Jump to content

Frakt av chassi?


stilo

Recommended Posts

Har precis köpt ett chassi byggt enligt bok.

Skall åka dryga 20 mil enkel väg och hämta, det är ju lite drygt med släp.

Ett alternativ är ju att ta det på taket, är det någon som har provat detta? Borde ju inte bli så farligt vindfång men ligger det stabilt på takräcket? Bil typ Saab 9.3 Sportkombi.

Har fått uppgift att chassit väger runt 50kg och då klarar det ju sig viktmässigt iallafall, då jag får lasta 100kg på taket...

Link to comment
Share on other sites

jag tog mitt på taket (50 mil). Det var inga problem, men mina saab 95 takräcken var precis att dom räckte på brädden.

Annas är väl inte 20 mil nån fara att åka med släp. Det är ju bara att ställa in cruisen på 80 och lägga dig i baksätet och sova. Sover du inte alltför tungt och är någorlunda bilvan så kommer du vakna om du kör i diket. :)

Välkommen hit föresten!

Link to comment
Share on other sites

20 mil?

Det är en baggis! Jag har kört Göteborg-Norrbotten med en segelbåtsmast (10,5 m) på taket på en Volvo 245 i vinterväglag (januari). Totalt blev det 2x135 mil.

Lasta chassit på taket, de flesta bilar får lasta 100 kg på taket vilket ger lastvikt ca 85 kg (100 kg - tackräcke ca 15 kg). Om du blundar är 150 kg på taket heller inget problem. Nu lär nog chassit väga under 80 kg så det blir inga problem.

Njut av fartvindens visslande i chassit på taket och tänk på framtida njutningsfyllda färder med andra ljud när den står på egna ben...flåt, hjul.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Schassiet har lämmnat min gårdsplan sittande på takräcket. :516: . det blir nog bra :) liten bil på större..

hoppas det händer mer med det, än vad som hände under dom åren som jag ägde det.. :banghead:

olyckliga omständigheter gjorde att jag blev garage lös.. sen har det ägnats tid åt renovering av hus i 4 år.. men nu är det andra saker som gör att seven e på paus ..så det kändes mer rätt att avyttra detta schassie.

önskar lycka till med bygget och ni andra som byggt efter boken, se nu till att stötta denna trevlige herre på alla vis.

mvh Michael för tillfället seven schassie lös... men delar finns :)

Link to comment
Share on other sites

Gick finfint att köra på taket, lät lite vid 100+ men mer ett dovt ljud än visslande så inget som störde.

20 mil var inga problem, inte ens när det svängde på vägarna vid bolmen var jag orolig att det skulle trilla av...

Janne E > Falkenberg här..eller Torupstrakten där bilen kommer stå på sommarstället.

Edited by stilo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...