Jump to content

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor


Jari

Recommended Posts

Av bekvämlighetsskäl nyttjar jag ClearCar i Trollhättan, då jag ser dom från kontoret, var väldigt smidiga när jag besiktiga Miatan. (H-styrd, skalstol & bäge)

Hade inte dom stängt besiktningen i Trollhättan?!

Har varit där 2ggr tidigare med andra bilar, funkade riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Var en eller 2 dagar det var stängt, tror alla ClearCar stängdes tills nått tillstånd/beslut/valritt papper fixades.

Besiktigade senast den 21/3, och ska vist dit igen innan 21/4, attans bruksbilar.... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Kass handbroms på fordok? Vad har du för belägg, och du har väl 1 mm spel till stoppet på bromsarmen? Min sierra låste på asfalt i de flesta farter. Ford original belägg.

Vet inte vad det är för belägg, men mitt problem med handbromsen berodde inte på beläggen.

Fick en 2:a för 2 år sedan p.g.a. handbromsmekanismen hade kärvat ihop helt, så det blev byte av ok. Mekanismen är ganska känslig för fukt o skit som kan ta sig in i oket. Blir kanske mer känsligt på våra bilar som är så öppna och där man inte använder handbromsen dagligen (jag använder i alla fall inte min varje dag).

Link to comment
Share on other sites

Ta det på frihamnsvågen nästa gång du är på Vcar. :)

Är inte den borta?

I alla fall den som låg precis vid järnvägsövergången för kontrollstationen flyttades väl närmare Arendal (typ vid DB Schenker)....tror den har avspärrningar också....men mycket tror/kanske/väl :)

Link to comment
Share on other sites

Är inte den borta?

I alla fall den som låg precis vid järnvägsövergången för kontrollstationen flyttades väl närmare Arendal (typ vid DB Schenker)....tror den har avspärrningar också....men mycket tror/kanske/väl :)

Ja, det var för mycket tror/kanske/...

Den finns allt kvar och inga avspärrningar. I alla fall hade den inte det igår klockan 11.00 då jag var där och kollade att jag inte körde med överlast till tippen. :)

Edited by Pac
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort en enklare shake-down för att testa vinterns uppdateringar. Oljetråget tycks funka bättre än tidigare, nu får man provocera mycket innan oljetrycket dippar.

Men när jag skulle kolla oljenivån hände något som inte kändes bra, oljestickan gick av och en bit trillade ner i motorn. Som tur är hände det precis utanför garaget, så det var bara att rulla in och riva ner tråget.

Denna hade inte varit rolig att få in i veven.

post-611-0-11025700-1460401746_thumb.jpg

1 timme senare var jag ute på vägen igen, utan extra metalldelar i motorn :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sålde den gamla biltrailern och köpte mig en nyare kåpvagn. Den nya passar bilen perfekt och är lättare att lasta eftersom denna har tipp.

post-611-0-60847100-1461527258_thumb.jpg post-611-0-80535700-1461527266_thumb.jpg

Får väl se om man skall lacka om den i "rätta" färger (BRG och Lotusgul) likt bilen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Jag skall nog skaffa kärra igen...efter 6 månader utan...hopplöst krångligt att hitta ett lämpligt 1300 kg släp ...ta utökad B och få dra 2050 kg hjälper föga då Statoil/Preem släpen oftast ligger på 2500 kg....BE kort kostar ganska mycket mer; som jag inte har behov av egentligen; endast för att komma runt knäppa regler.

Så har span på ett släp med kåpa...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en lite dålig början på säsong.

Var iväg till Falkenberg igår för att köra lite, 3 grader i luften och asfalten, snö och hagel 30 minuter innan start och sedan regn gjorde att det var riktigt snorhalt. På dagens sista pass fick jag sladd med ett antal retursladdar och sedan bar det av banan ner i grässlänt med snö på, rätt in i däckbarriären med hela vänstersidan (hade jag träffat 5m tidigare hade det varit ren betong).

Hjulupphängning vänster fram, båda skärmarna och lite skrunklad aluminium blev resultatet :(

post-611-0-46150700-1461946338_thumb.jpg post-611-0-73592200-1461946348_thumb.jpg

Nu blir det till att skaffa nya prylar.

