Jump to content

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor


Jari

Recommended Posts

Tråkigt sad.gif

Ett värdelös vetande är att hade inte din bil rasat hade man sett min bil 5 sec senare på parkeringen på höger sida smile.gif , första körningen till jobbet

Jag körde ett par vänder fram o tillbaka förbi Saab innan detta hände, konstigt att jag inte såg den då. Jag får kolla på dem tidigare filmerna på datorn.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tid passera du ? min lunch var vi på slusskafet , det kan ju även ha stått en bil framför den försvinner ju fort bakom en suv

Var nog vid 17 tiden, ungefär. Kollade även den andra filmen, men jag lyckades inte se någon 7a.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det ett större växellådsbyte ändå, ska iväg imorn för att hämta en Getrag 265 låda med Volvo adapterplatta. Den skall väl hålla bättre än Volvo lådan.

Hoppas bara jag hinner få färdigt allt till Tjolöholmsträffen, annars måste jag tyvärr hoppa över den träffen också :(

Det blir väl till att tokmeka under kommande veckorna.

Link to comment
Share on other sites

--- Getrag 265 låda med Volvo adapterplatta---- Specialbygge eller en standard adapter som kan köpas över disk. Jag har en Getrag-låda som kanske kan komma till nytta i såfall på någon bil om jag behöver byta.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- Getrag 265 låda med Volvo adapterplatta---- Specialbygge eller en standard adapter som kan köpas över disk. Jag har en Getrag-låda som kanske kan komma till nytta i såfall på någon bil om jag behöver byta.

Det är en BMW 265 låda med lös sprängkåpa. På lådan har man monterat en lös adapter som sedan passar på en Volvo kåpa.

Men detta funkar bara om man en låda med lös (bultad) kåpa. Annars måste man kapa och svetsa ihop med delar från Volvo kåpa (eller annan om man nu har annan motor). Jag vet att KL-Racing säljer adapterplattor mellan BMW lådor och Volvo motorer (röd- och vitblock).

Getrag lådor är nog värt att spara på. Finns pengar att tjäna på dem, om det är rätt variant.

Link to comment
Share on other sites

Den fanns även på Volvo 260 och heter M51 o M50/4vxl.

Och större BMW. 1:an nedåt dogleg.

Jag köpte en ny sån på volvo på -80talet för 1200:- i kartong.

Mät bara så ingående axeln kan få stöd i vevaxeln. Lådan kommer längre ut med adapterplatta.I värsta fall kan man svarva en hylsa som gör ingående axeln längre.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Den fanns även på Volvo 260 och heter M51 o M50/4vxl.

Och större BMW. 1:an nedåt dogleg.

Jag köpte en ny sån på volvo på -80talet för 1200:- i kartong.

Mät bara så ingående axeln kan få stöd i vevaxeln. Lådan kommer längre ut med adapterplatta.I värsta fall kan man svarva en hylsa som gör ingående axeln längre.

Japp, har pluggat forum om Getrag konvertering. Denna har suttit på en Volvo tidigare, så jag fick med en del "bra ha prylar".

Dogleg lådan var väl 262CR. En sådan skulle man ha :)

Link to comment
Share on other sites

Operation "Getrag byte" påbörjad.

Hämtade lådan idag och började genast riva i bilen. Det värsta är att hela motor och låda måste ur för att komma åt att byta lådan.

0b201273738PM4831.jpg

Fick med adapter för att passa på Volvo sprängkåpa och en mot Volvo hardy skiva.

8a201274204PMb338.jpg

Blir ett litet arbeta att hitta passande lamell och urtrampningslager. Men det skall väl ordna sig det med.

Sen blir det till att rota fram motorlyften, den står inpackad bakom sonens bygge.

79201274340PMe075.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lamellen köper du BMW:S

Kg trimning brukar ha den till rea pris.

