Jump to content

Ställa in kamdrevet


_coffe_

Recommended Posts

Behöver lite hjälp från er som har gjort det här förut..

Jag har justerat alla ventilspel enligt haynes sierra-manual, 0,2mm för insug och 0,25mm för avgas har jag för mig, eller så var det tvärtom...

Nu ska jag då montera toppen på blocket och jag behöver justera in allt vid ödp..

Toppen är portad och planad 2mm och jag har en ny kam i, Nisse Hedlund-kam NH 198. Duration på 274 grader och lyft på 11,2.. Har även ett ställbart kamdrev, och jag behöver nu er guidning för hur man gör för att justera in detta för att få ut bästa möjliga ur kammen och toppen..

Har ni någon guide?

Link to comment
Share on other sites

du behöver veta lift at TDC och gärna vid vilken vevaxelgrad du har maxlyft (nockvinkel)

Sätt ettans i topp och toppen i tändläge eller vrid ner kolvarna och ställ in kammen rätt (enligt lift TDC) och upp med kolven på med remmen och MÄT igen

sedan släng inte dit toppen utan att veta att ventilerna går fritt t.ex. ettans ventiler står fullt öppna och ettans kolv uppe. lika dant när man vrider på motorn så man gör det åt rätt håll så de inte kolliderar.

Link to comment
Share on other sites

Nädå, ska kolla riktigt noggrant att alla ventiler går fritt från sina kolvar med 1-2mm spelrum (har för mig att det är något sånt som är brukligt)..

Jag har bra koll på hur man ställer in tdc/ödp för kolvarna, men inte alls lika bra koll för ventilerna...

För att klargöra för mig, med duration så innebär det ju hur länge kammen håller öppet, men vad betyder ett lyft på 11,2 mm? Är det hur mycket den flyttar ventilen upp och ner?

Link to comment
Share on other sites

11,2 är maxlyft och det mäts ofta vid 0 spel. alltså utan ventilspel så man får dra av ventilspelet får att få vad den eg. lyfter/öppnar.

Men lift TDC är hur mycket ventilen är öppen när kolven är i topp TDC

En std kam ligger runt 0,5-1,0mm och race kammar 4-5mm

skulle gissa att din ska ligga 2mm men man kan inte gissa.

Nockvinkeln hamnar nog på ca 110 grader men lika där man vill veta.

har man en motorbänk så kan man prova att flytta lite framåt o lite bakåt max 3 grader från ursprunget och se om man hittar var motorn ger mest effekt.

Hittar du inga uppgifter så får man utgå från nockvinkel 110 grader och prova sig fram.

men kolvens TDC bör du mäta fram antingen med klocka eller kolvstopp och vrida motorn bägge håll och i mitten av de värden är tdc.gradera vevaxelskivan 0-360 grader det finns skivor att köpa.

men gör du det med toppen på så håll koll på ventilerna.

sedan när man mäter vrid motorns bara i motorns drifthåll= högervarv.

Link to comment
Share on other sites

Jo, den metoden för att få fram kolvens tdc är den jag kört med förut, att använda mig av en indikatorklocka och snurra motorn åt bägge hållen, mäta och ta mittenvärdet som nollpunkt.

Jag har försökt att googla mig fram till mer information om kammen, men jag kan inte riktigt finna något...

Link to comment
Share on other sites

nä inte jag heller

Ronwill har kört mycket med Hedlund kammar men de har inga på sin hemsida nu såg jag. men ring dem för de har säkert gamla papper kvar.

Men det är en ganska snäll kam och de brukar ligga runt 110 grader nockvinkel. men som sagt hade du haft motorn i bänk så kunde man vrida lite fram o tillbaks och se var den lämnar mest.

En del kör med Crank kompression som inst. jag är tveksam till det.

vissa motorer funkar det på och vissa inte.

Det är att man ställer kammen där man får högst kompvärde på mätaren vid startmotorkörning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat runt till lite gamla rävar, ska se om det är någon som har något bra svar eller ytterligare information...

Jag är inte ute efter att suga ut varenda liten pålle som gömmer sig i motorn, så en superexakt inställd kam med avseende att optimera den maximalt har jag inget behov av. Det jag är mest intresserad av är att ställa in den så korrekt som möjligt för att få motorn att gå så snällt som det går, sen om det automatiskt innebär att den blir optimerad så är det ju bara en bonus :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat runt till lite gamla rävar, ska se om det är någon som har något bra svar eller ytterligare information...

Ring Gunnar Lundström 070-6531418 , han har köpt en av Nisses kamslipar.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Då har jag fått reda på lite, lite mer... Tog kontakt med både Sölve Ståhl och grabbarna på Ronwill. Bengt hos Ronwill hade en gammal katalog liggandes där han kunde få reda på att camlyft var 6.91, mätspel 0.3 och duration 274. Han skulle se om han kunde skrapa fram mer information.

Sölve hade i princip samma information han, ventilspelet skulle justeras som original + 0,05mm samt att den vanligaste nockvinkeln som Nisse använde var 112, men att det borde finnas stämplat på min kam. Så jag ska kolla den igen, annars utgår jag troligtvis från 112 grader.

Link to comment
Share on other sites

Det var måhända inte riktigt det som jag behövde veta :prop:

Jag vet att kammen har fungerat tidigare i en annan pinto-motor... Hela toppen har använts i ca. 100 mil innan det turbokonverterades, så det är mest bara en fråga om vart jag ska ställa kamdrevet... Jag har kvar de gamla märkena från där bultarna har skuvats åt i kamdrevet, så jag kan låta dom vara, men jag vill helst kontrollera och dels även lära mig hur det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Jo det vet jag men jag har gett dig ledtrådar och denna kam är billig och komplett med alla data.

Det är inte säkert att märkena stämmer 100% på en annan motor än den som den satt på (om den var intimad där?) beroende på blockdäckhöjd m.m.

Link to comment
Share on other sites

Ja är det en mekanisk kam och man vet lift TDC och om det är med eller utan spel så är det enkelt.

Har du provat om vinkeln stämmer vid maxlift?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...