Jump to content

Cadda en egen ram


_coffe_

Recommended Posts

Jag har funderat ett tag nu på om jag skulle rita min egen ram och bygga efter den, men jag är helt novis i det hela med att rita ritningar, så jag behöver nog lite guidning från er som har koll på läget.

Vilket program bör jag använda mig av? Ett cad-program av något slag, men vilket? Har hört att folk använder något som kallas V5, men vad är det för något??

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst maskin på gymasiet och var rätt duktig på Autocad...då. Har provat en del på senare tid men det är inte helt enkelt. Idag är det rätt mycket 3D.

Så du får nog räkna med att spendera en hel del tid på att bara lära dig rittekniken.

Vad det gäller program så är väl Pro Engineer ett kraftfullt

Link to comment
Share on other sites

Solid Works är ett annat program som bland annat skolor verkar använda. Kan vara bra att veta. Du kanske kan få hjälp den vägen via någon duktig teknist.

Link to comment
Share on other sites

Jobbar dagligen med att rita 3D cad och har jobbat i alla ovan nämnda program och några till...och jag lägger min röst på Solid Works!

Ett riktigt bra progam till en "vettigt" peng om man snackar 3D cad.

Är du helt novis på att rita/konstruera i 3D kan det vara lite knepigt att komma igång...en grundkurs är att rekomendera.

Du behöver även en ganska ok dator om du ska använda programen fullt ut, dvs. simuleringar, beräkningar osv.

//Henke

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat ett tag nu på om jag skulle rita min egen ram och bygga efter den, men jag är helt novis i det hela med att rita ritningar, så jag behöver nog lite guidning från er som har koll på läget.

Vilket program bör jag använda mig av? Ett cad-program av något slag, men vilket? Har hört att folk använder något som kallas V5, men vad är det för något??

Hallå ! Minimikrav för att förstå en ritning är att den gjörs i 2D. Mitt förslag är att du börjar med att

rita upp den på ett papper. A3 eller A2 storlek. 3D är lyx, till att börja med i alla fall.

Sen finns det en bok om alla ritningsregler. Den finns säkert att låna på Biblioteket.

Ritteknik. Författare: Bo Lundkvist

För övrigt så behöver jag träning på att göra ritningar. Så du kan få hjälp av mig när det gäller den saken.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla snabba svar...

Jag har en bärbar dator som jag enbart använder till småsaker, så som mappa min megasquirt, surfa med och lite smått. Tänkte jag skulle köra cad på den och ta bort allt som kan tänkas sluka kraft...

Jag tänkte jag skulle ta och ta ramen från Boken för att dels få mått och för att få något att öva på bara för att komma igång.

Solid Works verkar schysst och det ser ut att finnas riktigt många dummy-manualer på nätet och gratis online-kurser som man kanske kan snappa upp ett och annat...

Vart hittar man programmet nånstans?

EDIT: Ska även tillägga det att jag använda CAD mycket i skolan för att rita kretskort och elektroniksystem, så jag har en liten grundläggande kunskap i systemet, även om det var några år sen sist.

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Hallå ! Minimikrav för att förstå en ritning är att den gjörs i 2D. Mitt förslag är att du börjar med att

rita upp den på ett papper. A3 eller A2 storlek. 3D är lyx, till att börja med i alla fall.

Sen finns det en bok om alla ritningsregler. Den finns säkert att låna på Biblioteket.

Ritteknik. Författare: Bo Lundkvist

För övrigt så behöver jag träning på att göra ritningar. Så du kan få hjälp av mig när det gäller den saken.

Ok...håller med till viss del.

Det är inte nödvändigt med 2d ritningar om du inte ska låta någon annan göra detaljerna.

Det går utmärkt att ta alla mått från en 3d modell.

Ska du tillverka samtliga delar själv skulle jag vilja påstå att det till och med är en tidsbesparing att skippa 2d ritningar.

