Jump to content

Zero Seven


Recommended Posts

Nu är jag klar med SFRO 2 och väntar på att ursprungskontrollen ska bli klar för att sedan beställa tid till besiktningen. Under tiden jag väntar så tog jag en sväng på flygplatsen och tänkte lägga ut lite bilder på när jag var där. post-3189-0-75476500-1312015500_thumb.jpg

post-3189-0-14035900-1312015237_thumb.jpg

post-3189-0-21232500-1312015312_thumb.jpg

post-3189-0-06711300-1312015526_thumb.jpg

post-3189-0-86515100-1312015604_thumb.jpg

post-3189-0-50530400-1312015640_thumb.jpg

post-3189-0-40865000-1312015654_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingengören: Ursprungskontroll = en onödighet som tyvärr amatörbilfabrikanter också råkar ut för och faktiskt en onödighet för alla övriga också om man tänker efter hur processen är konstruerad. Syftet med ursprungskontroll är vällovligt att hjälpa allmänheten. Så långt bra. Fast egentligen är det inte allmänheten som får hjälpen utan det är ENBART myndigheten.

Det är just denna mening jag gillar bäst i förklaringen: Varför krävs det en ursprungskontroll? Handeln inom EU ska ju förenklas.

Ja, det stämmer, men EU ställer också krav på att vi ska bekämpa brottsligheten inom EU. Detta är ett sätt att undvika att stulna fordon registreras i Sverige. Det blir alltså tryggare för dig som konsument.

Hur kan det bli tryggare när ursprungskontrollen görs när fordonet är köpt, betalt, intaget i Sverige och endast väntar på att bil godkänd och registrerad. Jag skulle dela åsikten om det stod att det blev tryggare för myndigheten så inga stulan bilar kommer in i registret men kontrollen görs när privatpersonen står med en köpt bil som inte går att registrera om man blivit lurad någonstans i utlandet. Tryggt, javisst.

Sedan har vi amatörbyggen, de flesta byggen är med motorer och drivlina som komer i från skroten dvs antingen är det en gammal Volvo eller Sierra eller något annat liknande objekt som efter donation lämnas över för skrotning. Inte alla men många är så. Ärligt så tror jag inte den organiserade brottsligheten har sina största inkomster i begagnade Sierra 88-or eller Volvo 240/740 88 inte ens i en Volvo 740 91. Ja, jag raljerar lite men så här är regelverket och ovanstående förklaring är urklippt från Transportstyrelsens hemsida 2011-07-31 kl 08:30. Det är det som gäller och det är aktuell förklaring.

Förmodligen så hade man tänkt att stötta sitt register (Fordonsdatabasen) och en myndighet måste täcka in allt. Då kom någon på: Hur katten gör vi med amatörbyggda bilar, äh vi slänger i dessa i samma system med ursprungskontroll så vi inte får in stulna Ford DOHC, Pinto och Volvo B230A motorer. Såklart också inga stulna Sierra 7 tums diffar eller Volvo 740 bakaxlar.

Då var det klart nu går vi och dricker kaffe och äter mazarin. Kom nu.

Hur går en ursprungskontroll till? Man betalar in en summa annars tar inte myndighetetn i pappret, På den elektroniska blanketten skriver man egen skrotad bil, inget regnummer. Jag tror till och med att det skulle gå och skriva "fick med en Volvo 230A som bilaga till Aftonbladet (eller Expressen för den som vill det). alltså det är ingen egentlig kontroll det är en process som skall genomlidas för att få Ärendenumret . Det är Ursprungskontrollens Ärendenummer som SBP bokar regbesiktning på.

I ovanstående är jag kanske lite övertydlig och kanske också snodde tråden en stund samt kanske missförstod Ingengörens "Ursprungskontroll?" fråga. Jag har skrivit ungefär samma text i någon annan tråd förut men det går fortare att skriva nytt än att försöka komma på och söka fram in vilken tråd det var. Det här är min alldeles personliga åsikt om ursprungskontrollens nödvändighet för amatörbyggda bilar. Faktiskt så dröjde det än stund innan jag tänkte efter hur processen är och då kom jag på just detta att det är inte konsumenten man bryr sig utan enbart Fordonsdatabasen.

Ni kan ju tänka en glad 18 till 105-åring som hittat en fin bil i tex Europa och allt är ok och man läst Transportsyrelsen gör livet tryggare för konsumenten, alla papper ser bra ut och köper. Alla surt sparade pengar går till bilköpet, väl hemma betalar man även Transportstyrelsen för ursprungskontroll och sedan hittar de att bilen var stulen. Skall man då åka tillbaka till EU-landet och reklamera bilen få tillbaka pengarna och säga fy skäms till säljaren. Nä, man står där med en bekräftat stulen bil som allt verkade ok med och den kan inte ens säljas i delar utan måste väl skrotas. Hade däremot ursprungskontrollen gjorts INNAN köp hur det nu skulle gå till då hade tryggheten får en annan betydlese.

Som slutkläm för att inte få allt för mycket skäll för trådkapning och missförstånd av fråga, jag hoppas att Axenes och alla andras ursprungskontroller går fort och smidigt och ibland, hör och häpna, går de fort fast det är väldigt bra att redan ha en Seven-bil att köra med när kontrollen och att få tid hos SBP drar ut.............Det är lååååååånga dagar annars..

Edit: Tillägg:

Här är steg-för-steg-listan från Transportstyrelsens hemsida. Här är "beviset" att 18-105 åringen står all risk i importen. Vid steg 4 kommer ursprungskontrollen. Man kan inte säga att Transportstyrelsen kör med dolda kort utan allt är redovisat men det gäller att förstå allt när man "tindrar" för sin nya kommande import-bil..... Hmmm undrar just om man får tillbaka mervärdesskatten och förtullningsavgiften om bilen visar sig stulen trots all koll privatimportören gjort innan köp. Skulle inte förvåna mig om man inte får det.

Steg 1 - Förtulla fordonet

(Om du har importerat fordonet från ett land utanför EU)

Steg 2 - Betala mervärdesskatt

(Om fordonet är nytt och importerat från ett annat EU-land)

Steg 3 - Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag

(Om du ansöker om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen)

Steg 4 - Ansök om ursprungskontroll

Steg 5 - Beställ tid för registreringsbesiktning & identitetskontroll

Steg 6 - Kontrollbesikta fordonet

Steg 7 - Fordonet tilldelas ett registreringsnummer

Steg 8 - Ställ på fordonet

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...