Jump to content

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor


Jari

Recommended Posts

fint, jag har luckor med gångjärn, funkar perfekt, tappar aldrig trycket.

PeÅ

Vad har du för motor i din?

Har du bilder på tråget? Jag har sett en den olika lösningar på det här med gångjärnsluckor.

Link to comment
Share on other sites

Men sedan märkte jag att jag har kört med ca 0,5L för lite olja. Eftersom tråget är plant i botten och mindre än original, så stämmer inte markeringen på stickan.

Har gjort en egen markering för maxnivån.

Så du har höjt oljenivån för att bibehålla samma volym? Är det inte risk att veven vispar i oljan om nivån är för hög? Annars kanske jag också borde köra med mer olja i också...

Link to comment
Share on other sites

Så du har höjt oljenivån för att bibehålla samma volym? Är det inte risk att veven vispar i oljan om nivån är för hög? Annars kanske jag också borde köra med mer olja i också...

Jag har mätt på delarna nu när allt är nere hur långt upp på stickan oljan behöver gå för att nå maxnivån (som borde ligga precis vid den övre plåten) och fick då fram att jag skulle kunna ha ca 0,5L mer olja än vad oljestickans mittpunkt visar.

Jag skall kolla en gång till sedan när tråget är plats och jag börjar fylla på olja. Tråget rymmer 3L och då ligger nivån precis under plåten.

På det sättet för jag ut en linje på stickan också.

Ligger bara oljan under plåten, så borde den ju inte nå veven heller. Eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fick äntligen tillbaka noskonen från lack. Den blev superbra!! Syns skillnad på den gamla som troligtvis var garagelackad med lite dålig maskering av linjer och denna som är lackad på lackeringsfirma, den fick även ett lager klarlack över hela delen.

Så nu skall bara grillen mm. passas in.

Fick även ett paket på posten häromdagen. Det var en Enem V16 Turbokam :) Hoppas att den kan bredda registret på motorn lite, det blir väl troligtvis inte så mycket mer effekt.

Funderar på om man samtidigt skulle stoppa i kraftigare ventilfjädrar, så att man inte behöver vara rädd för att övervarva.

Någon vindavvisare har det inte blivit ännu. Peter Lilja har inte bestämts sig om han skall gjuta fler eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Om du har std kam nu så kan du räkna med högre effekt. Enem är duktig på kamaxlar.

Enligt förra ägaren skall det sitta en VX3 i den, men jag har inte kollat upp det.

Jag blir ju inte speciellt ledsen ifall det skulle bli mer effekt heller ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är bilen äntligen helt färdig inför sommarens alla turer!

Enem V16 kammen sitter (det satt en VX3 i den förut).

Noskonen med Caterham grill på plats. Det blev svart alunät bakom grillen för att skydda prylarna innanför.

Tog även idag årets första tur, var ju tvungen att kolla ifall kammen funkade. :D

Men 8 grader i luften gjorde att det inte fanns speciellt mycket grepp i R-däcken. Får nog vänta på lite varmare väder, så att man får chansen att testa kammen ordentligt.

En liten bild också, tyvärr tagen med mobilen. Kommer bättre längre fram.

post-611-0-13951600-1330631801_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var iväg till Feltema idag och köpte lite prylar.

Vad ska detta bli tro??

5f3201244150P8e54.jpg

Jo, här ska vägas bil (corner weight). 8st vågar á 49:90 = 399:20kr + lite virke man hade liggandes hemma blev en nått så när våg för att väga bilen.

Men resultatet blev inte lika roligt som jag trodde :(

Herren som har byggt bilen har tagit till underkant när han har angett vikt, det skiljer ca 50kg på det som står papprena och verklig vikt.

Bil med full tank (35L), full spolarbehållare (ca 1,5L), oljor och vatten. Utan verktyg och utan v.triangel.

