Jump to content

Hur utforma hålstans ?


Stefan Berglund

Recommended Posts

Har sett att en del har snygga "mjuka" (med radie) stansade hål i plåtdetaljer. Hur ser ett sånt verktyg ut ? Mått ?

edit: hittade på verktyget i Thornad:s tråd! Inlägg #184. Dock fortfarande lite oklart på måtten!

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Hej. Rätt så enkelt. Borra eller stansa hålen först. Sen svarva en stans med den kona eller radie man vill ha. Om man inte ska ha jättemånga exakt likadana så duger det med en planka som mothåll. Annars får man svarva ett sådant med. Det skall vara en styrning på stansen med samma diameter som hålet och sen konan. Har man ingen press så går det med hammaren.

Peter.

Link to comment
Share on other sites

Skall visa hur jag gör men en enkel metod i sann locostanda...

Dessutom kan man lätt göra vilka former man vill med bara några enkla verktyg och maskiner.

Det här behöver man

1.En träbit i lämplig storlek/tjocklek. Går bra med allt från OSB till massiv ek. Vill man använda verktyget till många detaljer eller i hårdare material är det bäst med så hårt trä som möjligt. Aluminium passar också bra.

2. Sticksåg och eller en hålsåg

3. Överhandsfräs med radiestål (Biltema, Jula mm passar utmärkt)

4, Trä- eller plastklubbor

Såga eller borra hål i träbiten (denna är av vanlig furu). Runda kanten med fräsen. Gör motsvarande hål i plåten men mindre.

post-2753-0-55536600-1314818673_thumb.jpg

Centrera plåten kring hålet i träbiten och spänn fast.

Nu är det bra med en klubba med konisk form, lägg den mot hålet i plåten. Sen är det dags att banka, men slå klubban inte med den. Det blir mycket jämnare resultat då. (Nu gjorde jag alla hålen innan jag bockade till konsollen men det gissade ni väl...)

post-2753-0-72331900-1314818699_thumb.jpg

Kan bli riktigt bra

post-2753-0-75071400-1314818824_thumb.jpg

Vill man ha andra former är det bara att göra motsvarande. När man knackar ner dessa är det viktigt att ha tålamod och gå runt formen flera gånger. Ta bara lite grann första varvet så låser plåten fast formen och det gör inget om man måste ta bort tvingarna eller vad man nu låst formen med.

post-2753-0-72215400-1314818965_thumb.jpg

post-2753-0-40029000-1314818980_thumb.jpg

De sista formarna är gjorda av massiv ek. Hittade ett hyllplan för 60 kr på Rusta, dvs locost, och den räcker till många formar.

Klubban kostade ca 70 kr, dvs vad jag betalade för skaftet. En rattmuff i pris till den som gissar rätt på vad jag gjorde den av ;)

Hoppas detta var av intresse för någon

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Det var det värsta! Snyggt Anders! :)

Jag hade dock tänkt mig ett verktyg för att stansa ut hålet och göra radien i samma moment. Håller på att skissa på en slags fotmanövrerad hydraulpress med diverse funktioner. Bilder på den dyker nog upp om några veckor!

Funderar även på det här med gälar. vilka mått är "bra att ha" ? Tänkte mig 3-4 olika mått. Jag ska laserskära detaljerna så det vore även bra att ha rätt dimensioner på själva verktyget från början! Inget "trial and error" den här gången! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...