Jump to content

Blinkers


Björne

Recommended Posts

Björne: Så jobbigt, jag har sett en bil i närtid med blinkers på framskärmarna men var såg jag den och i vilket sammanhang. Det var rätt små blinkers men jag kan inte beskriva dem mer och om de var godkända eller ej är obekant.

Kinnekulle-körningen? Bild i tråd i närtid? Eller live i Arboga området? Varöfr kan jag nu inte komma på var och vem. Någonting ringer om "fartränder på bilen". Verkar vara en tråd-bild.....eller?

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Behöver dem helst imorgon så gärna från någon biltillbehörs affär.

SBP tyckte inte om att de satt under min strålkastare.

Behöver visa dem att jag kan montera dem rätt.

Har sett en massa sidomarkeringsljus men är osäker på de är godkända som blinkers.

//Björne

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Behöver dem helst imorgon så gärna från någon biltillbehörs affär.

SBP tyckte inte om att de satt under min strålkastare.

Behöver visa dem att jag kan montera dem rätt.

Har sett en massa sidomarkeringsljus men är osäker på de är godkända som blinkers.

//Björne

När jag har registreringsbesiktigat har jag haft blinkers från en Golf 1:a sittandes under strålkastaren..

Du kan låna mina om du vill, bor i Åstorp (måste lokalisera dom bara i röran).

/Svante

post-19-0-66050900-1315292865_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

VVFS 2003:22 gäller dvs om du INTE innehåller det nedan då är det korrekt att SBP har synpunkter men då skall du få veta EXAKT vilken av paragraferna de stödjer sig på som du skriver kan det vara 81 §. SBP eller för den delen ingen besiktare i kedjan skall TYCKA!! De skall EXAKT tala om vad som de underkänner bilen på. Jag störs verkligen av tyckandet för hur skall du kunna rätta konstruktionen på ett "Tyckande". Då skall det i så fall stå i protokollet tex, Jag tycker att blinkersen sitter fel". Suck, nej nu måste jag ta ett djupt andetag. Så där. Nu är jag på rull igen.

Vad har SBP skrivit i "feltexten"?

Jag utgår som sagt från att du följt alla regler nedan plus klarar synbarhetsvinklarna som finns på bild på sidan 141 längst upp i VVFS 2003:22.

81 § Avståndet mellan körriktningsvisares lysande yta och lysande yta på halvljus- eller dimstrålkastare skall vara minst

40 mm. Avståndet får dock vara mindre om ljusstyrkan i kör-riktningsvisarens referensaxel är minst 400 cd.

82 § Körriktningsvisares placering i sidled får vara högst 400 mm och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på körriktningsvisarna skall vara minst 600 mm.

83 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm för kategori 1 och 2 och lägst 500 mm för kategori 5 samt högst 1 500 mm för samtliga kategorier.

Behövs det på grund av fordonets konstruktion, får högsta höjden ökas till 2 100 mm för körriktningsvisare av kategori 1 och 2 och till 2 300 mm för kategori 5.

84 § Körriktningsvisares (kategori 5) placering i längdled skall vara sådan att avståndet från fordonets främre begräns-ningsplan till centrumpunkten av den lysande ytan hos kör-riktningsvisare av kategori 5 inte överstiger 1 800 mm. Om kravet på geometrisk synbarhet inte kan uppfyllas får avstån-det ökas till högst 2 500 mm.

85 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt för samtliga kategorier. För kategori 1 och 2 skall den geometriska synbarheten dessutom vara 45 inåt och 80 utåt och för kategori 5, 60 utåt förutom de första 5. (se figur 3)

Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken. Vinkeln 45 inåt får för körriktningsvisare kategori 2 reduceras till 30 på last-bil och släpvagn som är utrustad med baktill monterad lastapp

Den geometriska synbarheten utåt gäller inte för lastbil och släpvagn om kraven inte kan uppfyllas på grund av fordonets konstruktion eller användningsområde. I sådant fall skall föl-jande krav vara uppfyllda med en kombination av bakre kör-riktningsvisare och sidomonterad körriktningsvisare.

1. Bakre körriktningsvisare skall ha en synbarhet utåt av minst 60,

2. sidomonterad körriktningsvisare skall uppfylla kraven för geometrisk synbarhet för körriktningsvisare av ka-tegori 5 och vara placerad på ett avstånd av högst 2 000 mm från fordonets bakre begränsningsplan och dessutom vara typgodkänd enligt direktiv 76/759/EEG, ECE-reglemente 6 eller utgöras av si-domarkeringslykta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...