Jump to content

Android medlemsapp


DomiSeven

Recommended Posts

Jag har kommit en bit med appen, till en början kommer man kunna spara sin position samt kontrollera om det är nån annan som sparat sin position den senaste tiden (man ställer in hur långt tillbaka man vill gå).

Så småning om kommer man kunna visa i realtid var man är.

Man kommer få be mig om ett lösenord och sedan logga in med det användarnamn man har här på forumet.

Lösenord delas bara ut till klubbmedlemar, synpunkter på det?

GPS-positioner kommer visas på google maps kartor, den biten håller jag på med nu.

Chatt kommer senare.

Skulle det vara möjligt att döpa appen till Locostsweden och använda klubbens logga?

Link to comment
Share on other sites

Väl kämpat DomiSeven med appen. Du gör väl som alla byggare byggbesiktning, slutbesiktning och regbesiktning eller hur ??

--- Skulle det vara möjligt att döpa appen till Locostsweden och använda klubbens logga? ---

Jag har ingen annan synpunkt än att det (om det går) ge appen ett "eget namn". Det kan komma fler appar inom LocostSweden området och då kanske det ställer till om namnet LocostSweden är upptaget.

Om man har LocostSeden som familjenamn och sedan ett "app-namn" Då skulle din app kunna heta:

LocostSweden app1

nästa blir

LocostSweden app2

Vad app1 skall vara för "riktigt namn" det har jag ingen synpunkt på.

Eftersom jag inte vet så mycket om verklig namnsättning på appar så kanske mitt förslag inte fungerar utan det måste vara ett namn utan mellanslag i men det kommer troligen nästa inlägg (dock ej från mig) att reda ut om det är möjligt.....

Link to comment
Share on other sites

Thomas, det är en locost-tracker och så småningom med chatt-funktion.

Tanken är att man ska kunna visa var man är när man är ute och kör, om man vill. Samt att man ska kunna bli kontaktad när man är ute.

Cealm, det publika namnet, i det här fallet Locostsweden, kan man ändra när som helst. Det man däremot inte kan ändra är paketnamnet. När appen publiceras blir det appens identitet, flera appar kan ha samma namn (även om det såklart är dumt) men paketnamn kan bara förekomma en gång.

Jag döper mina appar till se.bergsland.appnamn

Om det ska gå att skilja på Locostsweden-appar kan jag döpa min till se.bergsland.locostswedenlocosttracker t.ex.

Det publika namnet skulle jag helst vilja ha så kort som möjligt.

Min andra app heter ju locost, tänkte eventuellt döpa om den till locost tools eller nåt.

Men det jag undrar i nuläget är om det är ok att använda klubbens namn samt logga. För mig känns det logiskt eftersom jag vill att den endast ska kunna användas av klubbens medlemmar. Men jag kan förstå om det finns regler för hur det används.

Link to comment
Share on other sites

Gött jobbat, Alex!

Har svårt att se att klubben skulle sätta sig emot att använda klubbens logga eller namn....men det är mina 20 cents.

Vad det gäller ditt (java) paketnamn så skall du såklart sätta se.bergsland.* då det är du som har copyright på app'en

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ni som eventuellt skulle kunna tänka er att använda appen, vad har ni för OS-version?

Det bör gå att hitta under --> Inställningar | Om telefonen | Android-version

Jag försöker komma på en bra lösning för push. Alltså att telefonen blir meddelad när det hänt nåt (nån är ute och kör eller nån har skickat ett meddelande) istället för att telefonen med jämna mellanrum frågar servern om det hänt nåt. Det senare alternativet drar mer ström och data vilket man i och för sig kan justera genom att kolla mer sällan men då är det större risk att man missar nåt intressant.

Google har en egen push-lösning, C2DM (Cloud to Device Messaging) som bara funkar från 2.2 och uppåt.

Om det är så att det är nån här som har äldre OS än 2.2 stryker jag den varianten och letar vidare.

Det finns en annan variant som jag tror funkar på alla versioner, Urban Airship, nackdelen där är istället att gratisvarianten har ett tak på en miljon meddelanden per månad. Går man över det börjar det kosta $$.

Det är lite svårt att beräkna hur mycket som går åt men det tickar på rätt bra om man vill ha positionsuppdateringar i princip i realtid.

I övrigt går det framåt, just nu får man manuellt polla servern efter uppdateringar. Sin egen gps-position kan man välja hur ofta den ska sparas.

Just nu håller jag på med en app för att sköta användardatabasen, lägga till användare och ta bort användare osv..

Som jag tänkt hittills kommer man få be om ett konto i medlemsdelen av forumet och appen kommer troligen heta Locost Tracker, inte vara associerad till klubben mer än att jag bara kommer ge konton till medlemmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger som Jocke, kör på C2DM, det låter bra.

Att några har för gammalt OS är ändå ett problem som försvinner relativt snabbt. Då är det ett större problem att bygga fast sig i något som inte skalar när användarna blir fler.

Link to comment
Share on other sites

Kör på C2DM :)

Säg till när du har lagt upp koden på http://code.google.com/ ;) för det är väl ett open source projekt :hypocrite:

Inte säker på att det kommer vara open source, appen ansluter till en fjärr-server för att hämta positioner och användaradata. Har man källkoden är det lätt att plocka ut dessa uppgifter själv. Vet inte om det finns nån lösning för att dölja sånt men det är hur som helst inget jag lägger ner tid på nu.

Link to comment
Share on other sites

Vems fjärrsever? Din server?

Har du autentiseringsuppgifter i appen för att komma in i servern?

Hehe, då skall du nog tänka ett varv till

APK filen är en ZIP packing som innehåller bl.a. kompilerad Java kod (Java Byte Code). Java byte code dekompilerar man lätt....sen kan man köra en obfuscator för att göra det lite svårare.

Link to comment
Share on other sites

Nja, en server på ett webbhotell. Appen ansluter till en php-sida (där finns autentiseringen) som ansluter till en databas. Kvittar egentligen var det ligger, appen måste ju komma åt infon och då kan ju "vem som helst" (som orkar bry sig) ta reda på det som du säger. Men om koden ligger fritt tillgänglig på nätet är det ju ännu enklare.

Jag vet inte än hur mycket info som faktiskt behöver sparas men eventuellt är det mejladresser, beror lite på hur jag löser lösenordsbyten.

Hur som helst verkar det ju helt lugnt att köra på 2.2. Så jag ska försöka begripa mig på c2dm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...