Jump to content

MEV Rocket


FilipD

Recommended Posts

"Hallå där. Ja UNF-skruv är ju en skruv med tumgängor och tätare stigning på gängan. (UNF= UN-Fine)

Ett problem är ju att går man till Järnaffären så har dom inte UNF-skruv på lager. Dom kan ta hem åt dig,

men då får du köpa en hel kartong och det kanske man inte har användning för ??

Du kan ju ev. spara på resten och sälja till andra som har behov av fingängad skruv.

Jag har tidigare köpt skruv från Sthlm. Skruvcentral. http://www.skruvcent...ts&type=sexkant"

Ja det är sjukt dålig sortering av tum i allmänt.

Men varför just UNF, vet någon det?

Link to comment
Share on other sites

Citat: "SFRO-killen sa att jag skulle använda UNF-gänga (tror)".

Om du har kvar donatorn har du perfekta bultar där, kapa även ur mutterdelen. Jag högg ur "muttrar" och fästen ur två bilar (SAAB och Ford Scorpio)och tog samtliga bultar till säkerhetsbältena. Annars kan du kolla på bilskroten, de har säkert.

Antas

Skrotsamlare.

Link to comment
Share on other sites

Det röda jag har målat tid är tanken att bli tvärstag för övre bältesfästet. Det kommer svetsas och jag kommer göra med 4mm gods. Räcker det tro?

SFRO-killen sa att jag skulle använda UNF-gänga (tror). Var hittar jag det? Har redan ringt mekonomen men de hade inget sa dem.

Har du redan köpt bälten?

Jag köpte universal trepunktsbälten från mekonomen som då levererades med bultar (UNF). Tog sedan hjälp av en bekant som har mekanisk verkstad att svarva och gänga hylsor som svetsades in i störtbågen

Link to comment
Share on other sites

7/16 UNF är std gänga på bälten. Men som Antas säger ta från donatorn eller gå på skroten och skruva bort

Är nog några bultar kvar i bilen. Det är muttrar som jag skulle vilja ha tag i. Ska kolla om det finns på järnaffären.

Skrotet i Vimmerby verkar svårare att komma in på än mitt gamla jobb (som var en flygflottilj) Bara över disk, och nästan nypris. Men i värsta fall får man åka och kolla.

Link to comment
Share on other sites

Har du redan köpt bälten?

Jag köpte universal trepunktsbälten från mekonomen som då levererades med bultar (UNF). Tog sedan hjälp av en bekant som har mekanisk verkstad att svarva och gänga hylsor som svetsades in i störtbågen

Jag tog från min donatorbil..

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte passande muttrar till bältesbultar hos den lokala Volvohandlaren, Helmia Bil, 054 - 775 41 00.

De har suverän service och kan säkert stoppa några i ett kuvert och skicka!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Om du köper nya bälten så följer det oftast med både skruvar och muttrar med rätt gängor. Securon är en tillverkare som har en mängd modeller (googla fram hemsidan) och dessa brukar finnas på Ebay.uk till bra priser. Runt 400-600 kr per bälte är inte svårt att klara.

Jag har själv köpt sådana till Caprin och om man mäter litegrann innan kan man välja bälten som passar mycket fint i bilen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag mina ny bälten. Klockren investering. Fick dock inga nya muttrar men jag lyckades hitta ett ställe i stan med 7/16 i sitt sortiment. 4:-/st :thumbsup:

Sen har jag gjort de nedre fästena för rullen och ena punkten. Ska bara svetsat fast i ramen.

Har även hunnit pressa in pinnbultar i framnaven så nu kan jag snart ställa ner bilen på hjul! "Ett litet steg för människan, men ett stort steg för mänskligheten" Jag kanske överdriver något.

Vilka är avgaskraven idag? Vad är miljöavgiften för något hur mycket? måste man ha katalysator? (jag har en som kommer sitta kvar)

Link to comment
Share on other sites

Vilka är avgaskraven idag?

Inga egentligen vid regbes men "vanliga krav som på vilken bensinbil som helst" när kontrollbesiktningen kommer. Lite lustigt faktiskt men så är det.

Vad är miljöavgiften för något hur mycket?

Ingen egentligen utöver att du får ett standardvärde på

--- T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 204 G/KM.

UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

T31MA DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG (BENSIN)

RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL). ---

Hämtat från Transportstyrelsen och min CealmSeven V8. Detta standardvärde är en del av uträkning för fordonsskatt. Föreslår att du går till Transportstyrelsens hemsida och läser mer om hur skatten beräknas. Förut var det i stort sett bara vikten som styrde men nu har CO2 stor påverkan på slutsumman. eller så struntar du i att läsa och betalar glatt som det kostar. Min V8 Seven kostar 2090 SEK i skatt per år. Min CealmSeven kostar 2058 SEK. I vikt skiljer det 430 kg men nästan samma skattekostnad. Hmmm hade för mig att den lilla bilen var mycket billigare. Jag får ju ett låg skattekrona per kilo på CealmSeven V8 att glädja mig åt troligen lägsta skattekrona per kilo på detta forum och troligen i Sverige. Bra!

Måste man ha katalysator?

Inte med reglerna i VVFS 2003:22 och inte heller med kommande regler TSFS 2010:2 även om man i TSFS 2010:2 först ville det men senare efter remisser mm släppte kravet. Fast vad fortsättningen blir vet man aldrig. Det är inte fel att ha en kat om den inte stör i bygget som sådant.

Just frågorna du har här finns belysta än mer i detalj i en tråd som jag inte kommer ihåg var den är nu. Jag vet för jag har skrivit i den en hel del men när och var? 2010 förmodligen men tråden var rätt lång både i tid och i inlägg så den kan ha varit aktiv i början av 2011 också. När du hittat länka in tråden så friskas mitt minne upp. Då är det lätt att trådlänka till svar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

JAg tänka ta upp det jag nämner i början av tråden, som är ett tag sen i tid.

Om man vill köra med turbomotor är det ju ett måste att regga med en så.

Så vad sägs om en förlägning ut från grenröret och en turbo, sen kat och ljuddämpare.

Lågt ladd, ev. svarvade kolvar.

funderar ju ändå på ett MegaS.

Då har man det ju papperna färdigt och en möjlig utvecklingspotential på en annan motor sen utan strul med bortplockning av turbo på kontrollbes. varje år.

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

FilipD: --- Men finns det en avgift på 7000:- ---

Nej. Se även nedan på SBP sidan där kan du läsa mer själv om vilka avgifter och regler som gäller för regbesiktning.

Gör så här:

Grunden är VVFS 2003:22 (TSFS 2010:2 gäller ännu inte för amatörbyggda bilar.) I denna skrift finns allt en bilfabrikör behöver för att få ihop sitt fordon. I innehållsförteckingen går man på det ämne som frågan avser. När man sedan läst så kollar man i 41. kap för där finns de speciella regler som gäller för amatörbyggda bilar. Det är ingen genväg att bara läsa 41. kap utan man måste alltid börja med det kapitlet som passar till frågan man har. Exempel: En fråga kring bränslesystem, läs först 6. kap och sedan bläddra till 41. kap för att se om det finns några undantag eller tillägg för just amatörbyggda bilar.

För SFRO frågor är det SFRO hemsida som gäller

För regbesiktning mm är det enklast att gå via SBP direktlänk till regbessidan Här finns länkar mm till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen är den myndighet som slutgiltigt beslutar om ett fordon får föras in i Fordonsdatabasen och därigenom anses som en fullgott fordon för allmänna vägnätet..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Idag har det blivit nästan 8 timmar i garaget. Hunnit med rätt så mycket tycker jag.

Idag blev alla bältesfästen klara. Gjort med 40X6 plattjärn.

P1040353.jpg

P1040358.jpg

Underdelen av fästen här är i 10mm tjocklek.

P1040357.jpg

Även kylaren har fått sina fästen

P1040359.jpg

Nu är det att få dit spindlarna, hänga dit bromsarna och montera hjul. Sen fäste för tank och batteri. Hoppas att få klart allt till första besiktningen innan söndag!

MVH

F

MVH

Link to comment
Share on other sites

JAg tänka ta upp det jag nämner i början av tråden, som är ett tag sen i tid.

Om man vill köra med turbomotor är det ju ett måste att regga med en så.

Så vad sägs om en förlägning ut från grenröret och en turbo, sen kat och ljuddämpare.

Lågt ladd, ev. svarvade kolvar.

funderar ju ändå på ett MegaS.

