Jump to content

Backstartmotor?


vedde

Recommended Posts

Hej

Nu när det är sommar och varmt och semestern nalkas kan det vara befriande att botanisera på skroten.

Jag samlar delar för vinterns konvertering och jag ligger hellre och skruvar på en skrot nu än i -20 i Januari!

Vad kan ni rekommendera för startmotor? Från vilken bil(märke & modell)? Vill ju inte ha för stor men ej heller för liten.( Typ Nissan Micra eller Ford Sierra V6?) har sett V8 ministartmotor exempel men den var inte Locost!

Vad kör ni med för kardan? Kan man köra med en moifierad Sierra kardan? Den har ju redan stödlager och kanske lätt kan kortas för att passa?

Jag har Sierra diff och köpt en Sprocket adaptor med Ford kardan bultmönster.

Tips på var man kan hitta lämpliga drev till detta emottages gärna också. :notworthy:

Tacksam för alla synpunkter.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag skulle köpt en sån här.....o ligga på stranden fina sommardagar :thumbsup:

Tror att en sån el lösning kostar en slant åxå innan de är klart o allt funkar.

De är mnr som säljer dom tror den kostar runt 6k

post-3782-0-59034100-1310631527_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Micke

jag ligger hellre på skroten än på stranden om jag kan spara 6K. Den är fin men inte i min budgetklass :icon_oops: . Kanske kan uppgradera till den något år efter min konvertering är klar :prop:

En startmotor kan man få för 150:- på den lokala skroten och då har man 5 850kr kvar till ett drev innan man når MNR boxens pris och det torde man klara.

Thornad har du något bra tips? Din ser ju mycket robust och bra ut :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

ok jag förstår !

Kanske kan uppgradera till den något år efter min konvertering är klar

De va just därför jag tyckte..

Korta kardarner svetsa fästen mm mm mm är både tid o pengar.

Jag skulle spart på nåt annat (eller hoppat över en dag på stranden ) o åkt o jobba :racesmile:

Edit: ett annat bra tips ! gör en mellanlagring på kardanen där en tänkt back ska sitta,så slipper du modda kardan axeln om......Jag har medbringare till en westfield backlåda över.

Finns både en westfield back o en mnr låda i åkersberga som du kan måtta lite på.

Har även ett "locost vxl reglage" Med en fin sparco knopp på som satt på min wetstfield r1.

Dom kan du få om du hämtar de.........

/micke

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hej Micke

Hur långt kommen är du?

Jag kanske kan få ett garagebesök efter jobbet imorrn? 17:30-18:00?

Pm:a mig din adress och telnummer om det är ok så kommer jag förbi efter jobbet och kollar din setup om jag får.

Och ja; gratis är gott, alla ni som tänkte det. :icon_oops:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack jag ringer imorgon.

Ni andra som inte kör med Fina köpes lådor utan optat för Startmotor träsket har ni förlag eller synpunkter?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vedde: Startmotorträsket. Hmm Ministarter i Al till V8. Är det en sådan du tänker ha, om du inte tänkt på sådan gör det i såfall. Bra effekt också, och hör och häpna" lätta. De är små också......

Dyrare än 150 kr men men 1 till 1,5 kkr.

Jag vet, av egen erfarenhet, att Volvo har minimodeller. Jag har en sådan så jag vet de finns. Mycket mindre och lättare en standard startmotor till B230.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag kör med startmotor från Skoda Felicia.

Lite och billig på skorten. Drevet på kardanen är ett industridrev som är omsvarvat och sitter på ett expandernav.

Funkar klockrent, farten är inte den snabbaste men det räcker gott och den orkar relativt bra.

kolla bilder i min tråd, Th35.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har kollat och det är super fina bilder men det stod inte varifrån den kom. Läste på Locostbuilders.co.uk att en till Dieselgolf är liten, lätt och stark men jag kollar Felician också.

Var köptes drev och expandernav?

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har kollat och det är super fina bilder men det stod inte varifrån den kom. Läste på Locostbuilders.co.uk att en till Dieselgolf är liten, lätt och stark men jag kollar Felician också.

Var köptes drev och expandernav?

/Fredrik

Felicians startmotor kanske inte är specielt stark men det räcker gott.

Drev och nav kommer från Tools Momentum.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Läste på Locostbuilders.co.uk att en till Dieselgolf är liten, lätt och stark men jag kollar Felician också.

Har du en kompis med en Dieselgolf med dig när du är ute och kör är det ju bara att han drar dig bakåt när du skall backa,

räcker att köpa en bogserlina :icon_oops:

Sorry =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sån här liggande, lite utgången modell så du får den renoverad och klar för en femhundring om du vill. Den är iofs ganska lång, 210 mm, men 1,4 kw och reduktionsväxlad gör den tillräckligt stark i alla fall. http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleIdNo=25395&nodeIdNo=295425 Passerar Uppsala på väg till Gräsö om ca 14 dagar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Amoz - Det bjuder jag på - man skall kunna ha kul och säga sin mening på detta forum utan att bli påhoppad. Tycker jag!

Christer - 210 låter långt, jag får kika lite och återkomma om den, kanske blir svårt nu innan motorn sitter i bilen? Men jag hör av mig om den innan du åker. lyxigt med leverans!

Reduktionsväxlad - gör inte det att farten blir ovanligt låg bakåt då men väldigt stark?

Peter - Tack, jag googlar dem.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Christer - 210 låter långt, jag får kika lite och återkomma om den, kanske blir svårt nu innan motorn sitter i bilen? Men jag hör av mig om den innan du åker. lyxigt med leverans!

Reduktionsväxlad - gör inte det att farten blir ovanligt låg bakåt då men väldigt stark?

/Fredrik

Reduktionsväxeln gör att elmotorn kan göras mindre och ha lägre effekt med samma styrka, Fördelen är att ytterdiametern blir mindre, nackdelen är att den blir längre. Dock varvar den högre så att det utgående drevet har ungefär samma varvtal som en direktdriven.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej alla!

Är det helt korkat att rensa bottenstocken i en Volvo M40 och behålla "4'an" och backen, montera den på tvären med stödlager på in- och utgående mellan hojjmotor och diff? Tungt? Jo, men om det funkar är det välan inget som hindrar att man gör ett lättare "husarrangemang"!? Sen väger inte ett bilbatteri helt lite heller. Tänkt för BEC mittmotorplacering. Erfarenheter av liknande?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Felicians startmotor kanske inte är specielt stark men det räcker gott.

Drev och nav kommer från Tools Momentum.

// Peter

Hej

Försökte hitta det du beskriver i tool momentums porduktkatalog men finner inte. Vad har typiskt startmotorerna för delning och hur försäkrar man att sitt drev får samma delning om man har godtycklig startmotor från skroten?

Tack

Med vänlig hälsning, Erik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...