Det blir nog ingen Tjolöholm för min del. Men måste vara klar till våran egen körning på Kullen i augusti.

Link to comment
Share on other sites

Hmm snö , kan inte va lätt att åka r däck då , har flyttat spedstern en gång på vintern i -1 det var lömskt

Men det är ju bara bil material , inga brutna ben , snart igång igen

Link to comment
Share on other sites

Been there, done that... :(

Alltid trist när det händer men det viktigaste är att du är hel! Mitt tips är att hugga tag i reparationen direkt, inte ställa åt sidan för att ta tag i sedan.

Kör hårt i garaget så är du snart på hjulen igen! Hojta till om du behöver assistans med något.

Link to comment
Share on other sites

Att leka på bana är alltid roligt men många gånger får man betala ett högt pris.

För min del känns det inte som om jag sett eller varit med om att det blivit dyrt "många gånger".

Visst händer det, men det är ganska ovanligt när man är så väl förberedda som vi brukar vara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan rivit av det mesta trasiga och börjat kolla på nya delar. Vet inte riktigt hur jag skall göra med länkarmarna om jag skall bygga eget eller beställa färdiga (får kolla hur dom passar).

Själv var jag lite stel i nacken, så jag var till vårdcentralen igår för att kolla det (mest för att det skall finnas dokumenterat för framtiden ifall det skulle behövas). Men stelheten kan ha berott på kylan och vätan också, det var ju som sagt 3 grader och regn på kvällen.

Man har ju alltid riskerna med i beräkningarna när man ger sig ut på banan, speciellt i sådant här väder. Hade man inte vågat vara med om krascher, så hade man nog inte kört på bana alls.

Det fanns dom som fick det värre i torsdags, en som gjorde en "fege" ut på rakan med sin nyare Corvette. Tog i stort sett hela vänstersidan inkl. hjulupphängningar fram och bak.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt när det händer, men ska man ha roligt så måste man våga satsa och då sker tråkigheter ibland. Huvudsaken är att du är OK.

Kolla ramen extra noga runt bärarmsinfästningar. Våra ramar är rätt veka och de blir lätt böjda kring infästningarna.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt när det händer, men ska man ha roligt så måste man våga satsa och då sker tråkigheter ibland. Huvudsaken är att du är OK.

Kolla ramen extra noga runt bärarmsinfästningar. Våra ramar är rätt veka och de blir lätt böjda kring infästningarna.

Har inte sett något på ramen, men jag skall kolla noggrant överallt innan jag sätter ihop bilen igen.

Link to comment
Share on other sites

Nya delar är nu beställda och rör till länkarmar ligger i garaget redan.

Blir en liten modifiering av utseendet :whistling:

Hela ramen har klarat sig, har inte hittat något som är skadat eller krokigt :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir en liten modifiering av utseendet :whistling:

Dubbla 10' hjul fram läser jag mellan raderna

Nja, det blir inte riktigt så STOOR förändring. Hade varit coolt, men...

Link to comment
Share on other sites

Så här ser den ut just nu. Har ju fått riva av andra sidan också för att kunna använda högersidans länkarmar till mallar.

post-611-0-94728600-1462296373_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alla nya delar har kommit och del har redan hunnit fixas på bilen.

Satt 2 kvällar och måttade, ritade och klurade på fixtur till undre länkarmen, var ju tvungen att kopiera högersidans länkarm med spegelvändning. Men igår fick jag svetsat färdigt den och provmonterat.

post-611-0-42710200-1463123174_thumb.jpg post-611-0-79470600-1463123180_thumb.jpg

Sedan fick jag riktat aluminiumet vid bakskärmen och monterat en ny skärm. Fint när alla förborrade hål i Caterham skärmen passar perfekt i alla nitmuttrar i bilen, så det var bara att skruva dit den. Borrat hål för stenskottskyddet och baklampan, samt monterat allt.

post-611-0-88554600-1463123188_thumb.jpg post-611-0-20906700-1463123194_thumb.jpg

Det som återstår nu är övre länkarmen och framskärmarna, åker på att byta båda skärmarna eftersom Caterham har slutat tillverka den skärmen jag har.