Då har man det ju papperna färdigt och en möjlig utvecklingspotential på en annan motor sen utan strul med bortplockning av turbo på kontrollbes. varje år.

bygg rätt från början vad gäller grenrör och själva turbo installationen, du sparar tid i slut ändan, om du inte tänker stoppa dit en lastbils turbo eller liknande, den kan ju vara lite svår igenom nålsögat .

Men det är ofta trångt och jävligt bygger du nu en special kan du missa att dit "riktiga" kitt senare inte får plats.

Med lågtrycks turbo --> ca 0.3 bar skall du nog kunna köra motorn helt orginal HW mässigt och hålal dig på rimlig nivå

.

Vid min regbesiktning fick för övrigt den något över nitiska besiktnings männsikan för sig att han måste skriva upp turbo aggregatets typ beteckning i regbeviset (GT28RS) så att jag i framtiden INTE skulle kunna ändra. Vad han dock inte förstod var att den ju redan var bytt.

(besiktigade dock med ärliga 180HP så det kanske var därför han ville skriva ner det)

Link to comment
Share on other sites

Men att skriva ner turbomodellen känns lite handikappat? Om den rasar och du ska byta så ska man alltså hitta en exakt likadan? han måste bara haft en jobbig dag.

HardeWare eller?

Men att bygga egen grenrör har någon förklarat är svårare än vad man tror. MAn sk asvtetsa med rotgas bland annat?

Link to comment
Share on other sites

Men att skriva ner turbomodellen känns lite handikappat? Om den rasar och du ska byta så ska man alltså hitta en exakt likadan? han måste bara haft en jobbig dag.

HardeWare eller?

Men att bygga egen grenrör har någon förklarat är svårare än vad man tror. MAn sk asvtetsa med rotgas bland annat?

jo den besiktningen är ett kaptiel för sig

Vad bygger du med ? ford grejer ? är det trång (mao sitter utblåset framåt) annars är det ju inte lag på att bygga herrejösses extraktor grejer på en turbo , korta grenrör ger bra svar och något sämre effekt, jag tar nog hellre bra svar och enkelt grenrör.

Turbon i slutet på ett vanligt grenrör inbäddat i lite värme bandage fungerar nog oxå

Link to comment
Share on other sites

--- Vid min regbesiktning fick för övrigt den något över nitiska besiktnings männsikan för sig att han måste skriva upp turbo aggregatets typ beteckning i regbeviset (GT28RS) så att jag i framtiden INTE skulle kunna ändra. Vad han dock inte förstod var att den ju redan var bytt.

(besiktigade dock med ärliga 180HP så det kanske var därför han ville skriva ner det) -----

Det är just detta som är vårt dilemma, oftast vid SBP regbesiktning sällan eller kanske aldrig vid SFRO besiktningar. Ofta en ren kompetensfråga vid SBP. En annan vanlig fråga är där man fixar och trixar med vikt/effektförhållandet men den är klockren att hantera.

Tänk så här:

Du vill tillverka en amatörbyggd bil med en Volvo 5-cyl bensinmotor. Du håller dig inom effekt / vikt gränsena utan fix & trix. Går till skroten och köper en 5 cyl motor, vad du tror är en Volvo. Bygger bilen, SFRO 1 och 2 godkännes, bullerprov likaså och i ditt intyg för ursprungskontroll och övriga dokument står det Volvo 5 cyl motor. Dags för SBP, där visar det sig att det du alltid trott varit en Volvo 5 cyl motor är en Audi 5 cyl motor, kanske vi ett motornummer ell något annat korrekt kännetecken. Några eller något år på 90-talet hade dessa två märken samma motor i sig. Den uppmärksamme SBP kontrollanten har sett detta och kan därför inte godkänna bilen. Då är det väl bara att åka hem, få tag på en riktig äkta Volvo motor av exakt samma typ men denna har bevisligen varit moterad i en Volvo. Beställa ny tid för regbes och sedan glad åka ut med en godkänd bil. Allt till extra kostnader i både tid och pengar.

Lite raljerande kanske men det är en parallell. Är det inte så att det viktiga är att uppfylla kraven i VVFS 2003:22 samt därtill kopplade andra dokument. I huvudsak med motor eller turbo är det kopplingen till effekt / viktförhållandet. Gränsen är satt för att inte släppa ut "okontrollerbara rakter". Sevenbilar med rätt effekt / viktförhållande är snabba nog.