Utan förare:

VF=161kg HF=190,5kg

VB=186,5kg HB=171kg

Totalt: 709kg

Med förare:

VF=177kg HF=194kg

VB=222,5kg HB=193kg

Totalt: 786,5kg

Hyfsat bra viktdelningen F/B men inte lika bra H/V. Får kolla om det går att göra något åt detta.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Nja, så jäkla illa är inte viktfördelningen HÖ-sida VS VÄ-sida. Skiljer 12 kilo med dig i bilen. Inget att bråka så där jättemycket om. Om du kan så lätta vä-sidan eller omfördela lite.

Men fjädrarna är inte riktigt inspända, den går en aning dog-leg.

Om du inte vet med säkerhet att fjädrarna per axel är exakt likadant inspända nu så börja med att att demontera stötdämparna och sätt den inspända längden på fjädrarna exakt lika per axel. Därefter gör du om mätningen och justerar in vikterna så att vb+hf=vf+hb

Det betyder att du skall sänka förspänningen på VB och HF någon mm på varje genom att lätta på fjädertallrikarna.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Nja, så jäkla illa är inte viktfördelningen HÖ-sida VS VÄ-sida. Skiljer 12 kilo med dig i bilen. Inget att bråka så där jättemycket om. Om du kan så lätta vä-sidan eller omfördela lite.

Men fjädrarna är inte riktigt inspända, den går en aning dog-leg.

Om du inte vet med säkerhet att fjädrarna per axel är exakt likadant inspända nu så börja med att att demontera stötdämparna och sätt den inspända längden på fjädrarna exakt lika per axel. Därefter gör du om mätningen och justerar in vikterna så att vb+hf=vf+hb

Det betyder att du skall sänka förspänningen på VB och HF någon mm på varje genom att lätta på fjädertallrikarna.

Det räcker med att släppa på antingen hf eller vb beroende på om du vill sänka bilen fram eller bak. Vill du höja bilen så är det vf eller hb som du ska spänna hårdare. Så beroende på bilens höjd, attackvinkel och ev. lutning i sida så blir det till att skruva olika :-)

Mvh /JTZ

Link to comment
Share on other sites

Var iväg till Feltema idag och köpte lite prylar.

Vad ska detta bli tro??

5f3201244150P8e54.jpg

Jo, här ska vägas bil (corner weight). 8st vågar á 49:90 = 399:20kr + lite virke man hade liggandes hemma blev en nått så när våg för att väga bilen.

.........................

Hyfsat bra viktdelningen F/B men inte lika bra H/V. Får kolla om det går att göra något åt detta.

När jag gjorde de första provvägningarna ringde jag Polisen (grannens flickvän var polis).

Självaste länstrafikpolischefen ringde upp mej och sa att "detta var ett så viktigt uppdrag att han ville göra det själv!"

Han kom med utryckningsbussen, min hustru hade dagen till ära bakat en jordgubbstårta som även var till glädje för kvarterets barn.

Vägningen skedde med en våg under varje hjul, precisionen låg på ca +/-10 kg - fullt tillräckligt.

Grannen fick agera passagerare, tyvärr är han lite fet men man fick ta vad som fanns till hands.

Betalningen för att låna Polisens utrustning var att jag, när bilen blir klar, skulle köra länstrafikpolischefen ett varv runt polishuset. Han skulle kommendera kollegorna att titta ut genom fönstren eller gå ut på gatan varvid han skulle vinka nonchalant till alla kollegor med förhoppningen att de skulle bli avundsjuka!

På bilden står jag till vänster och polisen till höger.

Antas

Vågmästare som väger tungt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det räcker med att släppa på antingen hf eller vb beroende på om du vill sänka bilen fram eller bak. Vill du höja bilen så är det vf eller hb som du ska spänna hårdare. Så beroende på bilens höjd, attackvinkel och ev. lutning i sida så blir det till att skruva olika :-)

Mvh /JTZ

Jag behöver ju ändå höja lite bak eftersom den är aningen högre fram, har visserligen blivit bättre efter lite justering. Så det blir att spänna VF och HB.

Vill du ta på dig ett litet tipsjobb (chassi) i Mellerud?

Jag har en kusin som inte får i ordning på sin framvagn på sin 7:a, han fastnade i SFRO1:an p.g.a. armarna fram och nu får han inte till bra vinklar på dom nya prylarna.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde de första provvägningarna ringde jag Polisen (grannens flickvän var polis).

