Jump to content

Verktyg för att böja rör


Rohan

Recommended Posts

Testade en enkel, billig rörbockningsapparat. Byggde den själv från ett par bitar MDF, skruv och en liten förstärkning i plåt. Några insikter har jag dock fått.

1) Mothållet (skruvarna i allmänhet) drar gärna upp lite större hål i lite halvfuktig kallgarageförvarad gammal MDF. Att sätta mutter och brickor hjälper men inte fullt ut.

2) Snåla inte, gör hela cirklar att bocka runt. Det gör inget om detta är högre än diametern på röret som ska bockas. Det går inte att göra en halvcirkel snyggt med bara en kvarts cirkel i mothållet.

3) Tro inte att du kan böja en 20 cm lång rörstump på mitten för hand – i alla fall inte om det är 2 mm gods. Du behöver ca 50 cm hävstång så att kapa i efterhand är enklaste lösningen. Förlänga med ett rör kan ge fula märken, det gjorde det för mig i alla fall.

4) Bordet eller bänken som du fäster rörbockaren i måste vara stadigt.

5) Ha gärna några extra kilo runt magen så går det lättare.

Här kommer ett par bilder på verktyget och resultatet (som inte är till locosten utan en cykel).

post-3272-0-92970800-1312270793_thumb.jpg

post-3272-0-60289600-1312270778_thumb.jpg

post-3272-0-68249000-1312270813_thumb.jpg

Två rör jag bockade, de ska inte vara lika så därför ser de inte lika ut heller. Detta är mina första försök så det finns stora möjligheter att lyckas bra med symmetrin. Väldigt lite deformation, tycker jag.

post-3272-0-59351700-1312271266_thumb.jpg

En sne ram till en liggcykel men det ska nog gå att finjustera med lite våld.

Ursäkta iPhone-bildkvalité men det var vad som var tillgängligt (utan att gå 10 meter till huset).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...