Jump to content

Motorplacering


Recommended Posts

Hej

Nu vädjar jag till er mina vänner som kan så mycket mer än jag själv :notworthy: . Hur skall man tänka när det gäller motorplacering av BEC? långt fram i motorrummet för att få tryck på framaxeln eller så långt bak som möjligt för att få vikten så centralt i bilen som möjligt? :unsure:

Jag har också tänkt att den inte får sticka ner under ramen för att kunna göra botten platt och slippa bekymra mig om att jag slår sönder tråget på diverse kanter.(täcka botten i motorrummet med en alu plåt).

Placeringen kommer att hamna så långt till höger som tillåts av knutkors o s v för att kunna träffa MNR reverseboxen utan att man har för stora vinklar. (uppåt max 7 grader per knutkors har jag förstått)

Har det betydelse om jag får motorn högre så att man även får 7 graden neråt och 7 grader höger?

Jag har plats i kardantunneln då jag gjort passagerar sidan smalare redan för bilmotorn. :)

Är det någon som vet vilken kardanfläns som passar mot adapterplattan som jag har på R1 axeln? Skall vara Ford mönster enligt uppgift men vilken och den är mindre än Diff plattan.

Är det någon som kan hjälpa en stackars novis med dessa frågor blir jag er evigt tacksam. :notworthy:

/Fredrik- R1 noviskonverterare.

Link to post
Share on other sites

Aha sååå, ingen som kan eller vill sticka ut hakan här inte. :unsure:

Jag lägger in ett par bilder ikväll så får vi se om någon vågar sig på ett råd till en vilsen konverterare.

Annars får jag väl pm:a några som har/har haft R1 som kanske kan belysa mitt problem.

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

Aha sååå, ingen som kan eller vill sticka ut hakan här inte. :unsure:

Jag lägger in ett par bilder ikväll så får vi se om någon vågar sig på ett råd till en vilsen konverterare.

Annars får jag väl pm:a några som har/har haft R1 som kanske kan belysa mitt problem.

/Fredrik

Vet ju inget om mc motorer i sig men motor så lågt bak det går borde vara bra för direkt styrning--> låg tröghet för att ändra riktning, du har nog inga problem med vikt på framhjul ändå.

Sedan antar jag att sitter du på vänster sidan kan det ju vara praktiskt att få över så mycket vikt det går på höger sidan så du sittande ensam i bilen har så jämn vikt fördelning mellan hjulen det går.

prop.gif

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

var på g att svara dig i går men de blev bara en massa osammanhängande svammel som ingen iaf fattar :prop:

De blir hursomhelst en massa kompromisser,bygg efter eget huvud är mitt tips.

Ring så kan bidra med mina erfarenheter....

ska leta rätt på lite Westfield R1 byggar bilder som du kan glo på.

Link to post
Share on other sites

Knutarna ska inte ligga helt raka för då får man nötningshål

i kryssen och livslängden minskar.

Svårt att förklara men om man har 2 plattor som symboliserar medbringare och har det ihop som 2 handflator.

Därifrån kan du dra isär och flytta i sidled men plattorna/handflatorna ska fortfarande vara paralella.

Alltså inte vinkla dem i olika ledder utan bara isär och åt sidan.

Angående vinkel så titta på en gammal Volvo hur bakre lutar neråt eller på en Jänk.

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Ett litet förtydligande,mnr motorplacering är gjort av mnr o är säkert testat .

Kanske är de värt slitage på knutar mm mot att motorn sitter där den sitter ?

Jag valde på min att få kardanen så rak de bara gick,samt att låta motorn sticka ner under bilen för att få plats med

luft burk mm under huven,nu med busan (torrsump tråg) så har jag ett plant golv under bilen,men nu har jag problem o få till en vettig luftburk,som behövs för att klara bullret på tävlingar banträffar mm.

