Jump to content

Diff går tungt, dåligt spännd


DomiSeven

Recommended Posts

En av framtidsplanerna är att byta min diff mot en bromsad variant.

Jag har hittat en och skroten håller just nu på att luska fram uppgifter om den.

Men i deras noteringar stod "Verkar diffad, dåligt spänd, går tungt."

Är detta normalt på en fungerande diff eller bör jag hålla mig borta?

Vad är lämplig utväxling för en 2-liters zetec med typ9-låda och 13-tumshjul?

Det finns väl funderingar på att bygga om växellådan sen nån gång för att få lite annan utväxling där men nu är den orginal.

Den här diffen är ganska dyr men ligger ändå på halva priset jämfört med att bygga om till quaife atb eller liknande, om man ens kan göra så?

Link to comment
Share on other sites

Eller dyr och dyr, lsd är ju inte så vanliga på skroten så det är klart de kostar lite mer. 5k för denna.

Jag skulle kunna åka och kolla på den om allt annat stämmer men det säger mig nog inte så mycket då jag inte är nån diffexpert, uppenbarligen :P

Tack för länken Thomas. Det är 205/60-13.

Men där räknar jag ju ut rullomkretsen, men sen då? Hur räknar man in växellådan och motorn?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

vet du rullomkretsen och din tänkta toppfart?

är 4:an 1:1? är det Ford så är det det. då är 5:an ca 0,8?

190km/h på 4:an ger ca 237 på 5:an

vid de förhållandena

rullomkr. 1810mm 180kmh=180000 mtr/timme/60=3000mtr per minut.

3000/1,81=1657varv per minut. Ska hjulet snurra. sedan beroende på vid vilket varv så t.ex 7000rpm 7000/1657= 4,22 i utväxling

då gör den 180kmh vid 7000 rpm på 4:an om den är 1:1

Link to comment
Share on other sites

5tsn för en okänd diff?

Vad är det för fabrikat? Är det ford visco?

Om det går trögt? vilket går trögt. när man vrider pinjong med övriga axlar fria? då är det varningstecken.

Är det trögt mellan drivaxlarna?

Man måste veta om det är visco/lamell/slungdiff m.m.

Link to comment
Share on other sites

Zetec sugmotor (ca 6500 rpm), T9 och 205/60-13. Om du planerar att köra i huvudsak på Kinnekulle, Knutstorp, Falkenberg och den typen av banor skulle jag satsat på en 3,9 utv..

Eftersom T9:an har 5 växlar kommer den att fungera även på Mantorp och Anderstorp.

Link to comment
Share on other sites

med 4,22 och om det är 0,8 på 5:an så toppar den 209kmh. det är väl frågan om den orkar ända dit om den är original.men med t.ex. 3,9 så äker man tyst o fint på landsväg.

Link to comment
Share on other sites

Diffen:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21767145

4an är 1:1 ja, vad jag vet.

Detta var bara en anteckning som killen jag pratade med hittade i datorn, han skulle återkomma på eftermiddagen med mer uppgifter när han kollat på diffen.

Han trodde det var lameller men det lät som en gissning. Så jag vet inte hur den går trögt, jag kan fråga det när han ringer.

Ja med Thomas uträkning och Mortys uppgifter (6500rpm) hamnar vi ju på 3,9. Det låter rimligt.

Den öppna diff jag har nu tror jag är på 3,6.

Jag fick även svar från Burton när jag frågat om att bygga om min diff till bromsat. (Nu har jag inte 4wd cos men ändå).

"Thank you for your enquiry, this ATB diff is for the escort/sierra 4wd cosworth diff, if this is the diff you have it will be ok.

If you want to hang the back of the car out, or using for competion this diff is not suitable as it does not lock, it directs the power away from the spinning wheel. "

Jag trodde det var det man ville, att flytta kraften från hjulet som tappar fäste till det som har fäste?

Link to comment
Share on other sites

Nu ringde han tillbaka.

Bultade drivaxlar, 3.64, 17cm (7" antar jag då).

V86BBAAA364

AAAA8H24

Han kunde inte kolla hur den gick trögt eftersom den låg på lager nånstans. Det kan man ju kolla upp om man är intreserad men eftersom det är 3.64 i utväxlning släpper jag den.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Skrotar man en Cosworth?

Ska du ha en "mästardiff" så är Quafie bra grejor.

Nu har du inte så tung bil så även om diffen inte är så hård i "bromsen" så upplevs det mer i en lätt bil.

Är det för mycket så vill inte bilen svänga som du tänkt.

Ford har ju ancänt Visco men hur det är på Coswothen vågar jag inte uttala mig om.

Burtons menar nog att den skickar kraften till framaxeln. men det måste finnas diffbroms som passar din.Ford är ju gud i UK

Link to comment
Share on other sites

En av framtidsplanerna är att byta min diff mot en bromsad variant.

Jag har hittat en och skroten håller just nu på att luska fram uppgifter om den.

Men i deras noteringar stod "Verkar diffad, dåligt spänd, går tungt."

Är detta normalt på en fungerande diff eller bör jag hålla mig borta?

Vad är lämplig utväxling för en 2-liters zetec med typ9-låda och 13-tumshjul?

Det finns väl funderingar på att bygga om växellådan sen nån gång för att få lite annan utväxling där men nu är den orginal.

Den här diffen är ganska dyr men ligger ändå på halva priset jämfört med att bygga om till quaife atb eller liknande, om man ens kan göra så?

Hej Alex här hittar du några fina exel filer :thumbsup: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag är dock inget excel-fan så jag påbörjade en Android-app igår.

Jag vet att det finns andra appar som gör samma sak och mer men de kostar pengar och ser inte ut som jag vill.

Jag tänkte att denna skulle vara Locost-orienterad och till en början kunna räkna ut utväxling men att det kommer mer funktioner vartefter.

Det kommer en egen tråd om detta i lämpligt forum sen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...