Jump to content

Det regnar, och driver in i garaget, vad göra?


Norlin

Recommended Posts

Med tanke på dagens trevliga semesterväder (regn, regn och mera regn) planerade jag att fördriva några timmar med att pyssla med garagets insida. Upptäcker då att när regnet ligger på på garageportarna (2st vikportar) tar vattnet lättaste vägen in i garaget istället för ut.

Gummilisten täcker inte riktigt helt ut till kanterna och vinkeln/jämnhet på golvytan utanför/under porten är inte optimal.

Funderar på om man kan sätta en gummiflärp på dörren som leder vattnet ut och förbi.

Se skiss.

Garageport.jpg?t=1311419810

Vad tros om en sådan lösning?

Var hittar jag lämpligt material?

Andra idéer?

Link to comment
Share on other sites

Tror på den lösningen. Har ännu inte gjort så på min dörr men borde gjort likande för flera år sedan. Det är löv som blåser in i kopiösa mängder på höstkanten.

Vi hade lite regn i morse och en eller möjligen tre blixar. Nu är det sol och fin och varmt ute. Fast jag driver in i verkstaden i alla fall......

Link to comment
Share on other sites

Det jag tittade på förut var en snikvariant dvs en traktorslang eller motsvarande som klipps upp och som jag räknade med att få från en kamrat som har en gummiverkstad. Eller en uppklippt cykelslang skulle säkert gå också i alla fall för skydda mot björklöv som väller in.

Link to comment
Share on other sites

På min port har (hade) jag en gummiduk som ett U (fäst på vardera sida om porten). Sen när jag bilade bort fartguppet så räcker inte detta U till och måste hitta på en lösning. En tillfällig lösning har jag gjort genom att släppa ena sidan så det blir en "flärp". Denna är dock inte tillräckligt lång så har kollat på alternativ.

Swedol har gummi-durkmatta men bara i bredd om 1400 mm så det blir att skarva. För isoleringen så behöver jag nåẗ mer, motsvarande din gummilist

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=351

Link to comment
Share on other sites

1400mm bred, men 10m lång.

Man borde få ut en massa 10m remsor på 1400mm höjd.

Eller tänker jag fel nu igen...?

Edit:

Såg just "Endast hela rullar 10 m. Priset är per meter" eller gäller det endast postorder?

Får bli gruppköp med 170-466kr/m om man måste ta en 10m rulle

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Biltema 39083 kan vara en billigare lösning. Kom just på att jag sett bagagerumsmattor på rulle hos dem häromdagen a 269kr. Fast det blir inte en helbit som Jula-alternativet

Link to comment
Share on other sites

Precis det som är grejen Norlin. Swedol i Gbg har dessa uppspända så man kan köpa 100 mm x 1400 mm men skall du ha homogent 2500 mm så blir det 2500 x 1400 och onödigt dyrt, då skarvar jag hellre

Link to comment
Share on other sites

Fick ett tips om att leta reda på ett gammalt transportband av gummi.

Får kolla hos mina agronomgrannar om det kan finnas något.

Till dessa priser lägger jag lite tid på att leta locost alternativ.

Biltema/skarva alternativet skall undersökas lite noggrannare, hur tänkte du skarva Jocke?

Link to comment
Share on other sites

På "flärpen" så borde det funka att skarva kant-i-kant. För "gummilisten" eller U'et så tänkte jag ev. att lägga dom lite omlott. Kunde man kanske göra detta U och sen blåsa i lite expanderand skum och sen stänga porten....då borde det justera för ojämnheter i golvet. Sen skära bort överflödet....problemet blir kankse att nå in till mitten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...