

Antas

Fortfarande gift sedan 30+ år.

Link to comment
Share on other sites

he he här vart det många bra förslag :thumbsup: :thumbsup:

Hur fungerar det med att ordna vägning själv, skall man ha något protokoll eller liknande och vem ordnar isåfall detta. jag har vägt bilen hos en bekant på deras våg för gods om nu något sådant skulle godtagas. Om jag nu ordnar en egen vägning så vill jag ju inte att sbp väger om bilen vid reggningen....

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Magoo: Det räcker inte emed en kompis och 8 Jula vågar eller en riktig godsvåg såvida inte din kompis är ackrediterad att utföra fordonsvägning. Det är ett vägningsprotokoll du behöver och sedan får inte regbes SBP göra någon vägen för det betalar inte du för eftersom det redan är gjort och betalt tidigare. OBS 30 dagars giltighetstid på vägning!!! Du styr med det färdiga protokollet. Åk till en SBP station någonstans, inte den du skall till på regbes eftersom du har "inte har rent mjöl i påsen" eller borde det heta "rent bly (uran)i påsen". Tål att tänka på.

Och så Draken: --- Men du får låna min bultsax om du tar ett par deciliter åt mig också. --- Skärp till dig nu, ditt öde är att vara min motpol och ständigt hacka på för tunga bilar. Vad är det här nu? Eller är det som kommande födelsedagspresent till mig? Så snällt och omtänksamt Drake, visste jag kunde räkna med dig. Tack.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

då kommer ytterligare en fråga i detta ämnet.

Jag har förnärvarande ingen reservhjulshållare eller verktygshållare tillverkad. Jag förberedde däremot för detta med fäste i ramen bak. vid sfro2 togs det bilder på bilen kommer det att ställa till det för mig om jag monterar det en dylik hållare av lämpligt material typ uran 234 eller mer lämpligt typ "svartstål".

Link to comment
Share on other sites

Calle, va trodderu?? Eru skvatt galen? Jag ska ju ha det som bränsle, hittade en liten reaktor från en rysk fyr för en spottstyver, tyvärr med tom tank. Vore lite kul att testa draget med 12000 hk/kg.

Link to comment
Share on other sites

234-an är ju bra men svartstål lättare att svetsa i. Varför skulle det vara ett problem? Fast såklart även SBP-kontrollör kan ha osedvanligt dåliga dagar men då får man ta det vid just det tillfället och agera / reagera efter vad som kan behövas. Kan innebära att man avbryter besiktningen eller kallar in SBP-chefen för att komma vidare om allt är totalt under isen. Såvida den med dålig dag inte råkar vara just SBP-chefen ........

Utgå ifrån att de gör sitt jobb enligt regelverket och att du läst på regelverket och kan det om behov finns. SBp-arna har ju besiktat både en två bilar och kommer man med en bil och det ser skumt ut med vikt eller något annat så är uppdraget att kontrollera dvs tex vägning. Den risken får man ta har man däremot en bil som är i "rätt skick" då finns inget att vara orilig för.

Jag tror du är med på vad jag menar, "lite lagom" reagerar nog ingen på.........

Drake: Bränsle, det säger du bara det är vikten du är på jakt efter. Avslöjad!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...