CR= close ratio=tätstegad

Dogleg är växelmönstret som det blir med 1:an ner.

http://www.kgtrimning.com/KGSpecialWeb.pdf

650:- för lamell. räkna splinesen. men jag tror det är den du ska ha. BMW har inte så många att välja på. Jag har denna lamell till min BMW låda.

han har urtr.lager också m.m.

Link to comment
Share on other sites

Lamellen köper du BMW:S

Kg trimning brukar ha den till rea pris.

CR= close ratio=tätstegad

Dogleg är växelmönstret som det blir med 1:an ner.

http://www.kgtrimning.com/KGSpecialWeb.pdf

650:- för lamell. räkna splinesen. men jag tror det är den du ska ha. BMW har inte så många att välja på. Jag har denna lamell till min BMW låda.

han har urtr.lager också m.m.

Jag trodde det bara var CR lådan som hade dogleg mönstret.

Jag köper nog lamell och lager från jobbet, har ganska bra personalrabatter på KGK/Autoexperten sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

Lådbytet förskrider, inte direkt smärtfritt men...

Efter mycket slit är äntligen motorn och lådan ur bilen.

b52012102711Pe0b5.jpg 342012102742P802d.jpg

Sprängkåpan som jag trodde skulle passa rakt på Getrag lådan med adaptern gjorde inte riktigt det.

Som tur har man en granne som som har en bra verkstad hemma så vi kunde modifiera kåpan. Denna lilla operation tog väl drygt 2 timmar att göra, men nu sitter kåpan på plats.

ba2012102545Pf6de.jpg

Blir till att modifiera spakstället lite också, passar inte direkt på lådan.

Sedan skall jag beställa ny lamell, urtrampningslager och lager till veven.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite pill men nu behöver du nog inte byta lådan fler gånger.

Tips. mät insticket på ingående axeln för den når nog inte fram till stödlagret om du inte har en förlängningstapp.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite pill men nu behöver du nog inte byta lådan fler gånger.

Tips. mät insticket på ingående axeln för den når nog inte fram till stödlagret om du inte har en förlängningstapp.

Det saknas 5mm, sedan skiljer det på tapparnas diameter (Volvo 15mm, BMW 12mm) och jag kan inte hitta lager med dimensionerna 35x12x11 (Volvo har 35x15x11). Så får be grannen svarva till en hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Så det var överväxel. Det har jag glömt. Men då passar det ännu bättre till Jari för det blir ung, som innan då ju.

Link to comment
Share on other sites

Så det var överväxel. Det har jag glömt. Men då passar det ännu bättre till Jari för det blir ung, som innan då ju.

Aningen längre etta dock, så slipper man växla så tidigt :)

Annars blir det ungefär som förut. Förutom att nu vågar jag använda 5:an också, förut använde jag knappt den p.g.a. otäckt ljud från lådan (var väl på väg att ge sig på 5:an också).

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med vikten? Upp eller ner?

Vet inte, har inte hunnit väga lådorna. Men det ska allt göras innan montering ;)

Link to comment
Share on other sites

Aningen längre etta dock, så slipper man växla så tidigt :)

Annars blir det ungefär som förut. Förutom att nu vågar jag använda 5:an också, förut använde jag knappt den p.g.a. otäckt ljud från lådan (var väl på väg att ge sig på 5:an också).

perfekt med längre 1:a

Link to comment
Share on other sites

Igår fick jag lamell och urtrampningslager, köpte vevaxellager. Idag har 1st spakställ byggts.

Så nu återstår bara att be grannen svarva en hylsa till axeltappen.

Sedan blir det provmontering och ev. justering. Måste ju ha färdigt bilen till nästa helg, annars missar jag både den lokala Trollhätteträffen och Tjolöholm :(

Någon som vet hur backen ligger på en Getrag 265 låda? Lyckas inte hitta den när jag torrväxlar på garagegolvet. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på upp till vänster bredvid ettan. Så har det varit på andra Getraglådor jag sett som inte varit av dogleg-typ.

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på upp till vänster bredvid ettan. Så har det varit på andra Getraglådor jag sett som inte varit av dogleg-typ.

