Jump to content
Jari

Caterham clone med B230FK, nu med T12BF

Recommended Posts

Har försökt täta av runt noskonen så mycket det går, men det går säkert att göra det bättre med lite jobb. 

Enda möjligheten att få ut mer luft är att göra gälar på sidorna. Huven vill jag inte modifiera eftersom det är en färdig huv från Caterham. Tycker visserligen att luften borde kunna leta sig ut under bilen, men det kanske blir så pass med vindluft där att luften från motorrummet inte tar sig ut där.

Sedan är inte en Volvo 340 kyl gjord för att kunna kyla bort värmen från en 2,3 liters turbomotor på +200hk.

Har kollat på Caterham alukylare från Radtec. Dom har en standard på 50mm och en extremvariant på 68mm för ganska hyffsade pengar. Båda passar nog ganska bra i min bil.
http://radtec.co.uk/products/227/Caterham-7.htm
http://radtec.co.uk/products/228/Caterham-7-Extreme.htm

Ratten funkade kanon, kändes mycket bättre än den gamla!! Lite tjockare grepp och lite mindre diameter gjorde att det helt enkelt kändes bättre.

• Like 1

Jag har en civic kylare i aluminium och tätt i noskonen och mycket gälar och det funkar fint trots ca 400 hästar

//Per

Köp en måttbeställd kina-kylare som är lite tjockare och max storlek. Montera en bra fläkt. Detta gjorde susen för mig.

Kanonbra tillverkare http://www.winnerracing.com/ med mycket bra/snabb dialog via mail. 

http://stores.ebay.com/winnerracingtuning/

Han säljer numera "Westfield kylare till SAAB 2.0 Turbo" sedan jag köpte min :prop: http://www.ebay.com/itm/ALLOY-RADIATOR-LOTUS-SUPER-7-SEVEN-W-WESTFIELD-CHASSIS-SAAB-2-0-TURBO-ENGINE-/111091723527?hash=item19dd952d07

Fläktar skiljer en del i luftflöde - jag köpte en Kenlowe som funkade kanon (fläkten behövde inte gå mycket för att ta ner tempen)

Caterham kör med fyrpunktsupphängning av kylaren vilket inte helt optimalt, tro mig..... Jag kommer att bygga om min till trepunktupphängning med "tredje punkten" mitt på kylaren underifrån för att komma ifrån det problemet. Vidare är al-kylare känsliga för vibrationer så de måste hängas upp ganska "slappt" för att inte spricka.

offtopic Jocke ,  kul att se att de "provat" den med 500 HP oxå ?

• This pair of radiators are heavy duty designed, come with 2 row 1" tubes 56mm thick core, the extreme cooling solution for the car,support engine power up to 500BHP,NEVER worry about overheating problem now.
  •  
  • Haha 1

När jag provkörde min motor i en ställning med kylare placerad ungefär som den senare skulle placeras i bilen, blev motorn väldigt fort för varm så jag fick avbryta.  Jag provade att sätta dit en pappskiva för att styra  varmluften från kylaren uppåt så att den inte värmde upp motorn igen. För min del handlade det förvisso om en obelastad  motor men detta gjorde väldigt stor skillnad och jag kunde köra motorn länge utan värmeproblem .  

Jag har inte haft några värmeproblem nu när motorn sitter i bilen men tänker ändå göra ett liknande arrangemang på bilen och leda luften direkt till gälarna på huven eller eventuellt göra ett luftutsläpp i framkant på huven.

Pappskivakylare.jpg

Under vårens första körningar har jag märkt att bilen har betett sig konstigt. Vid varje vänstersväng (typ rondell) har motorn hackat och nästan stannat.
Så i onsdags förra veckan började jag på allvar leta efter felet, hittade inget under huven som verkade fel (har ju haft problem med 4:ans tändkabel som vill bli lite väl varm och glappar). Lyfte upp bakänden istället och kollade på mina bränslepumpar, har en liten pump i tanken som matar en catchtank utanför och sedan huvudpump efter catchtanken.
När jag kopplade bort huvudpumpen och vred om tändningen, så var det helt tyst. Bara att riva i bagaget för att komma åt pumpen i tanken, fick konstaterat att den var död.

IMG_1739_2.thumb.jpg.22b1fcb250465c8d749b882851e87a89.jpg

Igår fick jag äntligen monterat den nya pumpen och bytt en del torra slangar till och från catchtanken (som besiktningen har tyckt att jag bör byta under senaste 3 besiktningarna :icon_oops:). Så nu går bilen som den ska igen! :biggrin:

• Like 1

Provkörning och glass i nossebro träffen lördag ? 

21 minuter sedan, LUPUS sade:

Provkörning och glass i nossebro träffen lördag ? 

Vad är det för träff?

Efter lite inspirerande snack om T12BF under Kinnekulle, har jag idag varit i kontakt med tekniker på Besikta om hur jag skall gå tillväga för att få detta på min bil också. Det enda jag behövde göra är att få en ny registreringsbesiktning, kallad A2 för att få T12BF.
Så nu är en ny registreringsbesiktning bokad till 13/9!! :banana: 
Kostar visserligen 1599kr, men det kan vara värt att slippa den årliga besiktningen!

• Like 3

Posted (edited)

är det på besikta vid LL?

Priset var ju överkomligt.

Edited by Jörgen

5 timmar sedan, Jörgen sade:

är det på besikta vid LL?

Priset var ju överkomligt.

Den borta vid Ö&B, Willys. Det var den närmaste Besikta jag hade hemmavid, hade ju kunnat ta någon annan station också.

Priset jag fick på mail från teknikern var visserligen 1200kr, men det kan ha varit gamla priser. Men det spelar mindre roll, bara jag får koden inskriven i papprena.

Fråga ut i cyber rymden  

Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och  troligen blir det E85 snart  (tar det 5 min att modifiera) .    detta ger några få kronor  lägre skatt  skall man passa på att få in det 

räcker det då med en " A2 "   för att få T12BF.

2 timmar sedan, LUPUS sade:

Fråga ut i cyber rymden  

Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och  troligen blir det E85 snart  (tar det 5 min att modifiera) .    detta ger några få kronor  lägre skatt  skall man passa på att få in det 

räcker det då med en " A2 "   för att få T12BF.

Du måste ha koden T12A eller T12B sedan innan, men T12A har vi ju alla eftersom vi har amatörbyggda fordon. Sedan är det bara att regbesikta för att få T12BF.

Jag är lite orolig att min vikt på bilen har blivit för liten för min effekt.
Sedan får jag väl gå igenom hela bilen, så att det inte finns några konstigheter.

Posted (edited)

du har väl en orginal 230 motor på 136hk  i din bil 
Jari?;-)

Har du nr till teknikern du ska anlita?

Edited by Jörgen

6 timmar sedan, Jörgen sade:

du har väl en orginal 230 motor på 136hk  i din bil 
Jari?;-)

Har du nr till teknikern du ska anlita?

Det sitter en helt original B230FK på 135hk i den :unsure:
Men jag kan kanske få problem med att jag bantat bilen runt 60kg sedan jag köpte den.

Jag mailade bara teknisk support och bokade en tid via vanliga telefontjänsten, så jag vet inte namnet på teknikern.

Idag kom det ett roligt brev, nya regbeviset med koden T12BF inskriven! Därmed blev bilen besiktningsbefriad (eller nästa är 2099-12-31, får väl se om bilen och jag finns kvar då). :banana:

IMG_2415.thumb.jpg.57b013d4599df52ac77aa67ee4552729.jpg

• Like 1

Grattis  ,,,mitt papper dök upp igår ,