För att ytterligare förtydliga min syn. Vad är skillnaden i 100 Volvo kW eller 100 Saab kW eller 100 Audi kW eller 100 Pinto kW. Någon som kan förklara det för mig? Tror inte det. Möjligen möjligen skulle en skillnad kunna vara att någon motor i sin karaktär är lite rappare eller slöare men annars, nej ingen kan förklara det trovärdigt.

Ref till turbo då som frågan egentligen handlade om. Vad är en turbo till för. Kort och gott pressa ut mer effekt ur motorinstallationen. Om man har en turbo monterad men utan laddtryck. JA det är en turbomotor men det blir väl snarare lägre effekt att ha en "medrullande turbo" än att vara helt utan.

Två turboaggregat av olika fabrikat men samma laddtryck och storlek borde rimligen ligga inom närliggande effekthöjning på en given motor. Kanske.

Min slutsats blir att egentligen borde man alltid kräva en auktoriserat bromsningprov för att säkerställa effekten inför regbes. Dvs alla diskussioner och tillhörande "blyjobb" om effekt / vikt fixning mm faller. Man kommer ifrån begreppet "fabrikat på motorn" Vill jag köra med 100 kW Saab så kör jag med 100 kW Saab byter jag och vill ha 100 kW Volvo så gör jag det, det är inget motorbyte det är ett "effektbyte" och det som skall kontrolleras är mer om vikterna och övriga köregenskaper är förändrade pga motorbytet förlåt effektbytet menar jag. Kort och gott ett effektintyg från auktoriserad instans.

Slutkläm, för att komma förbi SBP får man oftast bita ihop eller knyta näven i fickan. Har man fler än en bil då är det värt att överklaga.

Link to comment
Share on other sites

jo den besiktningen är ett kaptiel för sig

Vad bygger du med ? ford grejer ? är det trång (mao sitter utblåset framåt) annars är det ju inte lag på att bygga herrejösses extraktor grejer på en turbo , korta grenrör ger bra svar och något sämre effekt, jag tar nog hellre bra svar och enkelt grenrör.

Turbon i slutet på ett vanligt grenrör inbäddat i lite värme bandage fungerar nog oxå

jajamen, det är en zetec 1,8. Men sitter ju bak i bilen nu. Skulle vilja har turbo av olik anledningar. men vill inte behöva ta bort den vid bes varje år. Lägger ju redan massa tid och pengar på bilen så varför inte.

Tror även det kan vara en fördel för andrahandsvärdet. Det blir mer på "riktigt"

Ärliga 180 hp? vägde bilen rätt med då? :)

Link to comment
Share on other sites

--- Vid min regbesiktning fick för övrigt den något över nitiska besiktnings männsikan för sig att han måste skriva upp turbo aggregatets typ beteckning i regbeviset (GT28RS) så att jag i framtiden INTE skulle kunna ändra. Vad han dock inte förstod var att den ju redan var bytt.

(besiktigade dock med ärliga 180HP så det kanske var därför han ville skriva ner det) -----

Det är just detta som är vårt dilemma, oftast vid SBP regbesiktning sällan eller kanske aldrig vid SFRO besiktningar. Ofta en ren kompetensfråga vid SBP. En annan vanlig fråga är där man fixar och trixar med vikt/effektförhållandet men den är klockren att hantera.

Tänk så här:

Du vill tillverka en amatörbyggd bil med en Volvo 5-cyl bensinmotor. Du håller dig inom effekt / vikt gränsena utan fix & trix. Går till skroten och köper en 5 cyl motor, vad du tror är en Volvo. Bygger bilen, SFRO 1 och 2 godkännes, bullerprov likaså och i ditt intyg för ursprungskontroll och övriga dokument står det Volvo 5 cyl motor. Dags för SBP, där visar det sig att det du alltid trott varit en Volvo 5 cyl motor är en Audi 5 cyl motor, kanske vi ett motornummer ell något annat korrekt kännetecken. Några eller något år på 90-talet hade dessa två märken samma motor i sig. Den uppmärksamme SBP kontrollanten har sett detta och kan därför inte godkänna bilen. Då är det väl bara att åka hem, få tag på en riktig äkta Volvo motor av exakt samma typ men denna har bevisligen varit moterad i en Volvo. Beställa ny tid för regbes och sedan glad åka ut med en godkänd bil. Allt till extra kostnader i både tid och pengar.