Link to post
Share on other sites

Dimensioner

http://www.sprocket-adaptors.co.uk/dimensions.html

Nu är det för mörkt för mig att gå ut i förrådet att mäta men jag skulle inte bli förvånad om det är gamla Ford/Volvo mönstret.

Volvo PV Amazon 140 vissa 240

Och Ford Cortina Capri ev Sierra M.fl.

Link to post
Share on other sites

Tja! om du har vägarna förbi knivsta kan du kika på mitt bygge, iofs inte R1 men det låter som det är samma kardanfläns som på min fireblade.

får jag åxå hälsa på ? PeÅ

Link to post
Share on other sites

Har du inget grenrör att rätta dig efter så hade jag försökt få den så långt till hö som möjligt genom att vinkla(max 7 grader) kardanen både före och efter backväxellådan (men fortfarande behålla motor backväxel och diff parallelt).

Offrar du lite av fotutrymmet för passageraren så går det kanske att få över tyngdpunkten på högersida om mitten.

Link to post
Share on other sites

Hej Alla

Tack för era synpunkter och bilder, vad jag kan utröna och har sett på bilder och live byggen tycker jag mig se ett mönster på motorn långt bak i motorrummet.

Jag har ännu inget grenrör att följa utan gör det efter motorplaceringen när den är klar.

Motorn kommer att förskjutas så långt till höger det är möjligt för att slippa få viken för mycket på förarsidan och jag har redan anpassat passagerarutrymmet för högklackat endast = smalt.

Flänsen till motoraxeln har jag redan från Sprocket adaptors, men jag undrar om någon vet vad den passar mot? Inte Sierra men jag får ta loss den och åka till skroten och skruva, eller vet någon en firma man kan köpa färdiga ifrån som man kan svetsa på kardan???

Jag har nog tänkt att montera den högt för att den sticker upp har jag inget problem med däremot om den går ner under för islagnings risken.

Micke- jag ringer kanske till helgen, du har ju erfarenhet och jag har ju sett ditt fina bygge!

Jussi- Jag får kolla med PeÅ så kan vi komma samtidigt då jag passerar honom på väg till knivsta.

Tack för att ni engagerar er! Fan va jag älskar detta forum.

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

Kardanen som passar tror jag är från engelsk ford escort, ska själv beställa min kardan från england snart.

Jag bor i uppsala så är inte i knivsta varje dag men vi kan styra upp nån tid som passar för er, pmar över mitt nummer.

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Propshafts

Categories > Rear Suspension & Propshaft > Propshafts

Propshafts

Large View

Weight Ex Tax Inc Tax

Rear propshaft motorcycle engine Sierra differential

3211111 0 kg £ 167.03 £ 200.44

Rear propshaft motorcycle engine Freelander differential

3211103 0 kg £ 167.03 £ 200.44

Front propshaft motorcycle engine

3211138 0 kg £ 141.73 £ 170.08

<< Go Back

http://www.westfield-sportscars.co.uk/shop/product.asp?numRecordPosition=5&P_ID=150&strPageHistory=cat&strKeywords=&SearchFor=&PT_ID=71

Link to post
Share on other sites

När vi ändå är inne kardaner...

Ni med färdiga bilar, har ni dämpare i karden(TRT)som många engelska BEC verkar ha?

Har läst att det blir mindre "klånk" vid växlingar och att ett sparar backväxellådan.

Link to post
Share on other sites

Shiit

Kostar att ligga på topp ser jag, £200 för den bakre och £170 för den främre, hmm får se om jag kan köpa lösa flänsar med kors och be någon mekannisk firma sätta ihop det åt mig.

Hur är det med rörligheten i kardanen i längdled?

Jag menar om jag har Diffen stumt monterad och backlådan stumt monterad kan inte kardanen vara "stum" i längsled då? eller skall man räkna med att det flexar lite ändå

Motor -> backlåda ej stum då jag planerar ha motorn gummiupphängd i 90 shore(som bärarmarna)

/Fredrik

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Klonkar kanske lite mindre,men jag har kört min sen -05 med R1/hayabusa säkert ett par tusen varv på bana plus lite gatåka.

