Jump to content

Aeroscreen till Caterham


Jari

Recommended Posts

Detta har säkert varit upp tidigare, men jag hittar inget bra svar.

Är ute efter en aeroscreen till min Caterham kopia, men vill inte lägga £384 för glasfiber (eller £690 i kolfiber) som Caterham tar eller £237 som Fluke motorsport tar för sina varianter.

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=3006

http://www.fluke-motorsport.co.uk/carbon-fibre-contoured-lip-aeroscreen-suitable-for-caterhams-p-30.html

Tycker inte heller att denna som carbonmods säljer är speciellt snygg:

http://www.carbonmods.co.uk/Products/Carbon-Fibre-Aero-Screen__CMWSTAEROSC.aspx

Det behöver inte vara i kolfiber, utan duger med en i glasfiber.

Vill helst att man ska enkelt byta mellan stora rutan och aeron, eftersom jag troligtvis bara har aeron på bankörningar.

Så in med era tips!

Link to comment
Share on other sites

Klipp till och böj en aluminiumplåt eller plasta ett fäste som passar i de ordinarie rutfästena, så som den nedre bilden på Fluke-länken. Köp sen plexiglas och forma till en lagom vindavvisare och popnita eller skruva fast den med små alu-vinklar i aluminiumplåten eller limma fast i plasten.

Denna varianten brukar sitta på tävlingsbilar: http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=3910

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen på forumet som är bra på plast som kan gjuta upp ett gäng -eh "Vädigt vädigt väldigt lika" (en mindre seriös person skulle kanske kopiera) caterhams vindavvisare? Borde vara ett gäng intressenter bara här på forumet. jag kan tänka mig att betala en hacka för en, fast kanske inte riktigt Caterhampris.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen på forumet som är bra på plast som kan gjuta upp ett gäng -eh "Vädigt vädigt väldigt lika" (en mindre seriös person skulle kanske kopiera) caterhams vindavvisare? Borde vara ett gäng intressenter bara här på forumet. jag kan tänka mig att betala en hacka för en, fast kanske inte riktigt Caterhampris.

/Peter

Jag skulle kunna tänka mig betala en slant också för en "väldigt lik" vindavvisare.

Annars får man väl kolla på att tillverka en egen. Men det skulle ju vara kul med en som ser seriös ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag råkar som av en tillfällighet ha en gjutform liggandes till en vindavvisare som är väldigt, väldigt, väldigt lik den ni söker. Ursprung okänt.Jag kan gjuta upp om intresse finns.Pris uppskattningsvis ca 950:- ( måste kolla tidsåtgång ).

MVH // Peter

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är ingen sån, men den är väldigt, väldigt, väldigt lik. Jag håller på att flytta just nu, så jag har lite ont om tid just nu. Jag kommer dock att kasta mej över gjutformen så snart jag kan. Jag brukar hålla mej borta från "kundjobb" i kolfiber, men om tiden räcker till kan jag göra ett försök. För snabbare kontakt kan jag nås på 070-5453065

MVH // Peter

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är ingen sån, men den är väldigt, väldigt, väldigt lik. Jag håller på att flytta just nu, så jag har lite ont om tid just nu. Jag kommer dock att kasta mej över gjutformen så snart jag kan. Jag brukar hålla mej borta från "kundjobb" i kolfiber, men om tiden räcker till kan jag göra ett försök. För snabbare kontakt kan jag nås på 070-5453065

MVH // Peter

intresserad oxå om de enkelt går att stretcha lite i efterhand.

har för övrigt en http://www.saturnsportscars.co.uk/store/index.php?_a=viewProd&productId=35 som är delad i mitten om någon vill titta på som mall för avgjutning

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Esther: Inget vidare faktiskt. Jag har gjort några gjutningar, men problem med luftblåsor och gelcoatsläpp i den skarpa kanten vid anliggningsytan. Vaccumbaging skulle lösa problemet, men min pump "försvann" vid senaste firmaflytten och har ingen lust att köpa en ny då verksamheten ska läggas ner. Jag försöker att få fram grejer till de som redan beställt, men sen hoppas jag att nån annan tar över. Om jag hittar nån som övertar formarna så hänvisar jag vidare till honom.

MVH // Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också vilja veta om det går att forma Lexan (e.likn.) med t.ex. värmepistol.

Tänker göra "sidescreens" (vet inget svenskt ord!) och böja de något bakåt i partiet under scuttlen - övre delen följer rutramen.

Antas

Söker lä.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kan man värme forma lexan mot formen? Då skulle man kunna göra en genomskinlig aeroscreen?

Det skulle jag tycka vara ballt!

/Fredrik

Jag har aldrig jobbat med lexan,så jag kan inte svara på det. Kanske nån annan på forumet kan hjälpa till.

Formen på vindavvisaren är ganska komplex i all sin enkelhet. Lexanen måste välvas samtidigt son den måste

ner i det där j***a vecket.

MVH Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jag kommer ta samma pris som Peter gjorde vilket är 950.- ex frakt. Det kliade för mkt i fingrarna så jag var tvungen att provgjuta idag. Observera att detta är en provgjutning för att se hur formen är att jobba i. Gelcoaten kommer vara heltäckande och man kan välja vit eller svart gelcoat. Jag lägger 2x300g/m2 matta vilket gör att den är väldigt flexibel men ändå inte sladdrig. Jag har fått en del förfrågningar angående måtten 94cm är måtten när de är "rak". Sen går den strecha 5 cm hit och dit. Jag kan göra bredare och smalare mot tillägg men de är bara att maila mig eller skicka PM så tar vi de där.

post-5118-0-08129000-1337962179_thumb.jpg

post-5118-0-75420200-1337962202_thumb.jpg

post-5118-0-62281300-1337962319_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...