Jump to content

bakskärms sten skydd


LUPUS

Recommended Posts

Sökte runt lite men gick bet på att hitta att detta diskuterats, var hittar man skydd för bakskärmar som man inte känner sig rånad av att köpa

typ dessa

http://www.carbonmods.co.uk/Products/Carbon-Fibre-Moulded-Stone-Chip-Guards-for-Tiger-Supercat__CMSCGTSC01.aspx

finns det någon i sverige som tillverkar ? behöver mörka på vit bil så kolfiber "look" fungerar behöver inte vara äkta.

Kanske till och med något man kan våga sig på att gjuta själv unsure.gif

Link to comment
Share on other sites

Om det skall vara kolfiber så får det väl vara ganska exakt i passform för flexibiliteten är väl den inte det bästa? Jag har/hade planer på dessa (transparent film) http://www.premierpaintguard.co.uk/ men nu hittar jag inte Westfield

det där såg ju fint ut om man vill gömma det , jag vill ju till 50% bryta av för mycket vitt OCH få skydd . Finns ett företag här i stan carbix , kanske kan se om de kan göra så tunna så det går att böja platta skivor

Link to comment
Share on other sites

Kanske du ska leta efter "kolfiberlook" stenskottsfilm att montera om du har dubbelkrökt yta där du vill sätta den. Annars går det fint att böja kolfiberplattor åt ett håll, men inte dubbelkrökta ytor.

Link to comment
Share on other sites

Med varmluftpistol så går det att böja kolfiber utan större problem då epoxyn eller plasten i kolfribret blir mjukt vid ca 100 grader. Du kommer ju naturligtvis inte få samma styrka men det spelar ju ingen roll då du bara ska ha det som stenskottsskydd och utseende :)

Link to comment
Share on other sites

Kan detta vara nåt http://cgi.ebay.co.u...=item3cb940bdc5 ...funderar själv om jag skall ha liknande eller transparent...

Har beställt en sådan så snart kan jag meddela om det är bra skit eller bara skit :)

Hade först tänkt å beställa sådan från carbonmods då det iaf är 3M som gör grejerna så det borde vara "kvalite".

Men med frakt så skulle det bli ca 600spänn därifrån å 150 från ebay så även om kvaliten inte är exakt samma som 3M så borde den duga, såg iaf inga negativa komentarer om det på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Ni är så djä...proffsiga!

Jag har valt "locostmodellen" och tagit vad man haver.

Gjorde stenskottskydd av en överbliven diskbänk som ska popnitas fast på skärmen. Kan ju byta till något med kolfiberlook senare.

OBS! Skärmen är bara grundlackerad.

Antas

Kastar inte sten i glashus.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ni är så djä...proffsiga!

Jag har valt "locostmodellen" och tagit vad man haver.

Gjorde stenskottskydd av en överbliven diskbänk som ska popnitas fast på skärmen. Kan ju byta till något med kolfiberlook senare.

OBS! Skärmen är bara grundlackerad.

Antas

Kastar inte sten i glashus.

Har du en svart diskbänk ledig så är jag på thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att man kan bygga hela skärmen som ett stenskottskydd, fast jag tror inte att du inte är med på den idén LUPUS förmodligen av skäl som jag har svårt att förstå..

Så ser i alla fall mina skärmar ut till CealmSeven V8.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

det där såg ju fint ut om man vill gömma det , jag vill ju till 50% bryta av för mycket vitt OCH få skydd . Finns ett företag här i stan carbix , kanske kan se om de kan göra så tunna så det går att böja platta skivor

Varför laminerar du inte på plats? Lägg en plastfilm under som du laminerar på så får du kurvaturen inbyggd och slipper böja efteråt. Du kanske skulle prova med vanlig vävd glasfiber från typ biltema och sedan spraylacka den svart. Lägger du ett lager klarlack ovanpå ser det ut som kolfiber om det är vad du vill. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Sjalvhaftande-kolfiberark/

undra bara om det har funktionen oxå, skall åka förbi stans reklam firma och se om de kanske kan ha vanlig tjock svart plast lämplig för ändamålet.

Kolfibern i sig var ju overkill, mest att det var det enda svarta jag lyckades googla fram.

Offtopic: Nu fyra dagar kvar till lack ....... sedan vill man INTE ha stenskott

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är svartplast du vill ha så kan nog en bokhandel hjälpa dig också. Jag tänker inte på vanliga plastfickor utan det jag tänker på är samlingsmappar som förut var vanliga i papper och hade är två "hörnsneda" gummiband som låser inlagda löspapper.

Den här typen är prduktutveclad och finns även i plast med många olika färger, däribland svart. Det finns i olika tjocklek på plasten också.

Det finns även andra typer av plast in bokhandeln för de som tillverkar egna ringpärmsinbundna kataloger. Dessvärre säljs nog dessa i buntar om 10 eller kanske 50 styck.

Väl värt att kolla med en bokhandel i alla fall för de har en hel del Seven-produkter.......

Link to comment
Share on other sites

Reklamfirmor brukar vara välförsedda med vinyl av olika färg, tjocklek och kvalité. I ditt fall går det bara åt spillbitar, muta dom med bullar alt. glass.