Lite raljerande kanske men det är en parallell. Är det inte så att det viktiga är att uppfylla kraven i VVFS 2003:22 samt därtill kopplade andra dokument. I huvudsak med motor eller turbo är det kopplingen till effekt / viktförhållandet. Gränsen är satt för att inte släppa ut "okontrollerbara rakter". Sevenbilar med rätt effekt / viktförhållande är snabba nog.

För att ytterligare förtydliga min syn. Vad är skillnaden i 100 Volvo kW eller 100 Saab kW eller 100 Audi kW eller 100 Pinto kW. Någon som kan förklara det för mig? Tror inte det. Möjligen möjligen skulle en skillnad kunna vara att någon motor i sin karaktär är lite rappare eller slöare men annars, nej ingen kan förklara det trovärdigt.

Ref till turbo då som frågan egentligen handlade om. Vad är en turbo till för. Kort och gott pressa ut mer effekt ur motorinstallationen. Om man har en turbo monterad men utan laddtryck. JA det är en turbomotor men det blir väl snarare lägre effekt att ha en "medrullande turbo" än att vara helt utan.

Två turboaggregat av olika fabrikat men samma laddtryck och storlek borde rimligen ligga inom närliggande effekthöjning på en given motor. Kanske.

Min slutsats blir att egentligen borde man alltid kräva en auktoriserat bromsningprov för att säkerställa effekten inför regbes. Dvs alla diskussioner och tillhörande "blyjobb" om effekt / vikt fixning mm faller. Man kommer ifrån begreppet "fabrikat på motorn" Vill jag köra med 100 kW Saab så kör jag med 100 kW Saab byter jag och vill ha 100 kW Volvo så gör jag det, det är inget motorbyte det är ett "effektbyte" och det som skall kontrolleras är mer om vikterna och övriga köregenskaper är förändrade pga motorbytet förlåt effektbytet menar jag. Kort och gott ett effektintyg från auktoriserad instans.

Slutkläm, för att komma förbi SBP får man oftast bita ihop eller knyta näven i fickan. Har man fler än en bil då är det värt att överklaga.

Jag fick förklarat at någon "expert" på SBP att har du 150 sugmotor, och bytte till 150 Turbomotor så var allt frid och fröjd. Therealpinto Gustav sa ju dock annorlunda. Och jag tror nog med på Gustav att det behövs reggbesiktning.

Effektintyg som krävs idag, vet du vad som gäller för det? Akturiserad nämner du bland annat.

Kul att du tar dig tid i mina funderingar!

Kul att alla kommenterar också!

Link to comment
Share on other sites

Jag fick förklarat at någon "expert" på SBP att har du 150 sugmotor, och bytte till 150 Turbomotor så var allt frid och fröjd. Therealpinto Gustav sa ju dock annorlunda. Och jag tror nog med på Gustav att det behövs reggbesiktning. Jag delar din uppfattning att SFRO normalt är mer uppdaterad kring dessa frågor

Effektintyg som krävs idag, vet du vad som gäller för det? Akturiserad nämner du bland annat.

Med auktoriserad menar jag en "seriös effektbromsare". En firma som är känd och visar korrekta effektintyg som resultat av en korrekt och opartisk effektbromsning. Tex. inte ställer ner turbon utan kör med den setup som skall gälla. Själv ordet auktoriserad effektbromsare finns inte såvitt jag vet utan det är mera ett ord för att beskriva opartiskheten och det korrekta så alla kan tro på resultatet

Link to comment
Share on other sites

Effektintyg som krävs idag, vet du vad som gäller för det? Akturiserad nämner du bland annat.

Med auktoriserad menar jag en "seriös effektbromsare". En firma som är känd och visar korrekta effektintyg som resultat av en korrekt och opartisk effektbromsning. Tex. inte ställer ner turbon utan kör med den setup som skall gälla. Själv ordet auktoriserad effektbromsare finns inte såvitt jag vet utan det är mera ett ord för att beskriva opartiskheten och det korrekta så alla kan tro på resultatet

Här har ju Gustav sagt att SBP säger att ca 30% är en minsta rimlig effektökning (0,3 bar). Fast om jag påstår att jag har ökat med 20%, men det är okej för mig att de räknar med 30%, för min bil klarar av det med vikt/effekt så borde det också vara okej. De kan ju inte tvinga mig att ladda på mer än jag känner att motorn klarar. Sen får ju de räkna och multiplicera mest på de tycker är lämpligt.

