Jump to content

Avgasbandage


Antas

Recommended Posts

Har köpt Biltemas avgasbandage.

Läste någonstans att det ska blötas innan det fästes, stämmer det?

Hur låses bandaget i början och slutet?

Antas

Snart bandagerad, dock ej med plåster.

Link to comment
Share on other sites

Blir mycket lättare att få på det när det är blött så det är en stor fördel. Använd rikligt med vatten. Jag la hela delen som jag använde till lindningen i vatten och lät det ligga en stund för att sedan linda runt röret. För att fästa fast bandaget i ändarna så använder man rostfia buntband. Finns också på biltema, art nr. 24391. Finns dock i flera olika storlekar så ta det som passar ditt rör bäst såklart :lol: . Vissa brukar även använda vanlig ståltråd men det är ju lite väl budget tycker jag när rostfria buntband ändå inte kostar en större summa.

Lycka till med lindningen, kan vara lite krångligt och trångt, iaf om det är ett grenrör :)

Link to comment
Share on other sites

Hur är det när man lindar ett grenrör, ändras inte avstämningsfrekvensen/varvtalet med temperatur?

Jag menar, den energin som inte läcker ut i motorrummet gör ju att tempen på avgaserna hålls högre under en längre sträcka i grenröret. Därmed borde ju grenröret få en annan avstämningsfrekvens/varvtal?

Link to comment
Share on other sites

Rostfria slangklämmor kör jag med.

Gashastigheten ökar med temperaturen. Man brukar räkna med att avgasrören ska vara lite längre med bandage.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det när man lindar ett grenrör, ändras inte avstämningsfrekvensen/varvtalet med temperatur?

Jag menar, den energin som inte läcker ut i motorrummet gör ju att tempen på avgaserna hålls högre under en längre sträcka i grenröret. Därmed borde ju grenröret få en annan avstämningsfrekvens/varvtal?

Hej,

Att linda ett grenrör blir lite som att ha lite mindre diameter på rören,

Men hur många av oss har så rätt dia, på våra rör?

Varm luft/avgaser tar mer platts, På en bil med turbo skall dian på avgasröre vara som störst vid turbon och kan sen bli mindre o mindre hur längre bort från motorn som du kommer, då avgaserna svalnar och tar mindre platts i avgasröret

En annan sak att tänka på när man lindar sina rör,röret rostar mycket fortare, även om det problemet nog inte är så stort på våra bilar som inte används så ofta i blött väder,

#Leif

Edited by Lejo
Link to comment
Share on other sites

man kan blanda i lite fosforsyra i vattnet när man blötlägger banden så motverkar det rost eller ha målade rör.

Varma gaser rör sig snabbare än kalla så diametern tar nog ut varandra.

Jag har räknat på mitt rör och gjort efter det och lindat i år från motorn och ända bak och tycker den går bättre i år om det beror på det eller motorn som börjat lossna efter omborrning m.m. kan jag inte säga.

Men kan säga att tidigare år och lika med mina andra trimmade bilar o hojar så har man behövt dra dem 1-2ggr för att de ska gå riktigt bra. Det tror jag är att man värmer upp rören så gaserna får fart och detta är inte lika påtagligt nu och om det kan vara att värmen stannar kvar? är mina egna teorier. En turbo motor brukar funka likadant.

Man kan undra om det är därför jappsen sedan många år kört dubbelmantlade avgasrör på hojarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...