Självaste länstrafikpolischefen ringde upp mej och sa att "detta var ett så viktigt uppdrag att han ville göra det själv!"

Han kom med utryckningsbussen, min hustru hade dagen till ära bakat en jordgubbstårta som även var till glädje för kvarterets barn.

Vägningen skedde med en våg under varje hjul, precisionen låg på ca +/-10 kg - fullt tillräckligt.

Grannen fick agera passagerare, tyvärr är han lite fet men man fick ta vad som fanns till hands.

Betalningen för att låna Polisens utrustning var att jag, när bilen blir klar, skulle köra länstrafikpolischefen ett varv runt polishuset. Han skulle kommendera kollegorna att titta ut genom fönstren eller gå ut på gatan varvid han skulle vinka nonchalant till alla kollegor med förhoppningen att de skulle bli avundsjuka!

På bilden står jag till vänster och polisen till höger.

Antas

Vågmästare som väger tungt.

Alltid kul att få hjälp av polisen. Jag tänkte allt på samma sak, har en kompis som är polis i Vänersborg.

Men om nu inte deras vågar är nogrannare än +/-10kg, så kan det ju kvitta.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde även en liten testrunda i det goa vädret igår (lite kallt bara). Var ju tvungen att testa nya fästet till kameran.

Men det blev inge bra, ljudet från bränslepumpen fortplanta sig via ramen in i kameran. Får prova med sugkoppsfästet nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver ju ändå höja lite bak eftersom den är aningen högre fram, har visserligen blivit bättre efter lite justering. Så det blir att spänna VF och HB.

Det är väldigt lite som behövs för att få stora skillnader(beror på hur hårda fjädrarna är...). Börja med 1/4-varv på HB, sedan mäter du igen och så vidare...

Är framfjädrarna lika långa och inspända identiskt?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde även en liten testrunda i det goa vädret igår (lite kallt bara). Var ju tvungen att testa nya fästet till kameran.

Jäklar vad sugen jag blir på att ta en tur! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vad sugen jag blir på att ta en tur! :prop:

Det bara ut o köra, det är ju gott väder idag också.

Har du sett MNR:en på blocket?? Finns en mattsvart med R1 motor till salu för 150'

http://www.blocket.se/stockholm/Super_seven_MNR_RT__R1_motor_39750976.htm?aw=1

Link to comment
Share on other sites

Jo jag såg den. Kul med BEC, men inte rätt för mig.

Jari:

ditt inlägg om vikt, kommer att göra att jag också kommer att fara och köpa vågar för att mäta upp mitt bygge

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jari:

ditt inlägg om vikt, kommer att göra att jag också kommer att fara och köpa vågar för att mäta upp mitt bygge

kenneth

Det tycker du ska.

Jag fick tipset från min gruppchef på Volvo LV (Josen på rejsa). Han hade vägt sin racebil på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker du ska.

Jag fick tipset från min gruppchef på Volvo LV (Josen på rejsa). Han hade vägt sin racebil på det sättet.

Det här tycker jag är roligt - kan man sedan få siffror på vad man gör är det ännu roligare. I morgon eller på måndag far jag och köper vågar, i Sundsvall har vi också Dollarstore (ett företag/kedja som är kända för att ha låga priser) - kollar även dessa inför inköp. Du kan vara säker på att jag kommer att återkomma om detta. Vad skulle det kosta om man skulle lämna in för att få bilen avvägd - synnerligen säker att vi amatörer gör ett mycket bra jobb

kenneth

ps jag har samlat ihop ett gäng badrumsvågar för detta men vet ej hur dessa fungerar ds

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver ju ändå höja lite bak eftersom den är aningen högre fram, har visserligen blivit bättre efter lite justering. Så det blir att spänna VF och HB.

Vill du ta på dig ett litet tipsjobb (chassi) i Mellerud?

Jag har en kusin som inte får i ordning på sin framvagn på sin 7:a, han fastnade i SFRO1:an p.g.a. armarna fram och nu får han inte till bra vinklar på dom nya prylarna.

