Jump to content

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor


Jari

Recommended Posts

Här kommer en liten filmsnutt från Rudskogen. Lyckades med 1:47 som bästa tid, men fick inte med det på film. Inte så illa för att vara första gången på Rudskogen.

13°C och lite fuktigt är ju inte optimala förhållanden för en Seven med R-däck.

Link to comment
Share on other sites

kul !

jädrar va lång rudskogen blivit sen ja var där , ser ju ut som det vore värt en resa igen

Riktigt rolig och lång bana. På ett 20min pass hinner man inte mer än 10 varv.

Väl värt att åka dit, det lovar jag. Detta var inte min sista gång!

1:47 är inte speciellt svårt att slå, jag fegade ganska mycket eftersom jag inte hade körd tidigare och med det lite dåliga fästet jag hade.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

hej Jari

Hur löser man det med växellåda och spakställ när du har varken rakställd eller original-lutning på motorn?

Jag fick med en adapter till Getrag lådan när jag köpte den. Den passar ganska bra ihop med den motorlutningen jag har, tror inte det skiljer så mycket mellan originallutning och mitt.

Spakstället som jag har är av egen design, det passade inte med varken M47:ans spakställ eller BMW prylarna. Så jag fick bygga eget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten film från helgens körning på Kinnekulle. Snabbaste dokumenterade varvet med våt bana blev 1:10, hade krångel med laptimern under hela dagen.

Snabbaste varvet på torrt när jag jagade Fege blev strax under minuten :)

Tyvärr funkade inte laptimern just då. Snabbaste varvet när jag äntligen fick igång laptimern blev 1:01, vilket i sig också är drygt 1s snabbare än förra året.

Link to comment
Share on other sites

"Om det inte är loggat finns det inte." ;)

Grattis till en kanontid! :D Nästa gång får du jaga mig så kanske jag också lär mig att få upp farten lite. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Kanske inte från ditt snabbaste varv blink.gif men ger en viss känsla för vädret.

Båt hade varit snabbare just när jag tog denna bild

%255BUNSET%255D.jpg

Just där kom det en ordentlig skur, fick tvättat både mig och bilen på väg in i depån.

Link to comment
Share on other sites

Snabbaste varvet på torrt när jag jagade Fege blev strax under minuten :)/>

Tyvärr funkade inte laptimern just då. Snabbaste varvet när jag äntligen fick igång laptimern blev 1:01, vilket i sig också är drygt 1s snabbare än förra året.

Kolla de loggern och de sista fyra varven var:

Varv 5 59.79

Varv 6 1:00.88

Varv 7 1:01:73

Varv 8 59:98

Grattis till en bra tid!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nu skall bilen bantas lite till. Har precis handlat en uppsättning Caterham CSR 13" hjul, kommer att spara totalt 27kg på bilen!! :D

post-611-0-38497300-1429439446_thumb.jpg post-611-0-16342800-1429439474_thumb.jpg

post-611-0-80008600-1429439498_thumb.jpg post-611-0-02897700-1429439516_thumb.jpg

Under vintern har det inte hänt så mycket med bilen, det enda jag har gjort är vanlig service samt bytt boot covern mot en från SoftBitsForSeven. Fick sy om den lite för den passade inte riktigt mot bågen.

post-611-0-52984600-1429439698_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressanta märkningar. Jag gissar att Caterham inte gjuter dessa utan har en underleverantör. Undrar vem det är... Finns det någon mer firmas namn på fälgarna?

ACB10 är ju ett trevligt däck. Finns det något kvar på dem?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det fanns lite mer märkningar på dem.

post-611-0-85894200-1429467553_thumb.jpg post-611-0-00091500-1429467568_thumb.jpg

Framdäcken klarar nog 2-3 bankörningar till, bakdäcken däremot klarar kanske 1 till.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I brist på annat att göra, så fick jag pimpa upp min raceoverall lite :)

post-611-0-54838100-1442586243_thumb.jpg

Fick lite provbrodyrer över när Locost pikéerna skulle beställas, så en av dessa hamnade här:

post-611-0-85829800-1442586255_thumb.jpg

Lite märken från Goodwoodresan:

post-611-0-19221400-1442586264_thumb.jpg post-611-0-84890600-1442586272_thumb.jpg

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Snart är våren här och bilen står fortfarande på pallbockar i garaget, men snart är den färdig.

