Jump to content

ryckig gång


Recommended Posts

Alla munstycken är ok och inga är borrade i ALLT ser perfekt ut jag får fundera på att byta plats men det är nog inte värt besväret tror jag då det har funits tendens till spottning hela tiden från 4ans gasare och det med flera olokia motorer. Felet har uppkomit plösligt från att ha gått utan ryck har den plötsligt börjat rycka utan att jag gjort ett skit.

En förvirrad

Michael W

Link to comment
Share on other sites

En tanke som slog mig, vet inte om det finns någon relevans...

En kollega hade samma symptom på sin Suzuki 600. Började rycka och gå illa på halvgas, bara vid gaspådrag gick den rent.

Han provade med "allt", förgasar-rengöring av div. typer, synkning etc. Serviceverkstan sade åt honom att byta bränsle, från 95 BF till Shell´s V-power.

95 innehåller så många konstiga tillsatser att det med tiden sätter igen munstycken på de mest konstiga ställen.

Efter bara en tank V-power gick den bättre och efter två-tre tankar gick motorn som ny.

Kanske kan vara värt att testa, men så här års är det väl inte så lockande att köra upp två tankar V-power...

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag kör mest på v power men i sommar har jag körtmest med ok soppa. Dock kan jag inte tro att det skulle vara någon skit någon stans efter en rejäl duvning i ultraljedstvätten.

Men nästa gång så fyller jag med shell soppa synd att jag just tankat för tre dagar sedan men det är ju bara 20 liter så det går fort.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Förr var det si och så med OK:s bensin. Bilar gick illa m.m.

Det kan bero på lokala stationers skitiga tankar?

Men numera så kör ju samma tankbilar till en mängd olika stationer av olika märken.

Men klart ska du prova. Jag kör min på V-power men det är också kompet som gör att jag vill ha marginal 11,5:1

Link to comment
Share on other sites

Varm motor så har jag komp över 12.

Jag har av princip altid tankat de bensinmärken som ryktesvägen haft dålig bensin typ jet och ok och har aldrig upplevt något strul inte tidigare i alla fall. (jag är inte så benägen att tro på dylika rykten utan håller mig till devisen kan själv)

Jag provade med andra delorto förgasare spotningen borta och tomgången bättre dock så rycker bilen fortfarande. Så slutsats det är ej förgasarna ej heller motorn då jag har bra komp. Slutsats det torde vara elfel. Det enda som fins att byta är själva fördelaren då jag tidigare bara bytte givaren samt övriga tänddelar.

Vi får se

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Ingen ändring av gången nu har jag bytt allt utom själva motorn fan vet vad jag skall göra det får nog bli motorbyte (Har en stående dock med mindre ventiler) för nu har jag bytt allt.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Fördelare, rotor, kablar, tändstift, fördelarlock, eldosan till tändningen, förgasare. Och kollat bränsletryck samt kopplat förbi tryckbegränsaren (filter king), kollat kompet. samt kollat ventilerna. Jag kan ha glömt något då jag är förkyld och har som en kolega utryckte det badbollskalle. Det enda som jag kan byta är vattenpump startmotor generator (provade med den bortkoplad oxå) och startmotor samt grenrör men jag tror inte på det sistnämnda :banghead:

Jag är helt utan ideer

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Du har alltså bytt hela fördelaren med elektroniken i?

Och tändmodul?

Ventilspelet är rätt?

Den kärvar inte i ventilstyrning?

Du har haft olika topplock till de olika motorerna?

Kan pumpen suga bensin som den ska?

Får förgasaren bensin som den ska? så inte nivån är lite lägre i bakre förg.?

Hur ser bensinslangkopplingen ut på förg.?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat alla och även kollat den aktuella nivån i båda förgasrna och det finns gott om bensin där Öppnat locket. Jag misstänker något knas med toppen trots bra komp då det har varit svårt med tomgången och nämnda topp DOCK kom ryckningarna helt plötsligt och de har blivit värre. Just nu är jag jätteförkyld så att mecka står inte på agendan men till helgen funerar jag på att försöka byta motor. detta utifrån att avgastempen är mycket högre på 4 ans burk typ det dubbla och detta med 2 olika gasare.

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Vad står förtändningen på?

Har du cirkulation genom toppen eller har du pluggat nån utgång/ingång?

Hög avgastemp är oftast mager blandning eller sen tändning.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2: :hyper2:

Jag bytte topp i helgen och nu går bilen jättebra. Jag har kollat toppen så bra jag kunnat och jag kan inte hitta något fel på densamma. Jag skall be bosse kika på den vid tillfälle.

Tusen tack för all hjälp och alla ideer

En euforisk Michael efter en rejäl tur med sjuan i det fina höstvädret

Lev väl

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Det kan vara en spricka som visar sig när den blir varm och materialet utvidgar sig.

Men borde det inte visa sig i kopretionsprovet det var väl inom mariginalen med både varm och kall motor.

Undrar Michael

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte vara i förbränningsrummet men ofta spricker toppar mellan ventilerna och kan hända att det inte märks och så hinner den kallna lite innan man fått ur stift och är där med mätare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det var inget som jag trodde då utan följande.

För flera år sedan så bytte jag topp och sedan dess har jag haft problem med bilen. Jag har inte fått någon stadig tomgång. Och jag har försökt allt och bytt allt.(Det finns en tråd om detta) Symtomen har tytt på tjuvluft och jag har under åren använt tre burkar startspray utan att hitta felet. Dagen innan Tjolöholm så bytte jag packning till insuget och kletade en massa pakningsilikon. så även på plastpackningarna till förgasarna. När jag kollade på insuget såg jag att det varit vatten där det inte skall vara och kom på att när jag byggde bilen så ville jag använda samma skruvar till insuget men en var för lång och detta fixade jag med 4 brickor. när jag bytte topp måste jag tappat en bricka och detta medförde att skruven inte drog helt. Detta var naturligtvis på det enda ställe där jag inte effektivt kunnat spruta startgas. Så bilen var i princip ok när jag åkte till Tjolöholm men då jag inte kört bilen på så lång tid jag har knappt kört de senaste åren så hade jag inte koll på alla inställningar när jag kollat alt och justerat bilen så fungerar den nu perfekt :racesmile: Otroligt skönt jag har nästan blivit knäpp på kuppen men alltid trott att det varit ett skitfel och si det var det en skruv som satt lite för lös.

Jag har nu varit och fikat i Brobacka kaffestuga och bilen går helt fantastisk snacka om att det är helt fantastisk att köra sjua igen :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Härligt att du hittade det dolda felet Michael....nu blir det en skön sommar :) :D

PS. Brobacka ligger ju bara ett "stenkast" från mig, bara att kika förbi. DS.

Link to comment
Share on other sites

Jjag har ju varit hemma hos dig så det vet jag. Jag bor ju för övrigt typ 2km från dig numera

Jo jag vet :D

Det var väl när jag demonterade SAAB'en och du köpte reflexrampen vill jag minnas.... Då fattade jag nog inte att du hade sjua och jag hade bara börjat med att samla delar :D

Hmmm kanske var du med på garageträffen för något/några år sedan??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...