Får prova det.

Link to comment
Share on other sites

Detta hittade jag på ett BMW forum och den Bert-ola som det hänvisas till är nog han som bor i mina trakter och han är BMW guru. Så din behöver inte ha dogleg som jag var inne på. finns tydligen med bägge och din som har 0,8 på 5:an lär vara den starkaste. men läs här under.

Jag mailade Bert-Ola och fick svar på frågan! Så här skrev han:

Getrag 262 är i grunden en fyrväxlad låda som kom på 70-talet.

Sedan gjordes en femväxlad modell med tätstegade lägen, så kallad "CR

(close ratio)" På denna sattes en extra del till det befintliga huset

för att få plats med den femte växeln. Denna låda brukar gå under två

olika namn, 262CR eller 265 "Dogleg". Getrags beteckning är mig

veterligen 265CR, men eftersom det främre huset är samma som på den

fyrväxlade så har det gjutnummer 262...... ibland blandar man ihop det.

Dessa lådor har ettan nere till vänster och en utväxling av 1:1 på

femman.

Sedan finns det också en variant som är femväxlad med 1:1 på fyran, den

kallas "265 OD" eftersom den har överväxel på femman. Denna låda har

"vanligt" växelmönster med femman längst upp till höger. Det främre

huset på denna är samma och har också gjutnummer som börjar på 262.....

Troligtvis har du en 265 overdrive låda, de satt i några få E28:or runt 1985.

265 OD är den starkaste lådan av dessa och anses än idag vara en av de

som tål mest stryk.

Link to comment
Share on other sites

Detta hittade jag på ett BMW forum och den Bert-ola som det hänvisas till är nog han som bor i mina trakter och han är BMW guru. Så din behöver inte ha dogleg som jag var inne på. finns tydligen med bägge och din som har 0,8 på 5:an lär vara den starkaste. men läs här under.

Jag mailade Bert-Ola och fick svar på frågan! Så här skrev han:

Getrag 262 är i grunden en fyrväxlad låda som kom på 70-talet.

Sedan gjordes en femväxlad modell med tätstegade lägen, så kallad "CR

(close ratio)" På denna sattes en extra del till det befintliga huset

för att få plats med den femte växeln. Denna låda brukar gå under två

olika namn, 262CR eller 265 "Dogleg". Getrags beteckning är mig

veterligen 265CR, men eftersom det främre huset är samma som på den

fyrväxlade så har det gjutnummer 262...... ibland blandar man ihop det.

Dessa lådor har ettan nere till vänster och en utväxling av 1:1 på

femman.

Sedan finns det också en variant som är femväxlad med 1:1 på fyran, den

kallas "265 OD" eftersom den har överväxel på femman. Denna låda har

"vanligt" växelmönster med femman längst upp till höger. Det främre

huset på denna är samma och har också gjutnummer som börjar på 262.....

Troligtvis har du en 265 overdrive låda, de satt i några få E28:or runt 1985.

265 OD är den starkaste lådan av dessa och anses än idag vara en av de

som tål mest stryk.

Min är 5-växlad, har normalt H mönster och 262 i gjutnumret (allt detta står på den: 262.0.510.00 / 225 / 1.3) samt 3-delat hus. Så det borde alltså vara 265 OD.

Har du koll på vilken av brytarna som är till backljuset? Sitter 2st på vänster sida ganska långt framme.

Jag trodde att en var till backen och den andra var givare till hastighetsmätare, men båda var alltså brytare. Har man kanske en brytare för Neutral??

Link to comment
Share on other sites

Fick en svarvad hylsa av grannen igår. Bra med goda grannar :)

Så nu ska axeltappen passa med mot vevlagret.

Ska försöka få tid att pilla lite imorn, vill ju ha ihop bilen snart.

Sprang på lite roligare delar idag.

Bromsar modell LÄTTA. Ok 3,2kg, skiva (utan centrum visserligen) 5kg

308mm, 32mm tjocka med 4-kolvok.

