Jump to content

Amatörbygge med ändrad motor


Recommended Posts

Har precist startat att bygga en Hult Healey.

Kommer att använda delar från en volvo 960 2.5

Min tanke var nu att få lite mer pulver i maskinen.

Kommer det att funka att besiktiga med en 2,5L konverterad med ett litet turbo agg siktar på ca 230HK.

Ramen kommer att vara 100x50x3 tjänstevikt beräknad till ca:900kg

det står 15-20Kw/100kg när gäller 20Kw/100kg?

Kommer detta att funka eller skall man överge tanken?

//Micke K

Link to comment
Share on other sites

Idag är det 15 kW/100 kg tjänstevikt som gäller, det finns inget datum för när man eventuellt kan börja tillämpa 20 kW/100 kg.

Räknar man på 170 hk (som det väl är i motorn original) så ger 30% effektökning runt 220 hk. Du behöver en tjänstevikt på nära 1100 kg alltså. Det är alltså mest en fråga om hur tung en Hult Healey blir, jag har bara byggbesiktat en och den kändes väl ungefär som en Cobra, dvs 1100 kg i tjänstevikt verkar inte orimligt. Men den hade 164-sexa i gjutjärn...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok det är 170 Hk i 2,5:an tanken med turbo är att dels få ner ljudnivån enklare dels få lite mer effekt.

Räcker det med broms papper på bilen/motorn från någon som bromsar på rullande landsväg när den är färdig för SFRO 2?

Kommer bromspappren att ifrågasättas om det visar sig att det bara är 200Hk vid ett rimligt laddtryck?

//Micke K

Link to comment
Share on other sites

Ja, och ja ;-)

Effektintyg från rullande landsväg räcker. All erfarenhet säger att moderna motorer av detta slag ger minst 10% per 0,1 bar och att ladda mindre än 0,3 bar är inte så rimligt, alltså minst cirka 30% effektökning. Har du vägt bilen så du vet att den kommer bli lättare än 1100 kg med förare, full tank, reservhjul etc.?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Nja jag har väl inte kommit så långt ännu att det är dags att väga.

Se länk

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9805

Man kanske kan komma upp i de 1100 kg med förare +full tank +reservhjul +"lite" verktyg (som tillverkare av bilen måste det vara jag som bestämmer vad för verktyg som ingår som "standard")

170Kw (230hk) = 1133 kg tjänstevikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...