Jump to content

?kW/100kg Vad gäller


vedde

Recommended Posts

Hej

En ganska enkel fråga för den som har facit. Är det statiskt 15kW/100kg som gäller för amatörbyggt fordon?

Jag har för mig att jag läst/hört att det kan variera mellan 15-20kW/100kg, beroende på bilens beskaffenhet, eller var detta i SFRO 2 boken där allt inte var bekräftat eller antaget av Transportstyrelsen?

Vill ha reglerna klara för mig innan jag transplanterar min R1:a.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Amatörbyggda bilar är undtantagna från TSFS 2010:2. Dvs VVFS 2003:22 gäller med de EXAKTA angivelser som finns.

Sedan är det upp till SFRo, SBP och tillsist Transportsyrelsen själv att behandla ett bygge. Dvs om byggaren, SFRO, SBP är överens så gäller den spec ett bygge är besiktad för. Är någon av dessa inte nöjd så kan respektive överklaga så kommer ärendet avgöras till någonas fördel.

Kort version: DEt finns exakta data men bygge för bygge avgör.

Lite längre version: Att komma med 19mm bärarmar och 1,6 mm 4-kant-rör plus en motor på 250 hk. En sådan spec får svårt att passera SFRO 1.

Kortkort version: Ring SFRO och resonera.

Link to comment
Share on other sites

Tack Calle

Med andra ord så har anpassningen till EU som var på gång 2009 lagts på is, för det var väl i de förslagen som 15-20 kW/100kg var på tapeten om jag inte minns fel. Eller mer att gränsen inte skulle vara absolut utan lite mer flytande.

Kollar med SFRO.

Tack

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Lagd på is 2010 men jag har läst lite om den och kan bara tro, det är långt ifrån vetande, men jag blir inte förvånad om TSFS 2010:2 träder ikraft inom ett år räknat från feb / mars 2011. DEt var i det taget jag läste om detta någonstans hos Transportstyrelsen.

Redan idag är gränsen flytande........... då bortser jag från motorbyten och trimmning efter regbes. DEt som blir nytt är att även bilar får ha MC blinkers med rätt E-märke direkt från början plus lite annat.

TSFS-2010:2 är mycket mer svårläst än VVFS 2003:22. De använder till 100 procent hänvisningar så man blir sjuk nästan. För de som tycket VVFS är krånglig.....................

DEt är just dessa hänviningar som är svåra att hantera vettigt. Men egentligen är bättre att ha hänvisningar om nu dessa är lätta att hitta för det är just det som ställer till.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Min följdfråga kring vikten blir då vilken vikt räknas?

Tjänstevikt?

Totalvikt?

Skattevikt?

För är det totalvikt så är jag ju hemma!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tjänstevikt. bil plus ca 90kg (inkl.förare o nåt bagage) men du kan ha stort tungt batteri och stor verktygslåda o reservhjul etc. med bilen

Link to comment
Share on other sites

Tjohoo

Då är det ju bara viktminskningen mellan Pinto m vxl och R1 som måste kompenseras med en tung motorupphängningsbur!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Många fordon har vattenfyllda däck för bra dragkraft och övrig prestanda. Obs kom ihåg att det inte bara är vatten utan skall vara någon tillsats, (algmedel kanske).

Link to comment
Share on other sites

Jo

Vatten måste man ju ha (i däcken) och tyngdlyftningsvikter har jag alltid i bilen - det är väl standardutrustning!?

Nu är jag inte orolig längre. :lol:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...