Har bytt till mina fina 13" Caterhamhjul, ska bara fixa nya däck. Tillsammans med spacerplattorna som satt på bak bantar jag bilen med 30kg!!

post-611-0-44810200-1454684837_thumb.jpg

Turbon har bytts mot en fräschare TD04-16T, så aningen större än original TD04-13T. Detta medförde ny downpipe och nytt fäste för wastegate. Passade även på att bygga om avgassystemet med V-bandskit, så att man enklare kan ta av hela systemet.

post-611-0-92359900-1454684855_thumb.jpg

Har flyttat på oljekylare till bakom kylare/fläkt. Detta är för att förbereda för större IC framöver (blir troligtvis inte i år), idag sitter det ju en IC från en 90-tals VW Passat 1.8T och den är inte stor.

Sedan har oljetråget förbättrats igen. Nu med riktiga bafflar runt pickupen, med gångjärnsluckor. Nu skall jag förhoppningsvis slippa oljetrycksproblem vid kraftiga inbromsningar och vänstersvängar.

Så nu kan våren snart få komma! :eclipsee_steering:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har bytt till mina fina 13" Caterhamhjul, ska bara fixa nya däck. Tillsammans med spacerplattorna som satt på bak bantar jag bilen med 30kg!!

Äh, det var ju synd att du fick det att passa. ;) :D

För att inte dra på mig allt för mycket ilska( :lam:) tänker jag självmoderera mig en aning. Att reducera den ofjädrade vikten med 30kg(ca 5% av fordonets "blöta" vikt), kan det verkligen ha någon som helst betydelse? ..... ( :stupid: )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just när jag trodde att jag var helt färdig med vinterns uppdatering, så hittade jag ett oljeläck på oljekylet (hade alltså nere bilen på hjulen, oljan och vatten påfyllt och stod med motorn på tomgång). Det vara bara att palla upp bilen igen och börja riva, blir till att byta oljekylet. :banghead:

För att slippa krångla med nya slangar eller adaptrar, så blev det en nytillverkad ersättningskyl (kopia) till Volvo originalet. Är nu beställd och borde väl komma senare i veckan.

13" hjulen passade med nöd och näppe på bilen, det var nästan presspassning. Bak måste vikterna sitta i fälgens ytterkant, sitter dom i innerkant så tar dom i oken.

Link to comment
Share on other sites

Våra bilar är ett kontinuerligt pågående projekt som aldrig tar slut Jari :515: :lol:

Jo tack, det har jag allt märkt. Har väl inte gått en vinter utan uppdateringar eller en sommar utan något som inte har havererat. Men snart kanske den är färdig...

Link to comment
Share on other sites

Jag pillar mig i naveln och kollar ibland till hjärtat i garaget....vi kör nog en säsong till ;)

Ska jag kunna kapa några sekunder till på Kullen, så måste jag pilla med bilen. Som att banta den 30kg och fixa större turbo.

Jag kan ju inte nöja mig med 59s tid, det ska gå snabbare

Link to comment
Share on other sites

13" hjulen passade med nöd och näppe på bilen, det var nästan presspassning. Bak måste vikterna sitta i fälgens ytterkant, sitter dom i innerkant så tar dom i oken.

Nu när du säger det! Det där hade jag glömt, det är samma för mig. :)

"Det kostar att ligga på topp!" :D

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter äntligen nya oljekylet på plats och håller tätt! :)

Har även monterat nya däck på fälgarna, det blev Toyo R888 (185/60 fram och 205/60 bak). Vi får väl se hur dessa blir att köra med.

Yokohama 048 i Medium som jag tänkte ha var helt slut i hela Sverige, Yokohama har en Ralphsdäck slutat tillverka dessa i Medium.

Toyo däcken var mycket tyngre än Avon ACB10 som satt på fälgarna, så viktbesparingen blir inte 30kg utan bara 16,7kg!! :(

Nu är visserligen Toyosarna helt nya medans Avon var väldigt slitna. Men ändå...

post-611-0-08290000-1455824166_thumb.jpg post-611-0-07081600-1455824175_thumb.jpg

Så nu är bilen helt färdig för sommarens alla körningar! :eclipsee_steering:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var ju synd att jag inte tänkte på det, du har ju nämnt det tidigare.

Men nu köpte jag precis nya däck, fick dom monterade igår.

Är lite osäker om jag kan åka på SG, valde GG istället.

Link to comment
Share on other sites

SG är ju dom mjukaste, säljer åt en kompis och dom finns nog kvar senare med om du behöver.

Jo, jag vet att det den mjukaste. Men jag tror att det blir för mjukt på min lite tyngre bil. Skall jag sedan köra på gata också (eftersom jag bara har en uppsättning hjul), så slits dom för fort.

Körde Medium på 15" Yokodäcken jag hade förut.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte du skulle ha trackdaydäck :racesmile:

Men då behöver jag ju en uppsättning 13" fälgar till (vill ju inte hålla på kränga däck varje gång man ska köra på bana).