6e2201290213Pf9dc.jpg

Har suttit på en bil med 15" hjul, så får väl testa ifall man kanske kan få på dom på min.

Link to comment
Share on other sites

Fingodis!

Hur tänker du göra med "hattarna"/centrum-nav?

Dom sitter just nu på den kompletta framvagnen som råkade följa med ;) (den är tyvärr till en Opel Ascona A). Men jag hoppas att det går att använda dom till min, det är iaf samma bultdelning (4x100).

Link to comment
Share on other sites

Efter en hel dags skruvande kom äntligen motorn och lådan i bilen idag, återstår visserligen ganska mycket skruvande innan allt är färdigt.

Återstår även att fixa ett bakre fäste till lådan, den gamla från Volvo lådan passade inte alls.

Sedan kom jag på att den gamla mekaniska drivningen till hastighetsmätaren inte kan användas. Så det blir till att köpa en ny mätare, hittade en passande VDO mätare via jobbet men det blir ändå en 1500kr + givare :(

Har visserligen läst om folk som har byggt om till mekanisk drivning, men orkar inte.

Sedan återstår att se ifall kardan får plats. Den nya lådan är totalt 5mm längre och jag vet inte hur mycket spel jag hade i kardan innan.

Så snart skall väl bilen rulla igen och denna gången med en låda som förhoppningsvis håller. :)

PAC: jag glömde väga lådan innan jag hänga in den i bilen och jag orkar inte ta ner den igen :icon_sorry:

Link to comment
Share on other sites

Skuvat en hel dag igen. Men nu är motorn startad, så allt fram i bilen är färdigt.

Nu skall bara den lilla detaljen växelspak med fäste monteras. För att kunna göra det behöver jag riva panel och halva inredningen, jag måste komma åt det uppifrån.

Sedan har jag fortfarande ett fäste till växellådan kvar att tillverka och montera.

Så förhoppningsvis imorgon kan jag ta en premiärtur med lådan. :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att börjar födas en strimma hopp om att få se dig på Tjolöholm ändå om det enbart är "nerförsbacke och solen i ryggen" under morgondagen? :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att börjar födas en strimma hopp om att få se dig på Tjolöholm ändå om det enbart är "nerförsbacke och solen i ryggen" under morgondagen? :)

Vi får väl se, jag hoppas inte för mycket just nu.

Link to comment
Share on other sites

KLAR!!! :wohow:

Men det blev ytterligare en heldag i garaget innan det blev färdigt. Men bara för en liten stund sedan tog jag premiärturen med Getrag lådan.

Hör monteras växelspak och länkage. För som sagt fick riva nästan hela inredningen och panelen.

719201253424P3362.jpg 7d9201253649P06f5.jpg

Trots att den nu är färdig vågar jag inte åka ner till Tjolöholm imorgon, jag måste nog provåka lite mer på hemmaplan innan jag ger mig iväg på en längre tur (av någon konstig anledning gillar inte sambon bogsera mig).

Link to comment
Share on other sites

Klokt att inte fresta lyckan för mycket i början. Tjolöholm går av stapeln nästa år också. :)

Hur känns lådan då? Är det samma utväxlingar, samma steg, ... eller? Känns det något skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Klokt att inte fresta lyckan för mycket i början. Tjolöholm går av stapeln nästa år också. :)

Hur känns lådan då? Är det samma utväxlingar, samma steg, ... eller? Känns det något skillnad?

Har inte hunnit testa så mycket än. Men eftersom utväxlingarna är dom samma som på M47:an förutom på ettan så borde det inte bli någon större skillnad. Ettan är ju lite längre så jag kommer inte behöva växla upp lika tidigt, vilket är kan vara bra.

Sedan känns växellägena riktigt tajta och fina.

