Jump to content
Jari

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor

Recommended Posts

Dina fälgar ser väldigt trevliga ut. Vad är det för fabrikat?

Det är Compomotive ML. En lättare variant av Minilite fälgarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ligger det 7,6kg kolfiber i form av 2st Tillett B6 stolar i garaget och väntar på montering :)

Var tvungen att prova så fort jag kom hem idag.

d19201261749P382e.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ligger det 7,6kg kolfiber i form av 2st Tillett B6 stolar i garaget och väntar på montering :)

Var tvungen att prova så fort jag kom hem idag.

Lördagsgodis :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lördagsgodis :)

Japp, fast lite hårdsmällt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är stolarna monterade! :)

Det blev riktigt bra. Man sitter bra mycket bättre i dessa jämfört med den gamla soffan.

ff7201244852P54c8.jpg 587201244925P88a8.jpg ab7201244727P75fd.jpg

Stolarna är inte bara bättre att sitta i, dom lättade bilen 4,6kg också! Och det är ju aldrig fel.

Nu saknas bara att monterade 4-punktsbältena. Men det får blir vinterns projekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är stolarna monterade! :)

Det blev riktigt bra. Man sitter bra mycket bättre i dessa jämfört med den gamla soffan.

ff7201244852P54c8.jpg 587201244925P88a8.jpg ab7201244727P75fd.jpg

Stolarna är inte bara bättre att sitta i, dom lättade bilen 4,6kg också! Och det är ju aldrig fel.

Nu saknas bara att monterade 4-punktsbältena. Men det får blir vinterns projekt.

En enkel fråga: Ungefär vilken "godstjocklek" har stolarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En enkel fråga: Ungefär vilken "godstjocklek" har stolarna?

Ca 2,5mm.

Sedan finns en del ställen där det är förstärkt, men det är nog fortfarande 2,5mm i allt gods.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog årets första tur för 2 dagar sedan, det var en riktigt kall tur (det var +1°C i luften). Fanns inte mycket grepp i R-däcken.

Nu längtar man efter lite varmare väder, så att man kan börja köra ordentligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu efter ett tags tänkande bestämt mig för att bygga en biltransport. Bara för att slippa hyra kärra varje gång man skall iväg på körningar.

Har en kusin som har en Polar husvagn med boggie som är färdig för tippen, som jag skall få. Sedan var jag iväg idag och köpte en skrotad bilramp från en biltransportkärra.

Mellan hjulen är det 184cm och yttermått på rampen är 182cm (och längd 380cm), så den kommer nog att passa perfekt på chassit (kanske får på med 5mm spacers för lite mer frigång för hjulen).

Kärran kommer nog bli hyfsat lätt, för Polaren har ett chassi i aluminium. Sedan är den redan reggad som en 1300kg husvagn, så det blir perfekt som en transport för en lätt Super Seven. :)

Tanken är att det bli en billig transport som är lagom för mindre bilar, men som ändå kan användas att frakta större bilar på om man vill.

Får hoppas att man hinner bli färdig innan 5/7.

post-611-0-50538400-1370183942_thumb.jpg

post-611-0-19293200-1370183955_thumb.jpg

post-611-0-69596000-1370183968_thumb.jpg

post-611-0-26442300-1370183980_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir nog kanonbra det! :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

I veckan fick jag ett paket från England.

post-611-0-42785200-1372015893_thumb.jpg post-611-0-12467100-1372015902_thumb.jpg

Vi får väl se om det gör någon nytta. Men snyggt blev det. :)

Sedan ligger det en aluminiumvinge i garaget och väntar på att monteras. Fast den skall bara användas vid bankörningar, till vardags tas den av.