Nu har ju inte ovanstånde resonomang med något att göra kanske men det är ju min tråd:)

Link to comment
Share on other sites

Ärliga 180 hp? vägde bilen rätt med då? :)

Jepp , mer eller mindre rätt , sedan dess sitter det bra mycket lättare däck, fälgar , hjul bromsar, calipers, alla expansions kärl kanske inte är knök fyllda osv och kanske den halv stora pulver släckare inte alltid åker med i bilen ... men inte jätte långt från helt "rätt".

Sedan är jag inte en 65 kilos person eller vad standard vikten är så det går på ett ut

Link to comment
Share on other sites

Jepp , mer eller mindre rätt , sedan dess sitter det bra mycket lättare däck, fälgar , hjul bromsar, calipers, alla expansions kärl kanske inte är knök fyllda osv och kanske den halv stora pulver släckare inte alltid åker med i bilen ... men inte jätte långt från helt "rätt".

Sedan är jag inte en 65 kilos person eller vad standard vikten är så det går på ett ut

behöver man extra vikt,så kan man blyfylla brandsläckaren

Link to comment
Share on other sites

FilipD: --- Nu har ju inte ovanstånde resonomang med något att göra kanske men det är ju min tråd:) ---

Visst är det bra med egna byggtrådar som man kan resonera fritt i kring olika frågor.

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #9 och inlägg #14. Jag är inte riktigt på det klara med om svaret blev ja eller nej. Två kända byggen varav ett är ditt. Är Sverige i övrigt tomt på MEV?

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #9 och inlägg #14. Jag är inte riktigt på det klara med om svaret blev ja eller nej. Två kända byggen varav ett är ditt. Är Sverige i övrigt tomt på MEV?

Ja vad jag vet finns två kit från MEV, och båda är Rocket. Min är som sagt i Vimmerby och den andra finns i Nättraby/Karlskrona. En son till de två som drev/driver Kitcarsweden.se. Köpte där för jag var kollega med en av ägarna.

Pratade faktiskt med sonen för ett tag sen i en fråga ang. intyg. Men jag fick ingen klarhet i hur det går för han. Han bygger nog mer efter vad som är "skolexemplet". Sa att pluggade och hade dåligt med tid. Mitt bygge var ju stilla rätt länge.

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Gjorde Klart alla bältesfästen idag och fixade med passagerarstolens underrede. Nu börjar det ta si. Så till i morgonkväll är målet att den ska så på egna hjul för första gången. Alternativt på Onsdag.

Till Söndag är målet att ha kryssat i alla rutorna på checklistan till SFRO 1.

MVH

F

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #9 och inlägg #14. Jag är inte riktigt på det klara med om svaret blev ja eller nej. Två kända byggen varav ett är ditt. Är Sverige i övrigt tomt på MEV?

Finns minst två MEV till i sverige. En i mitt garage, och en i grannens. Levererades till sverige i januari.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi tog in dom själva. Firman i Nättraby tog inte in denna modell.

I dagsläget har jag visst utrymmesproblem, så det kan ta en tid att komma igång. Detta chassi står idag ovanpå min sjua, som har ca 30 timmars byggtid kvar. Tanken var att hinna färdigt till den nya kom hem. Men den planen sprack.

Link to comment
Share on other sites

Bilderna få tala för sig själv. Inte mycke kanske men jag var glad :prop:

P1040361.jpg

P1040363.jpg

P1040365.jpg

Skulle fortsatt med lite annat men gasen tog slut i svettsen och tydligen stänger de gasförsäljning 16.00, och inte 18 som resten av butiken :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Duuuuu, generatorremmen är lite lös ;)

Grattis till första roll-out!

Nästa motivationshöjare blir när du startar motorn. Och vänta bara tills du gör första provkörningen, DÅ får du motivation, hur kort den än är.

haha ja den är lite lång. kände att jag kunde ta bort AC-pumpen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

FilipD: --- jag kunde ta bort AC-pumpen --- Nu tänkte du fel. Med en så öppen bil, se bara på sidorna. Vi andra har plåt där. Du behöver flera AC för att klimatet i kupen skall bli bra. Remmen är inte för lång, den är för kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...