Jump to content

MEV Rocket


FilipD

Recommended Posts

 Bilsport MC bilförsäkring, sköts av Moderna försäkringar. Den var bra första året i alla fall. Kostade 1500 med 500 i amatörbyggerabatt. Den rabatten försvann andra året och i år kostade den 2500 helår helförsäkrad. 

Link to comment
Share on other sites

Har ringt bilsport-mc. Där får man ingen försäkring för bankörning. Det kanske man aldrig har på något bolag? Någon kunskap i det området oss er? Hur gör ni på typ Kinnekulle när ni kör där?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tidigare hade Bilsport&MC vagnskadeförsäkring på bana men som inte gällde för tävling eller träning för tävling.

Detta är numera borttaget och mig veterligen finns det inget mer försäkringsbolag än "jag-som-ägare-bär-hela-vagnskadeförsäkringen-för-min-egen-bil". Dvs kör du på någon annan så är du inte ersättningsskyldig för den andra bilen då dom har gett sig ut på bana på egen risk och du får pröjsa egen bil. Personskador är försäkrade genom SMA.

Sen hur många skador som efter bankörning sker vid hemfärd i diken runt kinnekulle...

Link to comment
Share on other sites

Tidigare hade Bilsport&MC vagnskadeförsäkring på bana men som inte gällde för tävling eller träning för tävling.
Detta är numera borttaget och mig veterligen finns det inget mer försäkringsbolag än "jag-som-ägare-bär-hela-vagnskadeförsäkringen-för-min-egen-bil". Dvs kör du på någon annan så är du inte ersättningsskyldig för den andra bilen då dom har gett sig ut på bana på egen risk och du får pröjsa egen bil. Personskador är försäkrade genom SMA.
Sen hur många skador som efter bankörning sker vid hemfärd i diken runt kinnekulle...


Okej. Tack för svar. Jag tänker då att ni kör oförsäkrat (Bilen) på bandagarna och att det är okej. Skulle vara tråkigt att köpa en försäkring och sen få Nej om man vill ut och köra på bana om det finns möjlighet när ni kör på ringen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Första provturen gick av stapeln idag! Väldigt rolig bil faktiskt, även att jag är aningen partisk. Jag hade med mig en polare så de blev en tur fullastad.

Bilen har en tjänstevikt på 700 kg och jag tror den hamnade på 620 + när den vägdes in.

Det blir blött, och det kunde man väl misstänka. Sen missade jag helt en stor vattenpöl :)

Det jag skulle vilja se över när den lusten faller på är bla växlingen. Den är svår att få i 1:an och backen. Man får trycka till helt enkelt. Sen när man kör på 2:an och ska i med 3:an så finns det inga distinkta lägen. Men det är också ovanans makt som spelar in här tror jag.

Effekten/vikten räcker till just ju, men några hästar till hade inte skadat om man vill ha den där riktiga aha-upplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Imorgon ska det bli ny motorolja. Jag fick ett litet spin-on filter när jag köpte, men på motorin sitter en större (Längre?). Tyck mig se på några bilder hos er att ni har det lilla?

Tog för övrigt min examen igår så nu lämnar jag Växjö och börjar jobba igen! Så nu behöver man inte vända varje krona när man vill köpa något till bilen. Så jag har beställt en ny ratt :-D Men pengarna till den kommer iofs från min 30-årspresent från augusti. Mycket har hänt i år!



Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har problem med att jag tappar 2 cylindrar ibland. Problemet fanns inte när jag körde förut idag, bilen har då stått ett tag i garaget. Nu skulle vi ner och kolla växlarna, har problem att få i dom ordentligt. När vi skulle ta en tur nu var bilen orkeslös. Den går bara på 2ans och 3ans cylinder. Vi lyfte på tändkablarna. 

Hur är MSen uppbyggda? kan problemet ligga där? Eller är det fördelaren? Hur fungerar den på zetecen? 