Edited by Jari

Share this post


Link to post
Share on other sites

"whiskers"! Coolt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag blev vingen monterad och noskonen bytt till den gamla (redan trasiga) inför körningen på Kullen. Noskonen fick även lite raciga klistermärken, som garanterat gör bilen 5sek snabbare/varv ;)

post-611-0-80640700-1372275166_thumb.jpg post-611-0-99319000-1372275174_thumb.jpg post-611-0-09209800-1372275182_thumb.jpg

Fästet till vingen är högst provisorisk, vill bara testa funktionen innan jag snickrar till något riktigt.

Här är en lite renare bild.

post-611-0-03805900-1372451325_thumb.jpg

Edited by Jari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehehe, det händer saker med den här kärran i vinter, sådant som märks på kullen. :icon_bach:. Men, "my lips are sealed..." :hypocrite:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehehe, det händer saker med den här kärran i vinter, sådant som märks på kullen. :icon_bach:/>/>. Men, "my lips are sealed..." :hypocrite:/>/>

Jodå, det händer saker i garaget. Men jag har varit iväg till fjällen och kom hem idag, så jag har inte hunnit uppdatera tråden (men det kommer).

Jag skulle vilja låna 1st fälg av dig om jag får, vill ju prova ifall det funkar med 13".

Jag blir ju sugen på 13" Compomotive CXR fälgar, jag räknade lite snabbt och fick fram -24kg (om nu infon som jag hittade stämmer) att gå ifrån mina 15" till 13" CXR och det är ju MASSOR med vikt ute i hörnen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag blir ju sugen på 13" Compomotive CXR fälgar,

Bra val! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du byter från 15 till 13 och blir av med vikt som kan vara bra ibland men blir du inte av med "rideheight" också som kan vara dåligt om man inte har så mycket sådan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du byter från 15 till 13 och blir av med vikt som kan vara bra ibland men blir du inte av med "rideheight" också som kan vara dåligt om man inte har så mycket sådan?

Med däcken som jag kollade på, så blir skillnaden 24mm fram och 30mm bak. Skall inte vara några problem på bana, men kan vara värre normalt i trafiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har några elaka vägbulor hemmavid men det är inga problem! Överhänget fram är ju minimalt så det går fritt med råge. Det man får tänka på är att inte gränsla eventuella föremål som ligger på vägbanan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har några elaka vägbulor hemmavid men det är inga problem! Överhänget fram är ju minimalt så det går fritt med råge. Det man får tänka på är att inte gränsla eventuella föremål som ligger på vägbanan.

Jag är mer rädd om mitt oljetråg och framkanten på växellådssvepet, det sticker ner en del på min bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, skall man dra något i backen så är ju inte just de delarna det första man väljer... :)/> . Köra 15" i på vägen och 13" på bana kan ju vara ett alternativ.

Edited by fege

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köra 15" i på vägen och 13" på bana kan ju vara ett alternativ.

Tanken har allt slagit mig. Kommer ju visserligen bli med 2 uppsättningar R-däck, men dem kan man väl aldrig få för många av. Eller? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jodå, det händer saker i garaget. Men jag har varit iväg till fjällen och kom hem idag, så jag har inte hunnit uppdatera tråden (men det kommer).

Jag skulle vilja låna 1st fälg av dig om jag får, vill ju prova ifall det funkar med 13".

Jag blir ju sugen på 13" Compomotive CXR fälgar, jag räknade lite snabbt och fick fram -24kg (om nu infon som jag hittade stämmer) att gå ifrån mina 15" till 13" CXR och det är ju MASSOR med vikt ute i hörnen!!

Vilka dimensioner har du idag på däcken och vilka fälgar, samt vad tänker du byta till? 24kg låter väldigt mycket om du inte byter till betydligt mindre bredd och rullomkrets. Mina Yoko 048 205/50-15 på 7" OZ Ultraleggera fälg vägde när jag kollade här om dagen 300 gram mindre än Yoko 048 205/60-13 på Cxr 7" fälg och 600 gram mindre än Avon 215/55-13 på 8" Caterhamfälg. Dessa däck har ungefär samma rullomkrets (diameter).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jodå, det händer saker i garaget. Men jag har varit iväg till fjällen och kom hem idag, så jag har inte hunnit uppdatera tråden (men det kommer).

