Jump to content

Ackermann


Arne k

Recommended Posts

HJÄLP MEJ! Jag får inte till det med styrningen. När jag svänger så kassar det yttre hjulet. Det svänger mer än det innre.

Jag har en kadet styrväxel som sitter i linje med dom yttre styrlederna Både sätt uppe i från och frame i från. Styrarmarna som sitter på spindeln pekar framåt. Dom innre styrlederna som sitter på styrväxeln är i linje med dom innre bärarmslederna. Skall jag flytta hela styrväxeln fram eller tillbaka?

Link to comment
Share on other sites

Prova att flytta styrväxeln bakåt 5cm till att börja med och så måste du göra toe in inställning någorlunda exakt också. så du inte har toe ut när du provar t.ex.

höjden ska vara så att vinkeln på styrarmarna ska vara samma som nedre bärarm när caster är som när du ska köra med bilen (och Camber med men caster har vi mer så det gör en hel del)

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Som Heralue skrev så skall linjen från styrled genom spindelns vridcentrum hamna mitt i bakaxeln för en bra ackerman. Om du har kortare axelavstånd eller bredare framvagn jämfört med den bil spindlarna är tagna från så blir ackerman fel.

Om felet inte är alltför stort kan det räcka med att ändra toe-inställning från toe-in till toe-out.

Det är ingen katastrof med lite ackermanfel och att ytterhjulet kasar något. Det märks mest i riktig lågfart typ parkeringsplats.

SFRO kanske har något gränsvärde på hur mycket fel det får vara?

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt att flytta styrväxeln bakåt men det hjälper ej! Om jag förstår det rätt så skall linjen från yttre styrled genom centrum vrid punktspindel träffa mitten på bakaxeln. Som jag har det i dag så är den linjen utan för bakhjulen. Inte bra då!

Link to comment
Share on other sites

njaa.... du behöver inte blanda in några styrleder i det här. Tänk dig att du kör i en cirkel. dra en linje rakt genom bakaxeln på bilen. den linjen kan vara oändlig, det beror på hur mycket du styr. om du sedan tänker dig en linje genom spindellederna, axiellt efter hjulet, så ska linjerna ifrån de två framhjulena träffa på samma punkt på bakaxellinjen. det inre hjulet måste svänga mer eftersom det hjulet får en tightare radie.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...