Jump to content
Jari

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor

Recommended Posts

Har försökt täta av runt noskonen så mycket det går, men det går säkert att göra det bättre med lite jobb. 

Enda möjligheten att få ut mer luft är att göra gälar på sidorna. Huven vill jag inte modifiera eftersom det är en färdig huv från Caterham. Tycker visserligen att luften borde kunna leta sig ut under bilen, men det kanske blir så pass med vindluft där att luften från motorrummet inte tar sig ut där.

Sedan är inte en Volvo 340 kyl gjord för att kunna kyla bort värmen från en 2,3 liters turbomotor på +200hk.

Har kollat på Caterham alukylare från Radtec. Dom har en standard på 50mm och en extremvariant på 68mm för ganska hyffsade pengar. Båda passar nog ganska bra i min bil.
http://radtec.co.uk/products/227/Caterham-7.htm
http://radtec.co.uk/products/228/Caterham-7-Extreme.htm

 

Ratten funkade kanon, kändes mycket bättre än den gamla!! Lite tjockare grepp och lite mindre diameter gjorde att det helt enkelt kändes bättre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en civic kylare i aluminium och tätt i noskonen och mycket gälar och det funkar fint trots ca 400 hästar

 

//Per

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp en måttbeställd kina-kylare som är lite tjockare och max storlek. Montera en bra fläkt. Detta gjorde susen för mig.

Kanonbra tillverkare http://www.winnerracing.com/ med mycket bra/snabb dialog via mail. 

http://stores.ebay.com/winnerracingtuning/

Han säljer numera "Westfield kylare till SAAB 2.0 Turbo" sedan jag köpte min :prop: http://www.ebay.com/itm/ALLOY-RADIATOR-LOTUS-SUPER-7-SEVEN-W-WESTFIELD-CHASSIS-SAAB-2-0-TURBO-ENGINE-/111091723527?hash=item19dd952d07

Fläktar skiljer en del i luftflöde - jag köpte en Kenlowe som funkade kanon (fläkten behövde inte gå mycket för att ta ner tempen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Caterham kör med fyrpunktsupphängning av kylaren vilket inte helt optimalt, tro mig..... Jag kommer att bygga om min till trepunktupphängning med "tredje punkten" mitt på kylaren underifrån för att komma ifrån det problemet. Vidare är al-kylare känsliga för vibrationer så de måste hängas upp ganska "slappt" för att inte spricka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

offtopic Jocke ,  kul att se att de "provat" den med 500 HP oxå ?

  • This pair of radiators are heavy duty designed, come with 2 row 1" tubes 56mm thick core, the extreme cooling solution for the car,support engine power up to 500BHP,NEVER worry about overheating problem now.
  •  
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag provkörde min motor i en ställning med kylare placerad ungefär som den senare skulle placeras i bilen, blev motorn väldigt fort för varm så jag fick avbryta.  Jag provade att sätta dit en pappskiva för att styra  varmluften från kylaren uppåt så att den inte värmde upp motorn igen. För min del handlade det förvisso om en obelastad  motor men detta gjorde väldigt stor skillnad och jag kunde köra motorn länge utan värmeproblem .  

Jag har inte haft några värmeproblem nu när motorn sitter i bilen men tänker ändå göra ett liknande arrangemang på bilen och leda luften direkt till gälarna på huven eller eventuellt göra ett luftutsläpp i framkant på huven.

 

Pappskivakylare.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under vårens första körningar har jag märkt att bilen har betett sig konstigt. Vid varje vänstersväng (typ rondell) har motorn hackat och nästan stannat.
Så i onsdags förra veckan började jag på allvar leta efter felet, hittade inget under huven som verkade fel (har ju haft problem med 4:ans tändkabel som vill bli lite väl varm och glappar). Lyfte upp bakänden istället och kollade på mina bränslepumpar, har en liten pump i tanken som matar en catchtank utanför och sedan huvudpump efter catchtanken.
När jag kopplade bort huvudpumpen och vred om tändningen, så var det helt tyst. Bara att riva i bagaget för att komma åt pumpen i tanken, fick konstaterat att den var död.

IMG_1739_2.thumb.jpg.22b1fcb250465c8d749b882851e87a89.jpg

Igår fick jag äntligen monterat den nya pumpen och bytt en del torra slangar till och från catchtanken (som besiktningen har tyckt att jag bör byta under senaste 3 besiktningarna :icon_oops:). Så nu går bilen som den ska igen! :biggrin:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provkörning och glass i nossebro träffen lördag ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan, LUPUS sade:

Provkörning och glass i nossebro träffen lördag ? 

