Jump to content

Midsommardagsnöje


Antas

Recommended Posts

Tur att man var nästan nykter igår.

Alla årstider har sina speciella nöjen. Gemensamt för alla är att det alltid är något som ska repareras. På vintern är det snöslungor och på sommaren gräsklippartraktorer. Höll på att klippa åt grannarna när jag upptäckte att växtligheten var lika lång före som efter klippaggregatet. Knivarna roterade inte!!!!

Två lager hade skurit, det fanns inte ens kulor i lagren. Sekundär effekt: drivremmen till knivarna slets av! Lägg märke till att lagerbanorna har fungerat som glidlager, kulorna har "förorenat" grannarnas gräsmattor.

Håller på att överväga om gräset ska få växa helt efter eget behag.

Biltema har passande lager för 29,90 SEK/st men har tyvärr stängt idag. Varför är alla butiker stängda när man behöver dom som mest? Hmm.....Murphys lag gäller nog fortfarande!

Jag hade tänkt att midsommardagens nöje skulle vara ändring av castervinklar på "rörhögen" men det tyckte inte gräsklippartraktorhelve.....

Antas

Ständig jourreparatör.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt lagren, det är mm (tack och lov!).

Ytterdia 35 mm, axeldia 17 mm och tjocklek 10 mm.

I morgon tänker jag uppsöka Biltema som har kapslade lager med den dimensionen. För remlagringen får Biltemas lager duga, det är ju ingen Locost!

Link to comment
Share on other sites

Jag svarade på Christers inlägg där han sa att 6202 kan ha olika mått

Thomas har ju rätt där, 6202 i detta fallet är standarden för det lagret orsaken till att många tror de kan ha olika mått är ju att vissa tillverkare slipar ett mått på lagret för att du som kund skall vara tvungen att köpa "orginal" till ett betydligt högre pris.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...hoppas nu bara att Biltemas lager passar!

Har mätt med digitalt skjutmått och allt verkar stämma med millimeter.

Jag antar att slipningen av lagret är för att kunna ta astronomiskt betalt för "originalet".

Att tvingas till klippning med "handjagare" är en prestigeförlust av oanade höjder. Får väl sälja huset och flytta om det inträffar.

Hmm....undrar om man kan låna får från någon farmare (man blir i allafall populär hos grannarnas barn)?

Antas

Biter på naglarna med oklippt gräs.

Link to comment
Share on other sites

Att tvingas till klippning med "handjagare" är en prestigeförlust av oanade höjder. Får väl sälja huset och flytta om det inträffar.

Hmm....undrar om man kan låna får från någon farmare (man blir i allafall populär hos grannarnas barn)?

Ja gräsklippning är ett helvete.

post-1216-0-91973800-1309076791_thumb.jpg

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Haha...en sådan hade en bekant till oss.

Han hade lagt ifrån sej mc-ställ, handskar och hjälm på gräsmatta. Helt plötsligt hörde han ett ovanligt ljud, gräsklipparen hade tuggat i sej ena ärmen på läderstället och försökte sedan i upphetsat tillstånd para sej med hjälmen.

Ack ja, sommaren har många frestelser, även för gräsklippare.

Link to comment
Share on other sites

Thomas har ju rätt där, 6202 i detta fallet är standarden för det lagret orsaken till att många tror de kan ha olika mått är ju att vissa tillverkare slipar ett mått på lagret för att du som kund skall vara tvungen att köpa "orginal" till ett betydligt högre pris.

Jag talar bara av min egen erfarenhet, inte andras. På min Murray satt det 6202 & 6203 med 5/8" invändig dia. Jag har 6203 med både 14, 15 & 17 mm id i sortimentet för generatorlager, så det är inte alls ovanligt med andra innerdiametrar. Har någon skruvar moped/MC så förekommer det samma sak där.

Bifogar ett par länkar till dom som inte tror mig..

http://www.kullager.se/sv/article/450/kullager_6202_5_8_2rs_15_87x35x11

http://www.kullager....2rs_15_87x40x12

http://www.kullager....r_6203_17x40x12

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag talar bara av min egen erfarenhet, inte andras. På min Murray satt det 6202 & 6203 med 5/8" invändig dia. Jag har 6203 med både 14, 15 & 17 mm id i sortimentet för generatorlager, så det är inte alls ovanligt med andra innerdiametrar. Har någon skruvar moped/MC så förekommer det samma sak där.

Bifogar ett par länkar till dom som inte tror mig..

http://www.kullager.se/sv/article/450/kullager_6202_5_8_2rs_15_87x35x11

http://www.kullager....2rs_15_87x40x12

http://www.kullager....r_6203_17x40x12

Jag kan ju inte svara för de länkar du hittat men det är iaf så att 6203 är specifikationen för ett visst mått så firman som lagt ut de länkarna vet inte vad dom pratar om... Jag kollade på SKFs kalkylator och närmaste träffen blev ett lager som heter RSL 5 eller RMS 5 men inte heller dom stämmer med din länk och i mitt liv känns det som om SKF vet vad dom håller på med. 6203 är inget annat än 17x40x12. Jag har dessutom egen MC/moped/gräsklipparverkstad och har inte träffat på udda mått utom i de fall tillverkaren slipat om lagret av någon anledning, i Stigas fall är det bara girighet eftersom de inte har några problem med plats vilket ibland kan vara fallet med omslipade lager i en motor, men det är ju fortfarande så att om tillverkaren tar ett standardlager som är billigt i inköp och slipar om det så betyder det inte att orginalbeteckningen "gäller". Ett omslipat lager är ju för de flesta konsumenter (i detta fallet var det ju Stiga tråden handlade om) mycket billigare än att beställa ett speciallager.

http://www.skf.com/skf/productcatalogue/Forwarder?newlink=&action=search〈=en&prodid=1050070203

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Oavsett länkar och kataloger så står det uttryckligen på mina FAG och WTW lager 6202 2RS med id 15 & 17 +5/8", vilket är ett 40 mm yd med olika innerbanor. Det kan ju vara så att vissa tillverkare beställer udda mått på lager och att tex FAG, INA eller SKF tar ytterbanan och tätningen som det står beteckningen på, och sedan använder en innerbana med annat mått. Jag menade från början att Antas inte skulle lita blint på tex 6202 märkningen, för den niten har jag redan gått på ett flertal gånger.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan till alla meddela att Biltemas högkvalitélager (!) passade alldeles perfekt!