Stiften är nya sen innan besiktningen och den gick fint när jag körde en sväng tidigare som sagt. Jag kan nästan gissa att den kommer gå rent i morgon igen, Så har det varit tidigare. MSet är inte varmt vad jag kan känna.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en gammal historia...

Det var tre personer som var ute och åkte bil. Plötsligt började bilen gå dåligt. Den första personen var bilmekaniker och han sa ”om jag har haft verktyg så skulle jag plocka isär förgasare för det är ett typiskt förgasarfel”. Nej Nej sa den andre personen som var elektriker – ”om jag hade haft ett mätinstrument så skulle jag hitta felet direkt för det är ett typiskt el fel”. Nej och åter nej sa den tredje personen som var en datakille – ”vi gör så här – om alla av oss kliver ur bilen och startar om den igen så tror jag att allt fungerar”.

Tycker att det finns lite likhet med ditt bilproblem...

 

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg riktigt.

Det finns en gammal historia...

Det var tre personer som var ute och åkte bil. Plötsligt började bilen gå dåligt. Den första personen var bilmekaniker och han sa ”om jag har haft verktyg så skulle jag plocka isär förgasare för det är ett typiskt förgasarfel”. Nej Nej sa den andre personen som var elektriker – ”om jag hade haft ett mätinstrument så skulle jag hitta felet direkt för det är ett typiskt el fel”. Nej och åter nej sa den tredje personen som var en datakille – ”vi gör så här – om alla av oss kliver ur bilen och startar om den igen så tror jag att allt fungerar”.

Tycker att det finns lite likhet med ditt bilproblem...

kenneth


Link to comment
Share on other sites

När man börjar från "noll" så är felet löst och ingen vet vad det egentligen var för fel. Som jag fattar det så startade du bilen dagen efter och då gick den bra. Tekniken kanske har kommit till en nivå när vi inte riktigt förstår vad som går fel

 

 

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Den där typen av tändspole är kopplad 1-4 & 2-3. Även om det slår gnista när du drar av kablarna så kan spolen vara paj på någon av de två utgångarna. Mät upp kablarna också. Brukar hålla några kiloohm, högre på längre kabel. Vissa slutar att gå på två när en kabel pajar.

Gnistan måste kunna slå ca 10 gånger längre i fri luft jämfört med gnistgapet på stiften i komprimerad luft i förbränningsrummet. 

Ett bra tips när man drar av kablar med motorn igång för att testa, är att lossa kabeln vid tändspolesidan och inte på tändstifthatten så slipper man (oftast ☺ ) bli kittlad av tändspänningen.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ja, en på det brittiska MEV - forumet skrev att det var en "enklare" modd. Har ju redan en annan ECU och givare så det borde gå. Motorfästena skilde sig lite. Jag ska använda den växellådan jag har, IB5 alt. LB5 och det svänghjulet för att få plats. Rekommenderades en starkare koppling.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har provkört bilen idag. Och som tidigare gick den klockrent i motorn när jag började. Tog en tur på en par kilometer (ca 2-3)

huvuduppgiften idag var at justera växlarna. Efter lite schims och vinkelslip har jag nu mer distinkta lägen. Backen kräver en lite kyss. 

När jag skulle starta igen så gick den skit igen. 2 eller 3 cylindrar. Så jag har mätt upp ohmen. 

1. 12 ohm. Den längsta kabeln 

2. 10 ohm

3. 8 ohm

4. 6 ohm. Den kortaste. 

Så någon logik finns ju. 

Så jag funderar på om det är edis som spökar. När jag tänker efter så kan det vara så att jag en gång i tiden vände på de tre kablar som försörjer edis-modulen, och istället för att koppla om det så ändrade jag på tändkablarna. (Vilket löste problemet) (och var inte min idé)

Vet inte hur edis tändmodul fungerar men tycker att det vore konstigt om det är felet. Eftersom den klarat mappningen och går bra. Den verkar gå bra hela tiden och problemen kommer vid omstart. 