Har inte rört kardan backlåda mm mm har fö inte blivit stående med en trasig bil nånsin.

Några nötnings hål o trasig back låda har jag inte sett till.

Skulle vilja sticka ut hakan o påstå att en välbyggd bec alldrig går sönder :notworthy:

Edit: fick bryta modsport tävlingen på mantorp med kylproblemen en vatten slang släppte o allt

vatten rann ut utan att jag märkte de,körde väl nåt eller några varv med full mutter utan kylvatten.

De va bara fylla på nytt o gasa vidare i rejs 2 .....o ses ut :notworthy:

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Shiit

Kostar att ligga på topp ser jag, £200 för den bakre och £170 för den främre, hmm får se om jag kan köpa lösa flänsar med kors och be någon mekannisk firma sätta ihop det åt mig.

Hur är det med rörligheten i kardanen i längdled?

Jag menar om jag har Diffen stumt monterad och backlådan stumt monterad kan inte kardanen vara "stum" i längsled då? eller skall man räkna med att det flexar lite ändå

Motor -> backlåda ej stum då jag planerar ha motorn gummiupphängd i 90 shore(som bärarmarna)

/Fredrik

Det flexar alltid lite så mitt råd är nog att försöka ha en Hardyskiva i var ände mellan backlådan och bakaxeln. De ta upp ryck väldigt bra och på så vis ökar livslängden på transmissionen

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1
Kostar att ligga på topp ser jag, £200 för den bakre och £170 för den främre, hmm får se om jag kan köpa lösa flänsar med kors och be någon mekannisk firma sätta ihop det åt mig.

Går säker o fixa billigare om man känner nån som kan hjälpa till o har svarv o kan köpa in delar billigt alt beg delar.

Har iaf inga hardy skivor på min,men som du ser på wf axlar så kan dom röra sig "längsled"

Ska man bygga en cec dödare så måste de få kosta lite :)

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

En sak till som är att tänka på är att en mc motor låter mkt mer än en tex sug v8/ turbo/kompressor motor.

spec insugs ljudet, pga deras höga varvtal! inte så kul o bli svartflaggad när man kommit tiil banträffen/ kon banan/ etc.

Så sattsa på en bra luftburk/dämpare.

Link to post
Share on other sites

Kostar att ligga på topp ser jag, £200 för den bakre och £170 för den främre,

Skulle tro att det är billigare att beställa från någon av de Engelska tillverkarna (Bailey Morris, Autoprops osv..) och då får du exakt den längd/konfiguration som du vill ha och kan beställa med inbyggd gummidämpare om du vill ha det.

Link to post
Share on other sites

Hej

Tack för alla kloka ord, jag tror inte Hardy är min väg, det skall vara lite rått och om Micke kan klara sin bil på race så kommer min bil vara milt behandlad i jämförelse.

Jag är medveten om insugsljudet, har läst i diverse tådar om bullerprov som inte gått p g a insugsljudet, kommer kör med orginalburk till att börja med så får vi se vad det blir för Bana. Blir nog öppet filter för gata typ Piper Cross eller liknande.

Ang kardan så är ju min inte std WF så jag får nog måttbeställa min från någon kunnig firma i GB. Jag har handlat delar från Dunning änd Fairbanks till min bilkardan och då var det inte dyrt. Det var kanske billiga Ford delar men som jag förstår är detta också std Ford delar med en längsleds splines i mitten. Jag får komma med några stycken och ta in lite priser.

För jag vill ju ha en CEC dödare för gatan som skall kunna gå på bana. Spanar på Compomotive CXR 13" och R-däck till nästa bansäsong, verkar gå på 1500 för fälg och 700 för däck, styckepris är det då.