Jag tycker att det är mycket lättare att "skissa" i 3d då ser man direkt vad som passar eller inte.

Detta är bara mina åsikter och jag är säkert lite skadad av mitt jobb där många av våra underleverantörer jobbar med samma 3d cad program som jag gör och endast behöver 2d ritningar för att hålla reda på ritningsnummer och revision i övrigt tar de all information direkt från 3d filen.

//Henke

Link to comment
Share on other sites

Det finns högskolor som har distanskurser i 3D-Cad så du får en studentlicens som varar en termin. Högskolan Dalarna har en sån kurs som använder Solidworks. Jag tror BTH har en kurs också, men de kör inte SolidWorks utan nåt annat. För länge sedan var jag också inne på att bygga en sjua från scratch och försökte börja lite själv i Solidworks, men lyckades inte hitta något sätt att rita en fackverksram på ett enkelt sätt så man kan ändra vissa mått och bibehålla strukturen som jag ville. Sen för ett par år sedan hoppade jag på kursen på DU, och det gav en del aha-upplevelser när det gäller andra saker, men inget när det gällde fackverksbiten (fast jag hade redan då lagt planerna på att bygga efter egen design på hyllan så jag kan inte säga att jag försökte så seriöst).

Link to comment
Share on other sites

Alla förslag på 3D CAD program som du har fått här är nog bra men går väll löst på ca: 40-50 tusen för en licens,

själv använder jag AutoDesk Inventor genom jobbet som jag tycker är bra. Inventor som har en speciell funktion

för fackverks konstruktioner som heter Frame Generator som fungerar riktigt bra även om den har sina begränsningar den med.

Ett billigt alternativ skulle kunna vara Alibre Design 2012, jag har inte arbetat så mycket med det är om inte billigt så

i vilket fall mycket billigare än alla andra törs jag nog säga. Dom har även någon snikvariant som är gratis att använda om jag inte har helt fel.

Det vore för övrigt bra om man kunde ladda upp lite parter här på forumet, det finns säkert många som modelerat samma bitar helt i onödan.

Avslutningsvis vill jag bara säga att det är jätte kul att sitta och rita och drömma lite på kvällarna men har man ingen 3D CAD

erfarenhet går det säker mycket fortare att bygga ett chassi från någon av böckerna än att få ihop en duglig modell av ett chassi.

// Johnny B

Skickar upp en bild på mitt senaste modelerings projekt.

Series%202.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har Inventor licens i min firma som jag gillar... eftersom jag jobbar med den dagligen...

Fast för en hemma pulare kan ju The Pirate Bay ha billiga varianter av de flesta program.... :hypocrite:

Edited by TonysGarage
Link to comment
Share on other sites

Jag hittade solidworks 2010 för en "billig peng" :thumbsup: Ska se om jag kan lära mig något också, hittade den 1147 sidor tjocka bibeln som dom kallar den...

Ska se om jag inte kan hitta Inventor också, det verkar ju himla trevligt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat ett tag nu på om jag skulle rita min egen ram och bygga efter den, men jag är helt novis i det hela med att rita ritningar, så jag behöver nog lite guidning från er som har koll på läget.

Vilket program bör jag använda mig av? Ett cad-program av något slag, men vilket? Har hört att folk använder något som kallas V5, men vad är det för något??

V5 som du nämner är troligen Catia V5, ett av de dyrare och mest kompletta CAD-program jag jobbat (och jobbar dagligen med) med. Finns många enklare och billiga, jag ritade upp min bil i AutoCAD Inventor och SolidWorks då jag byggde, men det är ju ett bra tag sen.

Link to comment
Share on other sites

Fick du inte med Tutorial files?? :mad:

Läste precis på wikin att man fick ladda ner filerna själv och installera dom i inventor, så det gör jag just nu... så ska jag börja följa det från punkt till pricka...

Gillar layouten i programmet, verkar väldigt användarvänligt :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...