Jump to content

Locost-verktyg (Android-app)


DomiSeven

Recommended Posts

Jag håller på med en Android-app.

Till att börja med kommer den kunna räkna om olika utväxlingar till hastighet/varvtal o.s.v. för det är en funktion jag är intresserad av just nu.

Jag vet att det finns appar redan som gör detta och mer men de kostar pengar och ser inte ut som jag vill.

Kontaktlista?

Jag är inte skitbra på detta så det tar lite tid och jag lär mig vartefter men finns det några funktioner ni skulle vilja se?

Hur många är det egentligen som kör Android?

Redigering:

Jag splittar upp apparna i varsin tråd, denna för Locost (räkne-app) och en annan för klubb-appen.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Kul!

Använder själv telefonen till allt nuförtiden. Har inte tid att sätta mig vid datorn.

Ja det finns ju mycket kul på market. Tex torque pro där man kan få mycket info om bilen via diagnos uttaget med en BT sändare. Har tänkt att en billig android platta med koppling vore kul.

Blir kul att se din app!

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Intressant och kunna se vart andra Locostare är någonstans i sverige och kunna skicka meddelanden till varandra.

Har också haft lite såna funderingar, men insett att min tid och okunskap sätter gränser :lol:

Du lurade på mig Turf i våras och den skiten har jag inte släppt än :prop: ligger f.n 6:a i landet

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med en Android-app.

Till att börja med kommer den kunna räkna om olika utväxlingar till hastighet/varvtal o.s.v. för det är en funktion jag är intresserad av just nu.

Jag vet att det finns appar redan som gör detta och mer men de kostar pengar och ser inte ut som jag vill.

Vidare tänkte jag även att man sen kan ha vissa funktioner tillgängling för betalande klubbmedlemmar, detta för att hålla lite koll på vilka som använder det.

T.ex. en locost tracker där man om man vill kan låta andra med appen igång se var man är, kanske kunna skicka meddelande till denne eller nåt. Jag vet inte.

Kontaktlista?

Jag är inte skitbra på detta så det tar lite tid och jag lär mig vartefter men finns det några funktioner ni skulle vilja se?

Hur många är det egentligen som kör Android?

Just nu saknar jag en gilla-knapp :)

Fast det vore roligare för mej om du utvecklade för en iPhone ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Nu finns den på Market :D

Ganska enkel än så länge, man kan räkna ut motorns varvtal vid olika utväxlingar.

Databasen för växellådor är extrem liten så säg till om ni vill lägga till nåt mer. Jag tänkte slippa lägga in en miljard växellådor som ingen ändå använder.

Skriv vad den heter, antal växlar och utväxling på varje växel.

Säg gärna till om ni stöter på några konstigheter.

locost_small.pngLocost - Min android-app på Market

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Nu finns den på Market :D

Ganska enkel än så länge, man kan räkna ut motorns varvtal vid olika utväxlingar.

Databasen för växellådor är extrem liten så säg till om ni vill lägga till nåt mer. Jag tänkte slippa lägga in en miljard växellådor som ingen ändå använder.

Skriv vad den heter, antal växlar och utväxling på varje växel.

Säg gärna till om ni stöter på några konstigheter.

locost_small.pngLocost - Min android-app på Market

bra början !

självklara önsekmål är ju r25 och r28 omega lådor och en bugg som dyker upp i min wildfire kan vara att man inte ser vad man valt på hjul storleken, wilfiren har ju lite mindre skärm

Link to comment
Share on other sites

Tack för att ni testar :)

Jag ska lägga in opel-lådorna.

Men det var lite rörigt med varianter. R30 har jag koll på sen fanns det en massa R25 och R28, enligt en annan sida fanns det även en låda som heter R25/R28?

Men jag har kört emulator med upplösning 320 x 240 (vilket jag tror wildfire har?) och då ser det bra ut (se bild).

Kan du ta en bild på hur det ser ut hos dig?

locost_lowres.png

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Gött jobbat Alex, skall testa och såklart vill jag ju ha Opel Omega R25-R28 lådan (popular hos SAAB byggare).

Sen tror jag det är bättre att separera funktioner och det vore kul att ha en separat app för LocostSweden.

Båging får väl se till att skaffa en "riktig" smartphone ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok Jocke, vilken av alla lådor är då R25/R28?

Kolla länken som Thomas skrev.

Kanske ska tänka om då och släppa en separat app för klubben, jag håller just nu på att trixa med android -> json -> php > mysql så en enkel locost tracker ska jag kunna fixa i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Ja på bilderna står det R25-R28 men i tabellerna finns det 3st R25 (som alla har olika utväxling) och två R28 (samma utväxling), ingen R25-R28.

Jag kan i och för sig lägga in:

R25 - 0415266

R25 - 0415267 <- (dessa två verkar vara samma) -> R25 - Variante 1

R25 - Variante 2

R28

R30

Är det begripligt för opel-folket?

