Jump to content

MEV Rocket


FilipD

Recommended Posts

nu ska jag förbi brevlådan och posta det som behövdes för ursprungskontrollen.

Annars har det inte hänt så mycket. Mycket jobb, skola och sen har jag plågat mig på motocrossbanan sen den öppnade.

Lyft ur motorn idag hur ramen. Så till veckan ska jag riva av det sista på ramen så den är rensad.

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering

Nu är allt borta från ramen. Tog lite foton men glömde kameran. Till veckan ska jag försöka svetsa det sista jag in kom åt tidigare. Sen är det bläster och lack.

Men vet inte om jag ska fixa de andra punkterna från SFRO1 först, men naven och rattstången.

Hade lite tur i oturen idag med. Tappade kameran när jag höll på att snubbla över en domkraft. Den studsade på kanten till mitt oljekar, som är fullt med olja, men hamnade utan för i den mjuka betongen. Fredag den 13:e

I helgen blir det återträff med gänget från KS21, så inget garage i helgen.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ett steg iaf;)

Men nu är det en fråga jag måste a svar på, även om jag räknat på det själv. Vilka fälgar blir bäst, om jag vill få in däckcentrumet så scruben blir mindre.

17" är storleken på båda.

ena är 8" breda med et40,

den andra är 7" breda med et35.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Som Thomas skriver mäts Et från fälg centrum.

Din andra bild visar bra hur det förhåller sig.

In och ut sida på fälgen hamnar givetvis olika beroende på bredd.

Men har du en fälg med Et40 så är det ingen skillnad på skrubben på en fälg som är 8 eller 18 tum

bred, efter som fälgcentrum på båda är på 40mm från navet.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen lite bilder mee!

Efter att spenderat flera veckor med skola och jobb så tog jag tag i mitt bygge idag.

Har som sagt plockat ner hela bilen...

P1040406.jpg

...och sorterat upp det lite.

P1040407.jpg

Och nu är allt svetsat som jag inte hade kommit åt tidigare. Gjorde ett par öglor fram som jag ska kunna använda som fästpunkter för extra vikter om jag kommer behöva det.

Nu har jag dock börjat fundera på lack.

Är det värt en pulverlack?

Just det.. min nya fälgar. Blev 7" istället för 8".

P1040408.jpg

Link to comment
Share on other sites

--- Är det värt en pulverlack? ---

Jag tillhör gruppen "aldrig pulverlack" men har respekt för de som tillhör gruppen "gillar pulverlack".

Är bilen absolut helt klar och pulverlackning görs på bästa sätt så är det väl ok. Min första bil hade pulverlackad ram som jag behövde svetsa i ett otal gånger. Få bort pulverlacken........ det du, inte kul. Efter det bestämde jag mig för att gå med i "aldrig pulverlack" gruppen. Hellre köra SFRO 1 och SFRO 2 och regbes med en omålad rostig ram och sedan plocka isär för 1K eller 2K målning och sedan få färdig bil.

Det är mitt synsätt. Hoppas du får in andra vinklingar och svar. Så får du välja vad du vill ha.

Link to comment
Share on other sites

--- Är det värt en pulverlack? ---

Jag tillhör gruppen "aldrig pulverlack" men har respekt för de som tillhör gruppen "gillar pulverlack".

Är bilen absolut helt klar och pulverlackning görs på bästa sätt så är det väl ok. Min första bil hade pulverlackad ram som jag behövde svetsa i ett otal gånger. Få bort pulverlacken........ det du, inte kul. Efter det bestämde jag mig för att gå med i "aldrig pulverlack" gruppen. Hellre köra SFRO 1 och SFRO 2 och regbes med en omålad rostig ram och sedan plocka isär för 1K eller 2K målning och sedan få färdig bil.

Det är mitt synsätt. Hoppas du får in andra vinklingar och svar. Så får du välja vad du vill ha.

Jag är faktiskt redan inne på ditt spår. Att riva bilen igen en vinter görs ju ganska fort om man vill pulverlacka senare. Så det lutar år en vanligt sprutlack.

Men jag kommer nog ha färgen på vid sfro2 ocgh så vidare..

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat. Angående fälgbredd tror jag du gjorde rätt. Jag har 8x17" fram med 215/45-däck. Lite mycket tyskstuk och hade gärna haft 7x17 istället. Men min fälgmodell fanns inte i 7".

Valde bort pulverlack p.g.a. kostnat, klydd med transport av ram och omöjlighet att bättra. Jag körde slät svart blank hammarlack. Med fin lackpensel blir det likt pulverlack i yta, dock inte lika tåligt. Så bärarmarna kanske blir omlackade med pulver.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat. Angående fälgbredd tror jag du gjorde rätt. Jag har 8x17" fram med 215/45-däck. Lite mycket tyskstuk och hade gärna haft 7x17 istället. Men min fälgmodell fanns inte i 7".