Vad är det för träff?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter lite inspirerande snack om T12BF under Kinnekulle, har jag idag varit i kontakt med tekniker på Besikta om hur jag skall gå tillväga för att få detta på min bil också. Det enda jag behövde göra är att få en ny registreringsbesiktning, kallad A2 för att få T12BF.
Så nu är en ny registreringsbesiktning bokad till 13/9!! :banana: 
Kostar visserligen 1599kr, men det kan vara värt att slippa den årliga besiktningen!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

är det på besikta vid LL?

Priset var ju överkomligt.

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, Jörgen sade:

är det på besikta vid LL?

Priset var ju överkomligt.

Den borta vid Ö&B, Willys. Det var den närmaste Besikta jag hade hemmavid, hade ju kunnat ta någon annan station också.

Priset jag fick på mail från teknikern var visserligen 1200kr, men det kan ha varit gamla priser. Men det spelar mindre roll, bara jag får koden inskriven i papprena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fråga ut i cyber rymden  

Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och  troligen blir det E85 snart  (tar det 5 min att modifiera) .    detta ger några få kronor  lägre skatt  skall man passa på att få in det 

 

räcker det då med en " A2 "   för att få T12BF.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, LUPUS sade:

Fråga ut i cyber rymden  

Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och  troligen blir det E85 snart  (tar det 5 min att modifiera) .    detta ger några få kronor  lägre skatt  skall man passa på att få in det 

 

räcker det då med en " A2 "   för att få T12BF.

Du måste ha koden T12A eller T12B sedan innan, men T12A har vi ju alla eftersom vi har amatörbyggda fordon. Sedan är det bara att regbesikta för att få T12BF.

Jag är lite orolig att min vikt på bilen har blivit för liten för min effekt.
Sedan får jag väl gå igenom hela bilen, så att det inte finns några konstigheter.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

du har väl en orginal 230 motor på 136hk  i din bil 
Jari?;-)

Har du nr till teknikern du ska anlita?

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Jörgen sade:

du har väl en orginal 230 motor på 136hk  i din bil 
Jari?;-)

Har du nr till teknikern du ska anlita?

Det sitter en helt original B230FK på 135hk i den :unsure:
Men jag kan kanske få problem med att jag bantat bilen runt 60kg sedan jag köpte den.

Jag mailade bara teknisk support och bokade en tid via vanliga telefontjänsten, så jag vet inte namnet på teknikern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag kom det ett roligt brev, nya regbeviset med koden T12BF inskriven! Därmed blev bilen besiktningsbefriad (eller nästa är 2099-12-31, får väl se om bilen och jag finns kvar då). :banana:

IMG_2415.thumb.jpg.57b013d4599df52ac77aa67ee4552729.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis  ,,,mitt papper dök upp igår ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra helgen var jag ner till Skåne och hämtade en ny motor, med en del godis inuti.
Det blev en till B230FK. Nyligen genomgången med nya H-profilstakar, X-honad, nya ACL lager, ARP-bultar till stakar och topp, A-kam och ställbart kamdrev.
Sitter en standard 530 topp på den, tror inte det är gjort något med den.

Idag rev jag isär den lite för att kolla skicket på den, det såg riktigt bra ut.

IMG_4209_2.thumb.jpg.dc49439f808e00ff6a140a1a96459988.jpg

IMG_4218_2.thumb.jpg.babb95f6b962084c4bf7961a498c5b1b.jpg

IMG_4212_2.thumb.jpg.55149d109e9cd2ebef7ac530a23f0f47.jpg

IMG_4216_2.thumb.jpg.3f88ebdf0dc523a1be22b73e8c8e688a.jpg

Planen är att göra i ordning den till en mer säker motor.
Toppen ska bytas mot en annan 530 turbotopp som jag har liggandes. Den ska få starkare fjädrar och min Enem V16 Turbo kam (som sitter i bilen idag).

Sedan skulle jag vilja ta ur stakar, kolvar och kolla/justera vikten på dom, så att allt blir bra balanserat.

Tanken är man ska kunna varva motorn lite mer, vet inte riktigt hur högt man vågar varva. Har idag varvat 7000 med nuvarande motor enligt loggar från bankörningar.

Funderar även på att svarva ett av mina svänghjul, för att ta av lite vikt. Sedan ska det på en starkare tryckplatta (har haft lite problem med kopplingsslir när man har laddat på ordentligt på 3:an, 4:an och 5:an).

Nästa steg efter motorn blir montering av ett Megasquirt. Har haft ett MS med bredbandslambda liggandes i garaget i några år. Igår kom det även ett paket med lite lämpliga sensorer till det.

Sedan får man väl kolla över kylaren, funderar på ett tjockare Caterham kyl från Radtec.
Även intercoolern ska bytas mot ett effektivare, samt att rör/slangar ska göras om.

Edited by Jari
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror den saknar en kam? Är ju bara en på den?

🤣

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, vedde sade:

Tror den saknar en kam? Är ju bara en på den?

🤣

Jag får kompensera det med mycket lyft och stora ventiler! ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...