Jump to content

Bilen onödig??


Thomas

Recommended Posts

"I glesbygd och på obekväma tider behövs den – men på de flesta ställen i landen används den för rena njutningsresor, och den sortens resor bör beskattas på samma sätt som annan konsumtion."

Det håller jag med om, då skulle det bli mycket billigare!

Link to comment
Share on other sites

"I glesbygd och på obekväma tider behövs den – men på de flesta ställen i landen används den för rena njutningsresor, och den sortens resor bör beskattas på samma sätt som annan konsumtion."

Det håller jag med om, då skulle det bli mycket billigare!

Bensinen är inte dyr - nästan allt är ju skatt. Skulle bensinpriset sjunka så skulle vi på ett eller annat sätt vara tvingade att betala på något annat sätt.

För några år sedan träffade jag en ma som körde långtradare - vet ej om det är sant men bilen gick 40000 mil per år - den drog 4 liter/mil. Det innebär att staten får in 40000 mil * 40 kroner per mil i dieselskatt - det ger ett klir till statskassan på 1,6 miljoner/år. Inte nog med det så sa han att trafikskatten var nästan 1 miljon/år. Om detta är sant så drar varje långtradare in 2,5 miljoner varje år - jag har full förståelse att det inte finns några politiker som tackar nej till dessa pengar. Jag kan ha missuppfattat allt... Då får ni hjälpa mig

kenneth

bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde...

Link to comment
Share on other sites

Jag har talat med en politiker i riksdagen om fordonsbeskattningen av dieselfordon.

Mellan "skål och vägg" sa politikern att straffbeskattningen av dieselfordon inte hade ett dugg med miljön att göra trots att det är den officiella utsagan.

Nej sanningen var att dieselmotorer drar för lite bränsle och ger för lite skatteintäkter. Partikelfilter på dieslar vill politikerna INTE införa för då hade man inget att motivera den höga skatten med.

Det fanns mycket mer i detta samtal som jag inte ska trötta ut er med men man blir fundersam över den allmänna politikermoralen.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett steg bakåt, hur blir det med valfrihet? Lite storebror varning som vill styra var vi bor, handlar, arbetar för att dra ner på bilåkandet.

Nä, låter som en konstruktion för att tvinga folk till något och inskränka på valfriheten att bosätta sig var man vill i vårt land med motiovationen att vi får mindre bilåkande. Alla kan säkert bo i Stockholm om de bygger för det men hur många vill!?

Beskatta som annan konsumtion? Tänk OM vi "bara" behövde betala moms 25% på bensin och bilar, då blir det ju billigare!

Låt Sverige leva, bilen behövs.

Link to comment
Share on other sites

Artikeln är ju rätt orealistisk...är ju snarare att affärer, jobb och bostäder flyttas isär.

Men visst, bygger dom en tunnelbana från Alingsås till Volvo Torslanda så kan jag också överväga detta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...