Jump to content

HeVo mk1 3.0 2016 ***I Trafik***


Recommended Posts

Jag håller på med pedalställ och styrning. Har handlat BMW e39 delar billigt på Ebay. 150:- för pedalställ inkl huvudcylinder för koppling. 300:- för Servo och huvudcylinder. 8:- för elektronisk gaspedal. lägg på 100:-/ st i frakt. Jag har också köpt ett elektriskt styrservo från Opel Corsa. och nu gäller det bara och få grejorna på plats. Det känns som om jag borde uppdatera min egen byggtråd :icon_oops: .

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bakdelen monterad bränslelock ditsatt nu är det riktigt kul att skruva.
2016-05-08%2019.53.16._s.jpg

2016-05-09%2020.29.19_s.jpg

Fick mina drivaxlar från Fixit så nu är snart drivlinan färdig de gjorde dessa I 2541 stål då jag inte tänkt att köra dragracing behövdes inget Uddeholm material
2016-05-12%2010.27.59_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har fått gjort instrument brädan men det blir en tillfällig lösning då jag skulle gjutit en i kolfiber gjorde en form men det blev så konstiga märken/gångar i gelcoaten så det får bli i playwood som är klädd med kolfiber plastfilm.
Får ta nya tag med den riktiga brädan i höst.
Nu vill jag ha bilen besiktigad så jag kan köra lite och utvärdera den inför vinterns finputsningar.

Har fått gjort instrument brädan men det blir en tillfällig lösning då jag skulle gjutit en i kolfiber gjorde en form men det blev så konstiga märken/gångar i gelcoaten så det får bli i playwood som är klädd med kolfiber plastfilm.
Får ta nya tag med den riktiga brädan i höst.
Nu vill jag ha bilen besiktigad så jag kan köra lite och utvärdera den inför vinterns finputsningar.

2016-06-17%2017.44.48_s.jpg

2016-06-18%2011.23.28_s.jpg


Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort SFRO 2 besiktningen.
Blev godkänd med beröm, härlig känsla att snart vara i mål nu är det bara att vänta på att få pappren tillbaka så man kan göra regbesiktning/enskillt godkännande.
Nu är det nära.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var lite hektiskt inför SFRO2 :an trodde inte det var så manga små saker kvar som tar en massa tid.
Tack Sebastian för hjälpen de sista dagarna.
Vi var ute och körde lite igår kväll i ett industriområde trodde bilen skulle vara stötigare än den var men det lilla vi körde kändes den bra.
Bromsarna funkade kanon låste fram precist fore det låste bak jag har använt några excel uträkningar för att räkna ut broms cylindrar och det visade sig stämma mycket bra kan rekomendera att man lägger ner lite tid på detta om man bygger om broms systemet.
På SFRO2:an var vi ute och åkte en sväng och jag blev än en gang förvånad hur mjuk men ändå stabilt och fast den kändes trots avsaknad av kräng hämare var krängningen väldigt liten motorn kändes bra med drog bra från låga varv.
Här är några bilder.
DSC_2039_s.JPG

DSC_2040_s.JPG

DSC_2041_s.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaha nu är den regbesiktigad/enskilt godkännande gjorde det i Varberg i Torsdags gick igenom utan anmärkningar.
Lite strul dock när besiktnings gubben skulle registrera uppgifterna fick han ingen kontakt med TS så jag kunde inte få något reg nr.
Idag har den fått ett reg nr så nu kan man titulera sig som biltillverkare så Koenigsegg se upp.
Nu väntar jag bara på plåtarna så man kan köra lite.
Var hos Tuneit o bromsade den på onsdag kväll innan besiktningen trodde det skulle blivit några kusar till blev 178 whp vid 6100rpm o 231 wNm vid 4500rpm kan vara luftburken som stryper ska prova utan locket o se om det blir någon skillnad längre fram.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var o "bänkade" bilen dagen innan besitningen blev "bara 178 Wheel HP omräknat till motor hästar 204 ungefär som original men som sagt om man hade spänt upp en 960 i bänken hade det varit intressant vad den hade gett.

Har nu kört några mil med bilen och "att göra" listan inför vintern börjar ta form.

post-2979-0-20943500-1469649680_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ett tag sedan man skrev något.
Har kört en del med bilen och det var tanken att få den färdig nu på sensommaren så man kunde testa lite och rätta till "felen" under vintern.
Kommer att bygga om styrväxeln till 2,5 varv sätta dit Opel Corsa Elservo.
Fick lyfta av framdelen på karossen för att få ur motorn då den läckte lite olja i delningsplanet på bottendelen var väl för snål med tätnings medel när jag satte ihop den.
Ska ta bort biltema 044 pumpen som sitter under bagaget och låter som ett krossverk ska sätt en annan pump i tanken istället.
Sedan ska det fixas mattor och klädsel invändigt samt i bagage.
Suflett ska fixas har cab ställningen så det är bara att fixa tygtaket.
Lägger ut lite bilder från siste körningen en härlig höstdag 30/10
DSC_2382_s.JPG

DSC_2383_s.JPG

DSC_2384_s.JPG

DSC_2386_s.JPG

DSC_2387_s.JPG

DSC_2388_s.JPG

DSC_2390_s.JPG

DSC_2391_s.JPG

DSC_2392_s.JPG

DSC_2393_s.JPG

DSC_2394_s.JPG

DSC_2395_s.JPG

DSC_2396_s.JPG

DSC_2397_s.JPG

DSC_2398_s.JPG

DSC_2399_s.JPG

DSC_2400_s.JPG

DSC_2403_s.JPG

DSC_2404_s.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tackar för komplimangerna.

Listan på att göra krymper.

Flyttat fram gaspedalen 5cm man märker inte sådana här saker förrän man kört ett tag

Ska fix  ett stöd för vänster foten med man vet inte riktigt var man ska ha den när man ligger och crusar.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag haft ur motorn och delat den för att täta olje läckaget hoppas det blir tätt nu fins inget som är så tråkigt som när det droppar olja.
Troligen hade jag tatt för tunt med packnings klister när jag satte ihop motorn använder Volvo orginal packnings klister.
Har även fått dit ett elservo från en Opel Corsa kopplat det till hastighets signalen från bakaxeln får dock inte riktigt rätt frekvens men det funkar ändå skillnaden blir att den slår over lite tidigare mellan stegen på servoverkan där är 3 olika nivåer på servo verkan orginal mest servo verkan upp till 25km/h mellan ca 25-75km/h medel och över 75km/h lite servo verkan.
Har fått hem ny utväxling till styrväxeln med 2,5 varv mellan fulla utslag istället för 4,5 varv ska bara korta kuggstången.
Nu håller jag på med inredning har snickrat lite I bagaget ska kläs med grå filt sedan.
Var nere hos Top n Trim I Helsingborg och köpte lite matta och vinyl för inredningen nu skall det bara sys.

Lite bilder
IMG_2279_s.JPG

IMG_2278_s.JPG

IMG_2258_s.JPG

IMG_2257_s.JPG

Edited by ktm_micke
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu är bränsle pumpen flyttad till tanken fick klart det igår nu hörs det bara ett svagt surrande knappt så man hör det.
Med den utanpå liggande 044 kopian lät det som fan rent ut sagt det är ju trots allt en glidarbil.
IMG_2305_s.jpg

IMG_2308_s.jpg

IMG_2309_s.jpg

IMG_2310_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...