Så snart är den nog igång igen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag lite fler delar, ett specialtillverkat rör till övre länkarmen.

Men när jag skulle loppa ihop det, så var gasen slut i svetsen :banghead: Så det blir till skaffa en ny flaska imorgon.

post-611-0-93268300-1463597223_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Riktigt så snabb är jag inte, men inte fick jag svetsat klart övre länkarmen idag (efter att ha bytt flaskan till svetsen OCH köpt ny regulator, den gamla pajade). Bytte även en del gamla bussningar till helt nya som kom tillsammans med bakskärmen från England.

post-611-0-12992700-1463680427_thumb.jpg

Nästa steg är väl att lacka länkarmarna och montera dom. Sedan blir det till att bygga nya skärmfästen (byter modell på framskärmarna).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har äntligen fått tillverkat skärmfästen fram. Så nu är allt lackat, monterat och klart. :)

post-611-0-30383400-1466266042_thumb.jpg post-611-0-63858300-1466266056_thumb.jpg

Skall kolla på kolfiberfilm som man kan klä framskärmarna med, men det blir ett senare projekt.

Nu återstår bara att tvätta bort all gräs och jord som fortfarande sitter kvar efter kraschen, sedan är den redo för sommaren! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat Jari!!

Skall kolla på kolfiberfilm som man kan klä framskärmarna med, men det blir ett senare projekt.

Eller lacka dem gröna i samma kulör som du har på bilen när du ändå skall rolla släpet... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jag har fått en del frågor på hur den slutgiltiga lösningen på oljetråget ser ut, så här kommer lite bilder.

Så här såg det efter första modifieringen. En liten baffel som stoppar all olja att försvinna från pickupen (framåt/höger).
IMG_2678_2.thumb.jpg.8c8f57dda70bae4ab1f40bb7223e1683.jpg

IMG_3605_2.thumb.jpg.055188ef111c8bd32f7ab84ccfeac555.jpg

 

Så här ser det ut idag. Baffel med gångjärnsluckor som öppnar inåt mot pickupen. Har tyvärr inte bild på sista modifieringen, kanterna (vid röda pilarna) stängdes till helt.
Sedan flyttade jag hela baffeln en aning närmare pickupen (bakåt/vänster), har tyvärr inte det på bild heller.
IMG_3610_2.thumb.jpg.20018f4a90b4784f0f980ad6c5f88569.jpg

IMG_3611_2.thumb.jpg.4e1bf24b6e0bbce6a6035d78990aa63b.jpg

IMG_3613_2.thumb.jpg.41a6b9c43aff5fe6386b295dee9fbe54.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On ‎2017‎-‎04‎-‎27 at 21:46, Thomas sade:

man kan bredda den på sidorna med och en accusump

Jag kollade på att bredda den på sidorna, men kommer inte få plats med det.

Har även funderat på Accusump ett tag, men vet inte hur tillförlitlig den är.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On 2016-05-18 at 20:49, Jari sade:

Idag fick jag lite fler delar, ett specialtillverkat rör till övre länkarmen.

Men när jag skulle loppa ihop det, så var gasen slut i svetsen :banghead: Så det blir till skaffa en ny flaska imorgon.

post-611-0-93268300-1463597223_thumb.jpg

Hej.

Jag vet inte inte om jag lyckades förklara hur jag tänkte när det gäller din övre länkarm,( med sprickan), jämfört med

Caterhams länkarm.  På din bild här med ritning (ovanstående bild)  ser man måttet;  40.

Jag menar att på Caterhams länkarm så är det måttet mindre.

Om man sätter upp Caterhams länkarm i ett skruvstycke och försöker knäcka eller bryta sönder länkarmen--

så blir det svårare. Den blir starkare på grund av att  "högra delen" av länkarmen som det ser ut på

din ovanstående bild, ligger närmare kontramuttern.

Ett bra material är SS 2225. Ett seghärdat stål. Jag är osäker på om det finns som rör, eller bara som stång-material.