Han som mappade nämnde något om att MSet kanske blir för varmt. Den är ju placerad inte all för långt från motorn. Men den blir inte varm. Inte en ljummen i skalet. Då borde den ju än mindre bli varm inuti pga motorvärmen.  

Boxen har varit hos ett företag i Finland på felsökning tidigare. Innan mappningen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag har jag förlängt kablaget till MSet, för att få ut den ur motorrummet. Värmen kan vara en av bovarna att den ibland går ner på 2 cylindrar sägs det.

Sagt och gjort. Det blev klart. Gjorde ingen skillnad. Bytte tändkablarna. Ingen skillnad. Skiftade ingående signaler till tändmodulen och tändföljden för att se om det är samma cylindrar som lägger av. Nej, det är samma utgång från MSet som inte skickar det den ska.
Öppnade boxen. Såg att en kabel var lös. Den är till jord. Såg ett stift på en transistor som var använd men ingen kabel kvar. När jag skulle löda tid den lossnade gick ett stift av på en annan transistor. Efla ska 7kr stycket men 120kr i frakt.
Jag kommer skicka lådan till protoparts i Finland igen.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Nu är boxen tillbaka. Tillfälligt inkopplad för att testa. Funkar kanon nu. Hoppas bara att det förblir så och inte går ner på 2-3 cylindrar efter omstart som tidigare. 

I morgon är jag ledig och tänkte fortsätta med flytten av boxen så den hamnar utanför motorrummet och bakom förarstolen. Givetvis under ett väderskydd. 

Sen börjar jobbsnurran igen och blir borta från garaget några veckor. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet kvarstår. Går fint till motorn blir varm. Körde några kilometer. Stängde av och startade utan problem. Lät bilen stå några minuter och skulle backa in den för att byta motorolja. Efter oljebyten gick den bra ett tag tills den gick ner igen. 

Nu är inte boxen i motorrummet längre. Har beställt en ny "tändmodul/tändspole/edis". En ny kostade "bara" några hundralappar. Sen får jag se vad nästa steg blir om problemet kvarstår. Boxen borde kunna räknas som hel nu eftersom den precis kommer från protoparts. 

Läste att vevaxelgivaren kan bli dålig också, men borde ju vara dålig hela tiden då. 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte någon givare som är felkalibrerad i MS? Verkar ju vara temperaturberoende. Kan du inte koppla in datorn och logga när felen uppstår?

Om boxen nu är hel, vilket den bör vara, är det ju bara Edis modulen eller spolen som borde kunna bråka känns det som. Givaren på svänghjulet är enkel att byta, gör det också.  

 

Link to comment
Share on other sites

Vattengivaren är fel.. men killen som mappade bilen mappade efter den felmarginalen sa han. Visar typ minus nu.

Kan säker logga med datorn, bara tar jag tar reda på hur jag gör ?

Börjar med att byta edismodulen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag haft bilen igång stillastående med datorn bredvid. 

Kan börja med att bilen gick utmärkt när jag började. Körde på tomgång så den blev varm. Inga problem. Gick på alla 4. 

Stängde av och startade om. Inga problem. 

Startade om. Gick på 3. Men kom igång igen. Liknade skedde 3 gånger till men det tar längre tid innan den går upp på alla 4. Sista gången vet jag inte om den gick på 4 alls.

Mina mätare i tunerstudio beter sig annorlunda. Den ändra ju lite i tändning, men det beror på att varvtalet går ner på färre cylindrar. Men varvar man den på 2-3 cylindrar så den ligger som om man jämför med varvet på 4 så ser allt lika ut. Så tex 1400rpm på 2-3 cylindrar eller 4 ser lika ut i tunerstudio. Så via datorn kan inte Jag se om den gör något knäppt. Alla indikatorer längst ner i tunerstudio beter sig lika. 

Jag kan ju inte detta men det verkar som att datorn/MS tror att allt är rätt, men något annat är knas. 

 

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, FilipD sade:

Vattengivaren är fel.. men killen som mappade bilen mappade efter den felmarginalen sa han. Visar typ minus nu.