(Redigering, såg att två av R25orna hade samma utväxling)

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Funkar fint här! Om du vill bygga vidare så kanske ett diagram kunde vara nåt att satsa på.

Locost tracker/chat kan gott bli en egen app?

Sent from my MT15i using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Finns det nån som sett en Opellåda som bara har R25 mærkning? Enligt tabellen har de samma hus men variantnumret sæger vad det ær før innehåll. Går jag efter den tabellen så har jag en R25, vilket bør vara riktigt då den kommer från en 2,0 Omega. Mærkt R25-R28.

Edit. Jag hade en Omega A låda från en 2,0 till ett annat projekt, den var också mærkt R25-R28 i gjutningen.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Lådan jag har faller under kategorin "R25 Variante 1" och här märkning "R25-R28"

Följande märkning har den:

Serienummer: 1297152

Märkning: GK 292 96 A

Växellådstyp: GK (alpha code) → R25 Variant 1

Sitter i X25XE, X26SE, Y22XE

Link to comment
Share on other sites

Finns det nån som sett en Opellåda som bara har R25 mærkning? Enligt tabellen har de samma hus men variantnumret sæger vad det ær før innehåll. Går jag efter den tabellen så har jag en R25, vilket bør vara riktigt då den kommer från en 2,0 Omega. Mærkt R25-R28.

Edit. Jag hade en Omega A låda från en 2,0 till ett annat projekt, den var också mærkt R25-R28 i gjutningen.

Jag har ren R25 liggandes. Och de har Wire till kopplingen.

Link to comment
Share on other sites

kan göra en skärm dump till dig av wildfire om det nu är möjligt i en androi telefon , ta kort på telefonen låter low tech

Och sedan får du gärna dra den till 250 kph eller så om det finns plats jobbig huvudräkning annars

Link to comment
Share on other sites

Ok, 250 inga problem. Ska det vara typ 100 - 120 - 150 - 180 - 200 - 230 - 250 ?

Det blir nog bra delning .

Om man sedan får spåna helt löst tycker ju jag att gps + accelerometrarna är något man borde kunna ha mycket kul med i en app

0-100 mätare, max G sparare, vore kanske kul att skapa en standard locost performance mätare med förbestämd körning , och kanske en plotter som stoppar in verklig acc vid motor varv och växel (hmm undra hur du skall få in växel, hastighets baserat på "ryck" vid växling kanske.)

Detta borde väl håla dig sysselsatt i en halv dag eller så smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid bra med idéer :)

Jag bygger på vartefter jag lär mig hur man gör.

Nån som har koll på skyltarna i UK ?

Om appen ska kunna räkna mph behöver jag översätta min tabell, gärna lika många steg (inte nödvändigt men det blir väldigt mycket enklare).

Kph

30

40

50

60

70

80

100

120

150

180

200

230

250

Redigering:

Glöm det, det är fixat.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Hehe.

Det kan ju kanske vara intressant för klubb-appen att ha, nån form av lista med 0-100 på bilarna och nån tidtagning för en given bana/sträcka/konbana.

Jag håller på med början på den appen, det kommer vara så att man kan spara sin position samt kolla om nån annan sparat sin position den senaste kvarten/timmen/dagen. Det får börja enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Gött jobbat Alex, skall testa och såklart vill jag ju ha Opel Omega R25-R28 lådan (popular hos SAAB byggare).

Sen tror jag det är bättre att separera funktioner och det vore kul att ha en separat app för LocostSweden.

Båging får väl se till att skaffa en "riktig" smartphone ;)

Asch..... jag är så i-indoktrinerad att jag aldrig kommer byta ;)

Förresten så sitter det ju en DL1'a i bilen som kan göra alla möjliga roliga grejer redan och i Pajeron känns det inte som att behovet att logga G-krafter är så stort ;) :D :D

Link to comment
Share on other sites

Pysslade lite med utväxling/rpm/utväxling osv i ett calc-blad (OOO). Jag har bifogat filen.

Har ingen android telefon så kan inte testa din app men du kan ju mata in lite data.

Edit: Hepp, fick inte ladda upp .ods filen. Så här kommer en .txt fil med samma innehåll. Döp om till .ods innan ni öppnar den.

gearing.txt

Edited by Unaimed
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Det är en ny version på g, den är klar sånär som på ett par buggar när man växlar mellan porträtt och landskap.

Det nya är att man kan lägga in egna lådor samt att gränssnittet är uppdaterat för Gingerbread -> Ice Cream Sandwich.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Funkar fint här! Om du vill bygga vidare så kanske ett diagram kunde vara nåt att satsa på.

Locost tracker/chat kan gott bli en egen app?

Sent from my MT15i using Tapatalk

Hur skulle du vilja att diagramet skulle se ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...