Valde bort pulverlack p.g.a. kostnat, klydd med transport av ram och omöjlighet att bättra. Jag körde slät svart blank hammarlack. Med fin lackpensel blir det likt pulverlack i yta, dock inte lika tåligt. Så bärarmarna kanske blir omlackade med pulver.

tack!

De jag handlade fälgarna av sa något liknande. 8" hade kanske blivit lite brett. Jag kommer använda 225 bredd, de vad var han rekommenderade.

Jag hade fått bra pris på pulver och transporten för mig är 200 meter, men jag tror det blir vanligt lack. Han som har pulverlacken har även en billackering och han föreslog en lack som de använder till lastbilschassin, skulle tydligen vara tålig. Då kör jag det på alla delar (metall).

Link to comment
Share on other sites

Vanliga Seven-ramar väger under hundringen. Ovanlig Seven-ram väger lite mer än 100kg......(inlägg #465)

--- Nu är ramen avklädd. Jag har vägt den.. Hade bara två vågar så en av dem gick förbi varvstoppet och fortsatte på varv nummer 2. Summan blev det jag gissade i ett tidigare inlägg 300 kg.. Fast det saknas lite grejer på tomramen så det är rimligt att tro 310 till 320 kg i slutgiltigt avklätt skick ----

Link to comment
Share on other sites

Okej, då behöver jag inte byta ut dom.

Bultarna till skivbromsarna och det runt omkring det hade jag tänkt 12.9, eller vad de heter. SFRO-Stefan nämnde något om det.

Link to comment
Share on other sites

Arbete på lego

Idag har jag lämnat iväg rattstången som inte var ok, till förmån för en ny. De ska svarva ett stycke i stället och tig-svetsa hardyskivan.

Samtidigt så bad jag dom att sätta i helcoy-gängor i navet som jag behövde göra.

Var även på lackfirman idag, som ska hjälpa mig med färgen. Men ägaren som jag känner var på uppdrag på annat håll idag. Så det bli återbesök i morgon.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Snabb leverans!

Igår hämtade jag mina nav med ny gängor, helt enligt SFROs önskemål. OCH en ny rattstång. Den blev så snygg så det kommer en bild på det snart. Den kommer lackas så den inget blir berfuktat med rost.

Lackarkillen hade dock tappat bort sin färgkarta så jag har inte kunnat beställa färgen till ramen:S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är turbon i mitt förvar. Kanske inte det bästa skicket i lagerspel, något glapp men tror inte det kommer innebära några problem i första steget.

Hittat flänsplatta på MIn Länk.

Så en sådan får beställas. Plus lite anslutningar till olja och vatten. Eventullet få det bli en egen projekttråd att få igång motorn för jag har väldigt lite erfarenhet av något liknande.

Jag sitter fortfarande och försöker reda ut vilket styrsystem jag ska använda. Även att jag läst på, står jag fortfarande på noll.

Link to comment
Share on other sites

Sen måste jag ju säga att jag såg min första super 7a i på riktigt igår på ICA parkeringen i Kalmar. Den var ju mycket mindre än vad jag trodde :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

För att berätta läget lite så är det så att jag bestämt att jag inte kommer göra mer på bilen förens semestern. Det är för att tiden inte finns just nu.

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är semestern här, några dagar i veckan iaf. har extra tur med lastbil till stockholm 2-3 ggr i veckan nu och nästa vecka, men är ledig förutom det.

Börjat slipa på ramen så jag får på färg snart. Känns som jag besudlar något flera timmar i streck.

Någon som har en bra, färdig idé, på en gaspedel av hängande modell?

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Lägger upp bilder från dagens jobb. Dålig kvalitet men hade bara med mig mobilen. Nästa steg är att vända på ramen, vatten slipa den och lägga på mer färg ovanifrån.

image.jpg

bild.jpg

MVH

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

sprutar på den. sista lagret la en bekant på, ville inte riskera att behöva slipa ner igen för att göra om. glömde dock namnet på färgen. ska ner i morgon igen.

Link to comment
Share on other sites

FIlip, vad använder du för färg?

Den heter Temadur 20. 20 är mattheten. lägre = mer matt.

Det är en polyuretan färg. 4 del färg, 1 del härdare och 10% förtunning.

Jag använde färgkod RAL 9005.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att du kommit igång med byggandet igen!

Jag följer utvecklingen noga och som jag skrev förut, ska försöka komma ner och se hur du gör med allting, vet tyvärr inte när...

Snyggt med mattsvart ram.

/Tobias

Link to comment
Share on other sites

Roligt att du kommit igång med byggandet igen!

Jag följer utvecklingen noga och som jag skrev förut, ska försöka komma ner och se hur du gör med allting, vet tyvärr inte när...

Snyggt med mattsvart ram.

/Tobias

Ja det är kul, litet bakslag idag dock.

Åkte ut till skrroten för att hitta en ny växellåda. Skiljer tydligen så mycket bland lådorna så den jag söker verkar vara svår att hitta.

Men på Ebay verkar det finnas flera, så det kanske blir mitt första köp därifrån.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...