Kan säker logga med datorn, bara tar jag tar reda på hur jag gör ?

Börjar med att byta edismodulen. 

 

 

Hade varit bättre och byta den så det blev rätt, kan vara en felkälla.

 Byt spolen också!

Link to comment
Share on other sites

Säkert.. Men måste av jag väl mappa om med nya tempvärden.? Nu börjar den på -10 och stannar runt +40.

Spolen är beställd. Körde lite idag.. Nu gick den bra relativt ofta, fram till ordentligt gaspådrag.. Precis som om ett varvstopp koppar i, fast den tappar cylindrar.. Sen hoppar den igång igen efter ett tag.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

50 minuter sedan, FilipD sade:

Säkert.. Men måste av jag väl mappa om med nya tempvärden.? Nu börjar den på -10 och stannar runt +40.

Spolen är beställd. Körde lite idag.. Nu gick den bra relativt ofta, fram till ordentligt gaspådrag.. Precis som om ett varvstopp koppar i, fast den tappar cylindrar.. Sen hoppar den igång igen efter ett tag.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ja troligen, fast det låter som att 50 gr är för lite tempdiff. Om motorn är +10 gr när du startar den innebär det ju att du Max skulle ha +60 i din mappning. Låter inte rätt, mem jag är ju bara amatör.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Frena sade:

Ja troligen, fast det låter som att 50 gr är för lite tempdiff. Om motorn är +10 gr när du startar den innebär det ju att du Max skulle ha +60 i din mappning. Låter inte rätt, mem jag är ju bara amatör.

Jag är ju Iofs också amatör. Därför betalade jag för att få den mappad ?

Sen kan den likväl gå på 2/3 även om den är kall. Eller iaf så kan den gå på 4 eller 2/3 om den är varm ?

Får se vad som händer när jag byter tändspolen/Edis. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, FilipD sade:

Jag är ju Iofs också amatör. Därför betalade jag för att få den mappad ?

Sen kan den likväl gå på 2/3 även om den är kall. Eller iaf så kan den gå på 4 eller 2/3 om den är varm ?

Får se vad som händer när jag byter tändspolen/Edis. 

 

Är det spolen eller Edis du byter? Det två olika saker.

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Frena sade:

Är det spolen eller Edis du byter? Det två olika saker.

Ja den alla tändkablar utgår från? Vet inte exakta namnet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
Hur har det gått?
 


Ja du :)

Jag vet inte riktigt var jag slutade. Men fick tillbaka mitt MS från Mofid. Han hade skrivit in den nya mappen manuellt. Jag kontrollerade om allt var inskrivet som det var innan och startade. Jag sänkte impulserna/signalerna som går till tändspolen från 7ms till 5ms (om jag minns rätt) efter tips för det kanske var det som kokade delar av MS:et tidigare. Jag har varmkört och kört runt lite efter det och den går som den ska, men behöver finmappas igen.
Vid fullt gaspådrag och önskan om snabb acceleration så är det som att något "klipper" soppan och det hugger lite innan den kommer igen. Det händer inte om jag accar långsamt.

Annars har jag jobbat mycket med mitt nya jobb som krävt endel då det är jobb varannan helg och treskift och eftersom det är på annan ort så har bilen blivit lidande. Jag hoppas få mer tid i höst.



Skickat från min iPad med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-08 at 20:15, FilipD sade:

Vid fullt gaspådrag och önskan om snabb acceleration så är det som att något "klipper" soppan och det hugger lite innan den kommer igen. Det händer inte om jag accar långsamt.

Låter som acceleration enrichment.

https://www.diyautotune.com/support/tech/other/accel-enrichment/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...


Tack för länken! Jag läste lite snabbt och det är säkert där lösningen finns. Få läsa genom några gånger och försöka justera.
Jag tänker att man bör göra det under färd? Problemet för mig att jag inte har en dator som fungerar utan ström från väggen just nu.




Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...