Be honom kontakta mej. Finns han på forumet? Annars kanske det är dags ;) Lägger ett PM till dig med telefonnmmer.

Mvh /JT

Link to comment
Share on other sites

När man använder personvågar, rullar man upp eller "ställer man ner" bilen på vågarna?

Jag ställde ner bilen på vågarna. Men eftersom jag hade 2 vågar i rad (55cm) under varje hjul kunde jag rulla fram och tillbaka lite grann innan jag kollade av vågarna, på det sättet borde man ha fått hjul mm. att "sätta sig" lite.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde även en liten testrunda i det goa vädret igår (lite kallt bara). Var ju tvungen att testa nya fästet till kameran.

Men det blev inge bra, ljudet från bränslepumpen fortplanta sig via ramen in i kameran. Får prova med sugkoppsfästet nästa gång.

Testa med öppna bakstycket! Jag kör det öppet och ljudet blir bra i alla farter jag vågar i alla fall ;)

Har t.o.m. nån snutt från Kullen med kameran baklänges utan att vindbruset blir speciellt störande..... synd att inte få höra motorljudet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde ner bilen på vågarna. Men eftersom jag hade 2 vågar i rad (55cm) under varje hjul kunde jag rulla fram och tillbaka lite grann innan jag kollade av vågarna, på det sättet borde man ha fått hjul mm. att "sätta sig" lite.

Om det funkar och bilen sätter sig ordentligt så är det ju kanon! Det blir betydligt mycket billigare än de vågarna jag kör med. Dina 8 vågar kostar ca hälften av en av mina... :)

Link to comment
Share on other sites

Testa med öppna bakstycket! Jag kör det öppet och ljudet blir bra i alla farter jag vågar i alla fall ;)

Har t.o.m. nån snutt från Kullen med kameran baklänges utan att vindbruset blir speciellt störande..... synd att inte få höra motorljudet ;)

Jag ska laborera mer med kameran nästa gång. Ska även ändra på upplösningen för att se ifall det blir bättre, just nu körde jag med läge 4 (tror det är 720P vidvinkel).

Har även sett tips på små borrade hål i sidan på höljet (vid mikrofonen). Men för att våga göra det så ska jag nog ha ett extra skal innan.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska laborera mer med kameran nästa gång. Ska även ändra på upplösningen för att se ifall det blir bättre, just nu körde jag med läge 4 (tror det är 720P vidvinkel).

Har även sett tips på små borrade hål i sidan på höljet (vid mikrofonen). Men för att våga göra det så ska jag nog ha ett extra skal innan.

Har för mej jag kört läge 5.... minst vidvinkel men max upplösning.... man får testa sej fram till vad som funkar :)

Här är snutten med kamera"ryggen" in i vinden med öppet bakstycke:

Och rättvänd med öppet:

Link to comment
Share on other sites

Det här vore väl nåt...att filma i 3D :D

http://www.l-m-r.se/product.do?productId=VOGOPRO10

VOGOPRO10.jpgVOGOPRO10A.jpg

Den och en ordentlig mikrofon, så får man en perfekt 3D film :) :thumbsup:

Då får man ju den riktiga känslan också.

Baging: Jag ser att jag behöver prova med det öppna bakstrycket nästa gång. Det var ju bra mycket mindre brus än jag trodde, plus man får med motorljudet ordentligt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testade lite mer med kameran idag. Körde med det öppna bakstycket, men tycker fortfarande att ljudet blir kasst.

Jag får prova en annan placering av kameran för att se ifall ljudet blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt konstigt att det funkar så klockrent för baging men inte för oss andra. :blink:

Kan det vara stomljud som förstör det för oss?

Link to comment
Share on other sites

Testade jag med idag.....slängde alla klipp. Körde idag med slutet bakstycke, 720-60 och fäste i störtbåge. Något ljud fortplantar sig. Skall testa sugproppen nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag provade både läge 4 och 5 med öppna bakstycket. Kamerafästet fast i bågen, ganska stumt fäste. Så jag skall också prova med sugkoppsfästet nästa gång.