Jag skall mäta in motorn lite imorgon och sen ta lite bilder. Jag verkar kunna få den bra långt till höger men utan kardan och backlåda har jag lite svårt att veta exakt var jag kan sätta motorn. Blir nog till att beställa backlådan på en gång så man har något att utgå ifrån. Eller så sätter jag motorn och fixar allt efter den.

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

Insugsljud är tröttsamt i längden att höra på så kan du göra nåt så tror jag du har igen det.

Min Opelmoter med spjällhus har jag gjort ett plenum och har filtret i nosen= kall luft och mindre ljud.

Link to post
Share on other sites

FAN VA GÖTT! :wub:

STÅPÄLS! :notworthy:

Att jag kommer ha en sådan nästa år är nästan overkligt. :w00t2::wohow: :banana:

Dödsvarning - :skull:

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

Så här låter de med Yamaha R1 keihin fcr 41 mm flatside +piper cross o då fisgasas de bara.

Hur kommer det sig att avgasröret är till höger på din bil? Eller är filmen spegelvänd? :huh:

Link to post
Share on other sites

Det sitter kanske orginal grenrör på den, då går ju avgasröret under motorn och ut på den andra sidan (markfrigången borde bli lite dålig)??

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Som brasse brännström i fem myror skulle ha sagt...................fel fel fel.

Jag tog de jag hade 2 st grenrör från yamaha plus exup kollektorn o svetsade ihop ett billigt o bra.

O jag fick ihop bilen på en vinter hyffsat billigt.

Insåg att de inte skulle bli så snyggt o se på så de fick sitta inne o motor rummet,dämpare plus lite vikt kom iaf på rätt sida :prop:

De funkade iaf på massa banträffar i flera år

Slänger med lite på lite annat åxå bilder i sann locost anda....

Obs att tank locket är från en kult hoj,RG500 :icon_oops:

post-3782-0-77537800-1317739618_thumb.jpg

post-3782-0-00888200-1317739650_thumb.jpg

post-3782-0-43181400-1317739687_thumb.jpg

post-3782-0-96501100-1317739854_thumb.jpg

post-3782-0-63239700-1317739907_thumb.jpg

post-3782-0-11067100-1317739947_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var ju coolt gjort, jag har funderat på att ha systemet som det sitter orginal men insåg att motorn kommer 2" högre eller så kommer röret att ta i under bilen. Var grenrören RF på din då ellersom på min Titan, kanske inte svårt att svetsa i för den som kan men för mig "låter" det NASA över att tigga titan. - jag äger f ö inte ens en svets! men har många snälla vänner!

Jag känner igen vxl knoppen på bilen, du kan ge dig på att den kommer att vårdas ömt och komma till användning.

Tack för bilder.

/Fredrik

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1
RF på din då ellersom på min Titan,

Ingen anning va de varför material i rören,men gnistorna från rondellen va kritvita istället för gulaktiga som brukligt.

hursomhelst så gick de o svetsa i med en skraptig :prop: ,dock gick de inte att svetsa ihop yammas rör med ferritas rf rör ?

Link to post
Share on other sites

Det är inte NASA raketforskning att svetsa titan, är som rostfritt, fast betydligare mera sprick benäget.

Vitt gnister vid kapning = titan

Edited by PeÅ
Link to post
Share on other sites

För en novis som mig är det NASA material som man inte håller på med utan tig och såna fina grejer.

Jag har ju bara bonnsaker hemma :prop:

Jag tror jag försöker gå på RF hela vägen, har ju ett par kompisar som kan det, inkl dig PeÅ - när kommer du och hälsar på? Så jag kan betala dig för sista jobbet?

Inte i helgen för då försvinner jag till Tyskland och besöker Vw/ Audi museet, Porsche museet och BMW museet :notworthy: , på en betald rundtur med kanske lite Oktoberfest någonstans i mitten :hypocrite:

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...