Jump to content

Startproblem Pinto EFI


Recommended Posts

Hej!

Provstartade idag bilen för första gången... Började med att ställa tändningen på precis 0 igår...

Efter en stunds nötande på starten och bara livstecken på 4:ans cyl så ställde jag tändningen lite tidigare (ca 5-10° kanske) och bilen hoppade igång direkt...i 2sek...

Varje gång jag vrider om nyckeln så hoppar motorn igång direkt och så går bilen alltså 2sek och sedan dör den bara.

Vad ska jag börja kolla?

Tändning känns inte troligt va eftersom den startar. Bränslepump? (pumpen smattrar igång direkt jag slår igång tändning, den går lite varierande länge men max ca 5sek men oftast bara ca 1sek eller nått (stannar kanske vid uppnått bränsletryck?)

Funkar förresten original membranpump till insprutning? Jag har tyvärr inget enkelt sätt att kontrollera bränsletrycket...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det första jag tänker på är att den inte får något bränsle, du kan inte koppla av slangen från pumpen och se om det kommer att bra och konstant flöde av bränsle från pumpen?

Link to comment
Share on other sites

Insprutningspumpen ger 5-10Bar men systemtrycket brukar i de flesta fall ligga på mellan 2,5-3,0Bar.

Membranpump som är till för förgasare ger mellan 0,20-0,45 bar i de flesta fall beroende på modell.

Ford Sierra brukar ligga på 3,0 Bar utan vacuum inkopplat. med motorn igång = 14volt.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hej!

EDIT: Ändrar lite...

Pumpen jag har är en liten svart grej som sitter brevid tanken och som "tickar" alltså den har nån typ av membran.

Mvh

Thomas

Edited by Elken
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ny pump inhandlad. Blev Biltemas 52-203 vilket är bosch nr. 0580 464 025. Den bör funka bra.

Den har 10mm (innerdiameter) på sugsidan men tanken har bara 6mm ut. Kommer detta bli problem eller klarar den att suga ändå? Jag moddar ogärna tankanslutningen då jag inte har så lätt att få tag i en aluminiumsvetsare.

Effekten är helt original 115Hk vilket borde kräva ca 50l/h som max och nog bör en 6mm anslutning utan problem flöda detta utan att pumpen får svårt att suga?

Jag har dock ingen aning om hur mycket pumpen klarar att pumpa, men jag tror ca 130l/h@3bar

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du bör gå upp i dimension till 10mm.

Du måste också ha en retur 8mm och däremellan efter fuelrailet en bränsletrycksregulator som håller trycket på 3 bar.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Såklart sitter 8mm retur samt bränsletrycksregulator där...

Monterade så länge med 6mm anslutning på tanken. Mest för att bara få snurr på grejerna så man får en till sak på listan avbockad.

Allt verkar okej, motorn går...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...