Jag skulle vilja låna 1st fälg av dig om jag får, vill ju prova ifall det funkar med 13".

Självklart får du låna ett hjul för mock up. Jag är hemma ikväll efter 18.00.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina Yoko 048 205/50-15 på 7" OZ Ultraleggera fälg vägde när jag kollade här om dagen 300 gram mindre...

Hur mycket vägde de?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka dimensioner har du idag på däcken och vilka fälgar, samt vad tänker du byta till? 24kg låter väldigt mycket om du inte byter till betydligt mindre bredd och rullomkrets. Mina Yoko 048 205/50-15 på 7" OZ Ultraleggera fälg vägde när jag kollade här om dagen 300 gram mindre än Yoko 048 205/60-13 på Cxr 7" fälg och 600 gram mindre än Avon 215/55-13 på 8" Caterhamfälg. Dessa däck har ungefär samma rullomkrets (diameter).

Jag har idag 7x15" (fram och bak) Compomotive ML fälgar med Yokohama 048, 195/50 fram och 225/50 bak.

CXR som jag kollade på är 7x13" också med Yokohama 048, 185/60 fram och 205/60 bak.

Problemet var att hitta bra info om ML:ns vikt, hittade 9,5kg/st (men jag tycker visserligen att detta låter för tungt). CXR fälgarna var inga problem att hitta (4,85kg/st).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Självklart får du låna ett hjul för mock up. Jag är hemma ikväll efter 18.00.

Per, vi får ta det nästa vecka. Jag kom på att jag inte hinner den här veckan, skall iväg till fjällen igen (den här gången med jobbet).

Edited by Jari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har två olika uppsättningar:

- 13" CXR med A048 205'or

- 15" Team Dynamics med R888 205'or.

Det är gött på riktigt att få ner vikten i hörnen på en sjua. Det blir en helt annan bil med lätta hjul & hjulställ. Du får låna en av varje och "kela" med... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har två olika uppsättningar:

- 13" CXR med A048 205'or

- 15" Team Dynamics med R888 205'or.

Det är gött på riktigt att få ner vikten i hörnen på en sjua. Det blir en helt annan bil med lätta hjul & hjulställ. Du får låna en av varje och "kela" med... ;)/>/>

Det räcker med CXR hjulet. Men vi tar det nästa vecka som sagt.

Vägde mina kompletta hjul ikväll, eftersom jag inte riktigt trodde på infon som jag hittade på nätet om ML:ns vikt. Fick fram detta:

Fram 15kg/st

Bak 17kg/st

Så baserat på detta, så blir skillnaden mindre. Men det blir ändå en total skillnad på 11kg att byta till 13" CXR hjul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur mycket vägde de?

Ultraleggera 7" med Yoko 048 205/50-15 väger 13,5 kg

Ultraleggera 7" med Yoko 048 195/50-15 väger 13,0 kg

Caterham 8" med Avon ZZR 215/55-13 väger 14,0 kg

Comp CXR 7" med Yoko 048 185/60-13 väger 12,6 kg

Comp ML 7" med Yoko 021 205/60-13 väger 15,6 kg

Edited by Morty

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 kilo ofjädrad vikt per hörn för mycket. :o Inte riktigt Colin Chapmans anda att bulta fast en "ölkagge" på bilen! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer lite info mina vinterplaner.

- Coilovers byts från Gaz till Caterham original Bilstein med deras Racing fjädrar.

DSC77822.th.jpg DSC77882.th.jpg DSC78012SrwBL.th.jpg

- Sedan skall motorupphängningen fixas till så att turbon inte knager i ramen, tror att Volvo 360 bussningarna är ganska trötta.

Nu finns det troligtvis inte köpa nya sådana, så antingen får jag bygga om till vanliga stående motorkuddar eller köpa ett par nytillverkade kopior (som dessutom är bättre) från Vibra-Technics.