Beroende på vädret så är det bilträff på Volvo PV antingen onsdag eller torsdag (under lunchen). Då får du ta dig en liten lunchtur, får då hade jag tänkt ta bilen till jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Beroende på vädret så är det bilträff på Volvo PV antingen onsdag eller torsdag (under lunchen). Då får du ta dig en liten lunchtur, får då hade jag tänkt ta bilen till jobbet.

Var?? Arendal vid museum?

Link to comment
Share on other sites

Beroende på vädret så är det bilträff på Volvo PV antingen onsdag eller torsdag (under lunchen). Då får du ta dig en liten lunchtur, får då hade jag tänkt ta bilen till jobbet.

Jasså? Hur får man mer info?

Link to comment
Share on other sites

Vid PVV parkeringen vid Volvo PV utvecklingscentret. Det är en sådan träff varje vår på PV.

030201292540Pce74.jpg

Pac: Det är en intern PV träff, men jag kan skicka ett meddelande till dig under morgondagen (har mailet på jobbet).

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

:) Sitter normalt i VAK HD och har även häckat i PVV för några år sedan :prop:

Då har du inte långt att gå.

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte igår när jag åkte t-o-f jobbet att kopplingen slirar, så jag åker på att ta ur motorn igen :banghead:

Förhoppningsvis räcker det med att chimsa ut tryckplattan lite, nya lamellen är tydligen ca 1mm tjockare (klantig som man är, så mätte jag aldrig detta när jag monterade).

Denna gången skall det inte ta lika lång tid att fixa detta eftersom jag inte behöver bygga om något.

Bilen blev välbesökt iaf på Volvos Fordonsträff igår, många som var fram och tjatade. :)

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte igår när jag åkte t-o-f jobbet att kopplingen slirar, så jag åker på att ta ur motorn igen :banghead:

Förhoppningsvis räcker det med att chimsa ut tryckplattan lite, nya lamellen är tydligen ca 1mm tjockare (klantig som man är, så mätte jag aldrig detta när jag monterade).

Räcker det inte å slira lite mer på kopplingen tills den är nednött? :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Räcker det inte å slira lite mer på kopplingen tills den är nednött? :hypocrite:

Hade man väl kunnat gjort, men det luktar så förbaskat illa (gillar inte kopplingslukt, bättre med gummilukt). ;)

Efter några timmar i garaget ikväll är motorn nästan ur igen. Får ett paket på posten imorn och med 0,5 och 1mm chims för Volvo svänghjulet. Så till helgen eller början på nästa vecka skall den väl rulla igen.

Link to comment
Share on other sites

Slirar den p.g.a. du inte har nåt spel i urtrampningalagret?

Om du har tunnare lamell eller schimsar ut tryckplattan så går solfjädrarna ut ännu längre och slirar mer. Är lamellen för tjock så kan man få det fenomen att man inte kan frikoppla.

Men det finns också ett mått där trycket är som högst på lamellen.

Link to comment
Share on other sites

Slirar den p.g.a. du inte har nåt spel i urtrampningalagret?

Om du har tunnare lamell eller schimsar ut tryckplattan så går solfjädrarna ut ännu längre och slirar mer. Är lamellen för tjock så kan man få det fenomen att man inte kan frikoppla.

Men det finns också ett mått där trycket är som högst på lamellen.

Den nya lamellen är tjockare än den gamla och enligt KG Trimning som jag köpte lamellen ifrån så kunde slirningen bero på att tryckplattan hamnar i fel arbetsområde där kraften är lägre än den specade max momentet. Därför tyckte han att jag skulle schimsa ut plattan så att jag får rätt mått och därmed rätt arbetsområde också.

Den gamla Volvo lamellen är just nu 7,5mm och BMW lamellen är ca 9,1mm (enligt KG Trimning). Men jag skall mäta lamellen ordentligt när den är ur.

Har beställt schimsplattor med 0,5 och 1mm tjocklek.

Jag har inga problem att frikoppla, men urtrampningslagret ligger inte på fjädrarna heller i icke trampat läge (jag kan röra armen i båda riktingarna utan problem).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...