Link to comment
Share on other sites

Jag kör för lite för att kunna motivera mig själv till att ha flera uppsättningar hjul, däcken hinner ju torka innan jag förbrukat dom.

Förra året körde jag 153mil. Har miltalen uppskrivna i serviceboken, bara för att ha kvar full garanti ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

följer tråden med stort intresse. :)

tänk bara på att med 16T-agget och 1.2bar laddtryck så bottnar du nästan orginalspridarna. är de 6ans eller 7ans avgashus på turbon?

ett tips är att byta spridare och lmm för att säkerställa att den inte går snålt.

spridare från S/V 70R Bosch -968 3.8bar bränsletryck

Lmm från 960 Bosch -12 har jag för mig slutsiffran är, den är 3 tum iaf.

och ett chip anpassat för detta från tex göran på vikingchip.

med den setupen kan du ladda uppemot 1.5bar, hade själv denna setup på min 940 turbo.

Edited by Muppen!
Link to comment
Share on other sites

följer tråden med stort intresse. :)

tänk bara på att med 16T-agget och 1.2bar laddtryck så bottnar du nästan orginalspridarna. är de 6ans eller 7ans avgashus på turbon?

ett tips är att byta spridare och lmm för att säkerställa att den inte går snålt.

spridare från S/V 70R Bosch -968 3.8bar bränsletryck

Lmm från 960 Bosch -12 har jag för mig slutsiffran är, den är 3 tum iaf.

och ett chip anpassat för detta från tex göran på vikingchip.

med den setupen kan du ladda uppemot 1.5bar, hade själv denna setup på min 940 turbo.

Har nog inte tänkt åka med så högt tryck som 1.2bar, blir nog max 1bar. Vet inte om det 6ans eller 7ans, men det är det raka avgashuset från Volvo 850/V70.

Om jag nu känner att effekten inte räcker till, så blir det nog att jag bygger om till Megasquirt, har labbat med detta på Volvo innan:

http://www.garaget.org/?car=114164

På den blev det 3" LMM (egenbyggd) och gröna R-spridare tillsammans med 18T som steg1 innan jag byggde om den mer...

Men om jag bygger om till MS, så blir det nog inte 968or utan jag byter nog till Siemens 630cc istället. Slipper krångla med höjt bränsletryck.

Link to comment
Share on other sites

Då var årets första tur gjord! :)

Har kontrollbesiktning på lördag, så jag var tvungen att testa så att allt funkar som det skall.

16,7kg bantning av ofjädrad vikt (nya 13" hjulen) gjorde en stoor skillnad. Bilen kändes mycket kvickare i acc och kurvtagning. Brunnslock kändes mindre, förut har hela bilen skakat till när man har kört över ojämnheter.

Sedan var responsen från nya turbon riktigt bra, nu körde jag inte jättelång och pressade inte bilen på något sätt, men motorn svarade på ett helt annat sätt. Det kan ju visserligen bero på att den gamla turbon höll på att kasta in handduken.

post-611-0-35655300-1459444849_thumb.jpg post-611-0-97200900-1459444861_thumb.jpg post-611-0-68516300-1459444872_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

13" ger i sig en betydligt mer direkt koppling mellan chassiet och vägbanan, inte att förringa! :)

Hade du upp den på en våg? Vad väger den nu?

Nej, har inte hunnit väga den än. Men jag hoppas att jag närmar mig 600kg.

Link to comment
Share on other sites

Ta det på frihamnsvågen nästa gång du är på Vcar. :)

Får göra det.

Annars tänkte jag kolla om jag kunde få låna 2 av dina vågar någon gång framöver, då kan jag väga den med 4st vågar och få en mer exakt siffra. Tycker det blir lite jobbigt att hålla på med bara 2 vågar.

Link to comment
Share on other sites

Kontrollbesiktning nu på morgonen gick bra! :)

Får nog bli Dekra framöver också, dom kunde inte rulla upp den på bromsrullarna så det blev bromsprov på väg. Underlättar alltid, speciellt med den kassa handbromsen som är på Ford oken.

Link to comment
Share on other sites

Dekra Thn ? De är dyrast men klart bäst på entusiast bilar. Aldrig haft några problem med låga bilar där , de anpassar sig

Ja, Dekra i Trollhättan.

Fick betala 420kr (finns billigare Dekrastationer också), men jag fick ge 449kr på Besikta Trollhättan när jag besikta en av dom andra bilarna för 2 veckor sedan. Så Dekra är inte dyrast i stan.

Link to comment
Share on other sites

Av bekvämlighetsskäl nyttjar jag ClearCar i Trollhättan, då jag ser dom från kontoret, var väldigt smidiga när jag besiktiga Miatan. (H-styrd, skalstol & bäge)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...