Jag citerar Bofors handbok för stålanvändare; SS 2225  har god svetsbarhet samt god hållfasthet, speciellt i klena-

dimensioner. 

Om inte SS 2225  finns som rör. Försök hitta  ett annat seghärdat material.

Hälsn....Tabaco.

Edited by Tabaco
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Tabaco sade:

Hej.

Jag vet inte inte om jag lyckades förklara hur jag tänkte när det gäller din övre länkarm,( med sprickan), jämfört med

Caterhams länkarm.  På din bild här med ritning (ovanstående bild)  ser man måttet;  40.

Jag menar att på Caterhams länkarm så är det måttet mindre.

Om man sätter upp Caterhams länkarm i ett skruvstycke och försöker knäcka eller bryta sönder länkarmen--

så blir det svårare. Den blir starkare på grund av att  "högra delen" av länkarmen som det ser ut på

din ovanstående bild, ligger närmare kontramuttern.

Ett bra material är SS 2225. Ett seghärdat stål. Jag är osäker på om det finns som rör, eller bara som stång-material.

Jag citerar Bofors handbok för stålanvändare; SS 2225  har god svetsbarhet samt god hållfasthet, speciellt i klena-

dimensioner. 

Om inte SS 2225  finns som rör. Försök hitta  ett annat seghärdat material.

Hälsn....Tabaco.

Jo jag såg skillnaden på mina och Caterhams bärmarmar, jag förstod även din förklaring.
Nu har jag tyvärr inte byggt bärarmarna på den sidan som det sprack, utan det är herren som byggde bilen som byggt dessa. Eftersom bilen har varit reggad och klar 2007, använts ganska mycket på bandagar (under hög påfrestning) i min ägo, så är jag inte så orolig för dåligt materialval.

Just nu är bärarmen lagad igen. Men jag kommer nog kolla över ifall man skall förstärka med en 3-4mm plåtbit inne i klykan eller kanske bygga helt nya.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Under helgens Kinnekullekörning lyckades jag putsa mitt PB lite, från 59,98s till 59,52s!! :biggrin:

Virtual best på 59,38s under det varvet, tappade för mycket på att jag fegar under bron. Får väl försöka hålla i mer och inte släppa gasen så mycket efter rakan.

Så med lite mer träning, labbande med hjulinställning och däcktryck, så borde jag komma ner till 58 tider.

 

Fick tydligen med mig en Moto-lita ratt från Kinnekulle också :icon_oops: så jag fick montera den. 

Gick riktigt smidigt, tog ca 15 minuter sedan satt den på plats. Centrumhålet var samma som på den gamla och 3 av skruvhålen stämde överens med navet, behövde borra 6 nya skruvhål i navet bara.

Känns skönare än den gamla + att den är mindre i diametern, denna är en 11" ratt (hade visserligen velat ha en 10", men dom är väldigt svåra att hitta).

IMG_6028.thumb.JPG.6a27da51ed17bbc8c2778481371c5f5c.JPG

 

Fick även släpat med mig en bromsad 7" Sierra diff med samma utväxling som jag har idag. Men den får nog vänta till vintern innan den åker på.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu när bankörningssäsongen troligtvis är över, kan jag summera det så här:
Rudskogen 1:40,50 på en kall bana i början av maj.
Kinnekulle 59,52
Anderstorp 1:57,53. På dagens första pass och första gången på den banan.

 

Har konstaterat att jag nog behöver uppgradera mitt kylsystem, den går varm vid hård bankörning. Tror inte Volvo 340 kylet är optimalt till en trimmad turbomotor.
Jag behöver även fundera på en bättre lösning på vevhusventilationen, med dagens lösning får jag en oljedimma runt motorn om jag pressar motorn riktigt hårt.

 

Får lägga till en liten bild på en racepreppad bil.

IMG_6032_2.jpg.e6c8a0a3fd2a0c4d612e5b913c8c45f0.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Mildseven sade:

Mera luftutsläpp så kanske du inte behöver byta kylare 

1 del luft in 2 delar ut

 

//Per

Och täta mellan kylaren och insidan av noskonen så du får in all luft igenom kylaren.

Biltemas självhäftande skumplastskivor funkar och klarar värmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...