Jump to content

Volvo kardaner


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag har en fråga till er som kan Volvo grejor, är det samma kardaner och storlek på medbringare mellan 140 & 240?

Jag behöver hitta lämpliga donatorer till min R1:a som verkar ha samma medbringarstorlek som Volvo 140 kardanen och samma bultdelning.

Det verkar som om det är lite svårare att hitta 140 grejor idag än motsvarande 240.

Alla tips är välkomna.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gamla Ford Eskort mfl Ford har samma bultdelning och medbringare som Volvo PV,Amazon;140 främre del, o vissa 240 (de tidiga) Men 240 har smal som 140 fram men den grövre där bak. 760 finns med ytterligare 1 modell som ibland kallas "lilla GM" då Chevrolet har använt samma.

Och den storleken används även på 240/940/960/vissa 740 med Hardyskiva längst fram.

De äldre kardanerna är 44,5mm i diam.

De med större knutkors är 50,8mm

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

OK

Får kolla vad jag finner på skrotarna, verkar inte som om Volvo 140 växer på trän längre. Jag behöver ju dessutom 3 små medbringare och en större som passar på Sierra diffen.

Jag skall kolla med min engelska kardan leverantör som levererade delar till min Sierra kardan(billigt) om de har något som passar gamla Ford som du sa tidigare.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...