DSC78052.th.jpg DSC78082.th.jpg

IMG15342.th.jpg por174m175mx982943.th.jpg

- Rutan byts mot en Aeroscreen. Viktbesparing 7kg :)

DSC78252.th.jpg DSC78262.th.jpg

- Sedan funderar jag om jag skall beställa nya hjul. Gå från mina 15" Compomotive ML till 13" Compomotive CXR. Men detta är inte riktigt bestämt ännu, får väl se vad regering tillåter mig spendera på min leksak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan meddela att Compomotive har gått i konkurs och är under omkonstruktion. Lika bra att leta fälgar på annat håll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjenare.

tänkte kolla vart du har köpt din

lilla vindavvisare???

MVH Björn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjenare.

tänkte kolla vart du har köpt din

lilla vindavvisare???

MVH Björn

Utav "Henke_HJCC" här på forumet. Han tillverkar dessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är vindavvisaren lackad och monterad. Även speglarna är på plats.

IMG15852.th.jpg

Sedan har bromsarna fram fått sig en väldigt liten uppdatering, bytte ut Biltema Ford Escort beläggen mot en uppsättning lite bättre Saab 99/900 som jag köpte via jobbet.

Nu till veckan skall förhoppningsvis mina motorkuddar från England komma, vill få dem monterade nu.

I samband med det skall olja, filter och stift bytas, så att bilen är klar så fort det vackra vårvädret kommer. :eclipsee_steering:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har vi nog samma belägg :racesmile:/>

Saab OG 900 belägg passar rakt av Fords m16 ok och bettar bra mycket bättre än biltemas, har provat :prop:/>

billiga är dom också ,locost :lol:/>

Jörgen B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har vi nog samma belägg :racesmile:/>/>

Saab OG 900 belägg passar rakt av Fords m16 ok och bettar bra mycket bättre än biltemas, har provat :prop:/>/>

billiga är dom också ,locost :lol:/>/>

Jörgen B

Vi får väl hoppas dem är bättre än Biltema beläggen. Och billiga var dem också, 56kr :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag kom äntligen mina nya motorupphängningar från England. Var exakt lika stora som Volvo 360 kuddarna, behöver alltså bara bulta på dem. :)

Men smakar det, så kostar det också. Fick ge drygt 2500kr för 2st med frakt.

post-611-0-11580700-1392394202_thumb.jpg

post-611-0-40278900-1392394212_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanongbra ju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väldigt fina, men priset alltså...

Jo jag vet. Men vad gör man om det är svårt att fixa till det på annat sätt?

Hade jag bara fått plats med vanliga stående motorkuddar, så hade jag mer än gärna byggt om. Nu var det i stort sett omöjligt på höger sidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ja, det svider lite nu, men efter första varvet på kullen så är det glömt. :)

Dags att bulta ihop prylarna nu så att det blir åka av i första vårsolen! :racesmile:

Edited by Pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ja, det svider lite nu, men efter första varvet på kullen så är det glömt. :)/>/>/>

Dags att bulta ihop prylarna nu så att det blir åka av i första vårsolen! :racesmile:/>/>/>

Har idag beställt servicekit (olja, filter, stift) som jag vill ha bytt innan jag sätter ihop högersidan p.g.a. av fästet måste loss för att byta oljefilter.

Men fästet på vänstersidan är redan på plats.

Sedan skall den släppas ner på hjulen igen, ner på vågarna för att vägas in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är rätt! Du är nog närmare än vad jag är. Jag har hittat en trasig axeltätning på en av förgasarna och letar just nu reservdelar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är rätt! Du är nog närmare än vad jag är. Jag har hittat en trasig axeltätning på en av förgasarna och letar just nu reservdelar.

Det är bara att leta snabbare, för snart är våren här! :eclipsee_steering:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag letar, jag letar...! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...