Ur min amatörmässiga synvinkel där jag utgick från mm var det inga problem.

Jag har dock noterat i mitt minne alla synpunkter på lager och har insett att det nog inte är så enkelt med passningen.

Nu återstår att hitta en drivrem på 135 cm innan jag kan glida fram på grönytornas Ferrari.

Denna trädgårdstraktor har en förhistoria som ni kan läsa om i en krönika som jag skrev i NSD (Norrländska Socialdemokraten):

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3509392

Antas

Grönytornas F1 chafför.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

de Christer hänvisar till är några hybridlager med nr och tillägg 5/8

tum invändigt och mm utv.

Jag har då aldrig under 40år varit med om det. 6202 är alltid 6202.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det något slags hybrid med mm utvändigt och tum invändigt, men det enda som står på dom är fabrikatet som i mitt fall är FAG, och 6202 2RS. Inga tillägg om 15 mm eller 5/8".

Det var bara därför jag menade att man kanske bör dubbelkolla iom att många klippare har samma delar oavsett fabrikat. Ibland är det bara färgen och dekalerna som skiljer. När jag först sökte efter mina lager så hamnade jag på en skotersida, så det förekommer lite här och där i alla fall bra att ha i bakhuvudet om man stöter på problemet. http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Aktiv/Boggie/Boggie---drivhjul/Lager-6202-58--2RS.htm

Link to comment
Share on other sites

Men de du länkar till har tillägg 5/8 i artikelnr.

Lager 6202-5/8 -2RS

Kullager 6202-5/8 2RS 15,87x35x11

artnr.Är 6202-5/8 2rs

2rs är gummitätat på 2 sidor

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Ja. Beställningsnumret har tillägg. Men lagren är enbart märkta 6202 & 6203-2RS Inget mer. Om jag tar ur ett lager märkt 6203, så går jag och hämtar ett sådant. Överraskningen kommer när det inte passar pga att det har en annan innerdiameter än ett vanligt standard 6203. Det var ju det som var min poäng hela tiden. Hur tydlig måste man bli? Alltså, det finns lager märkta 6203 med olika innerdiametrar i både generatorer, mopeder, skotrar och gräsklippare. Så bli inte förvånade den dagen ni råkar ut för det. Det var bara därför jag skrev mitt första inlägg. Det var inte för att SKF döpt sina 6203 lager till 6203, utan för att det finns varianter på lager som har märkningen 6203. De borde naturligtvis ha andra beteckningar på lagren, men så är det inte alltid.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Beställningsnumret har tillägg. Men lagren är enbart märkta 6202 & 6203-2RS Inget mer. Om jag tar ur ett lager märkt 6203, så går jag och hämtar ett sådant. Överraskningen kommer när det inte passar pga att det har en annan innerdiameter än ett vanligt standard 6203. Det var ju det som var min poäng hela tiden. Hur tydlig måste man bli? Alltså, det finns lager märkta 6203 med olika innerdiametrar i både generatorer, mopeder, skotrar och gräsklippare. Så bli inte förvånade den dagen ni råkar ut för det. Det var bara därför jag skrev mitt första inlägg. Det var inte för att SKF döpt sina 6203 lager till 6203, utan för att det finns varianter på lager som har märkningen 6203. De borde naturligtvis ha andra beteckningar på lagren, men så är det inte alltid.

:angry: :banghead: :angry: :banghead: :angry: :banghead: :angry: :banghead:

Tror du att du kan rita lite bilder åt oss tröga??? :icon_oops: :blink: :wacko: :prop: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Då är lagren med all säkerhet omslipade. Och har då varit vad som står på dem.

Med största sannolikhet är dom knappast omslipade, då ett 6303 är 17 mm innerdia, både 5/8" och 15 mm är mindre. Om jag slipar ett lager i innerbanan, så blir det större. Hur gör du för att slipa innerdiametrar mindre??

Det som är poängen med mina inlägg är fortfarande bara det att vissa lager som bevisligen finns ute på marknaden har beteckningar som inte stämmer. Framför allt i generatorer till fordon, gräsklippare, snöskotrar och mopeder. Det är bara där jag stött på detta. Det finns säkert på fler ställen. Därför kan man för säkerhets skull dubbelkolla måtten om man är osäker.. Det var bara ett tips utifrån mina egna erfarenheter. Nog om detta nu eller?

Link to comment
Share on other sites

6303 har du inte talat om tidigare. 6202 var det o senare kom nåt 6203

in i bilden.

Vad är det för fabrikat och tillverkningsland på dina lager?

Link to comment
Share on other sites

6303 har du inte talat om tidigare. 6202 var det o senare kom nåt 6203

in i bilden.

Vad är det för fabrikat och tillverkningsland på dina lager?

Det var ett av varje i mitt klippdäck, men tum på innerbanan finns på fler lagertyper än 6202 & 6203. Det var bara ett exempel. Mina jag har till generatorer är oftast FAG, men det ligger både SKF, INA, WTW (Japanska) och "made in china" lager i lådorna. Vissa märkeslager är också made in China pga de har olika fabriker för olika lagertyper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...