Eller så får man väl fundera på om man skall modda så att man kan koppla in extern mik. Synd att göra det bara på en pryl som bara är drygt ett halv år gammal.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara turbulens från rutan som slår ner och väsnas på filmen. Knyt fast ett par snören, inte för tunna, men inte stora som rep. Flaggstångslina kanske, de brukar vara mjuka och fina. Knyt den så de befinner sig ungefär där du har kameran just nu sedan sätter du kameran på scuttlen och filmar snörenas framfart. Óm det är väldigt turbulent luft där så kommer dina snören hoppa och slå åt alla håll trots att de borde hänga som en pinne bakåt. Du kommer också märka om det blir extra hoppigt vid någon eller några speciella hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt konstigt att det funkar så klockrent för baging men inte för oss andra. :blink:

Kan det vara stomljud som förstör det för oss?

Skillnaderna är att jag 1. Inte har ruta 2. Kör sugproppsfästet och framförallt, 3. Har en bil som väsnas rejält mycket mer än era ;) :D :D :D

Nej, men stumt monterat ställer nog till det med stomljud och turbulens från rutan ställer nog till det en del också? Testa att sätta den på scuttlen framför rutan med sugproppen!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Testade lite olika positioner av kameran idag, bara med sugkoppsfästet och med öppna bakstycket.

Provade framför rutan på scuttle, på höger bakskärm och bakom rutan. Bäst placering om man vill ha allt ljud och inte bara motor (som man fick på scuttle) fick jag bakom rutan.

Tyvärr fick jag med lite för mycket på film, något som jag nästan väntat på. Rasade troligtvis växellådan (eller koppling eller diffen) hörs mot slutet av filmen. :angry: Bogsering hem blev det iaf.

Nu väntar lite mekande för att ta reda på vad som trasigt. :banghead:

Kanske ska börja leta låda, får bli annat än den svaga M47 lådan denna gången. Helst skulle jag vilja ha tag på en Getrag låda, men det drar ju med sig så mycket annat så det får nog bli ett senare projekt.

En sak är säkert, det blir ingen tur till Sollebrunn till helgen för att vara med på L-M-R bilträffen iaf. Jag som stod igår och vaxade bilen bara för att ha den fin till helgen :(

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt, precis när säsongen kommit igång. Men även om det är bra kräm i motorn så måste det väl varit något som inte var helt friskt där innan? Det lät ju inte som du gasade så friskt.

Om det är lådan, finns det ingen kraftigare volvolåda som passar bolt on då?

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt, precis när säsongen kommit igång. Men även om det är bra kräm i motorn så måste det väl varit något som inte var helt friskt där innan? Det lät ju inte som du gasade så friskt.

Om det är lådan, finns det ingen kraftigare volvolåda som passar bolt on då?

Det var allt en hel del gasande innan detta hände.

Men jag har haft på känn att den förr eller senare skulle rasa, en M47:a är inte riktigt gjord för turbomaskin på dryga 200hk/300Nm.

Jag kollar lite på en Volvo M46P (från äldre 740/940 Turbo) eller Getrag låda. Ringde precis på en Getrag 265 med adapterplatta för Volvo motor.

Link to comment
Share on other sites

Trist! :(

Jag har en kompis som har en 740 med lågtrycks turbo och fyrväxlad+överväxel(elektrisk knapp mitt uppe på spaken). Bilen är en provbil från Volvo och har inte gått långt. Jag har ingen aning om vad det är för låda, men den kanske funkar? Han är synnerligen förhandlingsbar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Trist! :(

Jag har en kompis som har en 740 med lågtrycks turbo och fyrväxlad+överväxel(elektrisk knapp mitt uppe på spaken). Bilen är en provbil från Volvo och har inte gått långt. Jag har ingen aning om vad det är för låda, men den kanske funkar? Han är synnerligen förhandlingsbar. ;)

Då borde det vara en M46P. Be han kolla på benämningen på den, det står J, P eller P/J på dem. Hör med han vad han ska ha för lådan.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt sad.gif

Ett värdelös vetande är att hade inte din bil rasat hade man sett min bil 5 sec senare på parkeringen på höger sida smile.gif , första körningen till jobbet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...