Link to comment
Share on other sites

först blir det dessa killarna , eventuellt hade de "spill" bitar om jag inte hade för bråttom , kanske till och med för instrument bräda om man invänta en större gjutning av plattor

http://www.carbix.se/

sedan blir det om det inte funkar dessa

http://www.skyltotext.se/4Sign/

eller i omvänd ordning är nog bäst för plånbokenblink.gif misstänker att de har alldeles för mycket fina saker på carbix

Link to comment
Share on other sites

Vill du kan då få bitar av det jag köpt när det kommer. Jag ska ju bara primärt ha till instrumentbrädan så det jag har beställt är ju mer än tillräckligt för de :)

Annars har jag även svart blank vinylfilm som blev över sen jag satte i framrutan på bilen. Men den är ju ruggigt tunn så den skyddar ju inte så mycket

Link to comment
Share on other sites

Vill du kan då få bitar av det jag köpt när det kommer. Jag ska ju bara primärt ha till instrumentbrädan så det jag har beställt är ju mer än tillräckligt för de :)

Annars har jag även svart blank vinylfilm som blev över sen jag satte i framrutan på bilen. Men den är ju ruggigt tunn så den skyddar ju inte så mycket

Vad köpte du för bit ?

Link to comment
Share on other sites

nu har jag ebay:at vidare och man kanske skulle beställa hem en sådan här rulle ? blir ju snyggt och jag antar att det är lite som solskydd att montera

Kanske någon mera som är intresserad av lite FÄJK look med tveksam funktion smile.gif

Någon säljer 3M grejer

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200617517194&clk_rvr_id=247078689233

antar att detta är samma sak men i stora ytor om man vill klippa själv

http://stores.ebay.co.uk/carbonfibre888/1270mm-x-2000mm-/_i.html?_fsub=433725519&_sid=1033263579&_trksid=p4634.c0.m322

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är ju tejpen lätt att byta ut. Jag skulle satsa på en sån seg skyddstejp ovanpå om den är för tunn, lika på kolfiber, för jag tycker inte att stenskottsblästrade kolfiberdelar är så dekorativt det heller.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är ju tejpen lätt att byta ut. Jag skulle satsa på en sån seg skyddstejp ovanpå om den är för tunn, lika på kolfiber, för jag tycker inte att stenskottsblästrade kolfiberdelar är så dekorativt det heller.

Har aldrig hållit i sådan här folie någon gång men jag hoppades på att den skulle vara lite "seg" det krävs inte så mycket för att vara bättre än en lackad yta.

Link to comment
Share on other sites

Funderar jag med...om man skall ha transparent eller kolfiber-look.

http://cgi.ebay.co.uk/BLACK-GLOSSY-CARBON-3M-VINYL-DI-NOC-CA-5434-FILM-30x100-/120711831910?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c1afc6166

ca 40 spänn i frakt :)

41-446-thickbox.jpg

Eller så denna transparenta

http://cgi.ebay.co.uk/SCOTCHGARD-PAINT-PROTECT-PROTECTION-3M-FILM-20-x-40-cm-/120741721973?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c1cc47775

45-434-thickbox.jpg

Smakråd efterlyses, transparent eller kolfiber som stenskottsskydd på bakskärmarna:

IMG_0553.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker själv att det är snyggt när det bryter av med någon annan färg men det är nog min smak, egentligen är ju oxå min personliga åsikt att våra bilar är inte världens snyggaste i grunden och alla saker som bryter av är positiva (de har ju andra fördelar än utsende),

men du har ju en westfield ! ! ! ! du kan ju googla fram 200 olika versioner och jämföra eller ge oss förslag prop.gif att rösta om

Link to comment
Share on other sites

skylt och text i stan hade detta på rulle

3m di-noc

Så nu ha jag en spill bit 1.5 x 1 meter att öva på + att det finns en full rulle till i lager

Ja varför gå över ån för å leta vatten... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tyvärr har det slagit igenom ganska ordentligt så det blir inte tal om att bara sätta på en ny transparent, så alternativen är omlack och bättre tejp eller kolfiberfilm.

Någon som har erfarenheter efter flitig körning och tips på någon bra tejp som faktiskt står emot en del grus?

Ska hålla mig ifrån grusväg nästa säsong..

P1010002.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

- helikopterfilm av något slag, titta här! Finns i olika tjocklekar, de tjock kan snudd på bara fästa på plana eller 2D ytor.

- Gjut egna skydd i epoxi + (glasfiber eller kolfiber eller ...). Det är enkelt att gjuta laminat på en sådan öppen yta som framsidan på en bakskärm. Du fölrhindrar att den fäster med släppfilm eller vanlig hushållsplast. Klipp till dina mattbitar så att du har 2-3 hela bitar sedan plastar du bakskärmens yta *ordentligt* med god marginal, laminera första lagret matta på en plan yta så att den blir "lagom" fuktig av epoxin, lägg den på plats(eventuellt får du hitta på ett sätt att "hänga fast den" på skärmen), lägg på nästa mattbit och ströpla med en pensel för att den skall "suga fast" i ditt grund lager. ta lite mer epoxi på penseln om det inte fuktar genom när du ströplar, samma sak med påföljande lager. Du bör nog inte lägga mer än 2-3lager på det här viset, laminatet börjar väga en del och det har *inget stöd* från släppfilmen/plasten att stanna kvar så om du lastar på kommer det så småningom att glida av sin egen tyngd.

Inget av skydden är svårt/komplicerat att få till. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...