Jump to content

Registreringsbesiktning - process


Recommended Posts

Hej,

Vill bara säker på att jag vet hur det funkar med registreringsprocessen :)

När man har alla papper klara och i ordning kan man regbes.

På stationen gås bilen igenom och en del pappersexercis görs

Efter godkännande så skickas alla papper till transportstyrelsen

Efter några dagar kommer skyltar, registreringsbevis.

Så nu några frågor :)

1) När i processen vet man vilket regisreringsnummer man har fått tilldelat, dvs när kan man ställa på den och teckna försäkring?

2) Ungefär hur lång tid tar det tills skyltarna kommer?

Link to comment
Share on other sites

Du får regnr. under regbesiktningen. om de inte säger något så fråga vilket det blir och ev om du får välja mellan några.

Jag fick en 0 = första bes, månad Oktober= dåligt.

Min kompis importerade en Merca för några år sedan och han fick välja mellan några nr som fanns tillgängliga.

Link to comment
Share on other sites

1) När i processen vet man vilket regisreringsnummer man har fått tilldelat, dvs när kan man ställa på den och teckna försäkring?

-Går bilen igenom så registrerar SBP-bsiktaren alla data på din bil. Underlaget är SFRO 2 plus besiktningen. I samband med detta tas ett registreringsnummer ut. Går du in på transportstyrelsens sida och söker på ditt regnummer så är regnumerat aktivt när "alla data finns på plats" tex, hjulbas, vikt. Både sid 1 och tilläggsinformationen. Detta görs normalt sett över natten när SBP och Fordonsdatabasen träffas.

Förleds inte att tro att det går att ställa på bilen direkt utan den skall "ha data" först. e-legitimation och en kontakt med försäkringsbolaget så blir bilen både försäkrad och påställd snabbt.

2) Ungefär hur lång tid tar det tills skyltarna kommer?

Står på Transportstyrelsens hemsida, du kolla men jag har för mig att de säger 3 arbetsdagar.

Allt ovanstående är som det skall fungera. Av olika skäl så vet jag att det kan klicka mellan SBP och Fordonsdatabasen vilket kan kosta upp till en vecka eller om det var drygt en vecka. Undrar just varför jag vet det.

Prata snällt med SBP-besiktaren och försök få ett regnummer med slutsiffra 5 , 6 7 eller 8. Jag har 2 på första bilen = besiktningstermin dec till apr. Uselt. Nu vet jag att man skall nämna detta. Det visste jag inte förut.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

1. Regnummer fick då jag tilldelat då den blev godkänd på regbesiktningen.

2. Besiktigade måndag, fick skyltarna onsdag (även regnet kom onsdag och det håller i sig...)

Link to comment
Share on other sites

Så trist. Här i söder vräker regnet idag.

Jag har precis fått dit mina nya spjällhus och skulle provköra idag.

Men får vila och ev. montera bredbandslambda för permanent montage.

Har haft smalbands innan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...